Een theorie over mastering

Raymond

Stamgast
Uw mening graag.

De basis is gewoon een stuk muziek, zeg maar Midi-piano en die is gesequenced met een kwaliteits VST of sample.
Dus dit gegeven staat gewoon vast. Is in deze discussie ook het uitgangspunt.

In de meeste boeken, printouts van Internet, helpfiles, e.d. staan vaak verscholen aanwijzingen omtrent de volgorde van werken om het een beetje lekker te laten klinken op een CD.
Deze is :

eerst (parametric) equalizen
dan reverb
dan dynamics
dan als er meer van zijn een normalisatieslag
en tenslotte aanmaken van het CD-formaat.

De redenen zijn over het algemeen:

met de equalizer masseer je het geluid tot dat wat je wenst of wenselijk is;
de reverb effecten hebben altijd te maken met het geluid dat je aanbiedt;
dynamics en de rest doen even niet mee.. dat is gewoon standaard werk (hoewel?)

In het equalizingprocess moet je vooraf rekening houden met eventuele scherpe en hoge tonen, die bij een reverb nog eens versterkt worden (te schel, fel, rondzingend, teveel reverb, etc.).
Dus een vooruitziende blik (in dit geval oor) is gewenst. En dat is soms moeilijk!!!

Nu andersom:

eerst reverb toepassen op basis van het ruwe inputmateriaal
dan de equalizing

waarom dit: omdat je dan de eventuele scherpe kantjes van de reverb eraf kunt halen.

De dynamics en normalizing hebben natuurlijk andere settings nodig omdat het aangeboden materiaal anders is.
Maar dat spreekt vanzelf.

Wat is dus wijsheid en wat wordt het meeste gedaan?
Eerst equalizing en dan reverb of eerst reverb en dan equalizing?

Raymond
(en als ik uit mijn geschoren nekkie .u. zeg het dan maar)

Re: Een theorie over mastering

Origineel geplaatst door Raymond

Of equalizing voor en na....

Het belangrijkste lijkt me dat voordat je overgaat tot 'the final touch of reverb' er eerst voor zorgt, dat je tevreden bent over de 'basis-sound'.
Maar die heb je misschien alwel eerder door een (korte!) reverb/eq/comp of wat dan ook gehaald?!?!

Ik snap heel goed, dat je eigenlijk een soort 'standaardformule' wilt lezen, maar wat mij betreft is die er niet (meer).
Gewoon experimenteren, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou het best werkt.

Enige regel die ik toepas is: zorg dat de mix al goed klinkt en gebruik zo min mogelijk als kan bij masteren.
Er zijn geen regels voor eerst eq, dan dynamics gevolgd door galm(mijn standaard) of een andere combinatie hiervan.
Experimenteren is belangrijker, zoals eerder gezegd.

Re: Re: Een theorie over mastering

Origineel geplaatst door Cozko
Of equalizing voor en na....
Ik snap heel goed, dat je eigenlijk een soort 'standaardformule' wilt lezen, maar wat mij betreft is die er niet (meer).
Gewoon experimenteren, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou het best werkt.

Neen, geen standaardformule. Want dan krijg je altijd van die standaard gebakken geluiden, oftewel de hele wereld doet het en dan eindig je bij die standaardsmaak BigMac.

Ik wilde gewoon weten wat algemeen gebruikelijk was en vooral waarom.
Als je uitgaat van het instrument, dan is de eerst equalizing mogelijk een vereiste.
Als je uitgaat van de ruimte waarin dat ding staat dan lijkt mij dat reverb aanpassingen eerst komen.

Iedereen klinkt als Pavarotti in een badcel. Dus.... de ruimte is soms bepalend voor de geluidskarakteristiek.

Dus: waarom doet Jan het op manier: eerst equal, dan reverb en Piet net andersom of zoals in de quoate staat, zowel voor als na. Ik zelf ga voor voor én na, omdat bij ingewikkelde geluidspatronen niet altijd van te voren te zeggen is wat de uitkomst zal zijn. Dit is volkomen theoretisch, denk er aan.

Raymond

Re: Een theorie over mastering

Origineel geplaatst door Raymond
Uw mening graag.

Daar is een simpel antwoord op:

Het grootste deel van alle reverb algoritmes bestaan uit een (lineaire) convolutie (of filtering)
van het input signaal met een reverb impulse responsie (met FIR, IIR of combinaties gemaakt).

ca 99% van alle equalisatie algoritmes bestaan eveneens uit een lineaire filtering
met een bepaalde impulse responsie.

Het leuke van lineaire processen is nu dat de volgorde ervan niet uit maakt. Dit kun
je met redelijk eenvoudige kennis van filter en convolutie theorie bewijzen.

Zo lang je dus de parameters van beide algoritmes constant houdt (dus constante EQ setting,
constante reverb tijd, etc) dan is het resultaat, even afgezien van afrondingsfouten
enzo, gelijk voor eerst reverb, dan EQ of andersom.

Dit geldt dus alleen voor lineaire processen! Zodra je effecten zoals dynamische compressie,
vervorming, en andere niet-lineaire effecten in de keten mee gaat nemen maakt de volgorde weldegelijk uit.

Origineel geplaatst door DJB

Het grootste deel van alle reverb algoritmes bestaan uit een (lineaire) convolutie (of filtering)
van het input signaal met een reverb impulse responsie (met FIR, IIR of combinaties gemaakt).

ca 99% van alle equalisatie algoritmes bestaan eveneens uit een lineaire filtering

Het leuke van lineaire processen is nu dat de volgorde ervan niet uit maakt. Dit kun

Zo lang je dus de parameters van beide algoritmes constant houdt (dus constante EQ setting,
constante reverb tijd, etc) dan is het resultaat, even afgezien van afrondingsfouten
enzo, gelijk voor eerst reverb, dan EQ of andersom.

Dit geldt dus alleen voor lineaire processen! Zodra je effecten zoals dynamische compressie,
vervorming, en andere niet-lineaire effecten in de keten mee gaat nemen maakt de volgorde weldegelijk uit.

simpel gezegt, het maakt dus niet uit welke volgorde muv dynamische vervormingen ?

Re: Re: Re: Een theorie over mastering

Re: Re: Re: Een theorie over mastering

Origineel geplaatst door iCe-9
simpel gezegt, het maakt dus niet uit welke volgorde muv dynamische vervormingen ?

Bij dynamische (bijv. compressor) en niet-lineaire vervormingen (bijv. distortie) is de volgorde inderdaad wel belangrijk.
Bij lineaire processen niet.

Ik gebruik zelf meestal: EQ -> compressie -> reverb

reverb -> compressie -> EQ is wel degelijk anders in dit geval (omdat de compressor er tussen zit).

Re: Re: Re: Re: Een theorie over mastering

Re: Re: Re: Re: Een theorie over mastering

Bij dynamische (bijv. compressor) en niet-lineaire vervormingen (bijv. distortie) is de volgorde inderdaad wel belangrijk.
Bij lineaire processen niet.

Ik gebruik zelf meestal: EQ -> compressie -> reverb

reverb -> compressie -> EQ is wel degelijk anders in dit geval (omdat de compressor er tussen zit).

ik begrijp het :W

Af en toe gaat het op de inline principes met de fx over de monitor en audio over de vca's van de tafel. In principe dus ook eq eerst gevolgd door dynamics, muv gebruik van de compounder ( bass expander ) bijv daar ik de compounder de voorkeur geef om een beetje bottom te creeren. In de mix gaan de fx in paartjes ( indien nodig ) pas over de vca's.

Er zijn ook andere situaties waar de fx direct gefeed wordt uit de synth met daarover uiteindelijk de compressor die output geeft naar de tafel, waarop het eq'en dan plaats vindt. Niet echt een mastering benadering maar eerder om groove met een comp te creeren ipv van audible pressure. Een ranzig techno drumloopje met een lexicon galmpje die ge- comp/lim/gate wordt door een 166xl is bijv een leuke chain.

uhm, volgens mij hebben jullie het nu de hele tijd over uitmixen/afmixen ipv masteren...

is maar een detail..

Origineel geplaatst door Arv
uhm, volgens mij hebben jullie het nu de hele tijd over uitmixen/afmixen ipv masteren...

is maar een detail..

Psies....al gooi ik ook wel eens reverb over een hele mix heen.

Eigenlijk moet je nooit zelf masteren. Je moet zo mixen dat het voor jou helemaal perfect klinkt. En dan iemand anders laten masteren (zegt de persoon die al 3 van zijn eigen platen gemastered heeft....ahum.....).

Origineel geplaatst door Arv

is maar een detail..

Klinkt misschien stom, maar wat is nou precies het verschil? Volgens mij is afmixen je mix (voor jezelf) goed laten klinken. En masteren is geschikt maken voor een bepaald type medium (cd, vinyl, radio. etc)
Klopt dit enigszins?

Dit is duidelijk.

vervorming, en andere niet-lineaire effecten in de keten mee gaat nemen maakt de volgorde wel degelijk uit.

Jawel, dat kan ik mij nog wel indenken uit mijn vroegere wiskundige achtergrond. Dit moet ik eerst even verwerken, oftewel "de kwartjes moeten even goed terecht komen" aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Raymond

Origineel geplaatst door Nolet
Psies....al gooi ik ook wel eens reverb over een hele mix heen.

Eigenlijk moet je nooit zelf masteren. Je moet zo mixen dat het voor jou helemaal perfect klinkt. En dan iemand anders laten masteren (zegt de persoon die al 3 van zijn eigen platen gemastered heeft....ahum.....).

tja, soms heb je gewoon de mogelijkhedenniet om het door iemand anders te laten masteren.

Back