help!? (welke midi software)

haas

Ingeburgerd
Daar ben ik weer.
Na lang nadenken en "het erover hebben op dit forum" heb ik mijn synthesizer gekocht. Om mee te beginnen een goedkope, namelijk de yamaha ys200. Ik ben er 100% tevreden mee en iedereen nog bedankt voor z'n hulp!

Op naar het volgende probleem is. En dat is dat ik mijn componeerkunsten van mijn piano wil gaan combineren met mijn synth, en met zang en gitaar, en dat wil "producen" op mijn computer.
Ook wil ik een computerprogramma dat automatisch de bladmuziek uitschrijft, terwijl ik het speel op mijn keyboard. ( ik wil dit graag namelijk bewaren, maar het kost me eeuwen om dat allemaal met de hand uit te schrijven ).

Het perfecte programma hiervoor lijkt cubase sx. Ik heb deze van een vriend gekregen ( dus zonder handleiding ), en ik snap er helemaal niks van. Ik heb eigenlijk ook geen zin om me daar 100% in te storten, en wil gewoon een makkelijk programmatje waar ik de 2 bovengenoemde punten mee kan uitvoeren. Mijn vraag aan jullie dus, welk programma??

alvast bedankt!

Ik heb eigenlijk ook geen zin om me daar 100% in te storten, en wil gewoon een makkelijk programmatje waar ik de 2 bovengenoemde punten mee kan uitvoeren.

Dat is nu net het probleem met veel (aankomende) muziekmakers, ze willen van alles maar zijn niet bereidt om wat dieper op de materie in te gaan. Cubase is echt een perfect programma (of het nu sx,sl of 5.1 is) om je wensen mee uit te voeren. Er zit een score programma in waarmee je gelijk al je noten op muziekschrift kunt uitdraaien en de kwaliteit is super.
Je zult echter wel wat vrije tijd in je hobby moeten steken en daar horen ook de minder leuke kanten bij zoals handleidingen lezen. Met opmerkingen als hierboven zul je niet veel mede forumers op je hand krijgen denk ik. (niet verkeerd bedoeld hoor!)

Tja, zonder de :engel: uit te willen hangen: als je van je vriend een softwarepakketje 'leent' zonder handleiding, dan kan je er natuurlijk van uitgaan dat de leercurve vrij stijl wordt (verticaal, voor een beginner).
Cubase is gewoon een complex pakket, en wellicht totaal niet wat jij nodig hebt, qua mogelijkheiden.

Als je eenvoudig wilt beginnen is dat goed mogelijk, òòk zonder te hoeven grijpen naar 'geleende software'.
Op dit forum zijn we namelijk niet zo dol op discussies en vragen rond dit thema. Ik hoop dat je dit begrijpt... :)

Ik zou zeggen: neem even de tijd om rustig hier rond te neuzen, en ook vooral de zoekfunctie te gebruiken.
De woorden 'freeware', 'gratis' en 'shareware' zullen in dat geval je beste vrienden zijn.

ok, ik ben duidelijk verkeerd begrepen, en ik heb het kennelijk ook niet duidelijk genoeg uitgelegd.

1. Ik steek meer tijd in mijn muziek dan menigeen hier op dit forum, ik ben er uren per dag mee bezig. Alleen ik kom van de piano en zit pas enkele weken in de synthesizer wereld. Ik ben absoluut niet technisch, dus het kost veel tijd om in deze wereld thuis te geraken. Daarom mijn opmerking over cubase sx, ik heb geen zin om wekenlang me in dat programma te verdiepen zonder muziek te maken. ALs je met een makkelijker programma begint, dus niet met de top of the bill, dan komt dit vanzelf, en vergaar je aldoende je kennis, en dat wil ik ermee bereiken.

2. Ik heb dat programma van die vriend geleend om te proberen, niet om illegaal te rippen, maar gewoon om te proberen, omdat ik liever geen programma koop van 800 euro zonder dat ik weet wat het precies inhoud.

nog iets, ik heb uitgebreid op dit forum rondgeneust, en heb ongeveer 10 gratis programmatjes op mijn computer staan, maar die werken of belabberd ( daarom zullen ze gratis zijn ), of hebben neit wat ik zoek. Dus ik geef liever geld uit aan een programma dat heeft wat ik zoek.

Software

Software

Er wordt op het forum wel eens gekibbelt over Pro Cubase vs Contra Logic en omgekeerd, maar gaat soms niet verder dan gekibbel. Je hebt nu éénmaal diverse smaken.
In regel kan je stellen dat al die paketten in grote lijnen dezelfde mogelijkheden bieden.
Of je nu Cakewalk, Cubase of Logic gebruikt, ze kunnen allemaal met VST's werken en ze bieden allemaal notatie aan, heben een mixer aan boord enz...
Die paketten zijn helaas niet goedkoop maar je krijgt er wel heelwat voor terug natuurlijk. Er zit ook een handleiding bij waardoor je leercurve idd haalbaar is. Meestal draait zulk een programma probleemloos op voorwaarde dat je ook nog over de juiste hardware beschikt. (PC, Mac, geluidskaart,enz...)
Dit in tegenstelling tot gekraakte softbazaar waar ook geen manual bijzit. Als 'starter' zal het desgevallend ook moeilijker zijn om zonder manual te beginnen.

Maar gelukkig bestaat er zoiets als www.synthforum.nl waar je vaak terecht kan met je vragen.

Midi sequencers werken allemaal volgens hetzelfde principe. Als het kwartje valt maakt het niet echt uit wat voor sequencer gebruikt. Je moet weten hoe je sequencer communiceert met je instrumenten op basis van midi.

Met een paar tips ben je zo 'on the road' met cubase.

Eerste prioriteit is een goede geluidskaart ivm latency.

een redelijk goeie geluidskaart heb ik al, want van latency heb ik geen last. Ik denk dat ik cubasis ga kopen, want een beetje opnemen kan ik wel, maar bij cubase sx zitten zoveel opties dat ik er weinig mee kan. Misschien gaat dit met cubasis + handleiding een stuk beter.

Ik zal me in ieder geval eens goed voor laten lichten bij conijn, kijken wat ze daar zeggen

Of kom een keer langs voor een sessie, zie dat je in de buurt woont.

;)

Je hebt toch ook 'simpelere' versies van cubase die meer gericht zijn op de 'score' kwaliteiten, was dat cubasis?
of is Sybillus misschien niks voor mr Haas? Schijnt een van de betere 'score'-achtige programma's te zijn op 't moment...
Moet hem nog uitproberen

Altijd fijn te horen dat een aanbieding gewaardeerd wordt :okdan:

Origineel geplaatst door haas
omdat ik liever geen programma koop van 800 euro zonder dat ik weet wat het precies inhoud.

Je kan bij de meeste softwarefabrikanten ook een demoversie downloaden hoor.

Trouwens, misschien heb je helemaal geen nood aan Cubase SX. Steinberg heeft ook 'lichtere' en goedkopere versies van Cubase. Cubasis en Cubase SE zijn de betaalbaarste. Daarnaast heb je ook de 'grotere' pakketten: Cubase SL en Cubase SX. Op www.steinberg.de vindt je trouwens een korte vergelijking van de mogelijkheden van deze pakketten.

Ook bij de andere pakketten, zoals Logic en Sonar, vindt je gelijkaardige varianten.

Er is keuze genoeg in elke prijsklasse.

magix music studio doet ook wat je vraagt. audio, midi en scoring voor betaalbare prijs... werkt ook met vst en asio en de mik mak en is duidenlijk en overzichtelijk.

Met Sonar kun je ook aardig snel aan de slag. In een paar stappen heb je wat je zoekt.

* Gewoon een nieuw project starten
* Midi track selecteren en op de R van deze track clicken
* Op record clicken in de transport bar en spelen maar...
* Druk op ALT 7 en je krijgt de score te zien
* Ctrl-P en printen maar.

Audio tracks opnemen gaat eigenlijk precies zoals de 1e drie stappen. Alleen selecteer je dan een audio track ipv een midi track. Je kunt er ook wave bestandjes naar je audio track toeslepen.

Maar ik denk als je puur wilt sequencen (met score) met een externe soundsource en direct aan de slag wilt, dat je idd beter voor Magix music studio kunt gaan. (zal ook wel goedkoper zijn)

http://www.cakewalk.com/download/download.asp?Action=DL&PID=300
Sonar 3 demo

http://site.magix.net/index.php?id=1061
Magix trail versie's

:doei:

Re: help!?

Re: help!?

Origineel geplaatst door haas
Het perfecte programma hiervoor lijkt cubase sx. Ik heb deze van een vriend gekregen ( dus zonder handleiding ), en ik snap er helemaal niks van. Ik heb eigenlijk ook geen zin om me daar 100% in te storten, en wil gewoon een makkelijk programmatje waar ik de 2 bovengenoemde punten mee kan uitvoeren. Mijn vraag aan jullie dus, welk programma??

Dat is dan ook meteen de meest uitgebreide versie van Cubase, als beginner zal je waarschijnlijk toch nog geen gebruik van de vele features maken. Tegenwoordig is Cubase SE gewoon los verkrijgbaar en voor € 150,- krijg je IMO al een best uitgebreid pakket om mee te beginnen en upgraden kan altijd nog.

http://www.steinberg.de/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2124&Langue_ID=2

Wat ik weet van Magix Midi studio Generation5 is dat het ideaal is voor de uitvoerende muzikant die snel wat ideetjes wil opnemen, daarvoor gebruik ik het nog steeds regelmatig. Ook voor de pionierende computermuzikant is het een goed produkt om mee te beginnen. Alles gericht op GM (maar hoeft niet natuurlijk), opnameknop indrukken en ragguh.
De score editor is wel aanwezig maar belabberd als je echt iets op papier wil afdrukken, maar daar hebben ze bij Magix ook een antwoord op geloof ik, Notation2
Beide paketten zijn inmiddels voor 8,99 Eurie te krijgen in de uitverkoopbakken van de FRS en Feedback.
Zo als ik al zei: verwacht er geen wonderen van, geen vst plugins, geen verdere fratsen (hoewel er een walgelijke auto-begeleiding bijzit). Maar de meeste midi-functies zijn aanwezig, inclusief een Sysex editor, en naar mijn mening een stuk vriendelijker dan cubasis (tenminste, ik heb nog een versie in de kast uit 1995).
Voor het bedrag kan je er geen buil aan vallen en over een jaar kan je kijken wat je allemaal tekort komt en in hoeverre het de aanschaf van een x100 euro pakket rechtvaardigt.

Origineel geplaatst door rob'n
Beide paketten zijn inmiddels voor 8,99 Eurie te krijgen in de uitverkoopbakken van de FRS en Feedback.
Dat spul ligt toch ook bij Intertoys en de Freerecord shop?

Het perfecte programma bestaat helaas niet, je hebt Cubase of Logic en nog
wat andere programma's maar de hoofdlijn zit bij Cubase en Logic.
Als je de basis fucnties kent van deze twee programma's dan kom je al
een heel eind.
Het is echt niet nodig om de handleiding helemaal door te lezen de
lay-out van deze twee programma's zitten goed in elkaar en werkt
net als een bandrecorder.

Back