Stichting vs V.O.F.

trigg

Brass Intelligence
Beste muzikanten,

Ik heb een vraag aan jullie.
Met mijn band Longplayers zijn we vorig jaar een Stichting geworden, omdat we facturen wilde uitgeven bij optredens en o.a. ook een eigen bandbus hadden gekocht. Om die stichting belastingtechnisch goed van de grond te krijgen hadden we een afspraak gemaakt met iemand van de KvK. Hij raad ons nu echter aan de stichting om te zetten naar een V.O.F.

Ik verbaas me hier een beetje over, omdat juist de Stichting ons werd aangeraden door o.a. de Popunie.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Stichtingen en/of V.O.F.'s en die hier meer over weten?

Origineel geplaatst door Christov
wat ik weet is dat je als stichting geen winst mag maken en als VOF volgens mij wel...als dat wat helpt

Yep, dat klopt, maar daar staat tegenover dat je met een Stichting gewoon al je geld kan investeren
en een V.O.F. volgens mij een stuk meer administratieve rompslomp met zich mee brengt...

Een Stichting heeft ook een bepaald doel en binnen de omschrijving daarvan dien je te blijven, terwijl een VOF veel flexibeler is.

Wout

Ik heb zelf ook een VOF, maar voor een band lijkt me dat toch niet ideaal.
Het ligt er ook aan hoeveel omzet c.q. winst je maakt op jaarbasis, maak je veel winst uit onderneming dan ga je veel belasting betalen met een VOF. Je bent met een VOF ook PERSOONLIJK aansprakelijk bij eventuele schulden.

Hoe een VOF zich verhoudt tov een stigting qua administratie weet ik niet, bij een VOF heb je iig je jaarverslag, belastingaangifte, enz. Ik heb er iig een boekhouder voor nodig.

Back