nord electro rack voordelen/nadelen?

layan

Nieuwkomer
Dag allemaal,

Als nieuw lid ( :doei: ) hoef ik me denk ik niet te schamen om met een 'newbie' vraag aan te komen (hoop ik).
Het gaat om het volgende: Een aantal van jullie speelt vast en zeker op de nord electro. Het punt is...
dat wil ik óók. Ik kom er alleen niet uit of ik nu een rack versie of the real thing moet kopen. Kunnen jullie me misschien helpen. Wat zijn de nadelen van het gebruik van een rack versie. Speelt dat wel prettig op een podium ( wat betreft de toeganklijkheid / bediening van de knopjes/drawbars etc. - ik heb nog nooit een rack gebruikt ) en eventueel: wat zijn de voordelen van de echte synth. Ik overweeg om de rack te kopen in combi met bijvoorbeeld de Evolution UC 33 (controller met 24 controllers 9 faders (de electro heeft 9 virtuele drawbars..) dan ben ik minder geld kwijt, minder ruimte en ik heb een mooie controller voor bijvoorbeeld Reason e.d.
Als masterkeyboard gebruik ik de Yamaha p-300 (maar die is niet te tillen dus voor het oefenen zou ik 'em dan moeten aansluiten op mijn JV-30 (niet lachen).

Groet :)

Ik kan er niet echt veel over zeggen maar het belangrijkste verschil tussen de twee is natuurlijk wel/geen klavier.

De Nord Electro bevat erg mooie en bruikbare geluiden. Het klavier vind ik zelf veel te 'wobbelig' maar 't is dan ook een waterfall keyboard. Moet je zelf even gaan betasten in de winkel.

De bediening van de rack is identiek aan de keyboard versie. Wat ik wel 'vermoed' is dat een verwoede Hammonds-speler liever drawbars heeft dan knopjes. Misschien dat die UC33 wat meer het drawbar gevoel geeft, ik heb hem niet maar ik betwijfel of faders een goede vervanger zijn voor drawbars.

Je vindt je P300 te zwaar, misschien dan toch de keyboard versie want deze is zeker niet te zwaar.

Gewoon in de winkel een Nord Electro uitproberen dus.

PS: Ik geloof dat er ook een aparte drawbar controller bestaat, ik weet alleen ff niet wie ze produceert. (iemand?)

Ik werk er niet mee, maar er zijn inderdaad losse drawbar-controllers. Ik geloof dat er eentje voor de B4-plugin is ontwikkeld. Voce heeft er volgens mij ook een, en de Hammond X1-module kwam ook met losse drawbar-controller (maar vind er daar maar eens eentje los van).

Ik heb de Nord Electro Rack en niet een toetsenversie. Reden: flexibiliteit. Ik kan de NE Rack aansturen met welk van mijn synths ik maar wil. Kan ik kiezen of ik 88 toetsen meewil of 61 toetsen, bijvoorbeeld afhankelijk van het beschikbare vervoer en van het doel van het optreden. Ik heb de NE niet in een 19" rack zitten (het is mijn enige module), maar heb een stevige muzieklessenaar (zo'n metalen met van die gaten) en die heeft een brede rand: schuin instellen en de NE Rack past er dan precies op. Snoeren kunnen mooi door de gaten heen! Dat kan ik zo bij mijn linkerhand zetten (of waar ik maar wil...). Goedkope oplossing en werkt prima. (P.S. Ik vervoer de NE Rack in een metalen Gamma-koffertje, past 'ie precies in).

Ik had al een Roland RS9 (met 88 semi-gewogen toetsen) en dat werkt voor mij prima als orgelklavier. De waterfallpuristen zouden het er misschien niet voor doen, maar ik heb nog nooit een echte Hammond bespeeld, dus ben ook niet gehinderd door voorkennis. De RS9 heeft een redelijke all round geluidenset, zodat ik met één klavier het hele spectrum van geluiden (niet alleen de vintage keys van de NE) kan bereiken. Had ook een NE73 kunnen kopen met een module natuurlijk, maar die 88 toetsen bevallen me wel (voor splits e.d.). Ook prijstechnisch was dit allemaal een goeie deal.

De bediening van de NE Rack is identiek aan die van een toetsenversie, dus daar zit geen verschil in.

Maar nogmaals: de flexibiliteit van mijn set-up was de reden voor het aanschaffen van de Rackversie. En zoals ik het nu zie, gaat de NE Rack er noooooit meer uit, want ik ben dik en dik tevreden.

Het Rack vind ik buitengewoon 'schattig'.
Zelf ben ik voor de Keys gegaan, want prijzen zijn voor mij in deze niet erg belangrijk.

Wel kan ik zeggen dat de toetsen redelijkr goed overeenkomen met het origineel, de echte Hammond, al is de Rhodes veel getrouwer. Je kan met de Keys echt rauw spelen. Een Wurlitzer speelt anders... Je koopt de Electro eigenlijk voor het Hammonddeel, de 4 Rhodes, de Hohner Clavinet en de Wurlitzer geluiden. De rest is toegift. Ook de effecten zijn leuk en bruikbaar.

Echte drawbars ipv LEDs vind ik onzin. Vooral presets zijn minder leuk. Die LEDs werken heus wel goed.

Wout

Hee bedankt! Dat zijn pas een paar bruikbare opmerkingen. Waarschijnlijk wordt het dan toch de rack versie.
:okdan:

Layan

Ik heb me om 1 of andere reden nooit verdiept in de Nord Electro. Lijkt me voor mijn band een interessante optie, jazzy soul met veel piano sounds (Fender, acoustisch, cp70 etc). Ik vind hem allen wel duur voor wattie bied, 10 sounds, dus of hij is heel goed of niet.

De Fenders, Wurlitzers en hammonds zijn volgens velen top, maar nou hoor ik iedereen zeggen dat de acoustiche piano sounds "wel aardig" zijn maar niet super. Als ik de demo's hoor dan vind ik ze persoonlijk niet slecht. Ik vraag mij dan af waar ze de Electro dan mee vergelijken want een Triton is nou ook niet super, de Fanthom X-6 zozo....de Motif weer iets beter.

Verder: verstuurt de Electro aftertouch messages? Kan er niets over vinden namelijk.

De Electro verstuurt geen Aftertouch.

Wat Velocity betreft mbt het orgel deel: het Keyboard verstuurt dat wel, maar de SoundEngine reageert daar niet op, dus via de NordModular G2X verstuur ik die via Midi modules weer terug naar een aantal DrawBars, die per slot van rekening toch ook volume regelaars zijn voor die harmonische, dus dan reageert de Electro op een zeer speciale wijze op Velocity...

Trouwens, de Scratch maakt de Grand een beetje vals; ook een leuk effect...

Met de PitchStick kan ik het volledige orgel in toonhoogte laten dalen en stijgen, zoals met de hele oude A orgels, waar de snelheid van de motor regelbaar is.

Wout

ehh Wout, ik denk dat ik wel een idee heb wat je bedoelt.. maar zou je het toch nog even iets verder kunnen toelichten? Ik heb nl. geen G2X (net als veel anderen op dit forum schat ik zo)

Bedoel je dat je de drawbars via de G2X kan laten reageren op velocity? n.b. de velocity die afkomstig is van de NE zelf maar die eigenlijk geen invloed heeft op de NE zelf...

en kan dat op een andere manier ook? (dus zonder G2X)

en wat is Scratch?

Origineel geplaatst door Sander02
ehh Wout, ik denk dat ik wel een idee heb wat je bedoelt.. maar zou je het toch nog even iets verder kunnen toelichten? Ik heb nl. geen G2X (net als veel anderen op dit forum schat ik zo)

Bedoel je dat je de drawbars via de G2X kan laten reageren op velocity? n.b. de velocity die afkomstig is van de NE zelf maar die eigenlijk geen invloed heeft op de NE zelf...

De Velocity heeft natuurlijk wel invloed op het piano gedeelte.

en kan dat op een andere manier ook? (dus zonder G2X)

Ja! Op: http://www.iaf.nl/Users/BlueHell/ vind je bij 'Software > Midi Mod' een leuk programmaatje dat in staat is via de computer Midi informatie te genereren en te bewerken. Dat laatste doet de G2X voor mij on stage. Midi Mod is trouwens het voorbeeld van de Midi implementatie in de G2. Speel er een tijdje mee. Het is volledig freeware, hoewel niet alles werkt evengoed als oorspronkelijke bedoeling, maar je kan er echt veel mee!

Het heeft Midi In Modules, waar de Midi het systeem binnenkomt en natuurlijk Outs, waar het te gebruiken signaal weer te voorschijn komt. Je kan in de tussen liggende stukjes de Midi veranderen, zoals in een modulaire synth het geluid. Eigenlijk is het een Midi synthesizer...

Trouwens, Jan Punter uit Enschede is geen onbekende op dit terrein en vooral bij Clavia niet.

en wat is Scratch?

Een Module in de G2 dat reageert als het Scratchen van een draaitafel... de plaat dus :D

Hieronder een voorbeeld van een (MidiMod) Patch. Er zijn Control OutPuts gebruikt, die de Velocity weer terugzenden naar de Bars. De Waarde +/- is om wat bij te kunnen stellen, hetgeen bij alle uitgangen kan, want je kan zoveel Modulen gebruiken als je wilt (of je computer aan kan)

Attachments

• electrovelocity.jpg
    electrovelocity.jpg
    188,1 KB · Bekeken: 85
Laatst gewijzigd:
En hier de huidige G2X Patch.
Het linker deel is een Velocity gevoeligheid voor de Distortion.

Wout

Attachments

• electrovelg2x.jpg
    electrovelg2x.jpg
    174,9 KB · Bekeken: 83
wauw! bedankt Wout, dit is echt leuk speelgoed. :halleluja

´t begint steeds meer te kriebelen bij me om zo´n G2 te halen. (of in te ruilen tegen m´n G1 evt.)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De Electro verstuurt geen Aftertouch.

Das jammer, want ik overweeg om mijn Triton LE te verkopen. 3 opties:

- Nord Electro + andere rompler
- Weer een synth-workstation maar dan beter dan de LE (en vooral steviger)
- Master keyboard, liefst 73-toesten + rompler module

De Electro vervangt dan het Triton keyboard, de module de Triton de sounds. Het gewicht bevalt mij namelijk wel, 9.4 kg voor de 73-toetsen variant. De andere opties:

Ik ga hem binnenkort eens uitproberen, eens kijken hoe die klinkt en speelt. Die Waterfall keys voelt denk ik wel wat anders aan aangezien ze niet schanieren zoals een synth.

Thx voor de info.

Nadeel Nord Electro als controller: geen aftertouch, geen pitch bend/modulatie-wheels, etc. De geluiden zijn prima. Maar wil je een keyboard met meercontrollermogelijkheden, ga dan voor een synth/workstation + de electro rack (als je tenminste de NE-sounds per se wil). Een goeie synth kan wellicht aan je Hammond/Rhodes/Wurly/etc-eisen voldoen en dan heb je geen NE nodig, maar dat weet je zelf het beste.

En dan is er nog het issue van het klavier: NE waterfall/semi-weighted, synth (gewogen 88) of "synthtoetsen" (76/61). Misschien dat een Kurzweill (ken ze verder niet) je bevalt, die heeft geloof ik een 76-gewogen-toetsen-synth.

Een lichtgewicht, semi-weighted/waterfall synthesizer van minstens 73 toetsen met 180 MB aan ROM, een Hammond-clone-"afdeling" met drawbars, de vintage keyboards van de NE, een supergoed pianogeluid, expandable.. Het zou zo mooi zijn... De VR760 van Roland komt daar dan wel in de buurt, maar die is alweer zwaar. Een mengsel van NE en VR760, dan... Voor max 1500 Eur :)

't Kiezen blijft ingewikkeld... :confused:

Het blijft natuurlijk smaakgevoelig, maar de VR760 kon me qua klank echt niet bekoren.
Alleen de piano's zijn ok, in tegenstelling tot die van de electro. (in de plaatselijke muziekzaak hier stonden ze tot voor kort boven elkaar)

Het waterfall-keyboard is idd wat "slapjes" (vergelijkbaar met een echte H), maar ik vond het toch een genot om te bespelen. Vooral de enigzins afgeronde toetsen maken het een geweldige ros-bak.
Als controller is de E veel te beperkt. Iemand riep hierboven dat de bak erg duur is voor wat ie biedt. Dat lijkt misschien zo. Natuurlijk is een Electro erg beperkt, maar wat hij doet, doet hij bijzonder goed !

Hammonds emuleren is niet zo erg moeilijk: de NL2 kan het al goed. De Electro is vooral gewild om de perfecte Rhodes geluiden. Alleen de Rhodes schijnt dat ook goed te doen ;)

Wout

Nooit een GEM Promega overwogen? Die hebben pas goede Rhodes! Mist wel de uitgebreide Hammond-sectie die de Nord wél heeft. Verder uitstekend klavier (gewogen, geen waterfall toestanden), en piano's om vingers en duimen bij af te likken.

Laten we ook de verdraaid prachtige vormgeving niet vergeten... en een fantastische user interface.

De Promega 2 is zelfs nog goedkoper dan de Electro. (Hehe ik lijk wel een GEM verkoper.)

Ik zweer het je als je op een Promega gespeeld heb wil je niks anders meer. Zeker uittesten dus!

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De Electro is vooral gewild om de perfecte Rhodes geluiden. Alleen de Rhodes schijnt dat ook goed te doen ;)

Misschien afhankelijk van je standaard, maar ik vind de nieuwe Yamaha's dat ook erg goed doen.

Maar misschien bewijst deze uitspraak vooral dat ik wat vaker een echte Rhodes moet horen... ;)

Ik heb afgelopen zaterdag zitten spelen op een Electro 1 zitten spelen

Plus punten:
- sounds van de Rhodes, Wurlitzer, CP80 en Hammond
- keyboard
- user interface is heel simpel
- effecten
- gewicht (9.4 kg)
- degelijk

Min punten:
- sounds van de acoustische piano (met rare bijgeluiden) en clavinet
- de acoustische piano multi-sample dekt niet het hele klavier...uhhh
- geen reverb, geen controllers

Je merkt heel duidelijk dat Clavia een vintage instrument heeft willen bouwen dat gewoon goed is in de Rhodes, Hammonds etc...en dat is goed gelukt. De CP80 vind ik persoonlijk een topper, die vind je niet 1-2-3 in een workstation-synth.

Ik ben wel van mening dat het ontbreken van controllers zoals een pitch bender en aftertouch van de Electro een minder interessant master keyboard maakt, een reverb zit er ook niet in. De Roland VR760 bv wel, maar die is ook iets duurder.

Het meest maffe vond ik nog de bijgeluiden bij de acoustische piano, heel storend. Dit was een Electro 1, dus wellicht dat dat in OS 2.1 is opgelost.

Origineel geplaatst door Gertje
Een lichtgewicht, semi-weighted/waterfall synthesizer van minstens 73 toetsen met 180 MB aan ROM, een Hammond-clone-"afdeling" met drawbars, de vintage keyboards van de NE, een supergoed pianogeluid, expandable.. Het zou zo mooi zijn... De VR760 van Roland komt daar dan wel in de buurt, maar die is alweer zwaar. Een mengsel van NE en VR760, dan... Voor max 1500 Eur :)

Gat in de markt ja. Iets met 61 of 76 toetsen en synth-action, 64-stemmig, aanslaggevoelig, aftertouch, controllers, top e-piano's + acoustische piano's, pads, strings ...en stevig gebouwd. Zeg maar een Roland fantom X6 of Motif ES, maar dan zonder toeters en bellen als een sequencer en sampler.

Back