Mooi orkest...

Re: tsja......

Re: tsja......

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Totaal 256 MB aan bruikbare samples.
En dat is nu eenmaal bar weinig als je daar allerlei variaties en instrumenten in moet stoppen. Compressie, korte geloopte samples bewerkt met synthese, ja dat ken ik. :W

Voorts is de Kurzweil een sampler met de uitgebreidste en diep(zinnigste) synthesizer ter wereld; door deze
met inventiviteit aan te wenden kun je uit een sample veel meer nuances halen of nieuwe samples bakken.
Marketing speak. ;) Ik moet de dag nog meemaken dat b.v. kunstmatige tremolo of vibrato "echt" klinkt.

Je kunt dus een "beste-van-beide-werelden"-situatie creëren en van je "worst-kaas"-scenario afstappen.
Zolang physical modeling nog in de kinderschoenen staat en bij lange na niet in staat is om realistisch instrumenten na te bootsen (Yamaha's VL probeersel was leuk, heb er zelfs een gehad vroeger) voegt synthese bar weinig toe aan realistische klanknabootsing. En dat is wel jammer, want gigabytes aan samples zijn eigenlijk wel erg vervelend om mee te werken vanuit praktisch oogpunt. :erm:

P.S. Voor wie wil weten wat je met samples in een Kurzweil kunt doen op orche(magi)straal gebied, hij/zij luistere
naar de Sweetstrings van Daniel Fisher (gratis af te halen op www.sweetwater.com ; deze gebuiken de keymaps
''ensemble strings" en in de ATK versie ook nog een keymap "Cello-viola-violin" het geheel op sample niveau versneden
en geniall in de VAST-menagerie gemanipuleerd).
Daar is volgens mij geen mp3 demo van?

Je moet trouwens niet denken dat ik nooit geen hardware bakken heb gehad, ik heb hier onder meer een SY99 nog staan zelfs. 8)

Re: Mooi orkest...

Origineel geplaatst door Chazz
(daarbij moet ik ELKE keer weer alles opnieuw laden, omdat hij niet mijn setting vasthoud. Zo start ie automatisch (na iets ingespeeld te hebben en opgeslagen te hebben) het de volgende keer gewoon weer af in een of ander fluitje, terwijl ik bijv. heb ingespeeld met een viool.

Om hier even op terug te komen... Daar is gelukkig wel een werkbare oplossing voor... Druk op 't knopje 'system'...klik op de tab 'file'...en save de performance... En de volgende keer dat je aan je track bezig gaat die performance weer ff inladen...

Het kunstmatige van een instrument bepaal je zelf als je het niet goed kunt bespelen
dan maakt het ook niet uit of je een 10 GB GIGA trompet hebt dan blijft het gewoon
kunstmatig klinken.
Wat betreft de VL van yamaha , yep ik heb er ook 1 staan en hier geld het zelfde voor
dit instrument moet je gewoon goed kunnen bespelen anders krijg je geen goed resultaat.
Er zitten niets voor niets drie modulatie wieltjes op , hiermee kun je expressie
uitoefenen op je instrument zoals blaasvolume de positie van de tong etc.

Origineel geplaatst door Digimod
Het kunstmatige van een instrument bepaal je zelf als je het niet goed kunt bespelen
dan maakt het ook niet uit of je een 10 GB GIGA trompet hebt dan blijft het gewoon
kunstmatig klinken.
Natuurlijk, maar dat had ik al gezegd! Dat blijft altijd zo, als je geen moeite steekt in orchestratie, dynamiek en je compositie, en dan nog eens de boel strak quantiseert, dan klinkt ook VSL redelijk prut.

Uiteindelijk heb je dit "probleem" bij elke sample library of soundmodule [!], dus dat is niet echt een criteria waarmee je een keuze zou moeten maken tussen libraries en romplers.

(Alhoewel je redelijk moeite moet doen om een solo instrument *niet* echt te laten klinken met de Vienna performance tools als je een beetje redelijk toetsen kunt spelen en #C11 op een fatsoenlijke manier gebruikt. ;) )

Laatst gewijzigd:
It can be done....

It can be done....

Het oorspronkelijke doel van deze thread was een mooi realistisch
"klinkend" orkest te vinden voor een betaalbare prijs.
Met de hoeveelheid toewijsbare fysieke controllers (ribbons 2x, breath 1x, continuous 2x, footswitch 4x, slider 8x,
pressure, modwheel,pitchwheel, switches 2x etc.) de diepteprogrammeerbaarheid en de hoeveelheid van alle beschikbare synthesevormen, de KDFX effecten/verbuig-sectie (volledig MIDI geïntegreerd met de programma's (=uniek))
kun je een heel eind komen.
Door moed, intelligentie, doorzettingsvermogen, creativiteit en waardering voor wat je mag
bezitten op te brengen kun je bijzondere realistische orchestraties creëren; het goede van
dit lange pad is dat je anders en dieper over de aspecten van geluid, muziek, orchestratie,
concertpraktijk, musici (wat ze doen, wat ze voelen, hoe ze bv. op de dirigent reageren) gaat
nadenken en hier binnen de mogelijkheden van de variabele architectuur oplossingen voor moet
vinden. Uiteindelijk heeft dit een weldadig effect op het denken en naar ik hopen mag ook op de muzikali-
teit van de composities.
Wie groter samplebereik nodig heeft kan de route van de ADAT-bridge of live-mode bewandelen.

Toegegeven, wie onmiddelijke bevrediging der wensen & gedachten behoeft, die schuwe de Kurzweil
apparaten en verschaffe zich gigabytes aan geluidsbibliotheken en een onfeilbare computer;
wie zich liever verdiepe in de microcosmos van de tonale constituenten der instrumentatie tot aan de macro-
wereld van het symfonieorkest, die miereneuke zich een weg naar onbegrensde gelukzakigheid en
volledige dominatie (Gradus ad Parnassum).

Und denn frage ich Ihnen jetzt Holland: "WOHLT IHR DEN TOTALEN KURZ ?!?!?!"
(op hysterische toon uitgeproken),
ISPdeRuiter

Re: Re: Re: tsja......

Re: Re: Re: tsja......

Origineel geplaatst door Danny
:confused:
Daar bedoel ik mee dat ik niet bevooroordeeld zou zijn, ik heb genoeg van die apparaten onder ogen gehad en gebruikt. ;)

SY99 blijft trouwens een toffe machine. :W

Re: It can be done....

Re: It can be done....

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Het oorspronkelijke doel van deze thread was een mooi realistisch
"klinkend" orkest te vinden voor een betaalbare prijs.
Met de hoeveelheid toewijsbare fysieke controllers
Maak je geen illusies. Als ik zodadelijk hier de conductor score zou pakken van een van John Williams' composities en ik zou mijn SC55 Sound Canvas uit het stof halen en daarmee een mockup proberen te maken, dan klinkt dat nog prut zelfs al zou ik zo goed mogelijk gebruik maken van de controllers die ter beschikking staan. ;) Gebruik van controllers is prima en zelfs eigenlijk noodzakelijk voor realisme, maar dat is niet 123 een substituut voor goede klanken.

275 euro is IMO een zeer betaalbaar orkest, een flinke verbetering tov Edirol, maar ik kan de neiging naar hardware best begrijpen. Een Kurzweil is een stuk duurder. ;)

Software is ook niet goedkoop als je het Pro wilt aanpakken.

10 computers voor een GIGA Setup..

Attachments

• hanszimmermachineroom.gif
    hanszimmermachineroom.gif
    36 KB · Bekeken: 129
Re: Re: Re: Re: tsja......

Re: Re: Re: Re: tsja......

Origineel geplaatst door Sovereign
Daar bedoel ik mee dat ik niet bevooroordeeld zou zijn, ik heb genoeg van die apparaten onder ogen gehad en gebruikt. ;)

SY99 blijft trouwens een toffe machine. :W

Aha :engel: ... maar wat ik niet begrijp is dat je op zoek bent naar een rompler of softwaresynth om mooie orchestrale geluiden uit te krijgen als je een SY99 hebt. De presets trekken op geen :kont: , maar als je zelf wat met de synthengine gaat spelen haal je er toch mooie strings, blazers, gitaren, enz uit? Het grootste deel van m'n eigen orchestraties komen uit de 2 SY99-en en een D20. Geen van allen zijn misschien echt goed in realistische nabootsingen, maar het hangt heel erg veel af hoe je die dingen bespeelt. Zoek maar eens enkele tracks van me op die hier gepost staan. Winter In Moscow is alles behalve de piano en bass SY en dat klinkt voor erg velen als klassieke muziek.

Volgens mij hoef je niet meer verder te zoeken ... je hebt eigenlijk al wat je zoekt ;)

:doei:

Re: Re: Re: Re: Re: tsja......

Re: Re: Re: Re: Re: tsja......

Origineel geplaatst door Danny
Aha :engel: ... maar wat ik niet begrijp is dat je op zoek bent naar een rompler of softwaresynth om mooie orchestrale geluiden uit te krijgen als je een SY99 hebt. De presets trekken op geen :kont: , maar als je zelf wat met de synthengine gaat spelen haal je er toch mooie strings, blazers, gitaren, enz uit? Het grootste deel van m'n eigen orchestraties komen uit de 2 SY99-en en een D20. Geen van allen zijn misschien echt goed in realistische nabootsingen, maar het hangt heel erg veel af hoe je die dingen bespeelt. Zoek maar eens enkele tracks van me op die hier gepost staan. Winter In Moscow is alles behalve de piano en bass SY en dat klinkt voor erg velen als klassieke muziek.

Volgens mij hoef je niet meer verder te zoeken ... je hebt eigenlijk al wat je zoekt ;)

:doei:
Haha, maar zelf hoef ik dan ook niets. Ik heb al wat ik wil. :D Een rompler of softsynth is wel het laatste waar ik naar op zoek ben. ;)

Re: Re: It can be done....

Re: Re: It can be done....

.

Een Kurzweil is een stuk duurder. ;)

daarom kan-ie ook zo veel. En hij kan precies toe voegen aan zijn ROM samples wat je voor een behoorlijke
realistische orkestratie nodig hebt.
Het is een soort "woekeren met weing"; iedereen zijn eigen theekopje, maar ik vind deze ontdekkingstocht
heel leerzaam en spannend. Plus...... wanneer ik een in mijn ogen realistische emulatie van een orkestinstrument heb
geschreven dan kan ik in een handomdraai daar een andere sampleset voor gebruiken om een aan de fysische wetten
gehoor gevend nieuw instrument te creëren of ik kan mijn gedegen kennis van de vertaling van de natuurlijke wetten aanwenden om deze te ontkennen om nieuwe sonische gebieden te ontsluiten.

Kreatief met Kurz! Lieve mensen vandaag is het basismateriaal de VAST-synthese.......
ISPdeRuiter

P.S. "Haha, maar zelf hoef ik dan ook niets. Ik heb al wat ik wil. Een rompler of softsynth is wel het laatste waar ik naar op zoek ben." Wat zijn wij allebei toch gelukkige mensen; wij hebben het maar bar goed getroffen met het leven!
"Proficiat!" "Insgelijks!"

Beperkt budget en toch een realistisch orkest?
De jv1080 zonder expansie valt helaas af, fantastische synthesizer en een apparaat om sowiezo aan te schaffen als je de kans krijgt, maar behalve de klarinet niet echt realistisch wat orkest geluiden betreft. De jv1010 kan er mee door want die heeft volgens mij de orchestral expansion al ingebouwd (?? of was dat de xp30 ??)
Belangrijker is: wil je realisme of speelbaarheid?
De Garritan is voor een relatief klein bedrag aan te schaffen en hebt hier een set prachtige orchestrale samples. MAAR, hier kan je een leuke produktie mee aan elkaar puzzelen. Ben je echteriemand die graag expressie door zijn spel wil laten doorklinken of het ook live wil gaan gebruiken dan is de software geen oplossing.
Voor een uistekend klinkend en toch speelbaar orkest moet je zoals hierboven omschreven bij kurzweil zijn (sorry mensen, dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind de orchestral rom voor de k2x00 nog steeds veel genuanceerder dan de srx borden van Roland en de geluiden van Korg). Maar als een jv1010 al te duur wordt dan is het niet logisch om een k2600 aan te bevelen. Oplossing is wellicht de ME serie (verkrijgbaar met en zonder toetsen) waarin, een weliswaar beperkt aantal, ontzettend goede geluiden zitten. Je mist echter de nuances die in de grotere broers wel verkrijgbaar zijn. Investeren kan ook, ik weet niet hoeveel geld je met je produkties gaat verdienen ;)

Blijft mijn advies: gaat het zuiver om realisme, gebruik software met goede samples, gaat het om speelbaarheid koop dan een module.

Overigens, echte orkesten zijn in de film (juist de grotere produkties) en musical wereld al voor een groot deel vervangen door de samples van Vienna e.d. Het leuke is dat het publiek de ge-sample-de orkesten beter vinden klinken dan de 'originele'. Vaak wordt alleen een heel klein orkestje gebruikt om de basis op te zetten.

Origineel geplaatst door rob'n
Blijft mijn advies: gaat het zuiver om realisme, gebruik software met goede samples, gaat het om speelbaarheid koop dan een module.
Hier ben ik het geheel mee eens, realisme vraagt natuurlijk ook dat je aan de slag gaat met de talloze articulaties die een dergelijke sample library biedt.

Al moet ik daar wel een kanttekening bij plaatsen, want de meeste huidige sample libs bieden natuurlijk wel 'legato' patches die vergelijkbaar zijn qua speelbaarheid met patches die je in modules vindt e.d. In het bijzonder de Vienna performance tools die de speelbaarheid vergemakkelijken met hun speciale legato tools, zo goed speelbaar zijn instrumenten nog nooit geweest namelijk. Ik was dan ook verkocht toen ik de legato klarinet speelde de eerste keer. :halleluja

Al moet ik daar wel een kanttekening bij plaatsen, want de meeste huidige sample libs bieden natuurlijk wel 'legato' patches die vergelijkbaar zijn qua speelbaarheid met patches die je in modules vindt e.d. In het bijzonder de Vienna performance tools die de speelbaarheid vergemakkelijken met hun speciale legato tools, zo goed speelbaar zijn instrumenten nog nooit geweest namelijk. Ik was dan ook verkocht toen ik de legato klarinet speelde de eerste keer. :halleluja

Ik ben benieuwd. Hoe zit het trouwens met de aansturing? Ik heb geen ervaring met dit soort software. Is het makkelijk om midi controllers (bijv aftertouch) toe te wijzen aan nuanceringen? En hoe gaat dat dan in zijn werk, kan je een nuancering aanbrengen door makkelijk een andere sample te laten overvloeien of hebben die tools filters en lfo's om extra nuances aan te brengen?
Ik zou dolgraag een stukje willen horen dat direct is ingespeeld.

Overigens, echte orkesten zijn in de film (juist de grotere produkties) en musical wereld al voor een groot deel vervangen door de samples van Vienna e.d. Het leuke is dat het publiek de ge-sample-de orkesten beter vinden klinken dan de 'originele'. Vaak wordt alleen een heel klein orkestje gebruikt om de basis op te zetten.

Klopt inderdaad , filmen zoals TROY , Gladiator zijn gemaakt met softsamplers
in combinatie met echte instrumenten.
De muziek van TROY was eerst gemaakt met een echt orkest door Gabriel Yared maar
later vlak voor dat hij in première ging is deze muziek vervangen door de muziek
van James Horner, dan is zo een softwaresampler wel handig.

James Horner had twee weken de tijd om een nieuwe soundtrack te maken, echter
het resultaat is echt vlut als je het vergelijkt met de muziek van Gabriel Yared
die is een jaar bezig geweest, ik heb stukjes beluistert op zijn website en deze
zijn echt heel mooi , helaas moest hij de muziek verwijderen vanwege de rechten.

James Horner is geen slechte componist maar heeft zijn beste tijd gehad met KRUL
en WILLOW dit waren zijn beste soundtracks.
Ik vind de combinatie van een echt orkest en synths/samplers zeer geslaagd je moet
echter wel de goede combinatie vinden die ben ik tot nu toe alleen tegen gekomen bij
Elliot Goldenthal in ALIEN III.

Vind het jammer tot de filmmuziek steeds minder wordt als je opzoek bent naar een
thema in de muziek kun je lang zoeken , de tijden dat John Williams 5 thema's in een
soundtrack verwerkte ( ET, Starwars )zijn voorbij, het moet allemaal snel en goedkoop
daar is de softsampler als een geschenk uit de hemel komen vallen alleen voor wie.

Laatst gewijzigd:
Ik ben benieuwd. Hoe zit het trouwens met de aansturing? Ik heb geen ervaring met dit soort software. Is het makkelijk om midi controllers (bijv aftertouch) toe te wijzen aan nuanceringen? En hoe gaat dat dan in zijn werk, kan je een nuancering aanbrengen door makkelijk een andere sample te laten overvloeien of hebben die tools filters en lfo's om extra nuances aan te brengen?
Ik zou dolgraag een stukje willen horen dat direct is ingespeeld.
Aftertouch gebruik ik zelf niet, de controller die ik zelf voornamelijk gebruik is C#11 (expression) voor swells, crescendos en dimenuendos. Modwheel kan ook gebruikt worden zoals je al zegt voor filtercontrole en onder meer LFO veranderingen, maar ook voor dynamische overgangen van b.v. mp naar forte bijvoorbeeld.

Maar goed, de legato tools zijn het belangrijkste van het performance gedeelte van VSL. Wat ze daar gedaan hebben is eigenlijk heel simpel, ze hebben alle intervallen over een octaaf gesampled en die "gesneden" op maat. Je hebt daarbij een starting note en een destination note. Die destination note speelt het interval van de oorspronkelijke noot naar de destination noot plus de rest van de target note, dat levert dus realistisch gebonden noten op en extreem speelbare patches. Als voorbeeld heb ik voor je een kort stukje ingespeeld met de VSL tenor sax en de klarinet. Hieraan heb ik niets geedit:

http://www.xs4all.nl/~jclmavg/sax_clarinet.mp3

OK, ben overtuigd, nooit eerder zo'n kwaliteit gehoord met direct gespeelde software samplers.
Die klarinet klinkt inderdaad waanzinnig. Wat kost zo'n stukje software eigenlijk?

OK, ben overtuigd, nooit eerder zo'n kwaliteit gehoord met direct gespeelde software samplers.
Die klarinet klinkt inderdaad waanzinnig. Wat kost zo'n stukje software eigenlijk?
Of je koopt VSL Opus voor zo'n 900 euro die je een selectie geeft van zowel performance instrumenten als reguliere articulaties, of de 1st editie performance set maar die is een stuk duurder (1600 euro) en geeft in principe alleen maar performances (dus geen articulaties zoals staccato of tremolo e.d.). In short, het is verdomde duur, maar dan heb je ook wat. ;)

Back