[Yamaha] YAMAHA CS6x

yorin

Nieuwkomer
Kort vraagje ?
is dit een goede systhesizer. (ik wil hem gaan gebruiken voor Dance music) Wat voor mogelijkheden zijn er om hem aan te sluiten op je pc."(SB Live Platinum soundcard)

Misschien is het handig 'm even te gaan beluisteren bij je lokale muziekboer? Is verder idd goed te gebruiken voor dance.

ik zou wel willen maar deze heeft hem dus niet.
Het was nog maar de vraag of hij hem kon bestellen

wat zou jij me aanraden ? ook rekening gehouden met dat het mij gaat om Dance Music

Nou ja, zoek eens even rond op het bord joh. Er staat al heel veel gezever of alle soorten synths. Misschien wel interessant voor you.

Ik zou eens kijken naar die Yamaha Motif serie. klinkt erg
goed. of, een Triton LE. verschilt niet veel in prijs geloof ik

Ben zelf geen voorstander van "alles-kunner-synth's"
vaak gaat dit gepaard met eenzijdige sound van eindmix.
je hoort dat het met 1 apparaat gemaakt is.

Origineel geplaatst door yorin
wat zou jij me aanraden ? ook rekening gehouden met dat het mij gaat om Dance Music

hmm zaandam ligt toch redelijk dichtbij amsterdam?? daarzijn vast wel enkele mensen die daar in hun supermarkt of lingerie zaak een muziek hoekje hebben. volgens mij is er in amsterdam echt wel een zaak te vinden waar dat ding ff te beluisteren is..

oke ! wat zouden jullie kiezen / aanraden yamaha cs6x of de korg triton le. Wat is het beste...

Persoonlijk de LE, maar je moet eerst zelf gaan luisteren. Wij kennen jou smaak niet.

ik heb van beide demos gehoord en ik vind het een moeilijke keuze. Welke is nu de beste... welke kan het meest. Met welke kan het dance music maken.

Voor dance zou ik gaan voor een cs6x. De triton is meer algemeen kwa muziek stijlen.

(zonder aanzien des persoons)

Dit lijkt me een typisch voorbeeld die zich door gladde verkopers een ding aanschaft wat elke aanleg voor muziek dan ook in de kiem smoort.

GELUKKIG ZIJN WIJ ER NOG!

Beste meneer Yorin,

Als je even de diverse discussie's hier gelezen hebt (wat je vast wel gedaan hebt) heb je misschien ook de quote 'muziek word gemaakt door mensen, niet door synths' wel gelezen. (mooi credo om nono's in de kiem te smoren)
Ik zou zeggen hou die even in je achterhoofd.
Kijk naar je budget, je stijl van muziek en wat je interesses hebben. Zoek dan alle specs van al die gear op en leer die uit je hoofd. (niet zeuren, gewoon doen)
Ga dan maar eens een muziekwinkel in en vergelijk ze met elkaar. Welke vind JIJ het beste klinken. (zelfde wat krz zegt) Lukt het de eerste dag niet, vraag even wat andere gebruikers en ga er nog een keer heen.

Zelf heb ik nog nooit een synth gekocht voor hem eerst gehoord te hebben. En meestal spijt gehad dat ik het ding nog niet eerder gekocht had, maar het is wel een forse investering meestal waar je best wel wat voor moeite mag doen lijkt me.

En Triton LE of CS6x zijn toffe synths, maar als je zo'n ding heb, kun je niet zo 1,2,3 dance maken. Een synth hoort thuis in een studio omgeving (ook al is hij erg basic). Dus reken er maar op dat je nog meer spullen nodig hebt en het best wel eens wat zou kunnen gaan kosten. (wil je niet bang maken of zo) En dan is je computer gebruiken een goedkope mogelijkheid met je geluidskaart. Maar da's dan ook wel zo'n beetje het meest minimale wat je nodig hebt. (tape/minidisc dubben kan ook nog, maar da's niet leuk)

Cs6x is eigenlijk een beregoed masterklavier, waar jij heel tevreden over zal zijn (als je hem eindelijk,onder de knie hebt). Maar na een tijdje begin je inderdaad te voelen dat er iets in de klank mankeert. Zo zitten er bijvoorbeeld een stuk of 8 drumkits in, maar als je er een nummer mee maakt, klinken heel veel van die percussieklankjes net niet lekker genoeg. Zelfde met synthgedeelte: heel maffe sounds met sterodelays en alles, maar het blijft wat kaal klinken ondanks dat het vet wil zijn... Ik treed jena_mu6 bij.
Maar het blijft een persoonlijk smaak, het is mijn maat zijn klavier en hij vindt hem berelekker.

Is het je eerste synth die je gaat gebruiken?
Misschien is het dan verstandiger om eens naar een 'all-round' synth te kijken ,dan puur een doos met housegeluiden.
Zelf ben ik erg blij met m'n CS6r, maar ben dan ook absoluut geen pro kwa muziek maken.
De CS6 serie heeft naar mijn mening een heel groot nadeel: Het programmeren is nu niet echt het meest makkelijke.
De presets die er in zitten, geven een goed beeld van wat het apparaat allemaal kan, maar veel geluiden zullen niet bruikbaar zijn.
Met PLG extensies (AN/DX/VL) kun je natuurlijk ook vele kanten op (binnenkort een AN en misschien een DX bordje kopen).

Bij de CS6 moet je in ieder geval een flinke portie doorzettingsvermogen hebben. Heb je dat niet, dan zal het ding waarschijnlijk binnen de kortste keren weer in de verkoop staan.

Zoals al vaker gezegd in dit topic: Stap een aantal muziekzaken binnen, test VEEL uit en beslis dan wat je wil. Kijk in ieder geval ook naar wat je nu hebt staan. Past het in je setup, of kun je beter iets anders nemen?
(bijv. een standaard geluidskaart en een hardware monosynth lijkt me nu niet de meest geschikte combinatie).

Succes!

Wat zou me aanraden dan ?

Ik heb overgens een SB Live platinum met een Livedrive.

Origineel geplaatst door yorin
Wat zou me aanraden dan ?

Ik heb overgens een SB Live platinum met een Livedrive.

Da's heel moeilijk om dat voor jou te gaan beslissen. Het ligt er geheel aan wat voor geluiden je precies zoekt, welke stijl (dance is een ERG breed gebeid) je wilt gaan maken en -niet onbelangrijk- je budget.
Daar komt bij dat de een graag zelf met geluidjes zit te klooien,terwijl een ander het liefst kant-en-klare geluiden heeft, die met wat effecen kunnen worden opgeleukt.

Mijn mening is dat een bak met alleen dancegeluiden niet toereikend is (beperkt de creativiteit).

Weliswaar oud en al enorm veel gebruikt zijn bijvoorbeeld de Roland JV series. Dit zijn ook allround bakjesdie goed als basis kunnen dienen.
Blijft natuurlijk wel dat de Korg Triton en Yamaha CS6 ook hele mooie, breed inzetbare synths zijn.

Ik ga je echter niet 'sturen', maar laat je een beetje in het twijfel, zodat je uiteindelijk ZELF je keuze maakt.
Trek er een weekend (of zelfs nog meer voor) uit om eens flink te gaan neuzen bij een aantal goede muziekwinkels.
Ook een tip: op internet kun je veel recensies lezen van synths.

Succes!

Ja, het lijkt steeds meer te vervagen, hoewel de kwaliteit van een echte synth toch behoorlijk boven een gemiddeld keyboard uitsteekt (uitzonderingen daargelaten).:)

Back