Platen maken

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

crazyc

Nieuwkomer
Ik wil zelf liedjes gaan mixen/maken, netzoals die andere goede DJ's:engel: .
Nu kan ik zelf ook nog wel bedenken dat ik daar een mixer en draaitafels voor nodig heb enzo.
Maar ik heb geen flauw idee wat voor functies die dingen enzo moet hebben en wat ik nog meer nodig heb.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Bedankt:) C.c.

voor plaatjes maken heb je geen draaitafels nodig hoor.

wat je wel nodig hebt:
- talent
- creativiteit
- iets waar geluid uit komt
- iets waar je dat geluid mee kan opnemen.

zie de rest van t forum voor meer info.

Wil je nu platen maken (from the scratch) of platen mixen (bestaand materiaal)?

Ook belangrijk:
- Wat voor stijl muziek wil je maken
- Wat is je budget
- Wat kan je al (skills)?

Ik zou es zoeken op reason, rewire, fruityloops, reaktor en ableton met de zoekmachine hier op het forum.
Om te beginnen raad ik je software aan, omdat het niet zo duur hoeft te zijn als een hardware setup.
Download een demootje van de site van de fabrikanten van de software en leef je uit!

-C-

Origineel geplaatst door mc_kwok
Wil je nu platen maken (from the scratch) of platen mixen (bestaand materiaal)?

Ook belangrijk:
- Wat voor stijl muziek wil je maken
- Wat is je budget
- Wat kan je al (skills)?

Nou ik wel zelf graag platen kunnen maken.

De styl die ik wil gaan maken is hardcore en misschien hardstyle.
En men skills niet veel. Ik heb geen apperatuur ofzo, wel progromma's zoals sonic foundry en fruityloops.

naja als je fruity al gekocht heb dan heb je daar een mooie manual bij waarin heel Floops staat uitgelegd... Ik neem aan dat je bewust voor FL heb gekozen... Dus dat je wel ongeveer weet wat het kan...

Alvorens dit in tranen gaat eindigen....

Q1: Wil je platen maken in de zin van een CD uitbrengen of een plaat op vinyl persen?

Q2: Of wil je MUZIEK maken los van het feit of het op een CD of plaat komt.

Met Q1 kunnen we je wel helpen. Er zitten hier genoeg mensen die CD's of platen uitbrengen.
Met Q2 kan niemand je helpen totdat je de handleidingen van je software hebt gelezen en/of gerichte vragen stelt.

Zelf muziek maken is niet makkelijk, als het GOEDE muziek moet zijn in ieder geval niet.
DJ's als TIESTO zijn begaafd, net als een concertpianist een gave moet hebben om dat te kunnen.

Als je zelf nog nooit een noot hebt gespeelt, zou ik dat eerst eens proberen en kijken of je een EIGEN melodie kan bedenken, die je niet copieert van een ander.

Als anderen dat mooi vinden, heb je een basis.
Laat nooit familie of vrienden een oordeel van je talent geven maar een kennis musicus of een muziekliefhebber.

Allerbelangrijkst is dat je open staat voor kritiek, je kan niet in 1 keer een superplaat maken, het gaat met vallen en opstaan.

Het lastigst is het arrangement, veel musici besteden er te weinig aandacht aan en zijn meer bezig met lullen over soundjes dan het stroomlijnen van de song.
Ik ken toppers die heel pakkende melodietjes kunnen maken maar die in het arrangement zodanig op hun bek gaan dat ze jarenlang geen release produceren.

Als je dat niet kunt, is een mooie truuk, het analyseren van een toparrangement in de stijl die je zelf maakt en dan je eigen blokstruktuur aanpast aan dat arrangement.

Zorg dat de mix van je plaat ook bij zacht volume op een klein speakertje blijft staan, dan klopt je balans, en zorg voor een brede volle mix, en als je een dun geluidje hoort, klooi er niet mee om maar vervang hem door iets goeds, zo'n miskleun sound achtervolgt je tot het eind van je mixdown.

bronrichtlijn:

bassdrum: Analoog of liefst 12 bit sample (s950 of S1000 / S1100)
Rest drums: universele sampler of samplingsoftware
Voor meer tips en opleiding kan je me mailen.

Origineel geplaatst door cybermax
Zelf muziek maken is niet makkelijk, als het GOEDE muziek moet zijn in ieder geval niet.
DJ's als TIESTO zijn begaafd, net als een concertpianist een gave moet hebben om dat te kunnen.

:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel:

Die mag in de opmerking van de dag threat :D

Ja, Tiesto is zooooo begaafd dat ie zelfs z'n sounds door iemand anders laat maken, vraag me af of hij zijn elevator muzak ook wel zelf produceert. Ziet er verder wel een vriendelijke jongen uit hoor, spijtig dat z'n muziek berestront is.

bronrichtlijn:

bassdrum: Analoog of liefst 12 bit sample (s950 of S1000 / S1100)
Rest drums: universele sampler of samplingsoftware
Voor meer tips en opleiding kan je me mailen. [/B]

S1x00 = 16 bit, S9x0 = 12 bit

ho ho..........., ik vind eigenlijk ook wel dat DJ's profiteren van de muziek van een ander maar je hebt nu eenmaal in elk vak goede en minder goede uitvoerders en Tiesto is nu eenmaal heel erg goed. Het is bekend dat als hij begint er een vibe gaat lopen die bij veel andere DJ's niet ontstaat.

dan die andere discussie over arrangementen en zo, dat is ook wel zo maar soms is gewoon raggen met een drumcomputer etc. ook succesvol. Trouwens iets doen zoals het hoort is zelden de weg tot het vinden van iets nieuws, anders hadden we nu nog alleen maar klassiek muziek en piano's gehad.

bladiebladiebla

Schitterende poging cybermax en het klopt ook nogallemaal wat je zegt natuurlijk. Maar ik denk dat deze jongen daar niet veel van snapt en aan heeft. Hij moet gewoon wat met fruityloops gaan klooien totdat ie op z'n minst een loopje van een bassdrum heeft. Hoe ie dat voor elkaar bokst. Da kan ie het beste uitzoeken door wat te raggen in ieder schermpje totdat ie weet wat het inhoud. Zo gauw hij geluid heeft, kan ie vragen gaan stellen op het FL-forum.
En als ie wat meer ervaring heeft zou hij hier z'n gal kunnen komen spuien. Lijkt mij een goede zaak, toch?

Origineel geplaatst door Nerve

S1x00 = 16 bit, S9x0 = 12 bit

Ik heb het over een sample, niet sampleR handige.

Voor de S1000 zijn erg veel bijzonder goede 12 bit samples in omloop, reden is de heritage van MPC60 en S900.
Zo kon je ooit samples dumpen van MPC naar S1000 en van S700 naar S900, die history met natuurlijk Avalon op Atari als uitwisselproramma zijn de basis voor talloze sample CD's.
Mijn mix verleden heeft mij overigens tot de 12 bits kicks gedreven, die mixen naar mijn mening beter binnen een analoog domein.
8 bits, zoals in DMX of LINNDRUM heb ik nog liever, omdat ze blijven staan in de mix.

Bedankt voor die zo constructieve reactie, als ik technische vragen heb weet ik welke genius ik moet hebben.
:halleluja

Laatst gewijzigd:
Ik heb het over een sample, niet sampleR handige.

Bedankt voor die zo constructieve reactie, als ik technische vragen heb weet ik welke genius ik moet hebben.
:halleluja

En wat is jou probleem eigenlijk ? Wees dan gewoon een beetje duidelijker, spreken over 12-bit samples en daar dan als referentie S-1000 naast zetten kan nl. wel heel snel verkeerd opgevat worden. Niet iedereen is nl. zo'n vintage goeroe als jij duidelijk wel denkt te zijn :gaap:

the way of the samurai:

dance ejay -> 538-music-maker -> magix music maker -> fl studio -> cubase -> Hara-kiri (Seppuku)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back