De grote LAIBACH thread

JimZ

ZANG-TUMB-TUUMB
En dan hier de (hopelijk) grote Laibach thread!

Deze keer niet alleen over het feit dat ze (toen nog) op gingen treden in 't Paard.
Maar Laibach in het algemeen, waardoor we ook wat minder snel offtopic kunnen gaan.

2000cab%20sauv_merlot.jpg

Laibach ken ik al heel lang. Als jonkie kocht ik in 1985 de LP "The occupied europe tour" van ze, toen ik in die tijd geinteresseerd raakte in industriele muziek. Ik heb meer van ze gekocht, tot en met het uiterst teleurstellende "Kapital". Toen heb ik ze uit het oog verloren (niet helemaal, want ik heb iig NATO), totdat ze dit jaar redelijk sterk terugkwamen met "WAT". Maar hun beste albums vind ik toch nog wel hun albums uit de jaren 80.
Ik heb ze twee keer live gezien. In het paard in Den Haag in 1987, en vorig jaar op het Wave-Gotik-Treffen in Leipzig.
Fans van de oude laibach, doen er goed aan eens te luisteren naar: Der Blutharsch, Sophia (op CMI), Karjalan Sissit, Mynox Layh en onze eigen Nederlandsche Predella Avant.

En welke (bombastische) albums uit de jaren 80 adviceer je? Ik vind de techno/ebm nummers van hen ook wat minder.

- Rekaputilacion 80-84
Hoewel deze ersntig te leiden heeft onder een slechte productie. Is tenslotte opgenomen in Yougoslavie begin jaren 80. Edoch een zeer sfeervol en militant album.
- Nova Akropola
Het meesterwerk van Laibach. Strage industriele marsritmes, klassieke samples, en loodzware vocalen. Inclusief de klassiekers "Die liebe", "Dzrava" en "Panorama".
- Opus Dei
Klassieker vanwege de covers van "Life is life" van Opus en "One vision" van Queen. Vooral de laatste is vermakelijk. Een draak van een rocksong, wordt getransformeerd naar een fascistisch aandoende marcheersong. De eigen nummers zijn ook dik in orde.
- The occupied Europe tour
Heeft bijna dezelfde nummers als "Nova Akropola", maar is een livealbum. Sommige liveversies (Nova Akropola, Dzrava) zijn nog beklemmender als de studioversies.
- Macbeth
Neoklassieke bombast. Loodzware orchestraties

Al deze albums zijn bij mijn weten recentelijk heruitgebracht op CD. Feitelijk is vrijwel alles van Laibach voor "Kapital" de moeite waard.

Bedankt voor deze waardevolle recencies!

Heeft er verder niemand iets te zeggen over Laibach? De thread 'Laibach in Den Haag' leek een stuk actiever. Ik zelf ken ze niet zo heel erg goed moet ik zeggen. Ik heb maar éen album van hen, en dat is WAT. Een lekker dansbaar album met als-maar-doorgaande-techno beats en goed geplaatste synths en soundeffects. Toch eindigt bijna elk nummer zeer bombastisch met heftig koren. Erg goed van dit album vind ik de details als fluisterende stemmen, langzaam veranderende beats, piepende metalen machines en andere duistere soundscapes. Mijn faforiete tracks zijn 'Das Spiel ist Aus' , WAT (We Are Time) en Anti-Semitism.

4.jpg

Als stijlpurist moet ik er bij zeggen dat het gebruik van de term "technobeats" op WAT mij wat misplaatst lijkt. Het Album neigt heel sterk naar EBM. Nummers als "Tanz mit laibach" en "Achtung" worden heel vaak op EBM feesten gedraaid, en niet op technofeesten, voor zover ik weet. Kom, kom mensen, het verschil tussen EBM (machinale beat, stacatto basslines, harde snare op 2 en 4,agressieve zang) en techno (funky programmering, veel percussie, handclap en vaak instrumentaal) is toch evident.

:erm:

Back