[live] wat mag wel en wat niet m.b.t. gebruik van samples

Timo

tsja, ehm...
Dag,

Ik vroeg me af hoe het nu officieel zit met live-optredens en het gedoe met de auteursrechten.
Ik bedoel dan het uitvoeren van een bootleg-remix die je zelf gemaakt hebt of als element in je muziek loopjes of hits uit bekende nummers gebruiken.

Hoe werkt dit? Ik bedoel, als je zelf nummers uit wilt brengen snap ik dat de samples gecleared moeten zijn enzo, maar hoe zit dat live? Moet je dan de gebruikte nummers opgeven, of zit dat al in een standaard fee die de venue betaalt? ... (en er is wat betreft het nummers maken en uitbrengen ook wel vertelt dat het in NL geen probleem is als de totale sampletijd onder de 10s blijft en de samples niet 'te karakteristiek' zijn ofzo.. klopt dit?)

merci

Timo

dj's moeten voor zover ik weet altijd aangeven wat ze gaan draaien om zo alles aan de buma te kunnen betalen. Kijk je mag platen niet in het openbaar draaien. Alleen voor prive gebruik. Naja het mag wel maar dan moet je dus betalen. En wat doet een DJ? Juist laat het openbaar horen dus hij moet ook betalen.

Origineel geplaatst door Slipperman
En wat doet een DJ? Juist laat het openbaar horen dus hij moet ook betalen.

De organisator van het feest/festival betaalt dit meestal, heb ik begrepen.

Origineel geplaatst door Zoidsity
De organisator van het feest/festival betaalt dit meestal, heb ik begrepen.

klopt die betalen uiteraard :) had de zin wat anders moeten formuleren. maar goed er moet wel betaald worden dan.

volgens mij zit het zo:

als een evenement/organistie o.i.d. boven een bepaald bezoekersaantal komt, zal er een play-list moeten worden ingeleverd waarop staat vermeld wat er gedraaid is. (comerciele) radio- en tv-stations moeten dit ook uiteraard. de kleinere gelegenheden als (kleine) discotheken, cafe's, winkels en andere instellingen betalen een vast bedrag per jaar aan de buma/stemra, mits ze muziek draaien (er zijn mensen van de b/s die daadwerkelijk alle toko's afgaan om te kijken of er een radio aan staat, als er alleen live muziek wordt gespeeld hoeft dit niet, bv. in restaurants met hun eigen pianist. maar als de b/s er een radio, cd-speler of desnoods een cassettedeck ziet staan, moet er wel betaald worden! kortom: betaald worden moet er bijna altijd) nu is het natuurlijk niet zo dat iemand van de b/s op, ik noem maar een dwarsstraat, raving nightmare gaat kijken welke plaatjes er worden gedraaid en hier zal dus ook flink mee gesjoemeld worden.
nu vraag jij of je samples mag gebruiken van andere in je live-set. volgens mij mag dit kosteloos en hoef je hier geen rechten over te betalen. je brengt het immers niet uit. als je dus corrie konings wilt mixen met een club-plaatje krijgt corrie hier geen moer voor (dacht ik). ook als je 't thuis maakt en 'live' op play drukt, mag dit gewoon. op het moment dat je royalties ontvangt, dus als je 't uitgebracht hebt en 't in de winkel ligt, moet je een bep. deel afstaan aan de componist, textschrijver, zanger(es) en iedereen die hier iets mee heeft te maken. hier wordt ook redelijk streng op gecontrolleerd, maar meestal niet door de buma/stemra, maar door de platenmaatschappijen zelf. vaak als je een contract tekent bij een platenmaatschappij staat er in wie er verantwoordlijk wordt gesteld als er juridische problemen ontstaan. ikzelf heb wel 'ns een hardcore-remix uitgebracht van duran duran (wild boys) en van nickelback. ik heb er toen voor gezorcht dat ik niet in de problemen kom als er iemand komt klagen (althans ik hoop dat dit ook rechtsgeldig is!)
maar voor live-gebruik is t volgens mij niet zo strak allemaal. anders zou het betekenen dat elk cover-bandje, of t cafe waar t optreed, zich suf betaald aan de buma/stemra. en wat die samples betreft: misschien is t wel zo dat je maar een bepaald aantal seconden mag gebruiken, maar dit zal echt alleen op heel grote evenementen een probleem kunnen geven.

mischien is dit allemaal klink-klare bull-shit, maar ik had begrepen dat t zo ongeveer in elkaar zit. als ik jou was, zou ik lekker wat nummers gaan verkrachten, thuis of live! tenzei je ermee op pinkpop (volgend jaar dan) gaat staan. zou t dan wel ff navragen voor de zekerheid!

tjuus

8)

mja want er staat altijd op een cd en op een video/dvd dat de muziek niet in openbare ruimtes/voor publiek vertoond mag worden zonder toestemming van de uitgever etc. dus dat betekend dat je er wel over moet betalen:) wat de venue dus doet.

Origineel geplaatst door Slipperman
mja want er staat altijd op een cd en op een video/dvd dat de muziek niet in openbare ruimtes/voor publiek vertoond mag worden zonder toestemming van de uitgever etc. dus dat betekend dat je er wel over moet betalen:) wat de venue dus doet.

euh.. oja.

:bekdicht:

maar toch ik zou't gewoon doen...

Back