Wat was jou eerste synth???

Mijn eerste ding met toetsen was een Casio Keyboard (type weet ik uit mijn hoofd ff niet, hij moet wel ergens onder het stof liggen maar heb geen zin om te zoeken)

Toen kwam er een Roland JV-30 (huis- tuin- en keukensynth)
die nu nog steeds trouw dienst doet als midi-keyboard.

...........en toen volgde de rest!!! (en ik ben nog niet verzadigd 8P )

Origineel geplaatst door bambamstudio
Ik heb er 300 gulden voor betaald, uit mijn hoofd.

had ik maar 300 gulden in mijn hoofd

Kijk, het leuke van die keyboardjes met kleine toetsen is dat je op een gegeven ogenblik je vingers er niet meer tussen gepropt krijgt en je wel een nieuwe (echte) synth MOET kopen.. Erg he? :)

Arv

Mijn eerste "synth" is de Roland D-70, als je het een synth mag noemen..
inderdaad niet echt een makkelijke start voor een beginner hehe..

om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst weten: "wat is een synth?".
het casio dingetje waarmee je boeren kon sampelen is geen synth
de TX81Z FM module van Yamaha is ook geen synth
da amiga is ook geen synth
ook de virtuele synth software op mijn harddisk tel ik niet mee
de nordlead 2 die daarna volgde is ook geen synth want dat is ook virtueel…

mijn eerste echte synth is dus een juno-106
die is overigens nu te koop

ow ik denk dat ik er wel een hebm, maar of dat een echte is?? 8P
ff kijken.. het is de yamaha : PSR-80
(oudje!!) je kan instellen de attack en cutoff in stapjes :Z
ik gebruik em alleen voor midi (je kan geneens de kanalen insstellen :D )

nou bounce jij bent wel erg hard hoor....een nord lead 2 nog geen eens een synth...Dan houdt t al snel op....dan heb ik nog nooit een synth in mijn handen gehad.

hmmja, ik geloof inderdaad dat ik moet gaan toe geven dat de nordlead 2 mijn eerste synthesizer was. toch vind ik het een nepding ;-P
véééél te duur en kan niet veel meer dan een juno-106 die ik nog beter vind klinken ook.
Clavia heeft zelfs een grammy gekregen voor dat ding, tsss… belachelijk!
die had naar die gasten van de sDRUM moeten gaan, dat is pas innovatief!

Synthesis betekent "samenvoegen" volgens het woordeboek. Dat doet een Nordlead helaas ook en er staat ook "Synthesizer" op het apparaat gedrukt. Maarja, dan zijn veel VST-plugins ook synthesizers… wie kan er hier even het begrip synthesizer uitleggen?
of moeten we daarvoor een nieuwe thread aanmaken.

anyway,

de nordlead 2 heb ik dus snel weer verkocht
daarna volgde dus de juno-106
daarna een Roland Jupiter 6 (ook weer verkocht)
daarna een Roland SH-101 en toen had ik genoeg van Roland synths
een Sequential Circuits Pro-One volgde
waarna een Solina
daarna een Oberheim OB-Xa, dat was de eerste polyfone synth waar ik tevreden over ben
en mijn laatste aanwinst is een KORG Poly-61M waar ik ook over te spreken ben.

ik ben nu weer aan het kijken naar andere KORG's zoals de PolySix en de MonoPoly (iemand ruilen met een Juno-106?) en als ik een goeie Prophet 5 met MIDI tegen kom ga ik ook achter mijn oren krabben.

ik ben dus nog niet klaar met synths.

nordlead.??? slecht.. hmz..ik vind em wel lekker.. net als een jp8000 .. maar dat is mijn mening.. ieder apparaat heeft wat van zichzelf wat 'lekker' klinkt... en voor sommige geluiden wil je wat uigeven..

als je er weer over nadenkt is het wat krom.. wie wilt nou zoveel uitgeven voor 'slechts' een geluid....
eigenlijk zijn we met zen alle bizar bezig :)

slipper, waarom probeer je de Yamaha DX200 niet eens uit? die kan gewoon DX7 presets lezen, heeft ook nog eens extra filters en effecten, ruist veel minder, en je kan em gewoon via mid triggeren

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
slipper, waarom probeer je de Yamaha DX200 niet eens uit? die kan gewoon DX7 presets lezen, heeft ook nog eens extra filters en effecten, ruist veel minder, en je kan em gewoon via mid triggeren

Olaf

En ook nog wat drumkits en een (buggy?) sequencer!

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
nordlead.??? slecht.. hmz..ik vind em wel lekker..
als je er weer over nadenkt is het wat krom.. wie wilt nou zoveel uitgeven voor 'slechts' een geluid....

Toen ik hem in de winkel met een kopelefoon beluisterde vond ik het allemaal wel overtuigend. Ik vond de nordlead altijd al wat kil klinken maar de nordlead 2 had er een extra sinus golfvorm bij gekregen dus ik dacht dat hij hem daarom "warmer" zou klinken.

Achteraf bleek hij toch nog steeds te kil en industriëel voor mij. Het is maar waar je naar opzoek bent.

Waarschijnlijk zocht ik een KORG Z1 en ik sluit niet uit dat die er ooit nog eens komt.

Origineel geplaatst door bounce

Ik vond de nordlead altijd al wat kil klinken maar de nordlead 2 had er een extra sinus golfvorm bij gekregen dus ik dacht dat hij hem daarom "warmer" zou klinken.

Mwuuuahoeehh??!!?? What? Is je versterker gaar ofzo?? Of wil je hem voor een zacht prijsje kwijt??? ;)

Zat laatst aan een nordlead 3... ik kon er geen slecht oninteressant geluid uitkrijgen. Geweldige sound! :halleluja

Misschien wel handig om over synths te spreken dat als er in de handleiding er staat dat het een synth is het ook een synth is. Dat voorkomt weer heel wat gedoe lijkt me zo.

Je koopt in de winkel toch ook geen kaas om je schoenen mee te poetsen!? :)

Mijn eerste synth was een MS10, ik heb ook zo'n Yamaha sh keyboardje (nog altijd)

toen arp axxe, daarna SH101, Sequential sixtrack, RolandD20 (bah), Nord lead 1 (nog steeds) system 100-101 nu SH7
drummachines -> boss dr55, dr202 (ofzo), 606, 808 en een obscure rythmbox waar ik pl;ots de naam van kwijt ben

Kurzweil Micropiano,

Back