Ableton 4 beta voor iedereen die maar wil proberen

Origineel geplaatst door robnet
Ook maar enig idee waarom niet? Ik had ook plannen met een airbase...

ik heb 't net opgelost.
in m'n jomox had ik per ongeluk channel 10 ingesteld bij midi-input.
gewoon ter4ug gezet naar ch1, en nu werkt ie gewoon....

ableton wat een programma. :okdan:

Ah, mazzel. Tof. :)

En inderdaad, Live4 is *errug* indrukwekkend. Was eigenlijk van plan een mpc4000 aan te schaffen, maar ondanks dat ik een echte hw freak ben begin ik nu ernstige twijfels te krijgen. Dit is echt erg goed.

Vraag me alleen af hoe strak de MIDI timing is in Live4 voor externe MIDI gear. Logic en Cubase trokkken het jaren geleden al niet meer en moesten hw devices zoals de AMT-8 maken om de MIDI timing strak te houden. Dat gebeurt met MIDI time-stamping. Stuur het een tikkie te vroeg op, en de hardware stuurt het netjes op tijd weg, en tering strak.

Live4 lijkt dat protocol niet expliciet te ondersteunen onder XP (op OSX is het standaard aanwezig), dus dat zou wel eens goed prut kunnen zijn! :(

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
ben net beta 11 aan het testen

als ik live als een midi seq gebruik en mijn externe apparatuur als geluidsbronnen, "schokt" het tempo als een gek en klinkt het alsof het programma dronken is. Super onstabiele tempowissellingen om de paar seconden. Aan de cpu zal het niet liggen - het is maar een loopje die ik er doorheen gooi. cpu staat op 5%.

....lang leve de MPC sequencer machine..

...precies....

Ik heb met Live eerlijk gezegd geen timingproblemen maar met tracktion (m'n softw sequencer) heb ik alleen maar gezeik en ben ook gewoon weer teruggevallen op m'n mpc.
Als live met echt grote midistukken en audio overweg kan probeer ik het weer met de laptop maar vooralsnog zal ik lekker op de pads van akai blijven rammellen.

Hmm...

Hmm...

Ik heb de afgelopen dagen wat met de beta's lopen stoeien. Eerst was ik heel erg enthousiast, vooral door de manier van arrangeren. Maar nu ik met midi bezig ben vind ik het allemaal toch wat minder....Ik ben nu met drums bezig.

Monitoring
Dit is echt superirritant geimplementeerd. Zet je monitoring op "Auto" en je hebt al wat opgenomen, dan kun je niet even meespelen om wat dingen uit te testen. Zet je de stand dan op "On", dan werkt monitoring wel, maar kun je je pattern weer niet horen. :stupid (RM1x anyone?)

Preview door op toets te klikken
Als je op een toets klikt op de pianoroll, wordt de bijbehorende noot (sample) niet afgespeeld (zoals in cubase). Hierdoor moet je met intekenen gokken (of precies weten) onder welke toets je nu ook al weer die snare had geplaatst. Je kun wel even op je toetsenbord spelen, maar dan krijg je weer last van bovenstaand probleem.
(Op een toets klikken op de pianoroll zorgt ervoor dat alle noten worden geselecteerd in een track)

Drummap, GM list, of iets dergelijks
Als gevolg zou het wel makkelijk zijn als er een soort van drummap aangemaakt kon worden. Zodat je namen aan noten kunt geven. (c1 - kick, d1 - snare, etc)

Sync uit
Sync uit kan maar naar 1 midipoort gestuurd worden. Da's ook niet zo handig, moet ik weer midi doorlussen... :(

Scherm
M'n monitor staat op 1280x1024 fullscreen en toch heb ik het gevoel te weinig ruimte te hebben voor alles.

Ik ga weer verder prutsen en even doorbijten... ;)

Laatst gewijzigd:
Re: Hmm...

Origineel geplaatst door OnAcid

Monitoring
Dit is echt superirritant geimplementeerd. Zet je monitoring op "Auto" en je hebt al wat opgenomen, dan kun je niet even meespelen om wat dingen uit te testen. Zet je de stand dan op "On", dan werkt monitoring wel, maar kun je je pattern weer niet horen. :stupid (RM1x anyone?)

Ah gevonden.

Je kunt meespelen met je net opgenomen track door de "overdub" knop uit te zetten ("Arm session recording" kun je aanlaten). Zet je overdub weer aan, dan wordt er weer opgenomen.

Normaal wordt overdub gebruikt voor het schakelen tussen vervangen, danwel samenvoegen van nieuw opgenomen materiaal. Vreemde constructie :confused:

dat is even wennen he OnAcid??
Ik zat er ook dagen lang mee te knoeien.
Maar als je het eenmaal door heb werkt alles als een trein.

Origineel geplaatst door OnAcid
Preview door op toets te klikken
Als je op een toets klikt op de pianoroll, wordt de bijbehorende noot (sample) niet afgespeeld (zoals in cubase). Hierdoor moet je met intekenen gokken (of precies weten) onder welke toets je nu ook al weer die snare had geplaatst. Je kun wel even op je toetsenbord spelen, maar dan krijg je weer last van bovenstaand probleem.
(Op een toets klikken op de pianoroll zorgt ervoor dat alle noten worden geselecteerd in een track)

als je de ALT of CNTRL toets ingedrukt houdt kan je wel previewen......kweet ff niet meer welke het was..

wat ik zelf mis: een split cursor.....nu moet je dat met de loop punten doen, wat ik gewoon onhandig vindt...ik wil naast het pennetje ook nog een schaartje......en het zou helemaal mooi zijn als je in de arrangement view dan gewoon helemaal vrij, dus niet op de kleinste clip lengte gequantised, audio en midi kunt knippen en kopieren...ik weet dat er door het gebruik van clips enzo ook wel workarounds hiervoor zijn, maar het voelt een beetje onlogisch aan...maarja..ik snap dat clips de basis opzet van dit programma zijn....... de kans is toch groot dat live4 mijn mainsequencer gaat worden, al zal het wel wennen zijn om weer met de hand latency compensation in te moeten voeren voor mijn UAD plugins..

ahum...moet mezelf even corrigeren......had nog niet gezien dat je gewoon met grid en snapping uitgeschakeld en de arrangement-tracks compleet uitgeklapt gewoon met de muis stukjes audio of midi kunt selecteren en deze vervolgens kan consolidaten in een nieuwe clip, die je dan lekker kunt heen en weer kopieren, schuiven etc...en met als hoogtepunt: zelfs weer naar de session-view kunt slepen voor een nieuwe jamsessie of arrangement-overdub....gatverdamme wat lekker.........nu hopen dat ze in versie 4.1 automatisch plugin latency compensation plus export van alle tracks naar individuele files inbouwen!!

na wat meer spelen met de demo heb ik maar besloten dat dit mijn nieuwe main DAW gaat worden....past prima bij mijn ideale manier van werken, kan in principe alles wat ik essentieel acht, ik mis de complexe midi en audio editting dingen van emagic/steinberg nog niet echt......ja misschien crossfading zou wel erg handig zijn bij opgenomen audio in de arrangement view...maargoed, alles kan altijd beter..... mooi product dit!

En draaien jullie op een PC? Ervaring met externe MIDI gear?

hier en daar crashed ableton nog op vstis en vieuws in arrenge scherm werkt nog niet . start punt audio is veranders je moet nu echt op het pijltje staan en dan slepen .. kleine zaken die zondermeer gefixed zullen worden

is mijn app blijft mijn app

painten met audio en midi

En draaien jullie op een PC? Ervaring met externe MIDI gear?

ik test em op een PC met winXP......en idd ook getest met aansturen van externe MIDI gear...werkt perfect.....ook tof dat je gewoon de audio van je externe midi bakken supersimpel in een audio clipje kan opnemen om verder te bewerken....

Dat klint goed!

Voor dat opnemen van externe MIDI gear in audio, moest je Live's latency goed voor calibreren, of ging dat vanzelf goed? Ik heb het hier 1 keer geprobeerd, maar moest wel een offset wegwerken in de audio clip.

Dat klint goed!

Voor dat opnemen van externe MIDI gear in audio, moest je Live's latency goed voor calibreren, of ging dat vanzelf goed? Ik heb het hier 1 keer geprobeerd, maar moest wel een offset wegwerken in de audio clip.

hoe lager de latency hoe beter natuurlijk, maar je ontkomt er niet aan dat je altijd even in de clip zelf de pointers van de loop enzo strak moet zetten......maargoed, dat is een werkje van nix en de boel blijft gewoon lekker doorlopen

Ik heb via internet geupdate en jongens wat is dit weer ontzettend goed doordacht.

installeren en huppekee.

midi is erg makkelijk en het enige vervelende is dat ik toch weer zit na te denken over 3 grote 21"tft schermen.8)

eerst maar weer op vakantie 8) met laptop en live4. (meer heb je niet meer nodig)

Back