Zoemende Matrix 1000?

bikkel

Everything is on the One
Ik heb net een zwarte Oberheim Matrix 1000 gekocht, ik hang hem in mijn rack, zet hem aan, en hij zoemt. Best hard zelfs.

Bekend probleem?
Iets aan te doen?
Retour afzender dan maar?

Nope, bekend probleem, same here.
Het is de voeding, die maakt nou eenmaal het geluid van een aquariumpomp (!). Hoorbaar door heel de kamer... :(
Wél weer een fijne reden om je monitors een tikkie harder te zetten }:|

Serieus, en erger, je mag ook wel uitkijken dat die brom via rack-contact niet binnenkomt op je mixer.
Ik heb een tijdje zitten kloten met Humfrees om dat probleempje op te lossen.

Het schijnt dat de zwarte Matrix-1000's er het ergste last van hebben.
Bij de nieuwere witte uitvoering heeft Oberheim het naar verluidt aangepakt.

Wat er door een doe-het-zelver te doen valt aan het gebrom, dàt zou ik ook wel eens willen weten.
Anyway, die Matrix gaat er bij mij niet meer uit... vind ik 'm té goed voor!
Terugsturen? Je stuurt toch ook geen fotomodel terug naar 'r moeder omdat ze snurkt in haar slaap? ;)

Laatst gewijzigd:
Oh for the record, het ding zelf zoemt, niet de output.

mmm, als ik m'n oor er naast hou, hoor ik wel een zacht geluidje, maar das niet echt de moeite waard.
Mijn zipdrive en pc maken pas veel geluid.

mmm, als ik m'n oor er naast hou, hoor ik wel een zacht geluidje, maar das niet echt de moeite waard.

Wil jij ook gehoorverlies of een eeuwige piep in je oor? Draag dan vooral geen oordoppen!!!!

Sorry Sander, vooral dàt in combinatie met je sig. vond ik gewoon tè grappig... :D
No offense hoor!

"Wil jij ook een eeuwige zoem in je oor? Koop dan vooral de Oberheim Matrix 1000!"

Maar bij mij is het echt 3-4 meter ver nog goed hoorbaar.
(... sprak de man die TL-buizen hoort en zich ergert aan de hoge piep van z'n monitor)

Origineel geplaatst door sander

Ik zit er een meter van af en ik hoor hem ook.

Het is inderdaad een beetje zo'n aquariumpomp zoem.

En hij klinkt te goed om weg te doen.....

Een tijdje geleden kocht ik van Dob een Matrix 1000. Die had hem daarvoor weer van Mike Andrews (het blijft allemaal in de familie dus).
Deze laatste schreef het volgende over het exemplaar wat ik hier in mijn rack heb zitten "De afdekkap is bewust ietsjes omgebogen om de bekende Matrix 1000-brom (voeding komt tegen afdekkap aan) tegen te gaan."
En inderdaad ik heb géén, ik herhaal géén brom of zoem of wat dan ook.
Een kleine moeite om eens te kijken waar die voeding tegen de afdekplaat aanleunt. Misschien helpt het jullie ook wel. Even voor de goede orde, het is ook zo'n zwarte en hij klinkt inderdaad als een klok.

:biertje:

OK!

Het is ook een zwarte? En je hoort ook niks als je echt je oor er tegen aan legt?

Top! :biertje:

Ik ga hem/haar/het binnenkort eens op de operatietafel leggen.
... haar! Ik weet het gewoon zeker. Een Oberheim is een dame. ;)

(EDIT) Dit vond ik nog op Analogue Heaven:

My Matrix 1000 has the hum. The transformer is a Signal Transformer
"Flathead" model... it should be very easy to get the specs from them.
With some work you might replace it with a true TOROIDAL transformer
such as those sold by Digi-Key. It should be a near brainless swap
because the Signal unit is SO standard.... (dual primary / dual secondary)

This would eliminate most of the flux leakage wich buzzes the top (and
maybe bottom) covers, producing the hum.

An alternate try would be to fabricate new top and bottom panels from
aluminum instead of steel, which might also elinimate the magnetic field escaping
the transformer from buzzing the case.

I would NOT try foam, etc... because the transformer is being run pretty
hot... near the limit.

Another take would be to remove the transformer and make it in a
line-wart box...nah I would not do that....

I'm living with mine... its used live now (you never hear the hum...)
but when it was in the studio it was the loudest offender...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bikkel
OK!

Het is ook een zwarte? En je hoort ook niks als je echt je oor er tegen aan legt?

Bikkel, ik ben net mijn studiootje in geweest om het te checken, in inderdaad hoor ik hem zoemen als mijn oor er tegen aanleg. Ben ik echter een centimeter of 10 van apparaat weg, hoor ik het al niet meer.
Wanneer ik dan mijn PC aanzet overstemd de ventilator ruimschoots de zoem van de Matrix.
Ik heb overigens meteen alle synths gecheckt en het grappige is dat mijn Nord Rack net zo hard/zacht zoemt als die matrix.
Nog even voor de duidelijkheid, die zoemt lekt dus niet door in de audio!! (van zowel de Matrix als de Nord)

P.s. Hanz, voor hetgeval je het overweegt "replace it with a true TOROIDAL transformer" zal altijd duurder uitpakken dan het bij-buigen van de afdekplaat.

Ik heb hem ff gemailed, eens kijken of ie wat specifiekere informatie kan geven.

Ik heb namelijk geen zin in een verbogen zoemende Matrix 1000.

ik heb er een stuk of 3, 4 gehad, allemaal zwarte. 3 zoemden als de kolere en 1 had er geen last van?!
het zoemen wordt volgens mij veroorzakt door dat de voeding (bijna) tegen de bovenkant van de kast komt. ik loste het op door de kap eraf te laten (hing toch in een rack), dan was het meteen teruggebracht tot normale proporties (voedingen zoemen soms). ik heb er nog wel eens aan gedacht een stuk uit de kap te zagen en 'm weer terug te zetten, maar dat ging me toch te ver.

Ik heb hem ff gemailed, eens kijken of ie wat specifiekere informatie kan geven.

Ik heb namelijk geen zin in een verbogen zoemende Matrix 1000.

Ik neem aan dat het over Mike Andrews hebt? Laat ff weten wat er uitkomt, ondanks het feit dat ik er geen last van heb, ben ik erg benieuwd.

Hallo iedereen :),

Leuk om m'n oude Matrix 1000 zo nog eens tegen te komen :)

Ik heb zelf twee Matrix 1000's gehad (ge-linked, dus 12 stemmen polyphoon te bespelen.). Ze waren allebei in de zwarte uitvoering. Een van de twee had dus last van een vervelende brom. De andere had dat ook wel ietsjes, maar zo zacht dat je het bijna niet hoorde. Maar de brom van die ene was dus echt storend.

Die heb ik toen open gemaakt en toen kwam ik erachter dat de voeding echt VLAK tegen de afdekplaat aankwam. Ik heb toen de afdekplaat heel lichtjes verbogen zodat 'ie ietsjes bol kwam te staan (als ik me niet vergis gewoon precies in het midden). Eenmaal weer dichtgeschroefd zag je wel dat de kap ietsjes bolde, maar zodra 'ie in het rek gemonteerd was zag je er echt helemaal niets meer van. En de brom was dus echt beduidend minder. Zeg maar op het niveau van de 'niet zo lawaai makende' Matrix 1000.

Mijns insziens kun je het altijd proberen. In het ergste geval heb je een iets gebogen plaat met dezelfde brom, en anders ben je mooi van die herrie in je studio af. Niet dan?

Okee welk gedeelte is de voeding dan?

Ff wat fotootjes voor de duidelijkheid:

Totaal binnenkant:
matrix1000001.jpg

Die 2 gele spoelen:
matrix1000002.jpg

Waar de stekker binnen komt, er zit een soort vaag schuurpapier boven:
matrix1000003.jpg

De binnenkant van de kap, hij ligt zo dat waar de stekker binnenkomt linksonder is. Ik zag wat vage slijtageplekken op de verf:
matrix1000004.jpg

Ik zie zo niets wat de kap raakt, of komt het omdat die spoelen te dicht er op zitten en zo aantrekkingskracht er op uitoefenen?

Ik heb hem inmiddels zonder kap aangesloten en ik heb er geen last meer van inderdaad. Je hoort hem nog wel, maar echt heel zachtjes, dit hoor ik wel eens bij andere synths ook.

Het wordt buigen dus.

Na lichtjes buigen, waardoor er een bobbel zit iets aan de rechterkant, blijft de zoem nog steeds.

Neo land -> heb je er misschien een fotootje van ofzo?

Na lichtjes buigen, waardoor er een bobbel zit iets aan de rechterkant, blijft de zoem nog steeds.

Neo land -> heb je er misschien een fotootje van ofzo?

Ja, da's lastig, hij zit in een rack met nog een aantal synths. Nu is het normaal geen probleem zijhet niet dat het een rack is waar ik na veel gevloek en gezucht de zaak er eindelijk in kreeg (2e hands lekker goedkoop zelf bouw rack).
Dus, (ik heb het net nog geprobeerd) een fatsoenlijke foto zit er niet in, sorry.

Het klinkt misschien als afschuiven, maar dat is echt niet.

Succes allemaal met de brom en Mike, ik weet niet of dit die brommer was waar je het over hebt, maar hij doet het nog steeds en tot volle tevredenheid. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij de eerste eigenaar bent/was of dat jij hem ook al 2e hands gekocht hebt/had.

Origineel geplaatst door Neo Land Succes allemaal met de brom en Mike, ik weet niet of dit die brommer was waar je het over hebt, maar hij doet het nog steeds en tot volle tevredenheid. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij de eerste eigenaar bent/was of dat jij hem ook al 2e hands gekocht hebt/had.

Als de afdekplaat een beetje gebogen is dan is dat de ex-brommer :) Ik heb hem niet nieuw gekocht, ik was toen 13 jaar oud en hield me denk ik meer met knikkeren of zo bezig ;) Ik weet niet zeker meer welke Matrix 1000 ik van wie heb gekocht (ik had er twee). Hij is dus of van Leo (hier alom bekend), of van een vriend van mij.

Origineel geplaatst door mikeandrews
Ik heb hem niet nieuw gekocht, ik was toen 13 jaar oud

Oh ja......, ahum, ik had je iets ouder ingeschat blijkbaar.
Bedankt voor de achtergrond info. Ik hoop dat de rest niet kwaad wordt van de non topic en in de tussentijd hun Matrixjes zoem/brom etc vrij hebben kunnen maken. :okdan:

Back