kopie-beveiliging muziek en software

olaf

Ouwe rot
hallo,

ik wil een scriptie gaan schrijven over het illegaal downloaden van muziek. nu vroeg ik mij af of iemand informatie heeft over het verschil tussen het illegaal kopieren en downloaden van muziek en software.

welke van de twee is makkelijker te kopieren en illegaal down te loaden en hoe komt dit?

wat is het verschil in preventie van illegaal kopieren en downloaden van software en muziek?

waarom wordt muziek niet als software "verpakt" als dit de preventie van illegaal kopieren en downloaden zou bevorderen?

alsjeblieft help mij!! want vooral de technische details vind ik erg moeilijk om uit te zoeken!

:)

Re: kopie-beveiliging muziek en software

Origineel geplaatst door olaf
hallo,

het verschil tussen het illegaal kopieren en downloaden van muziek en software.

welke van de twee is makkelijker te kopieren en illegaal down te loaden en hoe komt dit?

wat is het verschil in preventie van illegaal kopieren en downloaden van software en muziek?

waarom wordt muziek niet als software "verpakt" als dit de preventie van illegaal kopieren en downloaden zou bevorderen?

Euhhh????
Ik hoop dat je scriptie iets toegankelijker wordt wat betreft spreektaal...
Ik begrijp hier immers geen bal van.
Of ligt het aan mij? :confused:

Het is veel makkelijker om illegale muziek te downloaden dan legale.
Kopieren van illegale muziek is heel makkelijk.
Downloaden van illegale kopieen is ook makkelijk en daarom niet preventief tegen legale kopieen.
Het verschil is dat het niet illegaal is om te kopieren als het maar niet gedownload is.
Vooral thuisgebruikers krijgen er mee te maken. (wat ik heb gehoord dan tenminste)

Wat betreft de verpakking, daar zijn de meningen over verdeeld.

hallo,

ik wil een scriptie gaan schrijven over het illegaal downloaden van muziek. nu vroeg ik mij af of iemand informatie heeft over het verschil tussen het illegaal kopieren en downloaden van muziek en software.
Het is allebei verboden! :geslaagd:
Allebei even makkelijk te downloaden, alleen rechtstreeks kopiëren van software is vaak lastig.
geen verschil, software moet wel eerst gekraakt worden maar er zijn zoveel gekraakte versie's op internet te vinden dat het net zo makkelijk als mp3 beschikbaar is.
Het bevordert de preventie van illegaal downloaden niet, en het is ook niet mogenlijk. Verkochte cd's moeten op gangbare cd-spelers afspeelbaar zijn, dus kan iedere debiel daar een mp3 van maken en op internet zetten.

De beste preventie zou zijn:
-Muziek cd's betaalbaar maken( platenmaatschappijen verdienen belachelijk veel,artiesten veel minder)
-illegaal downloaden zwaarder bestraffen.

Laatst gewijzigd:
* welke van de twee is makkelijker te kopieren en illegaal down te loaden en hoe komt dit?

Nou, dat ligt er een beetje aan WELKE software en WELKE muziek je bedoelt, maar ik zou in het algemeen zeggen dat muziek makkelijker te kopieren en illegaal down te loaden is, simpelweg omdat er massa's mensen op het internet bezig zijn om dat zo lang mogelijk in stand te houden :D (okee er zijn ook vele software :maffia:gasten op aarde maar daar hou ik me niet zo mee bezig dus dat moet iemand anders maar verder uitleggen)

* wat is het verschil in preventie van illegaal kopieren en downloaden van software en muziek?

Het verschil in preventie zit er in dat softwaremakers het kopieerders erg moeijlijk proberen te maken door dongles en ander vervelende dingen in te bouwen zodat je hun software alleen aan de praat krijgt zoals zij het willen.Maarja dat zou ik OOK doen als ik hard gezoegd had om die software in elkaar te schroeven.
Bij muziek hebben ze nog niet zo lang geleden een geintje dat Copy Control heet bedacht en sommige mensen houden er niet van
maar dat stelt eigenlijk niet zoveel voor, omdat de meeste (zoniet alle) mensen hun muziek toch nog kopieren kunnen. Zelf zou ik (als ik ooit een CD uitbreng) geen kopieerbeveiliging op mijn CDtje willen want ik HAAT kopieerbeveiligingen. En hoe meer mensen mijn muziek horen, hoe beter. En als ik geld zou willlen had ik geen muzikant moeten worden. :dubbel:

* Waarom wordt muziek niet als software "verpakt" als dit de preventie van illegaal kopieren en downloaden zou bevorderen?

Nou dat wordt dus eigenlijk al gedaan. Als je downloads koopt op bv freerecordshop.nl dan kun je het geloof ik (want ik heb zelf nooit gedownload, tuurlijk niet! :engel: ) 3 keer op een cd branden en ook op je MP3speler gooien en afspelen met Mediaspeler 9 op EEN computer (heel belangrijk want daar zit die beveiliging ingebakken) Daarom is downloads ook zo lekker voor platenmaatschappijen en winkels want het kost geen ^!#&(#(* en ze houden controle over het aantal kopieen wat een gebruiker van een nummer/ of cd mag hebben en ook nog wat er met die downloads allemaal gedaan of juist niet gedaan kan/mag worden.

Origineel geplaatst door GroovyB3Solo
Daarom is downloads ook zo lekker voor platenmaatschappijen en winkels want het kost geen ^!#&(#(* en ze houden controle over het aantal kopieen wat een gebruiker van een nummer/ of cd mag hebben en ook nog wat er met die downloads allemaal gedaan of juist niet gedaan kan/mag worden.
dit is een van de betere opmerkingen die ik gezien heb... uiteraard gaat het daar toch meer en meer naartoe, de consument die via de computer zaken regelt die vroeger door een heel kantoor vol moest worden gedaan (bijv. op een bank) 'zij' hoeven steeds minder te doen omdat de klant veel uit handen neemt... maar of alles dan uiteindelijk goedkoper gaat worden, dat we worden beloond voor het uit handen nemen van hun werk, betwijfel ik...

Origineel geplaatst door GroovyB3Solo
Daarom is downloads ook zo lekker voor platenmaatschappijen en winkels want het kost geen ^!#&(#(* en ze houden controle over het aantal kopieen wat een gebruiker van een nummer/ of cd mag hebben en ook nog wat er met die downloads allemaal gedaan of juist niet gedaan kan/mag worden.
Voor platenmaatschappijen zou die methode idd lucratief zijn, ALS het werkt. Maar voor winkeliers dus helemaal niet,die kunnen hun deuren sluiten.
En die controle over het aantal kopiën kun je ook vergeten. Al maken ze het nog zo lastig om muziek te kopiëren, er zullen altijd mensen zijn die het een uitdaging vinden om de beveiliging te kraken en vervolgens de muziek op internet te zetten.
Origineel geplaatst door 6 trak
... maar of alles dan uiteindelijk goedkoper gaat worden, dat we worden beloond voor het uit handen nemen van hun werk, betwijfel ik...
Natuurlijk niet,
telebankieren KOST geld.

Muziek downloaden in nederland is helemaal niet per definitie illegaal. Het aanbieden zonder toestemming duidelijk wel.
Wat je met die gedownloade muziek doet is ook weer onduidelijk wat wel en niet mag. En in het nederlands strafboek staat wat wel en niet mag superonduidelijk beschreven en houdt zowieso geen rekening met de hedendaagse technologie.

Gekraakte software aanbieden en/of downloaden is altijd illegaal. Duidelijk zat.

Oja toen ik zei dat downloads lekker waren voor platenmaatschappijen en winkels bedoelde ik dus webwinkels/sites aangezien ik 96% van alle DVDs /CD's online koop..... Zelf zou ik het niet zo erg vinden als CDwinkels zouden sluiten :D (een enkele uitzondering daargelaten) ik bedoel, de meeste winkels waar je tegenwoordig binnenstapt zijn toch volgestouwd met games , DVDboxsets en als je geluk hebt 2 bakken met CD's waarvan één "2 voor 15 euro" (ofzo). Of ben ik de enige de online winkelt?!

Verder snap ik ook wel dat er mensen rondlopen die het een uitdaging vinden om alle beveiligingen op muziek/ film/ games gebied te kraken, ik zou zeggen ga zo door dan heb ik er wellicht ook profijt van :mega: maar ja ik zie de platenindustrie voorlopig nog niet ophouden met hun zoektocht naar een afdoende beveiliging.

hallo,

alsjeblieft help mij!! want vooral de technische details vind ik erg moeilijk om uit te zoeken!

Als je in deze trant je vraagstelling doorvoert bij je scriptie dan vrees ik het ergste...ik begrijp er niets van! En is niet juist deel van je onderzoek om deze vragen te beantwoorden? Voor wat voor studie doe je dit eigenlijk?

Disclaimer; ik ben een ex-docent, dus als ik negatief overkom, dat is een onderdeel van mijn professionele opleiding :)

Ik 'denk' (lees: 'ben er sterk van overtuigd') dat je onderwerp per definitie fout is.
Het 'downloaden van' is niet illegaal, het gebruik ervan wel, het aanbieden ook.
Als een consument iets downloadt, kun je pas na het downloaden zien of horen wat de inhoud ervan is.

Het aanbieden van 'data' waar copyright op zit is verboden.

Als ik een MP3 download, wie vertelt mij van te voren dat de MP3 niet geluiden van parende egels bevat, maar de nieuwste hit van Metallica? Dat kun je pas 'na' de download beluisteren.

Anyway, ook je vragen die je ons hier voorlegde waren nogal suggestief; in de gesloten vraagstelling waar eigenlijk het antwoord al in zat werd weinig ruimte overgelaten om een echt antwoord te geven; de vraagstelling liet al duidelijk zien wat jouw (of 'de') mening is over je onderwerp.

Het zou mij echt verbazen als deze scriptie boven MBO niveau zit.
En dan bedoel ik niet als een belediging; maar als een constatering.

bedankt voor alle info!!!!

ik heb nog een vraagje:

waarom investeren platenmaatschappijen niet in een nieuw medium en een nieuwe hardware speler met een dik patent erop zodat die speler niet in een computer kan worden ingebouwd en de bestanden niet 100% perfect digitaal kunnen worden gekopieerd?

bedankt voor alle info!!!!

ik heb nog een vraagje:

waarom investeren platenmaatschappijen niet in een nieuw medium en een nieuwe hardware speler met een dik patent erop zodat die speler niet in een computer kan worden ingebouwd en de bestanden niet 100% perfect digitaal kunnen worden gekopieerd?

Omdat dat geld kost,en nog niet te beveiligen is.
Als men dit zou doen,moet er ook een codeer signaal op de outputs zitten van dat medium.
Anders is het zeer makkelijk te copieeren.
Men neemt gewoon de output op,op een geluidskaart.
En zet dat signaal om naar mp3.

Origineel geplaatst door MIDIoot
Natuurlijk niet,
telebankieren KOST geld.
en personeel nog meer!

nu worden mensen nog aangemoedigd om dit te doen en krijgen daar 'een vergoeding' voor totdat echt heel nederland achter zijn pc kijkbuis de zaakjes regelt... qua belasting dienst kan je in 2006 al helemaal niet meer zonder internet... ronduit belachelijk. als je gewoon al nagaat hoeveel instanties er tussen zitten, ik noem ff het energie bedrijf, de kabel maatschappij dan nog je provider voordat je bij je bank bent aanbeland...
wij nemen wel degelijk werk uit handen... ach en zo sluipt alles er langzaam in zonder dat je er erg in hebt, het word je achter je rug om opgedrongen, zo van "kom maar mensen!!!" en als de klanten binnen zijn begint het geouwehoor gewoon weer van voor af aan... de klant heeft NERGENS voordeel bij, alleen die 'grote wandelende pakken'...
het komt nog zo ver dat je zelfs over je eigen geld geen zeggenschap meer hebt!

hey, hoor ik daar een illegaal mp3tje spelen...?! past goed bij deze thread...!

Laatst gewijzigd:
In het algemeen geldt het volgende:

Het introduceren van nieuwe hardware die niet te kraken zou zijn, houdt tevens in dat er nieuwe geluidsdragers nodig zijn.
Dit vereist veel investeringen voor de consument; onze gehele vinyl collectie is al grotendeels vervangen door de CD collectie.
Dan hebben we nog remastered CD's, Super Audio CD's en DVD Audio...

Op een gegeven moment willen consumenten geen nieuwe hardware meer omdat je dan je bestaande collectie niet meer kunt afspelen in de toekomst.

Bovendien zijn we door overmatig gebruik (lees: misbruik) van compressie en het veel luisteren naar MP3's gewend geraakt aan 'slecht' geluid, het gros van de consumenten heeft géén interesse in goede audio en goede apparatuur waar je voor betalen moet, terwijl je veel dingen gratis (of tegen minimale kosten) kunt krijgen.
De huidige wereld ecomomie helpt ook niet mee om te verwachten dat consumenten of fabrikanten gaan investeren.

Sad but true...

Origineel geplaatst door trash
Omdat dat geld kost,en nog niet te beveiligen is.
Als men dit zou doen,moet er ook een codeer signaal op de outputs zitten van dat medium.
Anders is het zeer makkelijk te copieeren.
Men neemt gewoon de output op,op een geluidskaart.
En zet dat signaal om naar mp3.

is dat de enige technische reden? ik bedoel... als je dit probleem technisch zou kunnen omzeilen zou het dan wel nuttig zijn? of is een nieuw medium ook te kraken ook al is de speler niet in een computer in te bouwen?

de cd-s werden in principe om zeep geholpen doordat er cd-spelers in de computer kwamen, ofwel de data van de cd direct de pc in kon (zonder kwaliteitsverlies). toch?

is dat de enige technische reden? ik bedoel... als je dit probleem technisch zou kunnen omzeilen zou het dan wel nuttig zijn? of is een nieuw medium ook te kraken ook al is de speler niet in een computer in te bouwen?

de cd-s werden in principe om zeep geholpen doordat er cd-spelers in de computer kwamen, ofwel de data van de cd direct de pc in kon (zonder kwaliteitsverlies). toch?

Ik denk niet dat het nuttig is,mensen klagen nu al zoveel dat een geluidsdrager te duur is.
Zo'n ontwikkeling kost veel geld,en om het dan nog eens de markt op te gooien?
Coders van elke beveiliging op wat voor een manier dan ook,lopen altijd achter de feiten aan,mischien dat ze een paar maanden voorsprong hebben,maar binnen die maanden bestaat er waarschijnlijk al een manier om het te omzeilen.

Zo'n voorbeeld is bv de key van logic audio,die gecodeerd was met codes die ook in het leger gebruikt werden.
Nog niet veel later was deze dongle al geemuleerd op het net te verkrijgen.

Of de copieerbeveiligde dvd,waar een vernuftige fin een simpele oplossing voor had,doormiddel van een viltstift te gebruiken op het codeer signaal van de cd/dvd.

Ik denk dat het vechten is tegen de bierkaai.

De CD Rom brander (gemaakt door onder meer Philips en Sony, twee fabrikanten met zowel electronica hardware als een grote muziek catalogus*) maar ook de standalone CD branders, CD kopieer stations (1 origineel er in, tegelijk 4 of meer copieën op CD eruit) allemaal hardware gemaakt om te kopiëren.

*Ik dacht dat tegenwoordig Philips niet meer zoveel rechten over muziek in haar beheer heeft, maar ten tijden van de opkomst van het digitaal thuis kopiëren had Philips echt een grote katalogus met klas-zieke muziek (ben d'r geen liefhebber van, vandaar de woordspeling).

Voor Sony en Philips is het maken van kopiën een dilemma; zij beheren muziekcatalogi, en tegelijkertijd produceren zij hardware om kopiën te maken; stand alonebranders, CD branders, CD R schijfjes...

Marketing technisch gezien leveren muziekrechten je altijd wat op, terwijl de investeringen minimaal zijn, maar dan moet de muziek worden gepubliceerd (gedraaid op de radio, in het buurthuis etc) of rechtstreeks verkocht aan consumenten.

De hardware levert een veeeeeeeeeeeeeeeeeeel kleinere winstmarge op...

Back