SAE-diploma

Origineel geplaatst door krz
Go dop !

Ik ben ook bezig met 1 dag minder te gaan werken, 4 dagen is inderdaad genoeg.. lang leve de 36 urige werkweek. :)

*off-dopic modus*

trouwens ff tussendoor, krz, ik krijg het vermoeden dat ik jou ergens van ken ofzo??!?
'dop' is nl. mijn oude naampje voor de kenners, hahaha!

*on-dopic modus*

/

/

Dob : Ook bij de intake dacht ik: deze lui (medestudenten) weten nog he-le-maal niks. Het viel me op dat ik er al superdiep in zat in vergelijk met die andere gastjes

Oei, wel een beetje neerbuigend, Dob..... :frons:

Vergeet niet dat de mensen die echt helemaal niks weten SAE niet eens halen, en heb je trouwens ooit de examen vragen bekeken? Die zijn namelijk behoorlijk pittig.
Vergeet trouwens ook niet dat SAE helemaal nooit beweerd heeft dat het een opleiding is om producer te worden.
Bovendien is een producer in de house/hip hop wel iets anders dan een producer van artiesten, waar de producer degene is die de 'klank en vorm' bepaald, en verder misschien wel niets met de composities doet.
En als laatste; een technicus is niet perse iemand die een band opneemt of mixed, ik ben zelf technicus bij een regionale omroep, waar ik vooral als programma-technicus aktief ben (radio&tv), maar soms ook als geluidstechnicus.

SAE is een prima opleiding, daar blijf ik bij en je leert daar in anderhalf jaar (AED) waar iemand anders in de praktijk zeker weten langer over doet, bovendien heeft niet iedereen een studio tot z'n beschikking waar hij/zij naar hartelust kan experimenteren met compressors etc.

Origineel geplaatst door dob
En dan het feit dat er zoveel copieen gemaakt worden van muziek.... ik doe het net zo goed maar bedenk wel dat we op die manier met z'n allen door het "copieeren moet kunnen" klimaat te handhaven de kans voor onszelf verkleinen ervan te kunnen leven ooit. Bovendien stimuleren we zo de aanmaak van nog meer ergerlijke commerciele wanproducties. Denk daar maar 's over na. [/B]

muzikanten verdienen bijna niks door verkoop van cd's. maakt hen geen f*ck uit of al hun cd gekopieerd worden [okee ik overdrijf het een beetje...], per cd krijgen ze zo'n 2 cent.
bovendien is dit niet de topic van deze thread...

ik krijg een beetje de indruk dat jij denkt dat je bij de HKU of de SAE leert hoe je 'hitjes moet schrijven'. dan kom je inderdaad bedrogen thuis. die 1 of 2 hits die je zo graag wilt kan je inderdaad ook wel zonder die scholen scoren, maar daarna houdt het op, omdat je jezelf een gimmick hebt aangeleerd die iedereen snel zat wordt.
de HKU en vooral de SAE zijn geen garanties voor een baan in de muziek [let op dat ik niet zeg: vette hits scoren] maar voornamelijk een voorbereiding daarop, een basis zodat je door kan leren in het vakgebied waar je in wilt werken.
muziekgerelateerde banen hebben meer inhoud dan de Britneys en Backstreets die hitjes scoren. zo kan je bijvoorbeeld ook nog composities maken voor reclames, films, tv, internet, of je begint een eigen regionaal opnamestudiootje, of je wordt technicus in een theater.

tenslotte zie ik dat over dit onderwerp 2 meningen bestaan, die de hele tijd herhaald worden. dit soort discussies loopt ook nergens op uit...
wel vind ik dat mensen die geen ervaring met deze scholen hebben hun mening niet moeten opdringen aan anderen. zelf heb ik ervaring bij zowel de SAE als de HKU, en het enige wat ik erover kan zeggen is dat je eruit haalt wat je er in stopt: als je de sampleropgaven van de SAE te simpel vindt, dan maak je ze binnen een uurtje af waarna je vette in-depth oefeningen krijgt... als je gaat zitten zeiken dat de oefeningen te makkelijk zijn leer je niks...
dat is mijn ervaring.

:peukie:
tot ziens!

okay; ik was waarschijnlijk te neerbuigend in mijn uitlatingen.
Het is gewoon niet de opleiding voor hetgeen ik wil leren en ik kwam toen dus een beetje gedesillusioneerd thuis en toen dacht ik: SAE, da's niks.

Sorrie!!

:luv: alles weer goed nou ?

Er zijn inderdaad legio richtingen na SEA en ik had ff oogkleppen op. Dat komt omdat ik deze opleiding wilde gaan doen met de muziekantenpet op; ik had en heb interesse in de directe toepassing van opgedane kennis voor mijn eigen doeleinden.

Dit zijn ook idd niet de meest zinnige discussies, iedereen heeft zijn mening wel gevormd onderhand hierover, ikke incluis, en c'est ca.

Tsja, ben zelf naar plenty ICT cursussen geweest en had al redelijk snel zoiets van 'wat doe ik hier'. Want de leeraar steeds verbeteren is ook zo saai. Maar dat had er dan ook mee te maken dat je eerst praktijk ervaring opdoet en dan naar een cursus gaat. Dat werkt niet zo. Andersom qua volgorde wel. (dit was eigenlijk al eerder gezegd, maar goed)

En op het conservatorium leer je ook geen hits schrijven. Met die kennis die je daar op doet zal je zeker niet in de weg zitten. En zonder zoiets lukt het ook wel. (of het dan 'echte' muziek is kun je nog over debatteren, maar da's volgens mij voor mensen met teveel tijd)

Muziek maken is een combinatie van talent, techniek, moeite, ervaring en een beetje geluk.
Als je op een vlak tekort komt moet je het op een ander compenseren.
En dat geldt eigenlijk ook wel voor elk beroep.

Wel jammer is dat er geen instituten zijn die korte cursussen in praktische audioengineering geven die aansluiten bij gevorderen. En mochten die er wel zijn dan zullen ze toch meer reklame voor hun zelf moeten maken.

Re: SAE-diploma

Origineel geplaatst door Sycorax
Heeft er iemand van jullie een op zak?

Er zijn (dacht ik) inmiddels 3 diploma's. 1=iets met producer (www.sae.edu), 2=SSC=Studio sound certificate, 2= en 3=AED=Audio Engineer Diploma. In opvollgende prijs/graad. Onze meester was Dennis Beentjes.

Ik heb zelf de SSC gedaan, HFL 3500, half jaar 2 avonden in de week. Ik heb nog nooit zo genoten van een opleiding als daar. Ik ben techneut en weet op zich veel van hardware. Maar akoestiek? Microfoons? Allerlei grapjes met je mengtafel? Trucs met effecten, de-essen etc. Waarom een compressor?

Het hoe en waarom komt aan de orde en het leukste: je hoort van elkaar wat men doet. Het was in Amsterdam en de sfeer was prima, nog altijd denk ik daar aan terug. Ze hebben redelijk goed materiaal en in elk geval is er altijd iemand in de buurt die het WEL zeker weet als je een vraag hebt. Er gaat wel veel theorie over en weer en je zit "in de klas". Daar moet je tegen kunnen.

AED was iets van HFL 10000, ben ik aan begonnen maar door omstandigheden ben ik gestopt. Ik vroeg me ook wel af of ik er zoveel tijd in wilde stoppen voor een groot stuk overlapping.

Als je wat wilt weten moet je even de website bekijken en bellen. Je mag altijd komen kijken en een gesprek hebben. Als nieuwkomer kan het lekker zijn dat je ergens komt waar je veel opsteekt. Ben je ervaren, ja dan zou ik mijn vragen wel via internet beantwoord kunnen zien.

Mocht iemand andere vragen hebben dan mag je ook mailen. Tot zover deze reclame-uiting :smeris:

Origineel geplaatst door dob
ennuh....

nog langer leve de 32 urige werkweek!!!!
:D

Zeker als je een cursus wilt doen en goed wilt leren, voorbereiden, pielen en reizen. Maar 24 uur werkt NOG relaxter hoor!8o)

zit er nu ook over te denken om die sae te gaan doen. kan ook in parijs en het is mijn droom om uiteindelijk daar te gaan wonen. twijfel echter tussen de sae, de hku en sonologie in den haag. heb ik het nou goed als ik zeg dat een belangrijk voordeel van hku en sonologie is dat je studiebeurs ontvangt ? die heb ik namelijk al opgebruikt dus dat argument kan ik wegstrepen en dan wordt de sae opeens een stuk aantrekkelijker (financieel: vier jaar collegegeld hku/conservatorium = cursusgeld sae).
iemand het hier mee eens ? hoe zou het met het uitzicht op banen in de muziekproduktie in frankrijk zitten ? net zo shit als hier ?

Origineel geplaatst door olaf
zit er nu ook over te denken om die sae te gaan doen. kan ook in parijs en het is mijn droom om uiteindelijk daar te gaan wonen. twijfel echter tussen de sae, de hku en sonologie in den haag. heb ik het nou goed als ik zeg dat een belangrijk voordeel van hku en sonologie is dat je studiebeurs ontvangt ? die heb ik namelijk al opgebruikt dus dat argument kan ik wegstrepen en dan wordt de sae opeens een stuk aantrekkelijker (financieel: vier jaar collegegeld hku/conservatorium = cursusgeld sae).
iemand het hier mee eens ? hoe zou het met het uitzicht op banen in de muziekproduktie in frankrijk zitten ? net zo shit als hier ?

Je bedoelt dan wel de "AED"? Die is inderdaad redelijk aan de prijs.

Pas wel op dat je het niet teveel romantiseert he? Parijs is heerlijk maar je moet wel errug goed zijn wil je na je studie de tophacker zijn die ze in Parijs hard nodig hebben... Misschien een idee om het gewoon hier te doen (lijkt me goedkoper dan Parijs) en dan kijken of ze je daar in Parijs kunnen gebruiken?

In elk geval veel succes, je hebt er duidelijk zin in.

Ik weet niet of het helemaal eerlijk is om me te gaan mengen in deze discussie, maar als medewerker kan ik wel wat fabeltjes uit de wereld helpen. Ik ben niet op dit forum om reclame te maken, maar uit eigen interesse, aangezien muziek/techniek ook mijn hobby is, maar ik wilde graag reageren, aangezien er nog al wat wilde verhalen de ronde doen over de school. Mocht iemand bezwaar hebben op mijn reacties in deze discussie (omdat ze het op propaganda vinden lijken) laat ik de discussie voor wat het is.

- Er is geen sprake van "inferieure" apparatuur of "afgetrapte MIDI hoekjes". De MIDI stations die we hebben zullen niet iedereens droom zijn, maar ze zijn prima om onderwijs op te geven. En daar gaat het nu eenmaal om bij de SAE. We draaien de nieuwste versies van Logic, Cubase en Pro Tools, bezitten prima samplers en synthesizers (Virus, Proteus 2000's, Akai S2000's etc), compleet met de Logic controller en splinternieuwe Apple Macintoshes. We geven les over MIDI en advanced MIDI (programming) en daar heb je geen complete batterijen synths voor nodig.

- We zijn inderdaad geen muziekopleiding, maar een technische opleiding. Er wordt wel aandacht besteed aan muziektheorie en wat productie, maar geen compositie of 'hoe-een-hit-te-scoren. Het is bedoeld voor mensen die in studios of andere muziek-technische plaatsen willen werken.

- Het kost inderdaad een hoop geld, maar daar staat tegenover dat je kunt werken met een Mackie d8b, een Solid State Logic SL 6032, een stel Mackie HDR 2496's, een hoop randappartuur (waaronder Lexicon, TC Electronic, Focusrite) een volledig Pro Tools TDM systeem, 2 Pro Tools LE systemen, een aantal industrie-standaard microfoons en de bovengenoemde MIDI apparatuur en nog veel meer.

- We hebben verschillende opleidingen en niet 1, zoals de meeste mensen denken. Technisch (AED), muziek-technisch (MPC) en een basis opleiding (BMC).

De school is voor sommigen een uitkomst, voor anderen helemaal niet. Het hangt van je ambities af. De belangrijke afweging is inderdaad: meer apparatuur of een opleiding en dat ligt helemaal aan je eigen gevoel/kennis. En het papiertje is ook niet het belangrijkste van de opleiding, dat is de kennis en ervaring die je opdoet. Er zullen weinig studios zijn die om je diploma vragen.

Het hele programma gaat compleet veranderen vanaf maart 2003, dus als je het idee had om in de toekomst een opleiding te doen, check even de website binnenkort. De informatie over het komende jaar is nog "under construction".

En op de vraag hoeveel mensen er in de geluidsindustrie werken: er heeft afgelopen zomer een artikel in het Parool gestaan over de situatie van de geluidsindustrie in Nederland, en daar stond in dat er ongeveer 680 mensen werken in studios. Dan telden ze (geloof ik) alleen de mensen met een vaste betrekking en dat kom je zelden tegen. De groep freelancers is vele malen groter.

Origineel geplaatst door 20hz
Ik heb een blauwe maandag muziekles gehad, en eigenlijk de rest zelf
aangeleerd zoals velen. Ok ik speel niet op conservatorium niveau, maar
ik kan er voldoende mee. Ik overweeg wel om te kijken wat de
mogelijkheden zijn voor snel lessen, akkoordenkennis/ arrangeren, is
nu wel lekker als ik dat uit kennis kan.
[/B]

Hee lollig, ik ook. Dat jaar orgellessen. mwah. Toen ik stopte (11 jaar oud) ging ik de radio naspelen en dan ontdek je mineur, majeur, bassen, akkoorden, spelen, en: luisteren. Er is geen cursus die me dat kan leren!

Cursus? Ga gewoon eens langs bij zo'n instituut en kijk rond.

zou die electronic music producer opleiding wat zijn ? ik vraag me af hoe diep dit allemaal gaat. als je naar de major topics op de site (www.sae.edu) kijkt lijkt het me allemaal wel heel basaal. iemand een idee of dit zo is ? als het niet diep gaat (bijv die synthese lessen) dan lijkt het me heel frustrerend.

Origineel geplaatst door olaf
zou die electronic music producer opleiding wat zijn ? ik vraag me af hoe diep dit allemaal gaat. als je naar de major topics op de site (www.sae.edu) kijkt lijkt het me allemaal wel heel basaal. iemand een idee of dit zo is ? als het niet diep gaat (bijv die synthese lessen) dan lijkt het me heel frustrerend.

Je zou ze kunnen bellen en vragen naar een docent. Ik denk dat je wel een eerlijk antwoord krijgt. Misschien kun je een les bijwonen of gewoon erheen gaan op het tijdstip dat de lessen zijn en daar een leerling spreken?

Ik dacht zelf niet dat de cursus zo ver ging. Dat zei de docent die ik laatst tegenkwam. Als je die-hard wilt worden op synths, ben je bij SAE niet echt goed, de opleiding is vrij breed en niet zo heel diepgaand als je wellicht zou willen.
Ik zoek ook nog iets diepgaands over synths. Mocht je wat vinden... pb me dan ff. :)

Hey allemaal,

als ik deze thread lees kom ik tot de conclusie dat de meesten van jullie adviseren om gewoion veel te lezen en van internet te leren. Maar de dingen die ik juist van muziek wil leren zijn de basis dingen mbt tot studio techniek ed, waardoor ik met die basis de ingewikkeldere dingen kan gaan lezen op dit forum :) .
Hebben jullie advies over waar te beginnen op internet of met boeken?

Grtz,

Chris

Ja, oké.

Maar er staat hier zoveel, dus waar te beginnen?
Ik zie op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Waar op dit forum wordt met de basis begonnen?

Back