Welke bitrate?

Bartology

Big member
Wat is een goeie bitrate voor samples/mp3's en wav's?
Ik merk dat als ik een mp3'tje bak van een track op 192 kbps, het over het algemeen redelijk klinkt, maar ik mis toch helderheid en de muziek wordt een beetje een brij. Echter, hogere bitrate kost (veel) meer geheugen.

Zijn er betere/andere manieren......?

ogg vorbis en mp3pro zijn al stukken beter
of een betere mp3 encoder gebruiken: fraunhofer oid.

RazorLAME met 192kbps VBR. Variabele bitrate werkt misschien niet op elke hardware MP3-speler, maar wel netjes op Winamp. Ook houd je zo het bestand klein terwijl op de cruciale momenten de juiste compressie wordt gebruikt.

Encoders zoals Xing maken er sowieso een zooitje van.

Wat me trouwens is opgevallen aan een track van je - die was ongelofelijk zacht opgenomen. Kun je er niet eerst even een masteringpluggetje overheen gooien? Dan wordt het overzetten naar mp3 misschien ook weer wat prettiger.

Ik ben zeer te spreken over AAC, is echt een stuk beter vergeleken met mp3 op dezelfde bitrate.
Ik gebruik het voor mn Ipod en comprimeer dan altijd alles op 192 kbps. zeerr acceptabel geluid.
Overigens, waarom zou je de bitrate van een .wav-je gaan veranderen? Dit is toch een ongecomprimeerd formaat of ben ik nou gek?

Origineel geplaatst door Laurens O
Ik ben zeer te spreken over AAC, is echt een stuk beter vergeleken met mp3 op dezelfde bitrate.
Ik gebruik het voor mn Ipod en comprimeer dan altijd alles op 192 kbps. zeerr acceptabel geluid.
Overigens, waarom zou je de bitrate van een .wav-je gaan veranderen? Dit is toch een ongecomprimeerd formaat of ben ik nou gek?
gek dus :D

je ongecomrpimeerde wav kan toch 16 of 24bit zijn? heeft niets met compressie te maken

Bericht door een moderator:
Verplaatst, aangezien dit weinig met samplers te maken heeft...

Origineel geplaatst door divi
gek dus :D

je ongecomrpimeerde wav kan toch 16 of 24bit zijn? heeft niets met compressie te maken

Nouja, opzich wel, een 24 bits bestand is groter dan een 16bits. Maar bit-diepte is iets anders dan bit-breedte, vooral met VBR.

Zoiets dacht k dus ook. die 16 en 24 bits waar divi het over heeft, zeggen iets over de resolutie/fijnheid van eenen en nulletjes van het weergegeven geluid, bitdiepte idd, dat bedoelde ik dus niet. De bit"rate" zegt iets over de hoeveelheid data (ofterwel bits) die per tijdseenheid (seconde) weergegeven kan worden. Een wavje heeft dus ook in zekere zin een bitrate, maar deze is constant (maximum, alle data die er is, wordt weergegeven) en kan nooit gewijzigd worden, er is hier dus geen sprake van enige compressie, je hebt het bij wavjes dus alleen maar over de bitdiepte 16, 24, 32 bit enz. en de bitrate dus niet, omdat je toch weet dat alles wat er is, wordt weergegeven. De bitrate is niet variabel. Bij dingen zoals mp3 kan dit juist wel, en daarom spreek je hier dus over verschillende bitrates. Zeg ik het zo goed?
Het is misschien een beetje knullig uitgelegd, maar ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is.
Kan iemand er nog een mooi verder toelichtend verhaaltje van maken? Het is al laat, ik kom net terug van een erg gezellig etentje en borrel en ik val zowat om hier zeg. En dan morgen ook nog lekker om half 7 druit :frons:

Origineel geplaatst door Yoozer
RazorLAME met 192kbps VBR. Variabele bitrate werkt misschien niet op elke hardware MP3-speler, maar wel netjes op Winamp. Ook houd je zo het bestand klein terwijl op de cruciale momenten de juiste compressie wordt gebruikt.

Encoders zoals Xing maken er sowieso een zooitje van.

Wat me trouwens is opgevallen aan een track van je - die was ongelofelijk zacht opgenomen. Kun je er niet eerst even een masteringpluggetje overheen gooien? Dan wordt het overzetten naar mp3 misschien ook weer wat prettiger.

Waarom zou je iets op hoge kwaliteit willen "comprimeren" (als dat al kan) als je het toch gaat afluisteren op zo'n kloteding waar je het verschil toch niet hoort...:stupid
Zelfs niet met een mega-sennheiser erop (vreet ook nog een batterijen waarschijnlijk, of geluid is te zacht met zo'n grote schelp)...
Verder heb ik alles op 192 kbps VBR met LAME encoded inderdaad, goed geluid hoor, over een Harman+Infinity installatie!:walker:

Re: Welke bitrate?

Origineel geplaatst door Bartology
Wat is een goeie bitrate voor samples/mp3's en wav's?
Ik merk dat als ik een mp3'tje bak van een track op 192 kbps, het over het algemeen redelijk klinkt, maar ik mis toch helderheid en de muziek wordt een beetje een brij.
pardon? 192 vind je niet eens meer goed klinken?

tip: haal voor het mp3'en alle frequenties onder de 20 en boven de 20000 hz eruit. als je veel plugins gebruikt willen er nogal eens extreem lage frequenties ontstaan, met alle problemen van dien. ik haal alle tracks eerst door soundforge's "paragraphic EQ", die heeft hier presets voor.

andere tip: ik weet niet wat voor tracks je maakt, maar als er veel ruis, glitch en andere semi-willekeurige zooi in je tracks zit zul je inderdaad merken dat zelfs op 192kbps de tracks niet goed meer klinken. en zoals eerder genoemd, gebruik fraunhofer voor het encoderen.

Ik zou me eerder focussen op de bouw van het muziekstukje zelf.. Vraag: Klinkt de radio op AM, zoals Arrow of Gold (vele prrijzen jaja..) beter of niet beter dan een 192 (mono) mp3.
Ik luister liever MONO op de AM dan naar een STEREO 224 kps mp3 van een artiest die me niet ligt..
Hoe groot de bitrate, mp3 laat toch het meeste cruciale info weg.. de AM laat niets weg dan wat frequenties.
(Tot zover mijn moeilijke tekst.)
*D .*D ..*D .
Vraag: stel dat je connectie (in de toekomst) het toeliet, zou je dan je muziek 44 khz 16 bit op het net zetten... verrek een goede vraag voor een enquete.!)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik zou me eerder focussen op de bouw van het muziekstukje zelf.. Vraag: Klinkt de radio op AM, zoals Arrow of Gold (vele prrijzen jaja..) beter of niet beter dan een 192 (mono) mp3.
Ik luister liever MONO op de AM dan naar een STEREO 224 kps mp3 van een artiest die me niet ligt..
Hoe groot de bitrate, mp3 laat toch het meeste cruciale info weg.. de AM laat niets weg dan wat frequenties.
(Tot zover mijn moeilijke tekst.)
*D .*D ..*D .
Vraag: stel dat je connectie (in de toekomst) het toeliet, zou je dan je muziek 44 khz 16 bit op het net zetten... verrek een goede vraag voor een enquete.!)

je hebt een punt :) en idd is wel zo. plus wat het is 192 is toch al aardig hoge bitrate en klinkt best wel goed voor wat het is en ach veel mensen maakt het weinig uit ;)

Origineel geplaatst door Laurens O
Een wavje heeft dus ook in zekere zin een bitrate, maar deze is constant (maximum, alle data die er is, wordt weergegeven) en kan nooit gewijzigd worden, er is hier dus geen sprake van enige compressie, je hebt het bij wavjes dus alleen maar over de bitdiepte 16, 24, 32 bit enz. en de bitrate dus niet, omdat je toch weet dat alles wat er is, wordt weergegeven.

Dat is niet helemaal correct. Je kunt wel zeker de bitrate van een wavje veranderen. Meestal wordt er opgenomen op 44.1 kHz (CD-kwaliteit = 44100 samples/seconde met 16 bits per sample), maar soms wordt er op nog hogere samplerates opgenomen (tot +/- 192 kHz).

[QUOTE
Wat me trouwens is opgevallen aan een track van je - die was ongelofelijk zacht opgenomen. Kun je er niet eerst even een masteringpluggetje overheen gooien? Dan wordt het overzetten naar mp3 misschien ook weer wat prettiger. [/B][/QUOTE]

Aan welke plug-in had je gedacht? Ben benieuwd...

192 kbit en hoger.............

Verschil tussen 128 en 192 is nog goed te horen daarna word het verdomd moeilijk. Dit geld als je een goede encoder zoals als eerder gezegd frauenhofer of lame gebruikt.

Ogg is een open source, dus gratis, codering.

Back