Mijn gear/setup - wat veranderen?

Oke, dat is goed om te weten, een beetje experimenteren kan dus geen kwaad. Ga binnenkort mijn zelfbouw sub verkopen en daar ga ik 100 euro voor vangen (helaas is dit de helft van wat ie gekost heeft maar goed).
Hier kan ik in ieder geval al vast een distortion (bv. boss) voor halen. Als ik geluk heb kan ik er dan ook nog een compressor (..pedaaltje) bijhalen.
We zullen zien...

Aha goeie links, dezelfde boss als jij hebt, had ik ook al gezien op MP.
Wat voor muziek ik maak, tja electronisch hè...
Het is moeilijk onder een stijl of genre onder te brengen denk ik, nogal experimenteel gehannes als hobby, omdat het gewoon zo leuk is om te doen en zo lekker kan klinken.
Maar het mag wel flink pompen, ik houd wel van rauw geluid dus vaak gaat het toch wel die kant op. Ook niet altijd hoor, das dan weer de experimentele kant ervan.
Maar als je FX (distortion) haalt die geschikt zijn voor een laagje bechamelsaus kun je er natuurlijk geen klodder mayo van maken. Het tegenovergestelde zal ook moeilijk worden maar is denk ik nog wel min of meer haalbaar. (als je begrijpt wat ik bedoel:P)

Maar 100 euro moet dus wel lukken denk je voor bijvoorbeeld die Boss mt2 (die ROD ziet er trouwens ook leuk uit) en een simpele compressor?

ik zag op MP trouwens niet veel meer als;
http://link.marktplaats.nl/299211466voor die prijs.
http://link.marktplaats.nl/293757293

bedankt voor je meedenken trouwens alvast!

Ik denk het ook inderdaad.

Ik kan momenteel helaas niets uit je tracklist beluisteren want ik zit op 'school'.
Maar als ik het invloedenlijstje bekijk en het daarop volgende 'klinkt als' dat komt het aardig overeen ja. ;P

-Je muziek genre
House/techno/chillout

-Je huidige gear
Korg ESX -MIDI- Yamaha AN-200 -MIDI thru- Waldorf microQ -MIDI thru- Nord Rack 2 -->Lexicon MPX-1 (alleen voor reverb)--> Focusrite Mixmaster ==alle audio==> Tapco Mix 100 --> EMU 1212 geluidskaart

of kan ik de MPX-1 en de mixmaster beter omwisselen in de lijn?
andere mixer en MPX-1 (en/of Mixmaster) aan de aux send?

-Je budget

nu geen meer lol

Laatst gewijzigd:
lastige vraag... ligt er natuurlijk aan waar je de mpx-1 voor gebruikt. waarschijnlijk gebruik je hem voor reverb en zal de output van je effect een mix zijn van het signaal en het effect. maar als je een phaser gebruikt kan het zijn dat je output 100% een wet signaal is.
Ik ga er even van uit dat je hem als reverb gebruikt en dan kun je het effect het beste op een effect sent van de mixer hangen zodat je de reverb op al je effecten kunt gebruiken en de hoeveelheid effect per kanaal kunt instellen.
je bent hierdoor wat flexibeler. maar als ik live optreed zet ik meestal de effecten rechtstreeks achter het instrument omdat ik me niet met de mixer bezig hou. nadeel is dan wel dat ik meestal 2x een korg se50, een korg se70, en een dynacord vrs23 meeneem plus pedalen.

uitgaande van jouw situatie zou ik de mpx-1 achteraan in een paralelle lijn zetten.

fijn dat je even meekijkt:)

uitgaande van jouw situatie zou ik de mpx-1 achteraan in een paralelle lijn zetten.
dat doet ie op t moment dus, laat ik hem daar voorlopig even. de flexibiliteit van mixer fx send spreekt me wel aan, dus denk dat ik op den duur voor een ander mixertje ga die dat wel heeft (huidige heeft geen aux-return)

Ik ben erg benieuwd wat jullie adviseren.

Genre muziek: divers maar voornamelijk zanger/tekstschrijver.

Huidige gear:

• Sampler/sequender: Akai MPC 2500
  • Synth-module: Roland XV-2020
  • Keyboard: Technics SX KN1400
  • Microfoon: AKG D5 vocal
  • Pre-amp: Presonus Bluetube
  • Compressor/limiter: Alesis Nanocompressor
  • Harddisk recorder: Korg D-888
  • Monitors: Dynaudio B5A
  • cd-speler: sony.
Budget: 800 - 1.300 euro. (hoeft niet op!)

Werkwijze:
De cd-speler gebruik ik eigenlijk zo goed als nooit. Van de MPC is alleen de 'main out' in gebruik. Misschien dat ik van de MPC in de toekomst één of twee van de extra outputs wil gaan gebruiken (ik las hier iets leuks over gitaarpedaaltjes), maar ik mis ze nu niet.

Een kaartje met de huidige opstelling is toegevoegd.

Wensen:
Ik zou graag een effectunit erbij hebben en zit te denken aan een Lexicon MX200 (€185,-). Ik zou ook ook graag een andere compressor/limiter hebben. Om twee redenen: ten eerste omdat mijn huidige compressor duidelijk hoorbaar later begint te compressen dan het 'probleem' zich voordoet. Dat vind ik niet mooi. En ten tweede, omdat ik het idee heb dat ik met de pieken ook (een deel van) de muziek wegfilter. Ik denk aan een DBX 166 XL (€ 225,-), maar ik twijfel. Sommigen hier schrijven dat hij erg kleurt. Aangezien ik meer apparaten heb dan ik op de Korg D-888 kan aansluiten zit ik te denken aan een patchbay. Vanwege de effect-unit, zit ik echter ook te denken aan een Mackie 1402 VLZ-3 (€360,-). Qua apparatuur is een mengpaneel op dit moment overdreven, maar voor de effectunit lijkt het me flexibeler / praktischer. Qua synth zou ik ook nog wel het een en ander willen, maar dat wordt voor nu te complex. (en de ruimte is zeer beperkt)

Wat raden jullie in mijn geval aan?

Beperkingen:
Alleen nieuw; geen tweedehands.
Alleen hardware.
Bedieningsgemak is erg belangrijk.

Attachments

• Setup C-Klein-1.JPG
    Setup C-Klein-1.JPG
    7,9 KB · Bekeken: 132
Ik ben erg benieuwd wat jullie adviseren.

Genre muziek: divers maar voornamelijk zanger/tekstschrijver.
.

Ik zou dan toch eerst is investeren in een goede mic en preamp.

De combinatie die jij gebruikt is echt.. tja. Hopeloos. Sorry dat ik het zeg hoor. Kijk je hoeft niet duur uit te gaan. Maar zou zowieso wel gaan verbeteren. Koop gewoon een goede studio microfoon. En een leuke preamp. of als je wat geld wilt besparen, koop gewoon een leuke buizen microfoon ofzo. dat zal al veel goed doen.

Ik neem aan dat je met je korg wilt blijven werken? anders zou ik zeggen ga lekker op je pc werken. Dan zijn de mogelijkheden een stuk groter.

Natuurlijk werden er vroeger ook leuke en goede dingen gemaakt. Toch zijn er een paar redenen waarom ik dat liever niet doe:
1) Ik kan niet zelf beoordelen of iets er nog 'goed' uitziet.
2) Als er iets stuk gaat kan ik het zelf nooit repareren. (ook niet te leren)
3) Op deze manier weet ik precies wat er wel (of niet) met een product is gebeurd.
Eerstehands is voor mij dus veel handiger (ik kan het zelf doen) en veiliger. Een en ander neemt niet weg dat de XV-2020 tweedehands op SF is aangeschaft en daar heb ik geen spijt van. De argument pro tweedehands ken ik ook.

De compressor hangt achter de XV-2020. Daar komen ook alle melodielijnen uit. Drums komen meestal uit de MPC. Het volume van de diverse geluiden van de XV-2020 verschilt nogal. Ik wil de compressor dus gebruiken om geluiden die te hard zijn zachter te krijgen zodat ze beter passen bij de andere geluiden die uit het kastje komen.

@Alcje,
Ook jij bedankt voor je reply. Ik wil inderdaad graag computerloos blijven werken. Wel grappig dat jij ter verbetering precies datgene aanwijst (mic + pre-amp) wat ik vorig jaar heb verbeterd (was: Audiotechnica Pro 22a direct op de Korg). In vergelijking daarmee is dit echt stukken beter. Maar ik begrijp uit je bijdrage dat ik nog wel een slag te maken heb. Heb je ook een bepaald type mic en/of pre-amp waar ik in het bijzonder naar zou kunnen kijken?

eehm je kunt de geluiden in de xv-2020 toch ook intern afstellen???
Je kunt de velocity per MIDI-kanaal instellen. Dat is wat ik nu vooral probeer te doen als iets wil opnemen. Maar als je dan door je presets heenfietst, dan ben ik toch bang dat ik m'n monitors een keer opblaas. Die compressor/limiter zie ik dus meer als beveiliging dan als hulpmiddel. Bovendien vind ik het raar dat je de velocity-meter moet gebruiken om de hardheid van geluiden te corrigeren. Dat was ik op m'n keyboard niet gewend; daar corrigeerde je alleen om een goede balans te vinden, niet omdat een specifiek geluid je monitors anders probeert op te blazen. Maar je hebt gelijk: alleen corrigeren met de compressor die ik nu heb klinkt niet best.

Of die angst terecht is ... misschien niet. Maar het is me jaren geleden als 12-jarige wijsgemaakt.

als je met een normale instelling het ene geluid zo hard is dat je speakers worden opgeblazen terwijl de ander normaal in de mix liggen moet je echt wat aan je instellingen corrigeren denk ik... je papa en mama zeiden vast dat je je speakers ging opblazen omdat ze je muziek niet zo konden waarderen :P

zorg dat je mix goed klinkt ZONDER compressor! een dure compressor, met buizen en blablabla, kopen heeft echt geen zin als ie constant met een hoge ratio moet comprimeren. een compressor kun je inderdaad als limiter instellen maar of dat nou gewenst is in een studiosituatie?

Bedankt Jwhagenbeek,
Ik zal nog eens naar de instellingen kijken. In principe is het een preset-bak waar weinig tot niets aan te wijzigen valt, maar misschien dat het met de software die erbij hoort lukt. Hoewel, de laatste keer dat ik dat probeerde was geen succes. Uit jou bijdrage maak ik op dat een compressor hier niet veel zin heeft.

Back