Zelfbouw monitors of niet?

Toon

Ursa Major
Ik wil een nieuw setje nearfields aanschaffen en begin na het lezen van enkele threads toch serieus te twijfelen tussen zelfbouw of niet. Ik ben aan het zoeken naar een setje van 500€ het paar. Kan iemand misschien wat informatie geven over die Vifa Impuls (is toch een nearfield hé?) voor studiogebruik?

Andere keuze zou Dynaudio BM5 zijn of de Tapco S8. De dynaudio zou naart schijnt niet zo duidelijk zijn in het laag?

graag uw mening ;)

(dat is dan die van de doorwinterde zelfbouwer of ervaren studio-technaut :D )

Zelfbouw heb ik ook. Bevalt als een tiet. Klinken als een klokje en de prijs is enigzinds te harden.
En lui als ik ben heb ik ze laten bouwen.

Eindelijk iemand die wil zelfbouwen. :) Kan de tip niet vaak genoeg geven: www.speakerland.nl
Laat je bij die winkel informeren, zij kunnen met jou een ontwerp samenstellen of uitzoeken, weet je van te voren wat je koopt aangezien je in de winkel naar een enorme collectie, al gebouwde modellen kunt luisteren.
Let er wel op dat actieve monitors (dus met de eindversterker in de luidsprekerkast ingebouwd) lastiger zelf te bouwen zijn. Er zijn weinig versterkermodules op de zelfbouwmarkt verkrijgbaar die interessant genoeg zijn om met de externe modellen te kunnen concureren.
Resumé: ga naar Oss waar de winkel zich bevindt en zij vertellen je de rest. :W :)
Trouwens, Dynaudio is op de zelfbouwmarkt (weer) actief, maken erg smakelijke spullen.

Aja, Oss is dus wel in Nederland (ik zie dat je in België woont), richting Nijmegen :okdan:

D'r zijn meerdere winkels in .nl

Misschien ook in Belgie. Niet dat belgischers van die centenschrapers zijn maar mafkezen genoeg daar. ;)

http://www.zelfbouwluidsprekers.nl

Bij speakers&co zie ik dat ze de tweeter tegen de kant gezet hebben en dat daar de vifa impuls, nearfield heet. Maakt dit dan zo'n verschil?

Trouwens mooi om te zien dat PCM's ook vifa speakers gebruiken. ( waar zit die scan speak dan niet in ;) )

PMC, en nog enorm veel andere topmerken gebruiken Vifa. ScanSpeak is ook Vifa, echter een 'high-end' submerk ervan.

Je vraag bestaat uit twee delen verder: de tweeter meer naar één kant van de baffle (voorkant) van de luidspreker verplaatsen heeft als voordeel dat de tweeter minder last heeft van reflecties die optreden op de baffle van het door hem geproduceerde signaal.

Een nearfield wil zeggen dat de luidspreker geschikt, al dan niet ontworpen is om afgeluisterd te worden op een relatief kleine afstand, vergeleken met gewone hifi-luidsprekers. :biertje:

Back