Wat kan een Yamaha RM1X eigenlijk allemaal qua hardware sequencing?

smackos

Gepokt en gemazeld
En wat kan een Yamaha RM1X eigenlijk allemaal qua hardware sequencing? Maar dat is best wel weer een groot en zwaar ding volgens mij die vol zit met trance geluiden :D...(Hoe groot is die vergeleken met een MPC?)

is klein en licht, kleiner dan een MPC2000 in ieder geval...kan in je rugzak, of in bed of op de bank........ kan heel veel, maar de geluiden erin zijn niet echt superbruikbaar voor eindproducties, wel voor uitschetsen van ideeen....bevat geen sampler, 16 tracks sequencer en 1 midi in/out...... ik vinnem geniaal vooral ook door de ingebouwde floppydrive om midi files naar bv reason of cubase mee te exporteren

sequencensequencensequencen

vooral live maar ook voor ideeen en hele songs een lekkere en uitgebreide sequencer
(onboard geluiden zijn idd niet fantastisch maar wel bruikbaar)

Het gaat mij niet zozeer om de sounds...maar inderdaad sequencen en nog eens sequencen en draagbaarheid.

De MPC vind ik net iets te lomp en te groot, hij past ook altijd net niet in een koffertje ofzo. En ook al speelt hij MIDI files erg strak af, echt muzikale dingen programeren op de MPC zelf (akkoorden enzo) werkt niet zo...die sequencer is toch echt meer voor drums. Klopt dat een beetje en is die RM1X wat meer muzikaler?

De Rm1x is inderdaad erg goed in sequencen. Het apparaatje leent zijn verleden uit de Yamaha QY serie welke erg goed is gevallen bij vele muzikanten.

De interne geluiden zijn niet je van het maar zeker wel bruikbaar.

De sequencer is echt heel relaxt. Heb er best lang erg fijn mee gewerkt. Heb nu een RS7000 gekocht (de grote broer van de Rm1x) (dus een rm1x te koop :D )

Maar echt......voor het geld zeker een leuk apparaat!!

Origineel geplaatst door smackos
Het gaat mij niet zozeer om de sounds...maar inderdaad sequencen en nog eens sequencen en draagbaarheid.

De MPC vind ik net iets te lomp en te groot, hij past ook altijd net niet in een koffertje ofzo. En ook al speelt hij MIDI files erg strak af, echt muzikale dingen programeren op de MPC zelf (akkoorden enzo) werkt niet zo...die sequencer is toch echt meer voor drums. Klopt dat een beetje en is die RM1X wat meer muzikaler?

tja..met de standaard knopjes op de rm1x is het nou ook niet echt prettig accoorden inspelen.....daarvoor heb je denk ik toch wel een midi keyboardje nodig.... heb je wel eens naar de MPC1000 gekeken? die is volgens mij een stuk compacter dan de MPC2000

Groot voordeel van de RM1X is iig wel de groove mode. De MPC zal ook wel zoiets hebben, maar vindt die van de RM1X toch wel erg prettig.

mja... de rm1x is op zich wel leuk, goed in sequencen, een beetje zoals de mpc maar dan zonder pads en met ahum...toetsen ...

de geluiden zijn idd erg bagger, en het filter is bagger.

ik zou zelf eerder voor een mpc1000 gaan, maarja die is ook wel iets duurder......

maar Smack, je hebt toch een laptop? dus waarom zou je een rm1x willen?????

mr. Volt

De groove grid mode ja. Daarmee maak je van een koude kak 16e hihat patroon een pompende en zuigend swingend orgasmisch geheel! :D

(tenminste als de gridgroove van de RS7000 identiek is aan de RM1X)

Vergeet niet dat je bij de rm1x bij het inprogrammeren van een track in grid mode tijdens het recorden de andere tracks niet kan horen, ook heb je geen aparte dedicated knoppen voor pattern wisselingen en mutes. De sequenser is echter top.

Ik heb hierom een rs7000 gekocht om te kunnen sequensen, ze hebben overeenkomsten maaar de sequenser van de RS7000 is vele malen intuitiever

Vergeet niet dat je bij de rm1x bij het inprogrammeren van een track in grid mode tijdens het recorden de andere tracks niet kan horen, ook heb je geen aparte dedicated knoppen voor pattern wisselingen en mutes. De sequenser is echter top.

Maaruh...grid mode, dat is step sequencing ofzo? Als je gewoon on the fly real time record kun je toch wel de andere tracks nog horen?

En geen aparte knoppen voor pattern wisselingen en mutes, is dat netzo als op de DX200 dat je patterns wel kunt assignen op de toetsen?

Origineel geplaatst door smackos
Maaruh...grid mode, dat is step sequencing ofzo? Als je gewoon on the fly real time record kun je toch wel de andere tracks nog horen?

volgens mij wel, behalve idd als je wil step sequencen..

En geen aparte knoppen voor pattern wisselingen en mutes, is dat netzo als op de DX200 dat je patterns wel kunt assignen op de toetsen?

Patterns assignen, nee dat kan je op de RM1X niet (ook niet op de RS7000). Wat Boost bedoeld zijn de Scene en Mute geheugens in de RS7000. De Scene geheugens moet je zien als "total recall" geheugens zodat je in 1 beweging de (opgeslagen) settings van je hele RS7000 kunt herroepen. Verrekte handig live!! De mute geheugens spreken voor zich neem ik aan.

Maar joh, ga er nou is gewoon mee spelen dan wordt het vanzelf duidelijk.

Arv

De RM1x vind ik over het algemeen een fijne sequencer. Ritmes inprogrameren is een eitje en leert zich vanzelf. Melodie is wel wat ingewikkelder, vooral als je akkoorden gaat gebruiken. Ik vind het erg lastig dat je niet duidelijk kan zien waar welke noot is ingespeeld (op de cubase manier bijvoorbeeld). En je zit nogal aan het pattern-based principe vast. Voor live werk is ie über, voor echt in dept studio-werk iets minder. Maar hangt ook erg van je muziekstyle af.

Te groot en die wordt in de studio meer als sampler / drummachine gebruikt. En ik ben niet zo te spreken over zijn sequencing capaciteiten...

Eén ding, je kunt op de RM1x niet overschakelen van play naar record zonder 'm eerst te stoppen. Dit kan voor een aantal mensen een probleem zijn.

Back