Het nut van meerdere synths

TraiZor

Ouwe rot
Zijn d'r meer mensen die ervoor zijn meerdere monotimbrale bakken te kopen dan 1 alles-in-een bak?

Ik heb namelijk niet veel te besteden, en als ik een Virus B/C zou kopen heb ik geen geld meer over. Maar is het niet beter om verschillende kleinere synths te kopen? Zoals een A-station en een AN1x/CS2x of/en JP8000 (lijkt mij een redelijke vervanging voor een Virus). Want ik ben bang dat ik uitgekeken raak en niet van de klank-kleur van de Virus af kom. Met meerdere synths heb je dat probleem niet.

TraiZor.

Be in jou geval voorstander van meerdere klaine kwaliteitsbakjes. Mogelijkheden van klanken en klankkleuren zijn echt wel uitgebreider. Het ziet er ook een beetje stoerder uit...
Enkel met een access maak je niet echt een song (of het moet abstract experimenteel zijn).
Ik denk dat je best ervoor zorgt dat je zowel drums, percussie basslines, leads en wat rare klankjes kan fabriceren.
En dan geleidelijk aan vervangen door beter ofzo...

Elk merk heeft meestal wel z'n eigen sound en als je die kunt mengen heb je op lange termijn meer afwisseling in je nummers. En dan maakt het eigenlijk niet uit wat je allemaal gebruikt. Goedkoper of top of de bill spul. (niet voor je bankrek. natuurlijk)
En dan gewoon de modellen kiezen die bij je passen. :)

Het heeft heel veel voordelen. Om te beginnen wordt je eindmix veel breder. En bovendien is het met analoge bakken zo dat de ene synth geluiden maakt die je onmogelijk met een andere bak zo 1,2,3, namaakt. dat is de bedoeling ook.

1 synth met werkelijk alles erin kan niet, klinkt niet, werkt niet.

let er wel op dat je alle onderdelen voor je tracks uit je setup kan halen. veel "kleine" bakkies hebben bijvoorbeeld geen drumgeluiden, dus zorg ervoor dat je of iets ertussen hebt zitten waar wel drumgeluiden inzitten, of in ieder geval een sampler ertussen hebt...

Uiteraard is het handig om meerdere synths tot je beschikking te hebben, maar het uiteindelijk product hoeft er helemaal niet beter op te worden:

Wat ik dikwijls meegemaakt heb is dat ik een bassline gesequenced had maar nog niet helemaal wist welk geluid ik ervoor wilde gebruiken; Het gevolg was dat je dan 1000 verschillende presets en talloze synths probeert.....maar haast niet meer kunt kiezen welke je neemt.. Uiteindelijk kom je dan vaak weer terug op het eerst gekozen geluid/synth en ben je tevreden..

Toen ik slechts de beschikking had over een 1 synth was die keuze veel beperkter, maar ondanks (of juist dankzij) dat kon ik goede nummers maken (althans, zo was mijn gevoel erover).

Ik wilde natuurlijk wel eens een ander geluid gebruiken (bv. een 303basline...) maar dat kon gewoon niet. Wat dat betreft heb ik meer zoiets als "Je moet roeien met de riemen die je hebt"...of Less is more.

Ik heb ook een zooi spullen verkocht en daar een VirusB voor gekocht. Deze kan heel erg analoog klinken, maar door de spectral waves en FM ook lekker ranzig digitaal. Daardoor kan je heel veel verschillende klanken maken en lijken niet al je nummers op elkaar.

Ik ben het verder wel met Nick eens. Misschien moet je eens kijken naar de rm1x i.c.m. een an1x of MicroQ. Of een leuke sampler en een synth.

Tsja, weer veel verschillende menigen.

Die sampler komt altijd in mijn setup te zitten, en dat met de combinatie van een computer+softsynths kan ik dat ook beschouwen als een synth.

Voordeel om een Virus te kopen voor mij is dat ik dan geen mixer nodig heb (in de rs7k zitten inputs). En dat is voor mij een groot voordeel omdat ik toch al niet zo goed in de slappe was zit. En met al die 'kleinere' synths heb je wel weer een FX-rack nodig.

Onacid> wat was jouw reden om de kleinere synths te verkopen en daarvan een VirusB te kopen? was deze toch uitgebreider?

Origineel geplaatst door Sander02
1 synth met werkelijk alles erin kan niet, klinkt niet, werkt niet.
Maar alles in 1 synth heeft ook zijn voordelen. De geluiden lijken beter op elkaar afgesteld te zijn. Met veel verschillende bakken heb je nog wel eens dat live een nieuw geluid veel te hard, te clean of te bruut er in komt. Met een alles in een bak is dat minder. Ik heb een live optreden met een RS7000 en een MC-505 gezien en ik vond het geluid formidabel. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Gelukkig ben ik dom en heeft dat denken me ongeveer 1 minuut tijd gekost en ben ik weer vrolijk verder gegaan met mijn monofone, brakke, rot bakkies. :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Ik heb een live optreden met een RS7000 en een MC-505 gezien en ik vond het geluid formidabel.

Welk optreden bedoel je?

;)

equate

Back