Nord Lead? (gebruikerservaringen)

Fixer

Nieuwkomer
Ik overweeg een (gebruikte of nieuwe) Nord Lead 3 te kopen, en ben op zoek naar goede EN slechte gebruikerservaringen met deze synth. vóór aankoop.
Tevens zijn alle gebruikerservaringen met de 2x welkom!
Tevens waarschijnlijk een stomme vraag : maar weet iemand een (in goede staat verkerende) Jupiter 8 (a) te koop?

Groet,
Frank

Gebruik de zoek funktie eens. De Nordleads behoren tot de meest besproken synths hier denk ik :D

Quote: Tevens waarschijnlijk een stomme vraag : maar weet iemand een (in goede staat verkerende) Jupiter 8 (a) te koop?

Dit is geen stomme vraag hoor, maar deze kun je misschien beter in de section: Te koop/ruil gevraagd, plaatsen.
Welkom op het forum trouwens :biertje:

De eerste keer dat ik een NL3 zag dacht ik "WOW VET" die lampkes, maar toen ik 'n week later weer in dezelfde zaak was, werkte er al 2 niet meer :confused: da's al meteen een stuk minder.

Origineel geplaatst door Bas
De eerste keer dat ik een NL3 zag dacht ik "WOW VET" die lampkes, maar toen ik 'n week later weer in dezelfde zaak was, werkte er al 2 niet meer :confused: da's al meteen een stuk minder.

Mja zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren met elk instrument. Vooral als het als demo model in een winkel staat waar iedereen zich er op kan uitleven. Ik zou dit nou niet als een - punt gaan zien gericht op de Nord.

Ik heb zelf nog maar een tweetal maanden een Nord Lead III dus ruime ervaringen heb ik (nog) niet.

Die 'lichtjes' zijn inderdaad leuk om naar te kijken, en als je morphgroups gebruikt dan heb je een superdesuper kerstverlichting.

In ieder geval hebben alle Nord Lead/Rack's een duidelijke interface. Zelf heb ik kort een NordRackII gehad maar daar vond ik het gebruik van effecten wel nodig om het gewenste geluid te krijgen. De Nord Lead III klinkt voor mij direct goed. Het is duidelijk dat de NL II en NL III twee, verschillende synths zijn.

Mijn bescheiden mening hierover: De NLII is meer voor de liefhebbers van rauwe, harde geluiden terwijl de NLIII vooral liefhebbers van fijne, complexe sounds zal aantrekken.

Ik heb in ieder geval (nog) geen slechte ervaringen met de NLIII.

Persoonlijk vind ik de NL2(x) prettiger vanwege de direktheid van zowel het geluid als interface. Hover heeft gelijk als hij zegt dat het 2 verschillende synths zijn, de NL3 is beslist geen ge-upgrade NL2.

Persoonlijk heb ik geen FX nodig om het geluid van een NL2 goed te krijgen, als extra doen FX het uiteraard alleen maar beter. Het zal ongetwijfeld aan je manier van muziekmaken liggen hoe en welke NL je het beste ligt. (hoezo open deur? ;))

Weet iemand toevallig of de rauwe sound van de nordlead2/x ook uit een nord modular te halen is? Of is dit gewoon niet mogelijk. Dus kun je eigelijk uit de nordmodular dezelfde patches halen met dezelfde rauwe klank als de nordlead2/x?????

mijn dank is groot.

Met de nord modulars kun je alles en nog veel meer wat een nordlead2 ook kan.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Met de nord modulars kun je alles en nog veel meer wat een nordlead2 ook kan.

En de rauwe klank blijft exact behouden van een nordlead2/x ? Dus wat je zegt is dat sounds uit een nordlead s/x precies hetzelfde klinken als uit een nordmodular????

De Nord Modular kan een Nord Lead/Rack 2 emuleren (gewoon een kwestie van patch nabouwen). De 2X heeft wat verbeteringen (waaronder geheugen, polyfonie en DAC's) maar bij een Nord Mod is dat geen probleem (9 x 99 presets, expansion als je nog meer stemmen wilt). 't Is alleen de DAC waar je misschien een verschil in zou kunnen horen.

Origineel geplaatst door Yoozer
't Is alleen de DAC waar je misschien een verschil in zou kunnen horen.

Inderdaad, de NL2X heeft andere DAC's.

Wout

De Nord Modular kan een Nord Lead/Rack 2 emuleren (gewoon een kwestie van patch nabouwen). De 2X heeft wat verbeteringen (waaronder geheugen, polyfonie en DAC's) maar bij een Nord Mod is dat geen probleem (9 x 99 presets, expansion als je nog meer stemmen wilt). 't Is alleen de DAC waar je misschien een verschil in zou kunnen horen.

Dus je kunt de rauwe klank van de nordlead2 exact uit een nordmodular halen. Waarom koopt iemand dan nog een nordlead,als je met de modular een complete nordlead2 en meer kunt nabouwen.

Verwacht in elk geval GEEN warme strings of pads uit een Nordlead...

Zeg, maar dat verhaal van 'de Nordlead kan je exact uit de Nord Modular halen' heb ik nou al vaak gehoord.
Ik dacht dat dit alleen opging voor de Nordlead 1?
Of is het verschil tussen de -1 en -2 vrij klein, is de -2 dus eigenlijk de -1b? ;)

Ik vond dit, klopt dat een beetje?
The big difference between the old Nord Lead is; Ring modulator, OSC 1 syncable to white noise (makes totally amazing waveforms, sounds like the OSCar), Filterdistortion, more modulation possibilities, redesigned arpeggiator and more waveforms to LFO 1, 4 separate outputs and updated filter.

Kom ik bij m'n eigenlijke vraag: als ik dan precies 'n Nordlead wil nabouwen in m'n Modular, wèlke componenten moet ik dan kiezen? Ik bedoel: er zijn X oscillators, Y filters en Z envelope generators...

Wout weet het wellicht? (ik weet het wel zeker!)

nog n verschil> bij osc 1 kun je als waveform ook sinus kiezen bij Nord Lead 2

Ik heb ongeveer 'n jaar 'n Nord Rack 3 gehad, dus hier even mijn 2 cent:

De interface is fantastisch - de beste interface ooit. Je ziet meteen hoe elke patch is opgebouwd. Alles zit super-logisch in elkaar. Met die morph groups hang je zonder na te denken 'n aantal parameters aan bijv. modwheel of aftertouch, in precies de juiste hoeveelheid. Je gaat gewoon vanzelf heel creatief met deze synth om. De - overigens zeer goede - handleiding heb je daar niet bij nodig. Oh, en ik heb nooit problemen gehad met watdanook, hij is zeer degelijk gebouwd.

Geluid: zeer flexibel, vooral ook door de FM-mogelijkheden. Verder gewoon een prima opgebouwde VA met 3 LFO's (mod env op repeat), en een flexibele filter sectie. Soms is het geluid wel duidelijk 'Nord', maar dan weer anders dan de 1 of 2 - vaak delicater, minder rauw en daardoor soms minder krachtig. Kan hij klinken als een Minimoog of Jupiter 8? Nee natuurlijk niet - maar ik heb nog geen VA gehoord die dat wel kan. Je moet deze synth nemen voor wat het is - een hele flexibele bak met een dijk van een interface en een eigen geluid.

Dat een Nord geen warme pads kan maken vind ik trouwens onzin. Je moet natuurlijk wel 'n beetje kunnen programmeren, en (vooral) de juiste akkoorden spelen, maar heerlijke pads komen er zeker uit, vooral met 2 of meer patches over elkaar heen. Ja 'n pad heeft wat chorus en reverb/delay nodig, en bij veel VAs zit dat ingebouwd. Bij 'n nord moet je dat even extern doen. Luister anders even naar Incunabula van Autechre.

Maar lo-fi, waarom heb je 'm dan verkocht?
Nou, voor de analoge geluiden (krachtige, monofone dingen dus) heb ik 'n SE1x en 'n Pulse, en voor de FM geluiden heb ik 'n TX802. En aangezien ik toch niet zo heel veel synth-geluiden gebruik (vooral samples), deed ik met die Nord nauwelijks meer dan wat je met een Juno 106 kan. En dat vond ik zonde, dus in mijn streven naar een simpele studio set-up moest de Nord vertrekken.
Maar nu mijn master-keyboardje z'n langste tijd gehad heeft kijk ik stiekem op 't net naar 'n tweedehands NL1 of NL2....

De presets in de NordLead2 zijn dezelfde als in de NordLead1. Check ze maar eens uit en je zult zien dat de ringmodulator, de sinus golfvorm en andere extra's niet voorkomen :)
Er is een conversie gemaakt van NL2 naar Nord Modular Classic. Die geluiden zijn volledig gelijk.

De NordLead3 heeft een andere sound engine. Naar mijn gevoel is die toch 'zachter' dan de NL2.
Het grootste nadeel van de NL1&2 vind ik de verkeerde stand van de knoppen. Even aanraken en het geluid 'springt' naar de de nieuwe stand. De Nord Modular heeft een 'hook' functie, dus die draai je naar de stand toe voor er iets gebeurt. De NL3 en de Nord Modular G2 hebben dit probleem natuurlijk niet en tonen altijd de juiste waarde. Dit is belangrijk voor live sets.

De G2 heeft natuurlijk de beste mogelijkheden. De FM conversie van Yamaha is zonder meer okee.

En de interface van de Nord Modulars (Classic & Second Generation) is mijns inziens de beste die er is.

Het grootste verschil tussen NordLead1 en NordLead2 vind ik de afwerking van de kast! Die blijft in mijn ogen de meest mooie ooit gezien :)

Wout

Jij zit te azen op de NL3 die hier op 't forum wordt aangeboden?

Yups...misschien...Maar hoe meer ik lees op dit forum, hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie8D
Nord Lead....Karma...Triton...Triton LE....Motif.... Motif ES (interessante discussie daarover trouwens;) ), the list goes on and on..

Over elke machine staan positieve en negatieve berichten...goede mogelijkheden, maar sponzige toetsenbordjes (Triton LE), wel of geen sequencer (Karma).. tja, allemaal dingetjes om rekening mee te houden.
Aan de ene kant spreken al die mogelijkheden me wel aan, aan de andere kant ben ik misschien ook weer niet ZO'n briljante virtuoos dat ik al dat soort opties weet te benutten...moeilijk moeilijk moeilijk...

Misschien moeten we gewoon met een paar fanatiekelingen een busje huren en naar duitsland tuffen om die lui van MuzikProduktiv van hun"" gedumpte" Motifs af te helpen:D ? Lijkt me wél een scherpe aanbieding! Of zit ik nou alweer ZO lang te lullen dat die al weer ausverkauft sind?:stupid

Back