Braziliaanse beat

eruk

Stamgast
Hallo,
Ik wil voor een nummer zo'n brazilaanse beat maken.
Net zoiets als tiesto bij zijn concert had, en ik weet ff geen namen maar het komt zo vaak voor.
Simply red heeft het ook in een nummer das weer gejat van een house nummer....
Het "intro" lukt mijn wel, het allom bekende ta ta ta TA TA TA ta ta ta ta TA TA TA TA etc..
Als jullie snappen wat ik bedoel.
Hebben jullie tips en trucs zo'n soort beat te maken?
bvd!

De welbekende beat komt uit "Give It Up" van The Goodmen

google : "Fanfarra" by Sergio Mendez

Re: Braziliaanse beat

Origineel geplaatst door eruk
Hallo,
Ik wil voor een nummer zo'n brazilaanse beat maken.
Net zoiets als tiesto bij zijn concert had, en ik weet ff geen namen maar het komt zo vaak voor.
Simply red heeft het ook in een nummer das weer gejat van een house nummer....
Het "intro" lukt mijn wel, het allom bekende ta ta ta TA TA TA ta ta ta ta TA TA TA TA etc..
Als jullie snappen wat ik bedoel.
Hebben jullie tips en trucs zo'n soort beat te maken?
bvd!

Zoek een contact met forumlid Dobre. Gerucht gaat dat hij eens een nummertje gemaakt heeft met de door jouw genoemde invloeden :maffia: . Staat zelfs een artikeltje op deze site hoe hij synths gebruikt: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=21799

Bij mijn capoeira (is brazieliaanz) heb je deze als basis

1tel 2tel 3tel 4tel 4.5tel
slag slag aan zelfde zelfde
de de als als
buiten binnenkant eerste eerste
kant tel tel
van
de
trommel

Klinkt als

Toem Tak Toem ToToem Tak Toem enz, enz. en daar dan een beetje mee spelen zeg maar.

Ik hoop dat je hier een beetje uitkomt.

Origineel geplaatst door metatron

de de als als
kant tel tel
van
de
trommel

Klinkt als

Toem Tak Toem ToToem Tak Toem enz, enz. en daar dan een beetje mee spelen zeg maar.

Toen ik het eerst zag dacht ik :confused: :confused: :confused:
Toen wou ik gaan antwoorden en dan zie je ineens de tabs weer! :)
Bedankt voor de tips! ik ga het eens proberen! Nog meer tips zeer welkom!

de de als als
kant tel tel
van
de
trommel

Klinkt als

haha, hier precies het zelde... ik denk wat staat daar nou in godsnaam. Ik zal eens reply :) en toen werd het duidelijk :)

Ja sorry wist ook niet dat het zo zou uitpakken:stupid

Hoop dat je er wat aan hebt.
Dus als ik het dus zonder extra sounds simpel neerzet zoals jij dat doet klinkt het + - zo: (hoor bijlage)
Ik vind dit nou niet bijzonder brasil klinken ofzo... of doe ik iets verkeerd?verder Iemand anders nog tips over goede sounds of paterns die ik kan gebruiken?

Attachments

• beat brasil.mp3
    117 KB · Bekeken: 113
Tsja...als je het nu wat sneller speelt dan komt het toch
al een heel end in de richting !

8)

Gaat als je het sneller speelt al richting een Samba, daar hebben we het toch over??

Origineel geplaatst door trash
En die hebben het weer van tito puente of sergio mendez

[uitlegmodus]
sergio 8o)

om precies te zijn, 3 of vier trommelslagen met een w30 gesampeld en ongequantiseerd ingespeeld in cubase op de atari.
daaronder hebben we ook een opname uit een voetbalwedstrijd van het braziliaanse elftal geplakt, waarin je het publiek pele hoort roepen :D
er zit ook nog een loopje met een hikje en shakertje onder, een lage trommel gesampled van een geleende r8 en een klap uit een teddy riley plaat (gesampled met een akai x7000 ). synth sounds is allemaal roland d20 en een of andere cheap ass synthmodule die we van olav basoski hadden geleend.gemixed met een boss bx8 en alesis midiverb.[/uitlegmodus]

wat meestal ook een goede brazilaanse feel geeft is bijv. 16en en 12en doorelkaar gebruiken. leef je ook eens uit op pannen, servies en vuilnisemmers.

maar vooral van die quantize knop afblijven! :P

Kijk, dat zijn nu nog eens studio-secrets :).

Wat misschien ook helpt (domme suggestie, maar als je het filmpje van die jongen die als een superfanatieke drummer op die verfemmers hebt zien rammen - respect overigens) is een drumpad. Ik heb me op de Messe mogen amuseren met twee stokjes en een Roland SPD-20. Alles wat je nodig hebt is een goede latin percussiekit en je sequencer op 'Record' - speel totdat het donker wordt en knip de bruikbare stukken eruit.

Punt is dat je op die manier je ritme op een veel spontanere manier (ik vertik hier om het woord 'natuurlijk' te gebruiken) kan inspelen en zo er veel meer feeling en kleine chaos in kan leggen. Het is misschien een overbodige en dure kunstgreep, maar het is ook weer een hele andere manier van tegen een controller aankijken... en ik zou 't ding zelf echt niet m'n studio uittrappen :).

Braziliaanse muziek staat meestal in tweekwartsmaat. Bassdrum op de vierde
achtste en de één; daar overheen met de sidestick een clave of anticlave figuur.

Makkelijk he, (en zonder de Zielige Metronoom, toch heel dansbaar)
ISPdeRuiter

afro-cuban in fruity loops

afro-cuban in fruity loops

't Is misschien niet origineel latijns amerikaans, maar het klinkt wel lekker. Ik zal proberen het basisritme van een afro-cubaans ritme in een sequence patroon (bv. voor fruity loops) weer te geven. Ik heb vroegen een beetje gedrumt, dus hanteer een soort van drummers-telmethode.
Een vierkwartsmaat (in bv. 138 bpm), deel ik op in 4 tellen en verdeel in onder in nog eens vier tussentellen:

1-t-n-t-2-t-n-t-3-t-n-t-4-t-n-t (in een sequencer is de hele tel uiteraard het eerste hokje van de vier, etc.)

*-t-n-t-*-t-n-t-*-t-n-t-*-t-n-t De kick zetten we op iedere hele tel
1-t-n-*-2-t-n-t-3-t-n-*-4-t-n-t De snare komt nu op de laatste t van tel 1 en de laatste t van tel 3
1-t-n-t-2-t-*-t-3-t-n-t-4-t-*-t Een mooie tom komt op de '2nuh' en '4nuh'

huppelende snare samen met de tom vormt het basisritme. simpel doch krachtig. we kunnen nu het e.e.a. gaan uitbreiden. onderstaande patronen hoeven niet superstrak en mogen dus wat losjes en menselijk zijn (bv. heel licht shiften in fruity loops of zelf inspelen)

*-*-n-t-*-*-n-t-*-*-n-t-*-*-n-t De hi-hat komt al huppelend op de 1t, 2t, 3t en 4t. Zet de hihats op de afterbeat (de t-tjes wat zachter als op de hele tel voor een staccato feel. shiften kun je ook het beste alleen op de afterbeat doen, zodat de hele tel 'sterk' en strak blijft.

1-*-n-*-2-t-n-t-3-*-n-*-4-t-n-t Opbouw of variaties in de snaredrum.

tip: neem een lekkere felle snare (bv. rimshot) en een diep, laaage tom die mooi bij de kick past. Pas wel een beetje op dat het baslijntje de boel niet verziekt. Ik hou het vaak simpel en zet een subje op tel 1 en 3.

Suuk6!

Ja sorry wist ook niet dat het zo zou uitpakken:stupid

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ja zeker wel, ik vind dit soort dicussie altijd wel erg koel

Origineel geplaatst door Nolet
Ik heb mijn Quantize knop in Cubase afgeplakt met een stukje hansaplast! Quantize is smerig...
Das ook weer een beetje overdreven, soms is het zeker handig (de swing quantize maakt het nog steeds niet statisch)
En in logic kun je het tot het minimale quantizen, waardoor het net iets lekkerder loopt, maargoed BACK ON TOPIC
Jullie geven zeker goede tips! ik ga vanavond eens wat tips uitproberen! ga zo door! :)

de quantize-schuifjes in logic zijn zeker erg handig,
ik gebruik vaak verschillende quantize en swing variaties door elkaar...

Back