Uitmeten van ruis?

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hoi,

Enkele jaren geleden heb ik al m'n kabels zelf gesoldeerd (kabels en fiches van het merk Klotz). Toch krijg ik nog steeds te veel ruis voor wat ik wil. Zaken zoals send/returnlevels en input gains van de instrumenten staan al geoptimaliseerd. Losstaande daarvan heb ik eens alle effectroutes gedisabled en alle kanalen inactief gezet. Ook units zoals de Behringer Ultrafex Pro heb ik in bypassmode gezet, want ook die kan nogal wat ruis geven. Als ik dan met een volledig 'cleane' installatie zit en ik activeer één synth , kan je duidelijk horen wanneer de ruis erbij komt. Dat kan IMO dus enkel en alleen nog maar liggen aan de kabels of aan de output van de synths. Dit zou ik nu op één of andere manier willen nameten.

Daarom conreet: is het op één of andere manier mogelijk om bv via een multimeter een kabel na te meten of ie meer of minder ruis geeft. Ik kan me inbeelden dat hoe lager de weerstand is (of hoe beter de geleiding), je signaal minder verliest en dus sterker doorkomt, da's logisch. Zo ja, kan iemand mij ook die karakteristieken verschaffen?

Ik twijfel er niet aan dat dat met een scoop kan, maar alleen voor dat even ga ik zo'n toestel niet aanschaffen.

Iemand een idee?

(2 pro kabels aanschaffen waarvan men zeker is dat ze geen ruis geven, is natuurlijk ook een oplossing :D)

Alvast bedankt,

:doei:

Tenzij je kabels voorzien zijn van rotte contacten, kan je ruis imo alleen z'n oorzaak vinden in invloeden van buitenaf. Een kabel met een hogere weerstand zal eerder meer verliezen geven, maar ruis toevoegen lijkt me sterk.

Als je nu 1 apparaat hebt waar je zeker van bent dat het ruisloos is, kan je dan niet alle kabels uitproberen en op het gehoor testen? Alhoewel ik er toch ook van uitga dat het niet de kabels zijn die de ruis maken. Ik had hetzelfde probleem en het bleek uiteindelijk mijn Roland SC55 te zijn die ruis genereerde vanaf het moment van de toetsaanslag. Met dezelfde kabels en de JV1080 ging het perfect...

Toen ik mijn MC303 verkocht had was ik in een keer van al mijn ruis af.
Ik heb ook altijd goedkope kabels gebruikt, geen balanced, op een behringer mixer, maar die MC303 deed het hem.

Volgens mij moet je gewoon die apparatuur die ruist weg doen. ... maar dat was je vraag niet geloof ik :)

je kan natuurlijk proberen je noise-floor te meten, maar dat zal moeilijk wezen tenzij je gevoelig en betrouwbare apperatuur hebt ervoor, dus da's niet echt mogelijk..

Probeer uit te zoeken vanwaar het ruis komt door alles af te koppelen (niet bypass, gewoon kabel eruit). mengpaneel aan en versterken open.. dan een voor een aparaten aansluiten en proberen uit te maken wat er nu zoveel ruist. Je kan dan ook eens kabels testen. Probeer alvast eens een goede double shielded audio kabel te vinden om daar ook is mee te testen.

Veel geluk in ieder geval..

Bedankt voor de tips :okdan:

Ik ga in ieder geval een aantal pro-kabels aanschaffen en dan kijken of het resultaat nog zo blijft. Ik weet dat er een aantal ruismachines in m'n setup staan (DX7 mk 1) en ook wel W30 (laatste 4 uitgangen). Maar ook de SY99 geeft toch wat ruis en dat verwondert me enigzinds.

Het zal gewoon wat experimenteerwerk worden, denk ik ;)

Thanks anyway

:doei:

Back