Wat kan een Yamaha RM1X eigenlijk allemaal qua hardware sequencing?

Origineel geplaatst door Zaaz
Eén ding, je kunt op de RM1x niet overschakelen van play naar record zonder 'm eerst te stoppen. Dit kan voor een aantal mensen een probleem zijn.

RS7000 kan dat wel....die heeft idd een aantal dingen die nog niet helemaal optimaal waren in de rm1x opgelost.....maar maakt em ook wel iets complexer qua bediening...... ik vind zelf de RS7000 nog steeds de uber hardware sequencer voor patternbased gedoe...

maarre..als je een laptop hebt, kijk eens een keer naar ableton live ofzo?

wat trouwens ook vet handig is aan de RS7000: je kan de analoge inputs gebruiken om een externe module, bv een JV1010 of JV1080 of wat dan ook weer bij je RS7000 sounds te mixen..op deze manier kan je zonder externe mixer werken als je 1 extern moduultje of synth wilt gebruiken bij je RS7000..... verder is de on the fly loop remix ook de bom....kan heel muzikaal of juist heel gefreakt werken, vooral op midi data ipv op opgenomen audio....

Origineel geplaatst door smackos
Te groot en die wordt in de studio meer als sampler / drummachine gebruikt. En ik ben niet zo te spreken over zijn sequencing capaciteiten...

Voor het geval afmetingen ook doorslaggevend zijn: zo'n mpc1000 is wel kleiner (330 x 228.2 x 75.5 mm) dan een rm1x (420 x 282 x 98 mm). Maar goed, daar worden de sequencing capaciteiten niet beter van.

Enneh... Als oude tracker-freak, heb je Renoise nou al 's geprobeerd? ;) Een voordeel in het Renoise geval is dat je eventuele hardware synths kunt vervangen door vst synths (in het kader van reizen / sjouwen misschien een prettige optie). Dan kun je dus of een hardware set-up meenemen of een software set-up zonder al te veel veranderingen. Nu kan Renoise nog geen midi files lezen noch saven, maar de vernieuwde versie schijnt dat wel te gaan kunnen.

Origineel geplaatst door smackos
Maaruh...grid mode, dat is step sequencing ofzo? Als je gewoon on the fly real time record kun je toch wel de andere tracks nog horen?

En geen aparte knoppen voor pattern wisselingen en mutes, is dat netzo als op de DX200 dat je patterns wel kunt assignen op de toetsen?

Met gridmode bedoel ik XoX mode

Qua geen aparte knoppen bedoel ik dat de 16 mute knoppen in een andere modus ook de pattern wissel knopjes zijn, geen dedicated knoppen voor deze functies tegelijkertijd dus

Zijn het nu pads in de vorm van toetsen waarop je realtime hihats,bass, kicks, snare, en zo kan inkloppen en sequencen met een hoop midi sequencing opties?

Hoe reageren die toetsen dan op velocity? Of moet je dan alle volumes van de midi noten achteraf instellen op zo'n kliein schermpke :confused:

Heb interesse in de rm1x als alternatief voor mpc-style sequencing (vind die mpd-16 nogal vrij duur voor een midi controllerke)

Ik koop dan liever een compleet sequencer apparaat met heel wat extra's

Ik gebruik momenteel een evolution keyboard met laptop en een akai s-1000hd.
Zou alles willen controllen met keyboard en rm1-x, wil later nog enkele synths toevoegen aan setup.

Is dit het juiste toestel voor mij?

De toetsen van de RM1x zijn helaas niet aanslaggevoelig. De RS7k heeft naast de toetsen wel 2 aanslaggevoelige padjes om realtime ritme's mee te maken en op te nemen.
Wel kan je natuurlijk een aanslaggevoelige midi-controller aan de RM1x hangen en het zo oplossen. De 'toetsen' van de RM1x gebruik ik alleen om te muten en van pattern te veranderen, waar ze ook voornamelijk voor bedoeld zijn.

Origineel geplaatst door m-prez
Hoe reageren die toetsen dan op velocity? Of moet je dan alle volumes van de midi noten achteraf instellen op zo'n kliein schermpke :confused:

Niet! je kunt een midikeyboard gebruiken om velocity op te nemen. De rm1x neemt wel prima velocity op namelijk.

verder heb je ook groove edit waar je voor 16 noten tegelijk je velocity (onder andere) kunt zetten

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Groot voordeel van de RM1X is iig wel de groove mode. De MPC zal ook wel zoiets hebben, maar vindt die van de RM1X toch wel erg prettig.

:halleluja

die groove-edit maakt het niet aanslaggevoelige echt onbelangrijk hoor

vooral ook dat je de lengte van je nootjes per step supersnel kan veranderen maakt het een zwaar groevend ding
en dus ook note-shitf en clock-shift in de groovemode... als je een vette arp wil, klop je 16 zelfde nootjes in, en maak je in de grooveedit een melodie/lijn/jekkeltje er van

Origineel geplaatst door DJ Fuse
als je een vette arp wil, klop je 16 zelfde nootjes in, en maak je in de grooveedit een melodie/lijn/jekkeltje er van
jekkeltje.....LOL! :D

Die kon ik nog niet, gaan we onthouden!

Maar het is wel waar wat je zegt, groove edit regeert! :kroon:

Origineel geplaatst door DJ Fuse
die groove-edit maakt het niet aanslaggevoelige echt onbelangrijk hoor

vooral ook dat je de lengte van je nootjes per step supersnel kan veranderen maakt het een zwaar groevend ding
en dus ook note-shitf en clock-shift in de groovemode... als je een vette arp wil, klop je 16 zelfde nootjes in, en maak je in de grooveedit een melodie/lijn/jekkeltje er van

Wow, geweldig! Ik had die groove edit nog niet gevonden op m'n RM1x, nu dus wel!

Je kan er inderdaad fantastisch mee jekkelen 8o)

Dit zou zelfs nog wel 's het gemis van live aan je patterns prutsen gedeeltelijk kunnen verhelpen...

Back