SAE-diploma

Een vriend van mij volgt op dit moment een studie bij SAE.
Hij is er wel tevreden over. Als je meer wil weten moet je maar even een mailtje sturen
ian

Ik heb zelf geen SAE gedaan maar ik ken wel een hoop mensen die het wel gedaan hebben.

Je doet er heel veel contacten op en uiteindelijk leidt dat voor de meesten vaak tot een baan in de geluidssector.

Als het je ambitie is om tracks te produceren en uit te brengen kun je het geld (12.000 gulden voor de volledige cursus) volgens mij beter uitgeven om een eigen studio op te bouwen.

Als het je ambitie is om bijvoorbeeld in een studio te werken of om het geluid te doen voor een band leer je er wel erg veel en heb je er ook echt wat aan.

Je leert er namelijk wel heel veel basisdingen waarvan de meesten op dit forum wel gehoord hebben maar niet precies weten hoe het werkt.

En ja, als ik ooit die postcode kanjer een keer win zal ik zeker SAE gaan doen.....

groeten

basicsys

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door BasicSystem

Als het je ambitie is om te tracks te produceren en uit te brengen kun je het geld (12.000 gulden voor de volledige cursus) volgens mij beter uitgeven om een eigen studio op te bouwen.

helemaall mee eens

Ik heb deze opleiding een jaar gevolgd. Erg goed en heeel leerzaam, alleen 1 nadeel, hij is best prijzig (de echte cursus dan).

Ik ga volgend jaar music production certificate doen bij SAE amsterdam

en jaar daarna bij HKU muziektechniek en compositie.......

Laatst gewijzigd:
Kunnen we vanuit dit forum niet gewoon onze eigen schriftelijke cursus aan gaan bieden?? ;) :geslaagd:

Ik denk dat een SEA cursus echt niet overbodig zal zijn. Je zal er snel veel op doen (wat je denk ik ook uit boeken zou kunnen halen maar er dan veel langer over doet). Wat Basiscsys zegt over connecties is misschien nog wel het allerbelangrijkste! Dit is tenslotte waar het wereldje toch op gebouwd is en zeker nu het tegenwoordig voor 'iedereen' mogelijk is om met softsynths te beginnen!

[offtopic]
Iemand serieus suggesties trouwens voor een boek met veel leermateriaal over geluidstechniek etc?...heb er zelf nog noooit een goeie gevonden waar wat in stond wat ik niet al wist :( en dat komt niet omdat ik zoveel weet...
[/offtopic]

vind 13.000 piek voor een opleiding een beetje veel centjes om heel eerlijk te zijn.. net wat hier al geopperd werd, dan koop ik daar wel hw/sw voor en ga mezelf het een en ander leren...

Ach ja dankzij het internet heb je een schat aan informatie tot je beschikking waar je U tegen zegt. En met een forum zoals deze is het helemaal luxe. Want denk dat ik gerust kan zeggen dat we met z'n allen meer know-how bij elkaar hebben dan alle technische muziektijdbladen bij elkaar.(klinkt raar als je het zo zegt, maar sta er maar eens bij stil) En het is nog gratis ook en zelfs zonder irri banners. Dus al die voordelen van een SAE cursus vallen best wel veel weg, want hier kun je ook makkelijk contacten opdoen.
Maar qua praktijk ervaring en ervaring opdoen via ervaren docenten lijkt me een (SAE) cursus toch wel de enige manier.

Misschien als we met z'n allen een keer de koppen bij elkaar steken en workshops gaan organiseren en wellicht daar ook studiotijd bij huren dan kunnen we met een groepje ook die praktijkervaring opdoen en ben je uiteindelijk veel goedkoper uit. :)

1 ding nog, muziek maken leer je niet op de SAE ;)

Origineel geplaatst door Almeros
[offtopic]
Iemand serieus suggesties trouwens voor een boek met veel leermateriaal over geluidstechniek etc?...heb er zelf nog noooit een goeie gevonden waar wat in stond wat ik niet al wist :( en dat komt niet omdat ik zoveel weet...
[/offtopic]

het beste boek over studiotechnieken [opnames, mixen en apparatuur] is Modern Recording Techniques van David Miles Huber en Robert E. Runstein. Dit is echt het ultieme boek, ik heb het zelf ook. Daarnaast is The Mixing Engineer's Handbook van Bobby Owsinski ook een van mijn favorieten.
Hoe ik dit allemaal zo zeker weet? SAE :W
bij de weg, ik denk dat een paar mensen hier beter wel 12000 gulden hadden kunnen uitgeven aan het leren van technieken dan aan nieuwe hardware. wat heb je aan hardware als je er niks mee kan?

SAE ... tja daar heb ik ook alle papieren van thuis liggen...anmeldingpapieren de hele rattaplan...een beetje te gelikt....

nope niks voor mij....ongetwijfeld leer je er veel....maar het is veel te duur...en het "diploma" zegt niks.....

wat betreft audio design op de hku...ik heb geen zin om de rest van mijn leven nokia ringtones te ontwerpen......

maar hku heeft nog veel meer leuke studies in die richting...

Origineel geplaatst door speady

wat betreft audio design op de hku...ik heb geen zin om de rest van mijn leven nokia ringtones te ontwerpen......

maar hku heeft nog veel meer leuke studies in die richting...

hmm delay lama is een project van hku lijkt me niet echt een nokia ringtone composer.:) en die trance poot barthezz (ik weet niet hoe je dat schrijft) schijnt daar ook op gezeten te hebben. goed er worden wel ringtones van zijn muziek gemaakt . maar het lijkt me dat dat niet zijn eerste opzet was ..toch??:confused:

[off topic]

by the way die nieuwe polyfonische gsm's zijn wel geinig maar wat moet je ermee....

zet je leukste ringtone op je oude mobiel aan en slinger hem hard in de rondte......niet echt polyfoon maar het lijkt er wel op.....meer doppler

[/off topic]

tja maar onze astense barthezz scoorde dan ook per ongeluk een hit.....where is he now? en inderdaad je kunt er wel goeiue dingen leren...maar het zal niet min opleiding zijn.....

Hef feit alleen al dat ze zo veel reclame maken. Krijg de laatste tijd meer SAE spul binnen dan compuserve cdtjes. En de prijs!!!:bekdicht: Dat zijn wel heel veel synthjes

Ik heb dus wel 3 jaar op de HKU gezeten (muziektechnologie, en het 3e jaar de richting audio design) en heb er geen goed woord voor over.

De eerste keer dt je binnenkomt denk je dat je in het paradijs (vooral de analoge studio met o.a. arp2600, system 100 modular, synton modular, synton vocoder) bent beland, maar na 1 jaar nummers componeren in de stijl van elvis (inclusief eigen zang!) heb je het al snel gezien. Bedenk daarbij dat het grootste deel van de leraren geen enkele affiniteit heeft met electronica/synthesizers maar vooral een ethnomusicologische achtergrond heeft, en je kan je heel goed voorstellen dat je een half jaar bezig bent met het ontleden van een of ander gammelan stuk.

De apparatuur is er altijd stuk, leraren krijgen het voor elkaar 8 maanden aan 1 stuk ziek te zijn en er komt nooit een vervanging, voor 10 van de 42 benodigde studiepunten krijg je een tentamenpapier MET punt terwijl het vak noch het tentamen nooit gegeven is, en het niveau van kennis (zeker inzake techniek) is zo bedroevend laag dat ik in m'n 2e jaar al les stond te geven aan 1e en 2e jaars leerlingen omdat ik meer wist dan de leraar.

De SAE is duur, heel duur eigenlijk. Maar het niveau ligt wel een flinke stap hoger dan op de HKU. Je leert er echter niks over muziek componeren/sounddesign maar hoofdzakelijk over opname en productie. Alleen als je geinteresseerd bent in een carriere als studiotechnicus of p.a.-er lijkt me de SAE interessant, en dan nog kan je je afvragen of je met een jaartje klussen in bijvoorbeeld het PA of studio circuit, 1 of 2 goede boeken en een eigen studiotje voor de 12.000 piek niet beter af bent. Ik denk eerlijk gezegd van wel. Mocht je nou toch per se studiotechniek willen gaan studeren, dan kan je beter richting Den Haag waar ze aan het koninklijk conservatorium ook die richting onderwijzen en er WEL goed in zijn.

Toch waren er ook erg goede leraren op de HKU. Ernst Bonis (sounddesign, nu trouwens gegeven door Jorrit meen ik, ook goed) is zonder twijfel een van de beste geluidenbouwers die Nederland, misschien zelfs de wereld, rijk is. En Hans Timmermans gaf bijzonder interessant les over electronische compositie (stockhausen en dergelijke). Maar voor 90% van de de overige docenten heb ik geen enkel goed woord over en vraag me af waarom de minister van onderwijs nog niet heeft ingegrepen om deze school op de zwarte lijst te zetten.

Trouwens, over bartje (barthezz), geen idee wat ie nou doet, het was inderdaad een soort van toevalshitje, maar wel een bijzonder grote in ibiza vorig jaar. En laten we eerlijk zijn, hij klonk gewoon gezellig. Andere "bekende" mensen die muziektechnologie hebben gedaan zijn de Human Beings (maar die doen volgens mij niet veel meer...).

Oke ik heb een sae diploma.

Een SAE papiertje is zeker geen garanie voor werk. Het kan natuurlijk wel helpen om werk te vinden.

Je leert er best wel veel en zeker op het gebied van praktische dingen. Een hoop dingen die je leerd kan je ook van het net of uit boeken halen maar het is erg leerzaam als je les krijgt van iemand die live engineer is en je uitlegt hoe hij dingen heeft opgelost en dat zijn soms de meest gekke dingen die niet in de boeken staan.

Ja ik heb er zeker veel geleerd maar de opleiding is nog al duur.
Je kan het best wel zelf leren denk ik als je maar doorset en zo hier en daar tips kan krijgen van andere mensen.

Misschien is het een idee een forum te openen voor studio technieken waar we dan elkaar dingen in kunnen lerenenzo.

Oke dan weet ik dat. Ben hier net nieuw op dit forum en had nog niet overal gekeken.

Back