SAE-diploma

Ik wilde ook de SAE opleiding volgen in Amsterdam.... ik heb een afspraak met die lui gemaakt om eens te kijken....

Je kan in principe voor twee cursussen kiezen.... eentje is een soort introductie cursus en die is meteen eigenlijk niet interessant.... vooral niet als je zelf al een hoop aan het rommelen bent thuis.....

De tweede cursus duurt geloof ik 18 maanden en kost een heleboel Euros..... je moet op zich best leuke opdrachten doen en ik denk ook wel dat je wellicht een kans hebt om een baan te vinden in de branch, maar toch was ik niet geheel onder de indruk van de spullen die ze daar allemaal hadden....

Ik weet overigens niet hoe het in de andere lokaties in Nederland is, maar ik heb er in ieder geval niet voor gekozen om de opleiding te volgen.... zoals al eerder gezegd is .... je kan beter dat geld in je eigen studio stoppen... ;)

Ik ben naderhand ook in de SAE school in Londen geweest.... nou en daar kijk je dus wel je ogen uit en is het programma veel interessanter en zou ik het dus dan weer wel doen.... maar ja wel lastig als je er niet woont... :engel:

Greetz

Vraag ik me dan even af welke opleiding wel dat papiertje oplevert waar je mee aangenomen zou kunnen worden?

Ik denk dat geen enkele opleiding je een baan kan garanderen. Wat ook erg belangrijk i in het audio wereldje is je doorzettings vermogen en nog misschien wel belangrijker zijn de contacten die je heb. De studio waar ik ben ben ik ook binnengekomen via een kennis die mij daar heeft aanbevolen. Gaat helaas niet zo goed met die studio dus ik zal waarscheinlijk ook weer aan het zoeken moeten naar ander werk zullen we zien of het SAE papiertje help.

Over de spullen die ze in amsterdam hebben staan. Ja dat viel mij ook wel wat tegen toen ik er kwam.Rotterdam is nog minder dus als je in nederland naar de SAE wil raad ik amsterdam aan. De echt grotere SAE scholen zitten niet in nederland. London is groot en in duitsland zit ook een grote dacht ik.

Wat wel zo is als je een opleiding op de SAE begint in Amsterdam dat als je dat wil je hem zou kunnen afmaken op een andere SAE school London bijvoorbeeld.

ff serieuze vraag: hoeveel professionele studios zijn er in NL en hoeveel mensen werken daar buiten de eigenaars nou ongeveer bij mekaar genomen? eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat in ons landje meer dan 100 mensen professioneel in dienst zijn bij een studio..of vergis ik me dan?

mwoa, kijk, een mega-studio als wisseloord (maar dan noem je er ook een) heeft natuurlijk best wat mensen in dienst. opnametechnici, engineers, mixers, producers etc. bij de meeste kleinere studio's zullen die rollen natuurlijk vaker door 1 en dezelfde man worden gedaan. ik heb inderdaad het gevoel dat veel van de mensen die een eigen studio hebben daar niet voor gestudeerd hebben maar het zelf hebben aangeleerd. de mensen die daarintegen bijvoorbeeld bij het n.o.b. werken zullen misschien eerder juist wel een papiertje als de sae op zak hebben...

neem aan dat de SAE wel cijfers kan geven over het aantal professionele studiomedewerkers in Nederland? dat lijkt me nl nogal belangrijk om te kunnen inschatten hoeveel kans je op een baan maakt..

Olaf

Ik heb wel eens gehoord dat zelfs wisseloord weinig mensen in vaste dienst heb en dat deengineers enzo daar werken als frelandsers.

Weet trouwens niet of dat waar is maar het zou best kunnen.

Toch wel vreemd hoor.

Was het niet zo dat in .NL de relatief meeste bandjes per hoofd van de bevolking waren of zo? En als die af en toe een demotje willen opnemen moeten die toch ook wel eens in de studio duiken. Als is het maar een klein percentage daarvan dan kom je er toch niet met 100 man?
Of het merendeel daarvan 'rommelt maar wat an' bij de lokale hobbyist met z'n zelfgebouwde studio.

Bij mij past geeneens een kick drum in m'n hok, maar zou best wel een keer een speedrock band willen opnemen en mixen hoor. :D

iedere regio heeft toch minstens 1 semi-professionele studio waar inderdaad de lokale bandjes en alle fanfares kunnen opnemen lijkt me.

Origineel geplaatst door sergedg
Ik heb wel eens gehoord dat zelfs wisseloord weinig mensen in vaste dienst heb en dat deengineers enzo daar werken als frelandsers.

Weet trouwens niet of dat waar is maar het zou best kunnen.

bij mij weten is wisseloord failliet en heeft een of andere project onwikkelaar de boel overgekocht en die verhuurt nu de boel voor mensen die tijdelijk een studio nodig hebben..

maaruh ff wat anders, ik snap dat niet? is zo'n opleiding dan alleen maar belangrijk voor je papiertje. het is toch ook gewoon leuk. ik bedoel ik heb geen zin om fultime te gaan werken. nu ga ik vier jaar hku doen vooral om dat ik het leuk vindt. ik ga volgende week mijn papiertje ophalen van de opleiding die ik dit jaar heb afgerond. (telematica/automatiserings electronica) en ik denk dat samen met het papiertje dat ik over vier jaar in ontvangst hoop te nemen dat ik daarmee toch een hele gave baan kan vinden.
(hoop ik)

Als ze failliet zijn zou d'r dan ook een uitverkoop gehouden worden? Voor weinig vette stuff scoren? :)
(Hoezo lijkenpikkerij!?)

Is wel jammer. Mja in de ICT is 50% van de bedrijven over de kop en is nog maar de vraag hoe lang de rest het volhoud.
Dan is een papiertje met een opleiding altijd wel handig. :)

bedenk wel dat er in de muziek wereld best veel werk is, maar heel heeeeeeeeel heeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig banen. de meeste mensen die full time professioneel met muziek bezig zijn zullen of eigen bedrijven hebben of freelance werken, maar ik denk heel weinig in dienst van iemand anders.

daarom is het denk ik het slimste om te verhuizen naar UK, duitsland, frankrijk of de VS....statistisch gezien zou je daar al een veel grotere kans maken..

of je erbij neerleggen.
als je echt per se wilt werken in de muziek als producer of engineer, dan zul je er toch echt op eigen kracht moeten komen. opleidingen als de HKU en de SAE helpen wel, maar geven absoluut geen baangarantie. da's ook het eerste wat ze je op de HKU vertellen, er is werk, er zijn geen banen. als je daar niet mee kan leven, dan moet je iets anders gaan doen.

sae

sae

Ja ik heb zo'n diploma..... en ja ik heb een vaste baan in het vakgebied.......

Origineel geplaatst door EDP

bij mij weten is wisseloord failliet en heeft een of andere project onwikkelaar de boel overgekocht en die verhuurt nu de boel voor mensen die tijdelijk een studio nodig hebben..

(hoop ik)

Wisseloord is niet failliet. Het gaat slecht met de muziek-industrie, maar Wisseloord is niet failliet. Wat wel weer waar is, is dat er maar weinig mensen echt in dienst zijn bij Wisseloord. Ik heb er 5 jaar gewerkt met een tiental collega's waarvan er 3 op kantoor en weer 3 in de kantine werkten. Blijven dus 4 man technisch personeel over. Dat is dus verdomd weinig als je ziet dat het de grootste studios van NL zijn. Kun je nagaan hoeveel banen een kleinere studio heeft.

Een papiertje op zich zal je geen moer verder brengen, maar de ervaring die je tijdens je opleiding opdoet weer wel. Je leert mensen kennen die je weer verder kunnen helpen. Maar verwacht niet dat je met een diploma op zak de eerste de beste studio kunt binnenstappen voor een job. Ja, portier misschien...

Hehe, nog een portier nodig? :D

Zoek anders maar eens naar de Mixerman verhalen. Maar goed, ok al zijn het er weinig. Er moet toch iemand zo 'dom' zijn om die baan te kiezen. :P

Origineel geplaatst door krz
1 ding nog, muziek maken leer je niet op de SAE ;)

Precies, het is voornamelijk techniek(kabels etc.) en opnametechniek.

Origineel geplaatst door EDP

idd niet alleen maar op school. bijna geen enkele pianist leert zich zelf piano spelen. de gene die dat wel kunnen zijn hoogbegaafd.

Dank je :)
Ik heb een blauwe maandag muziekles gehad, en eigenlijk de rest zelf
aangeleerd zoals velen. Ok ik speel niet op conservatorium niveau, maar
ik kan er voldoende mee. Ik overweeg wel om te kijken wat de
mogelijkheden zijn voor snel lessen, akkoordenkennis/ arrangeren, is
nu wel lekker als ik dat uit kennis kan.

Ok, nog even over de SAE, toevallig was ik gisteren op hun site en
aangezien ik drum was met pdf'jes maken heb ik een heleboel info
van hun site in pdf formaat(veel dus, niet alles). Voor degenen die
geintresseerd zijn pb me gewoon.
Kijk eerst op de site waar het over gaat en...mischien is dat al voldoende.
Het is puur technisch, maar daarom niet onintressant.

SAE College

2 uurtjes per dag op dit forum cruise'n en van je geld apparatuur kopen is VEEL leerzamer.
Bovendien bouw je op die manier je eigen studio naar eigen inzicht op.
Je gaat van A tot Z vanzelf alles begrijpen en leergieriger worden.
Heb je een vraag, post hem. Je krijgt ALTIJD een nuttig antwoord terug.

Tenminste dat had ik dan :)
wilde ook SAE gaan doen maar heb er vanaf gezien. Peperduur en bovendien was mijn midi-setup thuis vele malen beter dan hun "afgetrapte midi hoekjes". Ook bij de intake dacht ik: deze lui (medestudenten) weten nog he-le-maal niks. Het viel me op dat ik er al superdiep in zat in vergelijk met die andere gastjes.
Ik wilde ook gewoon een diploma hebben in het vak vanwege de hoop op een baan erin, maar ja als je het mij vraagt gaat muziek ook niet om geld of kunnen. Het is gevoel en sfeer en..... nouja laten we die topic er ff buiten houden.
Ik bedoel ben je nou echt fijn met muziek bezig als je als engineer een bijrol speelt bij de productie van een of andere commerciele kloteband? Maar je moet wel om hogerop te raken?
Nee dank u. Dan is creativiteit en inventiviteit en persoonlijkheid veel belangrijker, mocht je echt ambities hebben in het wereldje.

Dan liever een baantje in de IT en lekker 's avonds precies dat doen waar ik zin in heb. (er zijn er veel geloof ik op het forum zo bezig, toch?)
Ik werk nu 4 dagen, en kom prima rond.... heb eigenlijk niks te klagen. 3 volle dagen voor muziekgeklooi zonder 1 idioot die mij komt vertellen dat het commercieler moet en wel moet verkopen.

Kijk; de utopische gedachte om met muziekproductie je geld te verdienen is zelfs voor veel talenten niet weggelegd. Ik bedoel met 1 hit ben je er niet. Met 2? Ook niet. En wiie zegt dat je de kans krijgt je hart te storten in de productie?
En dan het feit dat er zoveel copieen gemaakt worden van muziek.... ik doe het net zo goed maar bedenk wel dat we op die manier met z'n allen door het "copieeren moet kunnen" klimaat te handhaven de kans voor onszelf verkleinen ervan te kunnen leven ooit. Bovendien stimuleren we zo de aanmaak van nog meer ergerlijke commerciele wanproducties. Denk daar maar 's over na.

Go dop !

Ik ben ook bezig met 1 dag minder te gaan werken, 4 dagen is inderdaad genoeg.. lang leve de 36 urige werkweek. :)

Back