De meest verkochte en revolutionaire synthesizer

Origineel geplaatst door Pim
Wat de DX-7 zo uniek maakte, was zijn enorme expressiviteit. (terwijl het keyboard maar een velocity range van 100 stapjes had) De toenmalig aanslaggevoelige synths verwerkten dynamiek naar het filter en volume, terwijl de DX naast volume ook de harmonische inhoud van een geluid drastisch kon wijzigen. Volgens mijn bescheiden mening maakte dit gegeven dat de DX-7 bij de pianistische muzikanten breed geaccepteerd werd. Zij kregen eindelijk een muziekinstrument!

Het succes van de DX7 is grotendeels te wijden aan de tijd waarin het instrument verscheen. Toenmalig waren de vlaggeschepen 8 stemmen of zelfs minder (Jupiter 8, Elka Synthex, Yamaha CS70M (6 stemmen), ... ) Voorts had analoge synthese toch haar sonische beperkingen. En de gemiddelde prijs voor een JP of andere knaller lag tussen de 8000 en 10000 EUR.

En dan kwam plots Yamaha met de DX7: niet 8 stemmen, maar 16. Aanslaggevoelig en aftertouch. Een naar toenmalige maatstaven uitgebreid geheugen en sonische mogelijkheden die tot dan toe enkel met enorm dure modulars te verkrijgen waren of systemen zoals de Synclavier. Neem daarbij dan nog dat juist op dat moment MIDI als standaard bestempeld werd en de DX7 met dit protocol werd uitgerust ... en je moet er 'slechts' 2500 EUR voor te betalen ... dan HEB je gewoonweg een winnaar. Dat de interface veel minder gebruikersvriendelijk was en dat de synthese erg ontoegankelijk, werd er graag bijgenomen. Deze nadelen heeft trouwens geleidt tot het fenomeen 'Soundprogrammer'.

Revolutionair was hij niet op zich. FM bestond inderdaad al veel langer; eerst in de modulaire systemen, daarna ook in Synclavier en anderen. De GS1/2 en CE waren zelfs binnen Yamaha al eerder met FM uitgerust, alhoewel dat dit meer als presets beschouwd moeten worden. Maar gewoon de mogelijkheden, sonisch pallet en juiste timing hebben bijgedragen tot het algemeen succes van de DX7.

En of ie nou het best verkocht is of dat dat eerder de M1 is, het is en blijft een instrument dat tot vandaag de dag nog dikwijls ingezet word (meer dan 20 jaar na het uitkomen er van) :okdan:

:doei:

En de winnaar is...

En de winnaar is...

Origineel geplaatst door ratsja
wat is de meest populaire / verkochte synth ter wereld ?
en welke is / was het meest revolutionair ?
De mc 303 natuurlijk! :D
Deze bak heeft alle presest die je als beginnende dance producer maar nodig hebt!
Er zitten zelfs 909, 808 en 303 geluiden en effecten op...
En wie heeft deze bak nou niet gehad?
Menig proffesionele studio is hiermee begonnen :dubbel:

Virtueel gezien Reaktor.
Spiritueel gezien Korg Karma.
Actueel gezien de Evolver.
Commercueel gezien alles van Casio.

Origineel geplaatst door Hanz
Zekers! Bedankt voor de moeite! :)

Had de Kurz een ingebouwde sequencer en multi-fx? Want dat maakte de M1 tot de allereerste workstation...
Trouwens, die SAM1 was een Nederlands produkt! (ontwerp: Double Dutch, distributie: Zadok)
(voor de niet-kenners: middels de SAM1, een 19" rackapparaatje met floppydrive, kon je Akai samples inladen in je M1).

Hmm, wat is de definitie van workstation? Ik beschouw de SCI mulitrak eigenlijk ook als een voorloper van een workstation. Okee er zitten geen fx in (behalve een chorus), maar hij is multitimbraal en je kan zes sporen vol spelen met zes verschillende geluiden.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de multitrak zo revolutionair o.i.d. is.

buiten dat de dx7 heel veel verkocht is mag de minimoog zeker niet ontbreken en hij zeker heel revolutionair

vergeet niet dat je in die tijd veel synth had en je kon hem makkelijk vervoeren daar naast moeten we de korg ms10 en ms20 ook niet vergeten

En topic 2 binnen dit topic...

ALS WE IN 2020 OPNIEUW DIT TOPIC OPSTARTEN WELKE SYNTH IS DAT HET MEEST VERKOCHT VAN DE AFGELOPEN 20 JAAR *D ?

( dus van 2000 tot 2020 )

Met andere woorden; welke synth is over 20 jaar het meest verkocht/ meest legendarisch ?

8~

Origineel geplaatst door jaccis
En topic 2 binnen dit topic...

ALS WE IN 2020 OPNIEUW DIT TOPIC OPSTARTEN WELKE SYNTH IS DAT HET MEEST VERKOCHT VAN DE AFGELOPEN 20 JAAR *D ?

( dus van 2000 tot 2020 )

Met andere woorden; welke synth is over 20 jaar het meest verkocht/ meest legendarisch ?

8~

Zeg, november, december zijn de maanden van speculaas, niet speculatie!

Meest revolutionaire synthesizer aller tijden? En tegelijkertijd goed verkocht? Dat zijn er weinig...

De MiniMoog was revolutionair (portable en niet modulair van opzet) en relatief duur (In die tijd zo'n fl. 6.500,-- Dat was in die tijd een godsvermogen..) en toch zijn er een hele hoop verkocht. Ze zijn NU nog steeds zeer gezocht...

De DX7 was revolutionair, inderdaad. Ik hou er eigenlijk helemaal niet van, van dat geluid, maar ze hebben idd uitstekend zaken gedaan met dat ding...

Weliswaar geen synth, maar ik kan hem me nog goed herinneren: de Ensoniq Mirage. Een samplertje met een klote user interface maar wel een "sleek" uiterlijk. Niet duur en leuk bruikbaar, de poor man's sampler.
Volgens mij zijn daar ook een hoop exemplaren van over de toonbank gegaan. Deed een beetje voor samplers wat de Mini deed voor synthesizers: toegankelijk maken voor een breed publiek.

Zeg, november, december zijn de maanden van speculaas, niet speculatie!

:D :D :D :D :D :D :biertje: :dubbel:

De Korg M-1 is en was niet de eerste workstation! Dit was de Ensoniq Mirage. Alleen het geheugen was niet groot genoeg om er een komplete song in te knallen.

Bij de M-1 ook niet. Hij deed het alleen goed voor het geluid.

:engel:

revolutionair:
heel vroeger : kerkorgel
toen: moog (minimoog/ modular)
nu: reaktor, echt zit er helemaal op op dit moment en het eind is nog niet in zicht.

Niet als meest verkocht maar wel revolutionair: de Polymoog. De eerste polyfoon synthesizer!

Ik stem toch voor de emu emulator III (sampler, ook veel synthfuncties). Dit is overigens ook een compleet workstation (ik heb 'm zelf), en dus uit 1986. Ik weet overigens niet wanneer de mirage is gemaakt, maar de EIII is in mijn optiek 1 van de eerste echte workstations.

Ben regelmatig bij Synton geweest toen ze nog een zaakje in utrecht hadden (om de hoek bij de dom). Vaak met Mirage en Emulator II gekloot. Die waren allebei net uit.
Heb net ff zitten checken op vintagesynth.com.

Maar het gaat ook om de meest revolutionaire synth.

Wie o wie helpt deze dwalende schaapjes die het niet eens kunnen worden wat de meest revolutionaire en de meest verkochte synth is.

Maar revolutionair lijkt mij de Polymoog. Terwijl de rest monofoon waren, kon je op de Poly net als op een piano meerdere toetsen indrukken.:stupid

Back