Hoe maken die dj's van Limp Bizkit en Linkin Park dat nou klaar......?

Archaos

podium-duiker
Ik vraag mij weleens stellig af hoe bands als Linkin Park en Limp Bizkit nou werken. Ze hebben beiden zo'n gast die een beetje loopt te freaken met electronica enzo. Wat gebruikt zo'n DJ Lethal nou eigenlijk voor apparatuur in LP? En hoe doet die gast van LP dat met sequencing? Ook Slipknot heeft zo'n mannetje achter de knoppen staan. Hoe werken deze lui eigenlijk; hoe combineren ze hun elementen met dat van de andere bandleden? Hier ben ik weleens zeer benieuwd naar. Ik zou ook ooit graag zoiets willen gaan doen, maar dan meer in combinatie met synths en meer richting Depeche Mode en Nine Inch Nails. Ik zou weleens willen weten hoe zoiets nu wordt toegepast en met welke werkwijze.

Laatst gewijzigd:
wat sequencing betreft, als je de drummer kan laten meedrummen met n clicktrack gaan denk ik zowat alle deuren open :)

Zo'n DJ's hebben voor live-optredens meestal wat voetpedaaltjes om hun loops (die ze overigens op het moment zelf zelf 'gemaakt' hebben dmv scratchen enz.) op te nemen, waarna ze er nieuwe dingen aan kunnen toevoegen of zelfs enkele dingen afbouwen..

Ik geloof dat in een oude Future Music ooit eens een stukje stond over Slipknot. Eén van de bandleden gebruikte een Roland SP-808 gebruikte voor het triggeren van loops.

LP gebruikt een Triton en die gasten zijn echt dol op dat ding. Alles zit erin voor hun van vette sounds tot loops er ging voor hun een wereld open ;) en die gast die toetsen speelt en "dj" uit hangt is bij LP gewoon de zelfde hoor :) In de clip van in the end zie ik eerst een triton met daarnaast een dj setup staan met maar 1 gast erachter... (als ik het me goed herinner)

Ik weet t niet zeker, in hun laatste clip (grotendeels geanimeerd), Breaking the habit, dacht ik ook te zien dat ze daar een toetsenist en een dj hadden staan... Maar ik kan t ook mis hebben natuurlijk.

Origineel geplaatst door smackos
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffff
Smackos.. We weten allemaal dat jij smaak voor muziek hebt en dat jij slipknot en UDS niets vind. Wil je nu weer met inhoud komen?

Origineel geplaatst door Flying Panther
Ik weet t niet zeker, in hun laatste clip (grotendeels geanimeerd), Breaking the habit, dacht ik ook te zien dat ze daar een toetsenist en een dj hadden staan... Maar ik kan t ook mis hebben natuurlijk.

Nee je hebt gelijkt. Toetsenist blaat er af en toe doorheen.. DJ is nl een chinees/koreaan daaraan kan je t herkennen ;) [no offense!].

Wat betreft die gozer van linkin park, die heeft een mixer + 2 vestax pdx'en geloof ik en die scratcht wat mee.. en dan heeft ie nog een hoop aan andere apparaatjes in die vliegdoos liggen...

Ik vindt het maar onzin dat al die rockbandjes ineens een gast moeten hebben die er een beetje doorheen scratched.
Wat een toevoegde waarde zeg. Die gast staat er maar een beetje voor janlul en mag 4 keer in het nummer wat doen ofzo.

Origineel geplaatst door sander
Ik vindt het maar onzin dat al die rockbandjes ineens een gast moeten hebben die er een beetje doorheen scratched.
Wat een toevoegde waarde zeg. Die gast staat er maar een beetje voor janlul en mag 4 keer in het nummer wat doen ofzo.

nou en ze voelen zich er prettig bij en bij linkin park hoor je het wel aardig :)

Kweenie hoor, maar er zijn zo vaak rockbandjes met een toetsenist waarvan je afvraagt of die uberhaupt nog te horen is in dat gitaar en vocale geweld.
Nou ja op de intro en outro na dan. Maar dan kun je net zo goed een DATje of zo gebruiken. (geen MD, want MD is slecht (sony bah, bah))

In de jaren 80 was het nochtans heel gewoon dat er electronica in een rockroep aanwezig was. Ik heb er dus geen probleem mee, hoe meer electronica in de muziek hoe beter!!!

Vox

In elk muziekstuk hou je het dat de ene partij/het ene instrument nou eenmaal wat meer op de voorgrond treedt als het andere. Niet zo'n probleem imho.

Een DJ kan idd best toegevoegde waarde hebben, ook binnen live-muziek. Een paar jaar geleden speelde ik in een reggaebandje waar we ineens bezoek kregen van een rapper die wel es wat mee wilde doen. In no-time had deze man z'n vaste plekje binnen onze band veroverd en werd er gezocht naar een DJ voor het scratch-werk. Deze hebben we ook 1 gevonden (het was imo zelfs een ware "turntablist"), en dat leverde best verrassende dingetjes op ! Leuk cross-over werk enzo. (imagine: een fijne, lome baslijn, strakke drums, wazige toetsjes en een dikke turntablist :) )

Ik heb NIN 2x live gezien (supervet), en zij gebruiken een opname met beats en synths (misschien met midiclock). Die knoppenman doet dan live nog wat samples en triggert riffs. De rest van de band speelt mee met de opname. (dus drummer met koptelefoon)

FRONT 242 doet dat ook.

Je kan het ook doen zoals junkie XL, je dat door je MS20 gooien ;)

Volgens mij zijn knoppen en Dj van LP eenendezelfde figuur, hij maakt ook hun 'gewone' videos.

Origineel geplaatst door fuse
Kweenie hoor, maar er zijn zo vaak rockbandjes met een toetsenist waarvan je afvraagt of die uberhaupt nog te horen is in dat gitaar en vocale geweld.
Nou ja op de intro en outro na dan. Maar dan kun je net zo goed een DATje of zo gebruiken. (geen MD, want MD is slecht (sony bah, bah))
Mee eens, vaak hoor je er weinig van, net als van die DJ's. Bij hiphop is dat nog veel erger. Daar heb ik het gevoel dat die dj's er helemaal voor de sier staan (zoals bijv. bij D12).

Back