Welke bitrate?

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

Hoe groot de bitrate, mp3 laat toch het meeste cruciale info weg.. de AM laat niets weg dan wat frequenties.

.........dan wat frequencies?..........wat is dan de meest cruciale info? :confused:

Misschien moet je gewoon alle stiltes weglaten, daar luister ik toch niet naar.................;)

192 is genoeg. 90% van de mensen (ook van de wat beter oor getrainde mensen hier) hoort het verschil niet. Het soort muziek schijnt wel uit te maken. Bij klasieke muziek is het verschil beter te horen dan bij pop muziek.

Je hoort het verschil voor pop muziek e.d., en ook de muziek die naton maakt, bijna niet meer tussen het orgineel en 192 kbit.
Bij klassiek hoor je weldegelijk het verschil omdat er simpel weg harmonische weg wordt gecodeerd.

Ik hoor het verschil niet meer vanaf 256 kbs, mits een goede encoder is gebruikt (LAME bijvoorbeeld). Pas op met ingebouwde encoders in audiosoftware (CoolEdit, Cubase..) die zijn vaak bagger.

Ik vind de encoder in Cubase (SX 1.06) eerlijk gezegd prima...... ik hoor dan ook geen verschil tussen een 96/24 wav mixdown en een mixdown naar mp3 op 192 kbps... op 128 kun je het op sommige stukjes wel horen idd.

Dan hebben ze de ingebouwde encoder (gelukkig) inmiddels verbeterd. Wat ik me herinner van Cubase 5 was niet veel soeps.

Ik geloof dat jullie allemaal eens beter naar jullie oren moeten luisteren.....:eureka:
Boven de 192kbps hoor je het verschil niet meer met het orgineel....foeii!!!!!!

Flikker dan allemaal die dure geluidskaarten maar weg....dat maakt dan ook niet meer uit!
MP3 zuigt, hoe je het wendt of keert!
Dus we mixen allemaal op 24bit en 96khz om er uiteindelijk een mp3 van te bakken op 192kbps?:confused:

Dit vindt ik de paradox van het jaar (erm...verleden jaar:frons: )

Laatst gewijzigd:
we mixen ook niet allemaal op 24/96 hoor :)

Origineel geplaatst door Pjotr G
we mixen ook niet allemaal op 24/96 hoor :)

Klopt, maar al gaan we van 16/44.1 uit, dan vind ik dit nog godslastering.

Origineel geplaatst door Ytse
192 is genoeg. 90% van de mensen (ook van de wat beter oor getrainde mensen hier) hoort het verschil niet.

Welk bejaardentehuis hadden ze getest?
De getrainde oren waren v/d zusters?

als ik in cubase luister en daarna een mp3 op 192 maak , dan zit er verschil in geluid
maar die 192 is wel acceptabel vindt ik , die 160 wordt al veel minder

en er zijn mp3 van 56 kbps die nog erg goed klinken8)

Origineel geplaatst door turtel
en er zijn mp3 van 56 kbps die nog erg goed klinken8)

Tja, cabaret... Maar daar zijn we hier niet voor, toch? ;)

Oke, maar we moeten wel onderscheid maken in waarvoor we
het gebruiken, niet gaan zeggen dat 192kbps ten alle tijden perfect is want hoger is toch
verder niet meer hoorbaar.

Prop die mp3 in je Ipod prima, maar ga je muziek uitgebreidt op de bank zitten luisteren
dan kan de kwaliteit niet hoog genoeg zijn hoor.
Ik ben van voor de MP3 generatie, misschien is dat het.

Origineel geplaatst door bjodero
Tja, cabaret... Maar daar zijn we hier niet voor, toch? ;)

deze mp3 op 56kbps vindt ik beter klinken dan menig mp 3 op 192:D

Attachments

243,2 KB · Bekeken: 94
moeten we niet uberhoupt blij zijn dat we het verschil tussen 56 kbps en 128 kunnen horen IK WEL

Bij Ogg Vorbis, op kwaliteits niveau 5 hoor ik het verschil bijna niet meer met de wav file. Natuurlijk wel de originele mix in Cubase (die klinkt altijd het best natuurlijk). Bij mp3 vind ik het geluid nog wel eens 'kunstmatig' overkomen; zelfs bij hogere bitrates. Ik kan Ogg Vorbis toch alleen maar aanraden; zelf ga ik al mijn muziek naar O.V. overzetten.

Origineel geplaatst door mikemix
Oke, maar we moeten wel onderscheid maken in waarvoor we
het gebruiken, niet gaan zeggen dat 192kbps ten alle tijden perfect is want hoger is toch
verder niet meer hoorbaar.

Prop die mp3 in je Ipod prima, maar ga je muziek uitgebreidt op de bank zitten luisteren
dan kan de kwaliteit niet hoog genoeg zijn hoor.
Ik ben van voor de MP3 generatie, misschien is dat het.

Ehhh die gebruikt Advanced Audio Coding, dat is nog een betere codec dan mp3. :)

Luister allemaal maar eens naar een live klassiek concert vanuit het concertgebouw op de radio. Wel op de kabel dan he.
dat is ook op 320kbps ge-encodeerd.

Origineel geplaatst door Bug80
Ik hoor het verschil niet meer vanaf 256 kbs, mits een goede encoder is gebruikt (LAME bijvoorbeeld). Pas op met ingebouwde encoders in audiosoftware (CoolEdit, Cubase..) die zijn vaak bagger.

Ik ook ik gebruik meestal ook 256.
Het verschil tussen 192 en 256 hoor ik in sommige gevallen nog wel.
Daarna hoor ik niet echt verschil meer.

Back