Mijn gear/setup - wat veranderen?

Studio uitbouwen

Studio uitbouwen

Ik wil in januarie mijn studio weer uit bouwen maar weet niet echt wat ik nodig heb.

Huidige gear

MicroKorg
Microx
Radias
Behringer knoppedoos
magnat monitoren
scope kaart(luna heeft helaas 1 synth de modular 2)
Samson mengpaneel(5kanaals)

Buget: 1100,-

Ik zelf zat te denken aan een lexicon mx400 effecten paneel aangezien ik die niet heb(men alesis is dood gegaan).
En aan een motu ultralite mk3 (van wege de apparte audio uitgangen waar ik dan later weer wat dingen aan kan hangen)
en omdat deze ook dsp efeccten heeft

ik zou eigenlijk nogwel een synth willen voor de klankvariatie.

kortom wat raden jullie me aan om te halen voor mijn studio(tje)
:peukie:

Veel missen vaak iets op een goede converter/audio-interface gebied.
Heb hier nog diverse spullen van Lynx studio te koop:

Lynx aroura 8: audio converter/audio-interface hoge kwaliteit: 1000 euro's*
Lynx AES16: 16 kanalen 24 bits/192 khz. Goede geluidskaart. 495 euro's.

die bijde doe ik nie weg vanwege het feit dat ze allebij iets kunnen wat me radias dus niet kan (of wat ik dan met een omweg moet doen)

de micro korg kan je de prortomento on note laten glijden bij de radias kan dit niet het was ook de eerste synth die ik heb aangeschaft en neem em altijd mee op vakantie heb dit jaar de micro x mee genomen maar die bleek nogal saai(2octaavs keys)

de micro x heeft weer pianos/orgels/fluiten/gitaren de anderen hebben dit niet.

ik zit in een twee sprong aan de enekant zou ik graag me scope kaart willen upgraden met 6dsp en dan de flexor modure aanschaffen voor de klankt afwisseling (bij elkaar 450) en dan de mx400 voor effecten

maar aan de andere kant zou ik ook graag een betere geluidskaart willen er bij zoals de motu en dan een hardware compressor(een art tube ding)

stiekem wil ik een ti maar tegen de tijd dat ik die kan kopen ben ik een jaar verder

een analoge synth is ook een goed idee aleen zijn die dingen zo duur met vergelijk wat ze kunnen

mijn setup was perfect, tot nu...

Ik vind de virus een schitterende bak maar ik ben er 100% zeker van dat ik hem niet gebruik naar wat hij kan, hij neemt helemaal niet zo'n belangrijke plaats in mijn setup in waardoor ik denk dat ik hem wel kan switchen.

enige comments hieromtrent?

Ik heb de Virus en de JP.

Het karakter van de JP is heel anders dan die van de Virus maar uiteindelijk kun je met de Virus de zelfde patches maken als met de JP en meer. De feedback osc die zit niet op de de Virus, maar dat is niet de rede om een JP in huis te halen, denk ik.
Met de virus heb je overgens meer stemmen, meer filters, meer effecten plus nog wat meer mogenlijk heden zoals Pan Spread bij Unison, LFO keuzes zijn groter je hebt meer uitgangen en modulatie mogelijk heden.

@Sidx

Je heb wel niet vermeld welk genre je wil maken en hoe je wil werken.
Liefst hardware of software? Toeren of alleen maar in de slaapkamer etc...

Ik zou zelf ook de microkorg en microX weg te doen maar als je aan de microkorg gehecht bent zou ik hem zeker nog wat houden.

Een rompler moet echter wel een full-size klavier hebben. Piano moet je met je twee handen kunnen spelen. Romplers vond ik in de 90's op hun hoogtepunt: minder realistisch als de huidige generatie maar wel lekker verkeerd als je begrijpt wat ik bedoel ;-) Kijk anders een naar de Roland JV/XV/XP of Korg X/N/Triton-range.

Een oud analoogje lijkt me ook wel leuk maar aangezien je al een VA hebt lijkt het me niet echt het meest dringende.

Wat ik wel mis een een drumdoos om op te rammen. Misschien een kleine MPC. Of misschien zelfs de LinndrumII die tegen dan beschikbaar moet zijn. Zeker met wat vette analoge compressie.

Tegen dan is je mengerd weer te klein en zo blijf je bezig...

Vergeet zeker de bovenstaande vragen niet te beantwoorden...

Succes ermee..

@Foetus

Virus ruilen voor een jp lijkt me niet zo een goed idee. Waarom geen echt analoogje zoals bvb je DSI Prophet 8?

Gerne is vrij breed: techno/minimal/trance/zweverige muziek alla klauschulse/jarre

Het liefst werk ik met hardware maar een beetje software der bij is ook niet verkeerd (aleen softs synths doe ik niet aan:P)

Ophet moment zit ik nog aan men slaapkamer vast ik ben bezig met piano les om echt goed te kunnen spelen dus uiteindelijk wil ik wel me kamertje uit en optreden het echte draai werk moet ik nog leren maar dat is voor latere zorg

Als ik muziek maak dan neem ik allepartijen apart op en zet ik ze in FL

waarbij ik in FL een standaart template heb met compressie>limter>stereo enhancers(1 op de 90hz en 1 op 70)

als ik bijv een bass partij heb dan zet ik hier vaak ook op het laag een stereo enhancer op om wat meer diepte er in te krijgen.

wat bedoel je met mengered???

een drum doos lijkt me overbodig want ik heb meer als 10g aan samples

Laatst gewijzigd:
Genre:
ben ik nog niet helemaal uit, ik hoor graag Jean-Michel Jarre, Klaus schulze maar ook Kraftwerk.

Huidige Gear:
Behoorlijk recente laptop (2 jaar) met Renoise en Ableton Live Lite
Tascam Us122
Xboard49
Ob12
Poly800
Zelfbouw modular

Budget:
ongeveer 1000 euro

Wat ik zeker nodig zijn deftige monitors en mengpaneel die niet te duur zijn. (Het blijft een hobby)

Als ik nu een track maak is dat vooral met vst's maar vooral omdat ik nog niet praktisch in staat ben het anders te doen (oa. nog geen midikabels :bekdicht:)

De Ob12 is een leuke synth maar niet echt bruikbaar voor alle sounds, ik vind hem vooral bruikbaar voor synth strings, brass en pads.
De Poly800 is nu ook niet direkt de meest geavanceerde synth en ook niet direkt bruikbaar, behalve voor die enkele bruikbare geluiden.
De Modular is nog niet "af" genoeg voor hem als volwaardige melodie synth te gebruiken en is meer de bedoeling om wat mee te prutsen en vage geluiden te maken.

Ik zou graag nog een meer allround synth kopen en nog een mpc ofzo voor drums en sequencing.

Wat raden jullie me aan?

@lie3vie3

Ik zou alvast starten met de midikabels (kost je enkele euros). Schande! ;-)

Een setje (nieuwe) aktive monitors zal toch al snel +/- 300 euros kosten. Kijk zeker eens naar volgende modellen (in volgorde van persoonlijke voorkeur):
Mackie MR5, Event TR6/8, Alesis M1 mkII, KRK RP5/6, Fostex PM5 mkII

Vervolgens zou ik gaan voor een 2de hands MPC 1000/2000xl (schat op +/- 400 euros).

Aangezien je niet tevreden bent van de Poly800 (en hij lijkt me ook niet echt gebruiksvriendelijk) zou ik hem proberen te verpatsen voor 100-150 euro.
Beter een goede VA dan een slechte analog... en als je modular af is, heb je toch terug een analog synth.

De OB12 zou ik nog houden. Is op zich geen slechte synth maar ik zou een complementaire synth zoeken. Ik denk dat de Waldorf Blofeld (+/- 400 euro) er wel leuk bij zou gaan.

Voor budget mengerds moet je bij Behringer zijn. Koop een mengerd zeker op de groei want anders moet je binnen een jaar (of twee) je mengerd terug verkopen om een nieuwe te kopen. Voor 200-300 euro heb je bij Behringer al een 16 kanaals mixers met USB en FX.

Dan zit je wel iets boven je budget maar dan heb je wel wat...

wat bedoel je met mengered???

een drum doos lijkt me overbodig want ik heb meer als 10g aan samples

mengerd = mixer

drumdoos rammen is leuker dan blokjes klikken met een muis :D
10GB aan drumhit samples? Of bedoel je kant-en-klare-lui-pre-fab drumloopjes?

samples

samples

met 10 gig bedoel ik gewoon lose samples zoals snares kicks hihats misch perc enzovoorts enzovoorts

de ene zijn wat meer lofi als de andere maar ik heb er igg een heleboel:luv:

maar goed ik weet inmiddels hoe ik mijn studio(tje) ga uitbreiden
en een drums doos mischien volgend jaar wel een Md uw halen.

Midikabels worden idd zo snel mogelijk besteld samen met audio kabel en pluggen voor patch en instrument kabel.

Voor monitors zal ik nog eens wat reviews lezen op het internet want er is nogal veel keuze in actieve monitors tussen 250-350 euro.

Ik vrees dat een mpc1000 of 2000xl nog een beetje buiten mijn budget ligt want in de te koop afdeling van het sf zie ik een prijs van ong 600-700 euro. Misschien nog wat wachten of iets anders kopen (misschien een wat oudere sampler en een wat oudere sequencer, of is dat geen goed idee? want volgens mij zijn de pads op een mpc wel handig)

Het probleem met mijn poly 800 is dat het het oude model zonder mogelijkheid om via midi te editten is en dat hij niet in de beste staat is dus ik vrees dat 100 - 150 euro misschien wat te hoog gegrepen is, maar je weet nooit.

Een Blofeld heb ik ook al een tijdje bekeken en hij lijkt me wel een leuke synth, zeker voor die prijs en ik denk dat hij kwa prijs wel behoorlijk stabiel is (veel lager kan niet echt)

Hebben Behringer mixers geen slechte reputatie? Zou een Yamaha Mg 16/4 niet kwalitatief beter zijn? Een Usb audio interface heb ik ook niet nodig bij mijn mixer (denk ik toch, behalve als het echt iets toevoegt aan mijn Us122 wat ik betwijfel)

En wat met hardware Fx? Is het slim om dit (al) te kopen of niet. Op de Ob12 zitten een paar effecten (Delay, Chorus, Reverb en Distortion) maar ik zou dit misschien wel wat willen uitbreiden met bv. Phaser, limiter, compressor etc. Dit kan ik gedeeltelijk via de pc doen maar zou het liever outboard hebben.

Als ik dit optel (zonder mpc en zonder verkoop poly 800) kom ik op ong 1000 euro uit. Maar mijn budget is behoorlijk flexibel dus er kan wel nog wat bij.

Nog tips?

Ik vrees dat een mpc1000 of 2000xl nog een beetje buiten mijn budget ligt want in de te koop afdeling van het sf zie ik een prijs van ong 600-700 euro. Misschien nog wat wachten of iets anders kopen (misschien een wat oudere sampler en een wat oudere sequencer, of is dat geen goed idee? want volgens mij zijn de pads op een mpc wel handig)

Hebben Behringer mixers geen slechte reputatie? Zou een Yamaha Mg 16/4 niet kwalitatief beter zijn?

En wat met hardware Fx? Is het slim om dit (al) te kopen of niet. Op de Ob12 zitten een paar effecten (Delay, Chorus, Reverb en Distortion) maar ik zou dit misschien wel wat willen uitbreiden met bv. Phaser, limiter, compressor etc. Dit kan ik gedeeltelijk via de pc doen maar zou het liever outboard hebben.

Nog tips?

Ken niet echt een goedkoper alternatief voor de MPC. Er zijn nog de Yamahas RM1x (+sampler) & RS7000 maar die zijn toch minder leuk.
Ook de Ensoniq ASR-X heeft wat aanhangers...
Begin volgend jaar komt de LinnDrum II uit maar die zal wat boven je budget vallen.

Behringer hebben idd geen goede reputatie mbt kwaliteit (ruis/kraken...) maar zijn wel heel goedkoop. Prijs/kwaliteit zit dat dus snor. Zelf zou ik eerder voor Allen&Heath, Soundcraft of Mackie gaan.

De meeste synths hebben wel wat FX ingebouwd. Zou dus eerst voor een mengerd gaan en extra synths. Daarna een budget multiFX unit en analoge compressor/gate/limiter...

Ik wil eigenlijk toch weer wat meer terug naar een niet computer setup. Ik merk dat ik me er niet snel toe kan zetten om achter de computer te gaan zitten om muziek te gaan maken.

met mijn werk zit ik dat namelijk ook al heel de dag. De flexibiliteit is wel erg lekker en alles is gemakkelijk te saven dus de pc gaat er niet uit.

Huidige gear

Mac mini met:

Reason 4.0
Ableton live 5
Reaktor

Controller Remote25

Motu 828 MKII
Alesis Monitor One MkII

Laat uw ideeen de vrije loop. :)

Back