[Linux] Cubase...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
linux geen oplossing tenzij ...

linux geen oplossing tenzij ...

Zowel windows als Unix (Linux) computer besturings systemen zijn beide qua opzet (architectuur) geen real-time besturings-systemen. Daarom zijn ze beide in principe als audio workstation volkomen ongeschikt. De enige reden waarom het toch nog vrij goed werkt is te danken aan de moderne processor technologie en een hoop truukjes op software gebied om het te doen lijken op een real-time operating system.

Daarom vind ik dat standaard linux niet veel meer te bieden heeft als windows. (Velen vermoeden trouwens dat Windows NT (en de navolger 2000) voor een groot gedeelte op de linux architectuur leunt.

Om het geheel beter te laten werken als audio workstation zijn er 2 oplossingen denkbaar:

1. Het gebruiken van een volledig realtime operating system speciaal voor multi-media. (Beos was een poging in die richting maar niet echt een success)

2. Een zgn embedded PC. Een pc gedeelte met een real-time operating system voor alle audio realtime aspecten zoals weergave en directe opname op hard-disc (incl midi events), 'embedded' of opgenomen in een standaard PC operating system zoals windows dat de rest doet. (gebruikers-interface etc). Sommige audio dsp kaarten gaan in deze richting maar moeten de data-bus (PCI) voorlopig nog delen met andere gebruikers.

@cooper: :confused: je haalt volgens mij sommige dingen doorelkaar...

Maar ik denk dat ook dat linux de slechtste keuze is om een DAW te bouwen. Niet vanwege de technologie, want die is er WEL, maar eerder omdat er simpelweg slechts geringe ontwikkeling op het gebied van audio voor is.
In dat sound on sound artikel stond een voorbeeld van een geslaagde Linux DAW, maar dat lukt alleen als je precies de gesupporte hardware aanschaft.

Origineel geplaatst door mono-poly
maar ik heb gehoord over problematische midi timing onder linux

Geen enkel (pre)emptive multitasking OS zal ooit gegarandeerde strakke midi kunnen hebben zonder gebruik te maken van buffering technieken zoals Emagic AMT en Steinberg midex hardware dat doet.
Linux doet dat zover ik weet niet dus linux zal nooit strakke midi hebben. (zoals hardware, Atari/Amiga, AMT en midex)

Voor Linux is er qua geluidskaarten wel een redelijk goeie standaard. Maar veel geluidskaarten bouwers ontwikkelen geen Linux drivers. Maar door die paar bedrijven die wel linux drivers ontwikkelen zijn er vooralsnog te weinig mensen om het voor commerciele audiosoftware ontwikkelaars aantrekkelijk te maken om hiervoor software te ontwikkelen.
Steinberg heeft in het verleden hier experimenten mee gedaan en op zich zouden ze makkelijk kunnen. En Logic is aan een OS gebonden dankzij hun baas Apple. MotU, Cakewalk of Ableton zouden nog een goede kans kunnen maken maar wellicht dat zij het te druk hebben om hun bestaande produkten te laten concurreren.

Waarom zou je zoveel moeite doen om het wiel opnieuw weer uit te vinden :confused:

Qua audio gebied moet je weer van scrap af aan beginnen.

Zonde van je tijd en ergernis, omdat dingen niet zo zijn als in windows en mac.

Gewoon een knappe pc aanschaffen en geen onnodige shit erop draaien..

Het enige dat op Linux een beetje inde buurt van Cubase komt is Muse :
http://lmuse.sourceforge.net/

Het is eigenlijk een beetje een Cubase cloon, heeft zelfs audio en je kan er zelfs VST-plugins op gebruiken. Nu hoe goed het VST-plugins supporteerd en hoe uitgebreid de features zijn, weet ik zelf niet direct. 'k Heb het nog niet gebruikt eigenlijk. Maar dit project ziet er toch al redelijk OK uit. Binnen de volgende jaren zal dit project wel serieus beginnen groeien, aangezien er meer belangstelling voor komt (en dus ook meer contributers).

Er is ook een MAX/MSP-cloon : http://pure-data.sourceforge.net/
(heeft zelfs ook een windows-versie)

Qua hardware is het natuurlijk een beetje lastiger op linux. Als je echt op linux wil overgaan moet je echt je keuze van MIDI-adaptor en audio-kaart gaan maken op basis van compatibiliteit met linux. Bvb. RME-kaarten hebben prima drivers voor linux.

Linux is er nog niet klaar voor. JACK (de VST/ASIO van Linux) is nog lang niet op versie 1.0. Je moet audio programma's runnen als root wil het goed werken. Genoemde programma's als Muse zijn ook nog niet volwassen te noemen. Je kan VST's via Wine aan de praat krijgen, maar je moet door heel veel ringen springen om dat voor elkaar te krijgen. Maar waarom zoveel moeite doen? Als ik muziek maak kan met het OS geen reet schelen zolang het niet in de weg zit. Ik wil dan gewoon muziek maken met de tools (= programma's) die ik wil gebruiken. Die zijn er niet voor Linux. Dan is het simpel.

Ik weet niet wat voor PC je hebt, maar als Cubase veel resources inneemt moet je niet gelijk de schuld leggen bij Windows. Want op de Mac draait het zelfs minder effectief (Logic draait daar weer wel beter). Installeer anders Windows 98, die heeft geen services op de achtergrond en met zo'n Lite tool kan je alle overbodige meuk weghalen.

Ik run trouwens de rest van de tijd wel Linux. Dan is productiviteit en de algehele OS omgeving veel belangrijker en zit Windows me erg in de weg voor de dingen die ik wil doen (coden, services draaien, en nog meer van dat soort nerd shit). In Windows zit ook alleen Firefox en Putty geinstalleerd naast mijn Audio progs, wat ook een groot voordeel is.

Ik denk dat er niet veel keus te maken is wat betreft platform.

Je 'zou' .. kunnen overwegen om BeOS te installeren op een PC en daarop Mev te gaan draaien.
Helaas is Mev niet verder gekomen dan versie 0.8.1. Alpha en wordt er sinds 2001 niet meer aan ontwikkeld.

http://mev.sourceforge.net/shots.php

Toch had dit een hele leuke sequencer kunnen worden.. misschien dat dit project nog leven in te blazen is.

BTW: Steinberg heeft ook een half ontwikkelde Cubase SX voor BeOS in de kast liggen, maar daar doen ze niet veel meer mee, misschien als er genoeg potentiele users voor Zeta komen dat ze het dan nog 's willen proberen.

Want, Software lives by it's users, dus, Zeta installeren is een stap in de goede richting.

http://www.yellowtab.com/products/screenshots.php

Zowiezo, check deze tools voor BeOS : http://www.bebits.com/browse/108
Best funny :)

wat het is, windows is een besturingssysteem die best wel veel ruimte in het RAM in beslag neemt... Windows 98 valt idd mee maar wat het daarmee is die is weer slecht qua driver support. Mijn kaart werkt alleen onder 2k en xp en maybe 2k3 plus mijn cubase werkt ook enkel onder 2k en xp.

USB en 98 gaan niet samen al doet microsoft dat wel garanderen. Alleen SE van 98 kan er goed mee overweg...

linux daarintegen is veel kleiner en werkt zeker icm amd processoren optimaal... je load alleen wat je nodig heb en verder geen fratsen... je kan zelf je GUI installeren en daarmee ook zelf de grootte ervan bepalen... KDE neemt aardig wat ruimte in maar je hebt ook andere GUI's die minder in beslag nemen...

Linux kan helemaal getweaked worden en aangepast worden op audio zoals in de diverse links ook te lezen valt plus het is gewoon gratis. Tis alleen wel een leercurve ermee om te gaan maar dat moet geen probleem zijn ;)

Iig die tweak voor windows ga ik eens proberen zowieso. Klinkt wel interresant en ik ga eens kijken o fhet werkt...

verder wie denkt dat windows niet veel ram inneemt moet maar eens een schone xp installatie nemen en dan echt enkel het OS installeren en eens in je taskmanager kijken naar je performance... met 2000 kom ik met lege installatie rond de 50 mb te zitten, met xp zit ik al rond de 120... Aanwezenlijk verschil...

Wel 70 MB die je voor een vst kan gebruiken ;)

Origineel geplaatst door Slipperman
verder wie denkt dat windows niet veel ram inneemt moet maar eens een schone xp installatie nemen en dan echt enkel het OS installeren en eens in je taskmanager kijken naar je performance... met 2000 kom ik met lege installatie rond de 50 mb te zitten, met xp zit ik al rond de 120... Aanwezenlijk verschil...

Wel 70 MB die je voor een vst kan gebruiken ;)
Maar investeren in bijvoorbeeld een geheugen reepje van 512 MB kost misschien dan wel geld, maar dan kun je wel met je huidige software vooruit. Een pc opnieuw installeren, andere software leren, enzovoort, kost minder geld, maar veeeeeel meer tijd, moeite ( en als het op ux eindigd) en frustraties. Wat is je prioriteit?

real-time systemen... hmmm. Open VMS! :)

Origineel geplaatst door maxdox
@cooper: :confused: je haalt volgens mij sommige dingen doorelkaar...

Prima! Als je me nu ook nog even uitlegt wat ik doorelkaar haal, kan ik vandaag tenminste nog iets leren. ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar investeren in bijvoorbeeld een geheugen reepje van 512 MB kost misschien dan wel geld, maar dan kun je wel met je huidige software vooruit. Een pc opnieuw installeren, andere software leren, enzovoort, kost minder geld, maar veeeeeel meer tijd, moeite ( en als het op ux eindigd) en frustraties. Wat is je prioriteit?

real-time systemen... hmmm. Open VMS! :)

Tja ik snap het probleem van ram niet.. kost tegenwoordig geen drol meer.. gewoon 1GB geheugen erin en gaan met die banaan..

:confused:

Vind het wel grappig dat mensen lopen te zeuren dat windows klote is en veel dit en dat vreet of doet.. of niet..

Terwijl meestal hun systeem gewoon niet in orde is....

Origineel geplaatst door Erazotropa
Tja ik snap het probleem van ram niet.. kost tegenwoordig geen drol meer.. gewoon 1GB geheugen erin en gaan met die banaan..

:confused:

Vind het wel grappig dat mensen lopen te zeuren dat windows klote is en veel dit en dat vreet of doet.. of niet..

Terwijl meestal hun systeem gewoon niet in orde is....

ik heb 512 MB maar wat het is ik vind windows gewoon niet erg stabiel. Heb het al op diverse systemen meegemaakt en na verloop van tijd komen er gewoon problemen ongeacht processor/moederbord etc. problemen en met goed onderhoud. Wilde gewoon eens weten of iets kleins en stabiels als linux of men daar niet mee overweg kan voor muziek en of er ervaringen / tips mee zijn...

Het is niet dat mijn simpele systeem het niet aan kan, als ik alle achtergrond zooi uitzet en gewoon mijn goede vst tracks als audio export import dan draait het goed maar tis gewoon dat het niet helemaal lekker loopt wat overigens ook voor normaal pc gebruik geld en iets wat niet aan mijn systeem ligt aangezien mijn vader het ook heeft met windows xp terwijl ik 2000 gebruik en ik ook maar zat andere pc's ken waar het niet helemaal goed loopt...

Origineel geplaatst door cooper
Prima! Als je me nu ook nog even uitlegt wat ik doorelkaar haal, kan ik vandaag tenminste nog iets leren. ;)

Daarom vind ik dat standaard linux niet veel meer te bieden heeft als windows. (Velen vermoeden trouwens dat Windows NT (en de navolger 2000) voor een groot gedeelte op de linux architectuur leunt.

Hier heb ik dus nog nooit van gehoord. Het principe achter NT ligt heel anders als bij linux. Bij NT worden alle programma's in een process tree gestopt waarbij ieder programma zijn eigen structuur heeft met taken. Als een programma hangt sluit het OS de programma structuur af waarbij de rest ongedeerd blijft (behalve bij shared resources etc.)
Windows 2000 in het bijzonder is eerder op novell netware gebaseerd met de active directory etc.
XP is een slap windows 2000 aftreksel. Het hokjes principe hebben ze overgenomen met een nieuwe GUI en (wat microsoft dan denkt ) erg behulpzame functies waar de gebruiker geen hol mee kan maar het wel je OS naar de toko helpt... Plus het teveel aan multimedia ondersteuning zorgt voor een vrij instabiel en groot OS tov. 2000.

maar goed dat terzijde...

Hier heb ik dus nog nooit van gehoord. Het principe achter NT ligt heel anders als bij linux. Bij NT worden alle programma's in een process tree gestopt waarbij ieder programma zijn eigen structuur heeft met taken. Als een programma hangt sluit het OS de programma structuur af waarbij de rest ongedeerd blijft (behalve bij shared resources etc.)
Windows 2000 in het bijzonder is eerder op novell netware gebaseerd met de active directory etc.
XP is een slap windows 2000 aftreksel. Het hokjes principe hebben ze overgenomen met een nieuwe GUI en (wat microsoft dan denkt ) erg behulpzame functies waar de gebruiker geen hol mee kan maar het wel je OS naar de toko helpt... Plus het teveel aan multimedia ondersteuning zorgt voor een vrij instabiel en groot OS tov. 2000.

maar goed dat terzijde...

Wat een gelul

2000 = nt 5.0
xp = nt 5.1
2003 = vermoedelijk nt 5.3

ff uit mijn koppie

Kan je al een beetje compilen en lezen slipper?

Tsja, ik heb zelf ook de schurfthekel aan windows. Maar omdat ik via het werk het OS goedkoop kon krijgen en ik al naast de hardware ook m'n studio (inclusief softe waren) naar heb ingericht is het simpelweg te duur om over te stappen naar een alternatief OS wil ik ongeveer nog dezelfde functies behouden. (lees koop een Apple, Logic, AMT plus crossgrades/upgrades)

Maar als ik gewoon heel nuchter kijk kan ik qua muziek met die windows schijtbak best wel vooruit hoor.

En als je met Linux bezig wild houden zou ik je adviseren om eerst eens op een losse HD of partitie eerst eens te gaan experimenteren. Het mag dan lang niet zo gebruikersonvriendelijk zijn als het vroeger was maar het eventjes leren aan de hand van een handleiding van bijv de ComputerIdee zie ik niet zo gauw zitten. Want naast eindgebruikerstrainingen voor Windows zijn die er ook voor Linux. (en zijn minstens net zo duur)

Wat een gelul

2000 = nt 5.0
xp = nt 5.1

ff uit mijn koppie

Kan je al een beetje compilen en lezen slipper?

kan jij mij vertellen wat er in mijn verhaal fout is? wat ik zeg klopt helemaal... hoezo is nt 5 2000? heb anders ook geleerd dat er een nt 6 is? 2000 is gewoon 2000 en een voortboorduursel op NT 4.0 met toevoegingen van novell netware maar dan op ze Microsofts...

>> klik << voor een overzicht van services & of ze echt nodig zijn of niet

Hier heb ik dus nog nooit van gehoord...
[KNIP dikke hoop onzin]...
feit: NT3 is ruwweg een voor intel herschreven VMS, met wat win32-compatibiliteit & de OS/2 GUI er tegenaan gekwakt.
en idd 2000=NT5, XP=5.1
Active Directory is een NDS-kloon, verder heeft 't nix met novell te schaften

Maar dat heeft verder allemaal geen :kont: met muziek te maken dus zou'k zeggen google/altavista/teoma er op los

Wat een gelul

2000 = nt 5.0
xp = nt 5.1

ff uit mijn koppie

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows_NT

Windows Server 2003 is dus NT 5.2

Ik ben het wel met je eens dat Slipperman's analyse van Windows 2000 en XP wat te wensen overlaat. Het feit dat Windows 2000 ook een directory service heeft net als Novell Netware wil niet zeggen dat W2K daarom grotendeels daarop gebaseerd is. Er is gewoon sprake van overeenkomstige of vergelijkbare functionaliteit, meer niet. De technologie achter Windows 2000/XP/Server 2003 is verder totaal verschillend van die van Novell. Verder kun je ook niet zeggen dat de betere multimediamogeljkheden van XP ervoor zorgen dat het logger en minder stabiel is dan Windows 2000. Waar hebben we het over? Een nieuwere versie van Direct X en de Media Player plus misschien wat extra codecs? Het is allemaal niet erg groot en je kunt het ook allemaal installeren op W2K.

XP is gewoonweg niet slechter dan Windows 2000. Ik heb de indruk dat er een soort omgekeer snobisme heerst, een soort weerzin tegen die blauwe Teletubby-interface plus het idee dat XP alleen maar W2K plus extra ballast is. Ik zie XP als W2K v1.5: een aantal extra features, meer drivers, grotere W9x-compatibiliteit, meer bugfixes en meer ondersteuning voor de toekomst. Op zich is XP helemaal niet veel zwaarder dan W2K maar als het je echt dwars zit, kun je de nodige services (die overigens ook al in W2K actief zijn) permanent uitzetten of al bij voorbaat niet installeren met een tool als nlite, wie de look niet aanspreekt, kan die volledig terugzetten naar de W2K-interface. Als je de themes-service ook nog 'ns uitzet heb je er ercht helemaal geen last meer van.

Ik draai mijn hudige XP-installatie al vanaf de originele releasedate en het is gewoon _harstikke_ stabiel. De enige keer dat ik de XP-installatie-CD moest pakken was bij een moederbordwisseling en dat ging ook vlekkeloos. Mijn hele systeemconfigurate was ongemoeid gebleven, ik hoefde niet eens opnieuw te registreren. Ik gebruik mijn XP-PC heel erg intensief en het draait als een zonnetje. Het is gewoon de stabielste Windows die ik ken en ik ben dan ook heel erg tevreden.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back