Hoe maak ik mijn track GROOVY?

too much

Thomas Vreeke
Wat maakt een track echt heel groovy?
Of wat is juist heel slecht voor de groove?

Ik heb bijvoorbeeld ontdekt dat verkeerde drummz bijvoorbeeld de groove vet tegen kunnen werken/afremmen.
Of dat je met behulp van groovequantisers de groove juist wat kunt versterken, of door de bass live in the spelen
ipv te programmeren. En natuurlijk door de kunst van het weghalen van noten kun je de groove ook heel erg versterken.

Deel uw bevindingen, en dit zou nog wel eens een hele leerzame thread kunnen worden...

Bericht door een moderator:
Totaal onzinnige attachment verwijderd.

Last edited by a moderator:
groove krijg je iig door 2 dingen:

- het verschuiven qua timing van noten (quantize)
- het varieren van velocity waarden op 'sommige' noten...

ga verder eens goed luisteren naar bestaande nummers die ook een groove hebben,
dit dan ontleden en naar eigen smaak toepassen in je eigen nummers...

Er zijn natuurlijk ook nog allerlei manieren om te track te laten pulseren/ademhalen , zoals bijvoorbeeld
in de eerste helft van de maat een 'vraag' en in de tweede helft van de maat een 'antwoord' als je
begrijpt wat ik bedoel. Dat werkt vaak ook heel groovy, dan krijg je al wat meer zin om te gaan bewegen
op de muziek.
Nog meer methodes mensen?

definieer eerst "groovy" maar eens, dan praten we wel verder.

de opmerking
groove krijg je iig door 2 dingen...
lijkt me bijvoorbeeld wel een erg beperkte visie op het begrip "groovy", alsof het alleen maar iets puur technisch zou zijn als het beinvloeden van de timing en het volume van de noten die je speelt. Natuurlijk zijn die twee aspecten van invloed op de totale "feel" van een track, maar voor mij is de klankkeuze bijvoorbeeld net zo van belang, en kan een track ook best groovy zijn als 'ie strack gequantised is.

Maar om nog even terug te komen op de definitie, zelf zou ik de "groove" omschrijven als een soort natuurlijke "flow" of stroming in een track die je in je lijf kunt voelen. Je gaat ervan met je hoofd bewegen, of met je vinger op tafel trommelen, rare golfbewegingen met je armen maken of gewoon dansen :)
Heel basaal zou je dus kunnen zeggen dat het (voor mij) voornamelijk iets ritmisch is, maar zoals ik al zei betekent dat niet automatisch dat we het hebben over shuffle of het op andere wijze aanpassen de timing. Het ritme kan net zo goed groovy zijn met pulserende synths op een 4/4 gequantised ritme.
Toch denk ik dat het behalve het ritmische aspect ook gaat om het gevoel dat je bij de muziek krijgt, want muziek zonder gevoel kan imo nooit groovy zijn.

Helemaal mee eens hoor, de omschrijving van de groove klinkt ook heklemaal ok, ook al kun je de groove nooit helemaal omschrijven, maar dat doet er ven niet zo toe. Maar muziek zonder gevoel maken lijkt me toch onmogelijk, want er zit altijd wel een gevoel acher, je bent neem ik aan ook pas tevreden als je track het gevoel uidraagt wat je kwijt wilt.
Zelfs al programmeer je het helemaal strak op de tel zonder ook maar iets van verschuiving of wat dan ook, breng je er een bepaald gevoel mee naar buiten. En het horen van een track levert ook altijd een gevoel op, kan ook een heel mechanisch geoel zijn.
Daarom is het misschien ook wel leuk om bij je uitleg over hoe je groove aanbrengt in een track, ook wat te vertellen over de stijl muziek waar je dat bij doet

Origineel geplaatst door King of Snake
de opmerking lijkt me bijvoorbeeld wel een erg beperkte visie op het begrip "groovy", alsof het alleen maar iets puur
--> a.u.b. goed lezen... ik zei "iig... in ieder geval" dus 'een onderdeel van'...
en of je dit nu handmatig of achteraf met je grid/keyedit etc. maakt niet uit...
uiteraard zijn er meer facetten maar deze 2 die ik noemde kun je tenminste al omschrijven als 'belangrijke ingredienten van'...

uiteraard is klank keuze ook van belang, je kiest meestal een geluid alvorens je bezig gaat met een melo/bass etc...
geluiden inspireren immers tot iets, maar de eigenlijke kern van de groove ligt hem toch meer in het ritmische...

Origineel geplaatst door 6 trak
--> a.u.b. goed lezen... ik zei "iig... in ieder geval" dus 'een onderdeel van'...
en of je dit nu handmatig of achteraf met je grid/keyedit etc. maakt niet uit...
uiteraard zijn er meer facetten maar deze 2 die ik noemde kun je tenminste al omschrijven als 'belangrijke ingredienten van'...

uiteraard is klank keuze ook van belang, je kiest meestal een geluid alvorens je bezig gaat met een melo/bass etc...
geluiden inspireren immers tot iets, maar de eigenlijke kern van de groove ligt hem toch meer in het ritmische...

sorry, idd niet helemaal goed gelezen. Maar toch, voor mij gaat dat "in ieder geval" niet echt op omdat dus volgens mij een strak gequantised ritme ook best groovy kan zijn en andersom: een qua timing verschoven ritme is niet per se groovy.
Het zijn idd wel technieken die je kunt gebruiken.

Maar ook een goeie passende vocale sample kan de groove natuurlijk enorm versterken, en dan hoeft het oorspronkelijk niet eens een groovy vocaal sampletje te zijn. Bijvoorbeeld een nieuwslezer op de juiste manier ingeplakt in de beat, kan al helemaal de pan uitswingen. Vaak wel cool om klemtonen op de backbeat te passen ofzo.

=)

"Groovy"... "Groefig"...

slaat dit niet meer op het fenomeen Vinyl van origine? en werd deze term ook niet veel gebezigd in de 60's/70s als men cool/strak/dope/gaaf bedoelde? (kijk bijv. maar eens naar de tekenfilm Scooby Doo)

is het dus een gevoel of toch wel iets technisch? want die laatste gaat het nu toch om qua thread of niet?

Groove is in the heart!

Attachments

• deeelite.jpg
    deeelite.jpg
    14,8 KB · Bekeken: 119
Origineel geplaatst door 6 trak
groove krijg je iig door 2 dingen:

- het verschuiven qua timing van noten (quantize)
- het varieren van velocity waarden op 'sommige' noten...

ga verder eens goed luisteren naar bestaande nummers die ook een groove hebben,
dit dan ontleden en naar eigen smaak toepassen in je eigen nummers...

Is! Als het enkel programmeren is van je beats is dit de beste (enige) methode. Gewoon een swingend beatje step-programmen en dan (zo doe ik het meestal) de rides paar ms naar achteren (einde toe), snare ook. Hihats ewat naar voren en kick bijna op zn plaats. Zodat het wat 'rommeliger' wordt. Andere methode is ook toegestaan. :D
=) Oefening baart kunst! =)

Ook veel naar andermans muziek luisteren. Zet de radio eens wat meer op. :)

Wat voor muziek probeer je te maken? En welke middelen gebruik je daarvoor?

Re: Hoe maak ik mijn track GROOVY?

Origineel geplaatst door too much
Wat maakt een track echt heel groovy?

you got to have da fonk & listen to da teacher

jbrown.jpg

Laatst gewijzigd:
Back