Mijn gear/setup - wat veranderen?

r.5 en puppetmaster bedankt

ik zal is even wat info zoeken over de MPC1000
misschien neem ik hem dan wel.

groet ix

r.5 en puppetmaster bedankt

ik zal is even wat info zoeken over de MPC1000
misschien neem ik hem dan wel.

groet ix

Als je voor de MPC1000 zou gaan zou ik zeker ook eens naar JJ-OS kijken...

Ik ben bezig met het bouwen van een klein homestudiotje, en nu wil ik het graag wat uitbreiden. Ik wil mijn producties naar een nieuw niveau brengen, misschien dat het handig is om wat tips te krijgen over mijn set-up.

Genre
Hiphop, Drum 'n Bass

Set-up

• Quadcore PC, 4 GB geheugen, 1 TB hardeschijfruimte, Vista
  • ESI Maya44 interne geluidskaart
  • Cubase SX 3
  • Ongeveer 20 VSTi's waar ik goed mee vooruit kan
  • 2x KRK RP5
  • M-Audio Keystation 49e
  • Behringer Xenyx 1202 mixer
  • Behringer BCR 2000 controller
  • Stanton T60 draaitafel
  • Behringer Pro mixer vmx200
  • MXL 990
Budget
500-1000 E

Wat zouden nou dingen zijn waar ik echt iets mee toe zou voegen aan mijn set-up? Ik heb zitten kijken naar een drumpadcontroller, of misschien zelfs een MPC.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Laatst gewijzigd:
Ik ben bezig met het bouwen van een klein homestudiotje, en nu wil ik het graag wat uitbreiden. Ik wil mijn producties naar een nieuw niveau brengen, misschien dat het handig is om wat tips te krijgen over mijn set-up.

Genre
Hiphop, Drum 'n Bass

Set-up

• Quadcore PC, 4 GB geheugen, 1 TB hardeschijfruimte, Vista
  • ESI Maya44 interne geluidskaart
  • Cubase SX 3
  • Ongeveer 20 VSTi's waar ik goed mee vooruit kan
  • 2x KRK RP5
  • M-Audio Keystation 49e
  • Behringer Xenyx 1202 mixer
  • Behringer BCR 2000 controller
  • Stanton T60 draaitafel
  • Behringer Pro mixer vmx200
  • MXL 990
Budget
500-1000 E

Wat zouden nou dingen zijn waar ik echt iets mee toe zou voegen aan mijn set-up? Ik heb zitten kijken naar een drumpadcontroller, of misschien zelfs een MPC.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

MPC is idd standaard equipment voor hiphop...

Klopt, maar zou ik er veel voordeel van hebben ten opzichte van een computer met softwaresampler + een drumcontroller? Want de MPC's zijn toch aardig prijzig..

Nee niet echt denk ik.
Het verschil zit hem vooral in de bediening.

Verder staat er geen effecten in je lijst.
Misschien dat dat iets toevoegt ?

Klopt, maar zou ik er veel voordeel van hebben ten opzichte van een computer met softwaresampler + een drumcontroller? Want de MPC's zijn toch aardig prijzig..

De workflow, de workflow en de workflow!

Daarbij komt nog de stabiliteit en de lage latency.

Een computer + goede geluidskaart + controller + legale software zal nog duurder zijn en is nog minder fun. Indien dit niet belangrijk is zou ik toch eens naar de Akai MPDxx + Native Instruments Battery kijken.

Ik heb wat effectensoftware.. Of is een externe bak een beter idee (zo ja, waar moet ik aan denken?)?

Ik doe maar een sugesstie.
Misschien heb je wel niks nodig.
Het viel me alleen op dat er niks van fx tussen stond.

Intern of extern maakt niet uit.
Waar het om gaat is een digitaal of analoog effect.

Persoonlijk zou ik sparen voor een ander mixer.
Maar dat is alleen omdat ik geen fan ben van Behringer.

Ik heb me zitten afvragen welke upgrade de goede Sint zou kunnen bijdragen aan m'n bescheiden setupje.

- genre: techno, minimal, elektro
- doel: voor fun, doe graag live sessies/jammen
- budget: zo'n 300€ + opbengsten verkoop huidig spul
- gear die niet weggaat:
* PC (4gb RAM, dual core CPU, 1TB harddisk)
* Monitors KRK RP8
* Ableton Live 6
* Enkele leuke synth VSTs (sylenth, minimogue)
- gear die ik kan missen:
* Korg ER-1 (voor de percussie dus)
* M-Audio Axiom 49 : ben niet supertevreden over de eindeloze draaiknoppen en de programmering, ik heb mijn oog op de Novation Remote SL 37 laten vallen en sindsdien zit ik daar mee in mijn hoofd.
* Creative X-Fi XtremeGamer : goede kwaliteit, maar heeft geen midi-IO en ook geen balanced outputs.

Als ik mijn Korg ER-1 wil gebruiken, moet die via de midi-out van m'n controller en loopt die met een latency van 60ms tot 120ms achter (vraag me niet waarom), het is ook variabel, maw ik moet die latency in live telkens opnieuw calibreren.
Ik heb al gedacht om m'n ER-1 gewoon weg te doen en te gaan werken met drumsamples in live, puur omwille van dat synchronisatieprobleem.

Er zit ook een irritante brom op m'n monitors, mogelijk doordat m'n audiokabeltjes samen met powerkabels door het enige gat in m'n bureau lopen (moet ik een 2de gat bijfrezen? lol)

updaten naar live 7 en die Remote SL 37 halen!
Die brom op je monitor lijkt me te komen door foute kabels (unbalanced ipv balanced?)

Momenteel heb ik:

Microkorg
Kaoss Pad 3
Korg DS-10

Dit allemaal nog maar een kleine maand. Maar om één of andere reden voel ik me al zo beperkt. Dat neemt heel wat van de fun weg. Heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van een sampler? Met die in de Kaoss Pad 3 kan ik echt niets doen.

Als het volgens jullie ergens anders aan ligt, ik zou het graag weten :)

Ik heb me zitten afvragen welke upgrade de goede Sint zou kunnen bijdragen aan m'n bescheiden setupje.

- genre: techno, minimal, elektro
- doel: voor fun, doe graag live sessies/jammen
- budget: zo'n 300€ + opbengsten verkoop huidig spul
- gear die niet weggaat:
* PC (4gb RAM, dual core CPU, 1TB harddisk)
* Monitors KRK RP8
* Ableton Live 6
* Enkele leuke synth VSTs (sylenth, minimogue)
- gear die ik kan missen:
* Korg ER-1 (voor de percussie dus)
* M-Audio Axiom 49 : ben niet supertevreden over de eindeloze draaiknoppen en de programmering, ik heb mijn oog op de Novation Remote SL 37 laten vallen en sindsdien zit ik daar mee in mijn hoofd.
* Creative X-Fi XtremeGamer : goede kwaliteit, maar heeft geen midi-IO en ook geen balanced outputs.

Als ik mijn Korg ER-1 wil gebruiken, moet die via de midi-out van m'n controller en loopt die met een latency van 60ms tot 120ms achter (vraag me niet waarom), het is ook variabel, maw ik moet die latency in live telkens opnieuw calibreren.
Ik heb al gedacht om m'n ER-1 gewoon weg te doen en te gaan werken met drumsamples in live, puur omwille van dat synchronisatieprobleem.

Er zit ook een irritante brom op m'n monitors, mogelijk doordat m'n audiokabeltjes samen met powerkabels door het enige gat in m'n bureau lopen (moet ik een 2de gat bijfrezen? lol)

Ik ga er van uit dat je voorlopig een software based setup met goede controllers wil ipv een instabiel gemengd hard/soft-combinatie.

Dus verkoop de ER1, Axiom & Creative = (150+125+25) = +/- 300 euro
Samen met je 300 euro budget is dat +/- 600 euro... Hoe spenderen we die?

1) Eerst en vooral een setje goede, shielded, balanced audio kabels: +/- 25 euro

2) Vervolgens nog een midikontroller & audio interface.
Zelf zou ik eerder gaan voor een Korg Kontrol 49 (+/- 450 euro) of eventueel de Korg MicroKontrol (+/- 300 euro) als je met de kleine toetsen kan leven plus een redelijke stereo USB stereo audio interface van bvb EMU of M-Audio (van +/- 100 euro). Dan zit je aan respectievelijk 550 (of 400) euro.
Een andere nog goedkopere optie zou zijn: De Behringer UMA25S (100 euro) + een drumpad controller (bvb Korg Padkontrol of Akai MPD24) aan 200 euro. Samen 300 euro.

3) Blijft er nog 25, 175 of 275 euro over en kan je een paar leuke VSTs aanschaffen:
Waldorf edition (50 euro), Korg Legacy Digital Collection (150 euro) en/of NI
Battery (188 euro)

EDIT: Ben de Ableton live upgrade (100 euro) nog vergeten.

Dus om binnen je budget te blijven zou ik kiezen voor volgende combinatie:
-Setje goede, shielded, balanced audio kabels: +/- 25 euro
-Behringer UMA 25 S: +/- 100 euro
-Korg PadKontrol: +/- 200 euro
-Ableton Live 7 upgrade: +/- 100 euro
-Waldorf edition: +/- 50 euro
-Korg Legacy Digital Collection: +/- 150 euro

Momenteel heb ik:

Microkorg
Kaoss Pad 3
Korg DS-10

Dit allemaal nog maar een kleine maand. Maar om één of andere reden voel ik me al zo beperkt. Dat neemt heel wat van de fun weg. Heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van een sampler? Met die in de Kaoss Pad 3 kan ik echt niets doen.

Als het volgens jullie ergens anders aan ligt, ik zou het graag weten :)

Je mist vooral nog een sequencer/drumbox. Als je graag samplebased wil werken kan je eens kijken naar een van volgende gear:
-Akai MPC1000 + JJ OS
-Korg Electribe ES-1, ES-1 mkII, ESX-1
-Yamaha RS7000

ik dacht dat ik uit het straatje was maar zit er dus terug in... heb dit weekend gespeeld op de mono evolver keyboard en ben verliefd geworden. Heel vet en vooral bruikbaar (voor wat ik maak) geluid. Indien ik verliefd blijf dan zit er niets anders op dan een synth in te ruilen voor die MEK. Ik zie ook maar 1 synth die ik zou inruilen en das de Indigo II.

+++
love the sequencer
love the sound en soundsoort (niet trancy enzo)

---
kan de MEK pads? en juno achtige bassen?
geen filter met cutoff, resonance enzo?

dat ik geen polyfonische synth meer heb dat vind ik niet erg, de geluiden van de mek passen veel beter dan die van de virus. Zou het echter niet overwegen of toch minder, indien de mek geen sfeervolle pads kan, geen juno achtige bassen...

wispelturig ja, zo is ook het weer

hmm een pad is toch iets wat je polyfoon wil lijkt me....
voor dat mensen beginnen over de osc's in een akkoord te tunen...
dat is geen polyfonie.

junobas uit je mek, ik vind van niet.
wat bedoel je met filter en resonance???
de mek is toch subtractief dus natuurlijk heb je dat....

wat ik bedoel met die cutoff is dat ik geen draaier zag met daaronder cutoff... mss kortzichtig maar goed.

polyfoni is meerstemmigheid dat weet ik, maar goed, ik ben hierin ook geen echte kenner. Ik lees het als 'afspelen van verschillende noten met elke een andere routing tegelijkertijd'. Maar ik gebruik dit dus niet, ook niet vr pads. Ik zoek een sfeervolle preset in trent van wat ik wil, pas deze aan tot wanneer hij klinkt en dan integreren in de rest.

geen juno bass is wel minder, dat kan de virus wel heel goed: laag blazen

nouja een virus kan ook geen junobass hoor.... ihmo

maar bassen kan een evolver wel beter dan een virus.

ik dacht dat ik uit het straatje was maar zit er dus terug in... heb dit weekend gespeeld op de mono evolver keyboard en ben verliefd geworden. Heel vet en vooral bruikbaar (voor wat ik maak) geluid. Indien ik verliefd blijf dan zit er niets anders op dan een synth in te ruilen voor die MEK. Ik zie ook maar 1 synth die ik zou inruilen en das de Indigo II.

+++
love the sequencer
love the sound en soundsoort (niet trancy enzo)

---
kan de MEK pads? en juno achtige bassen?
geen filter met cutoff, resonance enzo?

dat ik geen polyfonische synth meer heb dat vind ik niet erg, de geluiden van de mek passen veel beter dan die van de virus. Zou het echter niet overwegen of toch minder, indien de mek geen sfeervolle pads kan, geen juno achtige bassen...

wispelturig ja, zo is ook het weer

Veel geluk met het vinden van 1 synth die zowel Juno bassen, pads en het geluid van de Evolver aankan...

Vind het iig veel beter om je Virus in te ruilen voor een DSI MEK (ipv een JP8000). De MEK heeft interne sequencers dus misschien kan je de 777 laten vallen.
Waarom koop je er niet een Juno bij voor de Juno bassen en voor de pads bvb de Waldorf Blofeld module of een wat oudere Korg module uit (bvb M1R-ex, O1R/W, X5DR of iets uit de Triton reeks)?

als de MEK/MED/PEK ergens goed in is , dan is het wel pads en drones.

Dikke bassen haal je beter uit een andere monosynth of een Minimax ASB ofzo.

Back