[Roland] Jupiter 6 - is het wat?

ik maak een periode van persoonlijke groei door: probeer mijn consumentisme te doorbreken, als ik iets niet echt wil, doe ik het niet, ook al is de prijs goed....

Origineel geplaatst door Ton

De JP8 klinkt inderdaad anders, warmer. Kent naast split ook layerfunktie. Is zeldzamer en nog meer geld waard.
Uit de Rolandstal bestond er vroeger ook een JP10. Deze klinkt m.i. zeer goed en is ook nog eens aanslaggevoelig.Wordt regelmatig aangeboden voor ca 600 Euro

Uhh... volgens mij zijn we nu wat types door elkaar aan het gooien. Ik neem aan dat je het over een JX10 hebt. Is toch wel net wat anders.

Origineel geplaatst door omiel
Uhh... volgens mij zijn we nu wat types door elkaar aan het gooien. Ik neem aan dat je het over een JX10 hebt. Is toch wel net wat anders.

Ik denk dat je de JX10 best kunt zien als opvolger van de Jupiter serie. Ik heb zelf een aantal jaar geleden zo'n Super JX gehad en IMHO klinkt deze beter dan de Jupiter 6. De knoppies en het uiterlijk pleiten uiteraard voor de Jupiter, maar je oren..... :)

Nog ff over de Jupiter 4. Leuk dat er "Jupiter" op staat en "4" suggereert misschien een halve Jupiter 8, maar da's dus echt niet zo! Een Juno 60 klinkt minstens net zo goed, en eigenlijk zelfs véééél beter.

My 0.02

Jupiter 6 is gewoon een te gekke bak. Ten eerste, als je hem aanzet is het net een kerstboom. Ik ken geen synth (uhm... behalve de Nord 3) met zo ontzettend veel ledjes. :)

Even een paar kreten :

- goed voor leads
- MIDI (geen retro-fit nodig!)
- Redelijk stabiel
- Hoog 'oompf' gehalte (zeker met Unison)
- Arpeggiator = fun!
- heerlijke interface
- gewoon een prachtbak

Ik heb nog niet zo lang geleden rond de 1200 EURO ervoor betaald. Geen scherpe prijs, dat weet ik maar mijn JP-6 ziet er echt als nieuw uit en dat is me ook wel wat waard.

Als je hem vergelijkt met de JX10 (of MKS-70 die ik dus heb) dan is de sound veel krachtiger en meer 'analoog'. De JX10 is veelzijdiger en subtieler maar zonder programmer een nachtmerrie om te editen. Ook niet verkeerd hoor, een "beschaafde" analoge synth :)

Dat typische scheeuwende geluid wat de hoofd melodie uit het nummer James Brown Is Dead voorstelt is een prima voorbeeld van de vele geluiden die de Jupiter-6 kan maken.

dit soort geluiden haal ik echt NOOIT uit mijn Juno-60 dus je kunt de Jupiter-6 nooit vergelijken met de Juno-60.

Leo, jongen toch, weet je wel wat je mist?
Luister niet naar die jojo's die de JP-6 maar niks vinden. Die hebben waarschijnlijk alleen maar de fabrieks-presets gebruikt. OK, het is geen Jupiter 8 (mijn persoonlijke favoriet) maar wel een te gekke synth! Bonken, scheuren, krijsen, niet alleen waanzinnig vette solosounds, maar ook mooie brede tapijtjes. 650 Euro? Pakkuh!

Die Jup 6 heeft twee oscilatoren per stem. Moet dus goed geschikt zijn voor lead sounds en brede stringpads.
Kan iemand zeggen of je daar ook de wat dunnere glazigere V.A. achtige sounds uit kan halen ? Ik weet dat ik nu zo ongeveer sta te vloeken in de kerk, maar voor Trance Leads is zo'n V.A. wel je van het vinnik ...

Ze moeten wel kosten die Jupiters. Voor de prijs heb je twee Juno's.

Paul.

Contradictio in terminis

Contradictio in terminis

Beetje tegenstrijdig.. VA oftwel Virtual Analog. De Jup's zijn écht analoog.. en dan ook nog eens behorend tot de crème de la crème hiervan.

De Jupiter 6 heeft 2 oscillatoren per stem.. die je kunt cross-moduleren (je vindt dit op VA's wel eens terug onder de noemer FM modulatie of FM amount.. maar dan slechts één kant op.. ). Dit biedt qua klank een enorme berg mogelijkheden (naast al die andere fijne opties.. die je toch wel als 'standaard' mag beschouwen).

Zelf heb ik er nooit een gehad.. maar toch heb ik er redelijk vaak mee zitten rommelen.. en ik zou durven zeggen dat de Jupiter 6 heel erg geschikt is voor typische "vette" analoge geluiden.. maar zeker ook voor de wat (subtielere?) dunnere, glas-achtige sounds.

Ik wil de MKS-80 EN een Jupiter 6.

Ik heb ooit mogen spelen met een MKS-80 (met programmer!) en ben verliefd sindsdien.

Origineel geplaatst door Cozko

Ik denk dat je de JX10 best kunt zien als opvolger van de Jupiter serie. Ik heb zelf een aantal jaar geleden zo'n Super JX gehad en IMHO klinkt deze beter dan de Jupiter 6. De knoppies en het uiterlijk pleiten uiteraard voor de Jupiter, maar je oren..... :)

Nog ff over de Jupiter 4. Leuk dat er "Jupiter" op staat en "4" suggereert misschien een halve Jupiter 8, maar da's dus echt niet zo! Een Juno 60 klinkt minstens net zo goed, en eigenlijk zelfs véééél beter.

My 0.02

als een juno beter klinkt dan een jp4 ben ik een balpen of zo

"beter" klinken? ik gebruik liever "anders"!
Het IS toch juist de bedoeling dat de ene synth niet klinkt zoals de ander? klinkt veel breder met verschillende bakken

als ze 1 dikke vette synth maken met alles erop en eraan, zou saai zijn!

Naar mijn idee is de Jup6 een super bak. Hij is niet zo vet als een polymoog, pro 5 of obie maar dat zijn dan ook de enige die zo klinken, van het "segment" daaronder is de jup6 1 van de betere bakken.

Ik mis de warme pads en de unison mode als ik aan het spelen ben maar als ik lekker wappie een beetje aan het fucken ben mis ik de lampjes het meest... space invaders man! super!

Een goeie voor niet te veel en geld op de bank heb ik er weer 1!

Ik lees net de andere berichtjes en zag dat je er van af zag!!!
voor 650 euro echt heel stom.
Het is echt een vette bak en erg veelzijdig.
Toen ik hem net had sloot ik hem aan zonder eq gewoon droog op mijn tafel en de ramen knalde er zowat uit !
Je kan er echt van alles mee.
Het is omdat ik er al een heb voor 650 euro had ik hem echt zo gekocht.
Ik heb de mijne voor 1900 gulden gekocht.
Mischien kan je iemand anders op dit forum er een plezier mee doen.
Het is echt een vette bak !!!

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ik heb laatst mijn Jupiter-6 weggedaan. Hij was technisch en optisch in prima staat en ik vond 900 Euro wel een mooie prijs ervoor.

Waarom ik 'm weggedaan heb? Ik vond de Jupiter-6 erg steriel klinken (natuurlijk hoef je de auto-tune niet te gebruiken, maar dan nog) en dat was niet waar ik naar op zoek was (voor de nerds onder ons: volgens mij ligt dit onder andere aan de CEM3340 VCO's). Ik zou veel liever een Jupiter-8 nemen dan een Jupiter-6, maar goed, die dingen zijn nog duurder dan een JP-6, dus dat wordt nog even sparen. Om eerlijk te zijn zou ik zelfs nog liever een Juno-60 kopen dan een JP-6...

Het was en is natuurlijk wel een leuke bak, maar net niet leuk genoeg. Misschien dat ik ooit nog eens de rack-versie ervan koop, maar dan moet ik eerst de loterij winnen. 8)

En deze gozer weet niet waar die het over heeft ik denk dat ie maar wat lult.
een juno 60 boven een jp6! wel te rusten.

Origineel geplaatst door dextah
En deze gozer weet niet waar die het over heeft ik denk dat ie maar wat lult.
een juno 60 boven een jp6! wel te rusten.

Moet ik je defecte JP-6 van 1900 gulden nog helpen repareren of hoe zit dat? ;) Smaken verschillen en ik zou nog steeds liever een Juno-60 willen hebben dan een JP-6. Maar het liefst natuurlijk een JP-8. 8)

Back