Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door Rubenes
Nog even tussendoor, maar weet iemand waar je de Microwave XT kunt krijgen? Bij Thomann, Music Store Koeln en Turnkey hebben ze hem niet.

Gebruik even de zoekmachine. Mijn favoriete steekwoorden zijn "Waldorf" en "failliet"... ;{

Origineel geplaatst door Alexander
Ik vrees dat alle software sequencers qua mogelijkheden elke hardware 'concurrent' overtreft. Het verschil in geheugen, opslagcapaciteit, beeldscherm en gebruikersgemak is dan ook onvergelijkbaar, maar waarom bestaan er dan uberhaupt nog hardware sequencers??
Nou, je geeft zelf het antwoord:

"Let wel, ALLES mag anders met als uitgangspunt muziek maken....."

Er zijn geen regels in het maken, produceren, mixen en dergelijke van muziek en wees dus blij dat je niet volledig afhankelijk hoeft te zijn van je pc, maar ook lekker ergens anders kunt gaan zitten werken.
Veel mensen trekken de vergelijking tussen kladblokken en hardware sequencers, klinkt onderwaarderend, maar is eigenlijk heel goed. Beperking leidt tot vergroting van je kennis en creativiteit, keuzevrijheid vaak tot afhankelijkheid en stagnatie van je groei (in muzikale zin).

Ik vind het geen bal uitmaken, wat je gearlist is, wat wie er ook van vind, je moet aanschaffen wat je hebben wil, je er prettig bij voelen en voor jezelf uit je set-up halen wat er in zit.
Ook ik ben impulsief en perfectionistisch ingesteld en gelukkig weet ik het en schaam ik me er niet meer voor, maar laat het geen probleem worden!

Zoals de Joharimatrix zegt, Bekend aan mezelf is bekend aan de ander>openheid. Vroeger had ik alleen een rm1x en nu veel meer mogelijkheden,om eerlijk te zijn ben nu al jaren bezig om alles wat de baas te wezen dan dat ik daadwerkelijk me aan het storten ben op het maken van muziek. Maar goed beter dat je weet wat je in huis hebt,dan niet weten wat je in huis gehaald hebt.

Origineel geplaatst door Hanz
Gebruik even de zoekmachine. Mijn favoriete steekwoorden zijn "Waldorf" en "failliet"... ;{

Ow... dat is niet zo handig. Weet iemand anders een goede hardware wavetable synth?
Ik heb maar even prioriteit gezet in wat ik wil:

1. Drumpads (anders is het onmogelijk om drums te programmeren)
2. Ableton Live 4 (werkt supermakkelijk)
3. Gitaardistortionpedaaltje (anders klinkt mijn gitaar shit omdat ik niet goed kan spelen)
4. Mengpaneel (voor de toekomst)
5. Nieuwe synth (KS5 klinkt voor bepaalde geluiden :okdan:, voor alle andere :r)
6. Nieuwe effects (kan ik mijn synths wat beter doen klinken maar "garbage in, garbage out" blijft gelden)
7. RM1X (pas handig als je live gaat optreden, ik vraag me af of ik hem wel nog nodig heb?)

Bedankt voor het lezen van deze post, als je nog niet :Z bent. ;)

Ow... dat is niet zo handig. Weet iemand anders een goede hardware wavetable synth?
Je kan toch ook gewoon voor een 2e hands gaan kijken? Hij wordt hier regelmatig aangeboden.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Je kan toch ook gewoon voor een 2e hands gaan kijken? Hij wordt hier regelmatig aangeboden.

De eerste vraag is volgens mij waarom Rubenes een wavetable-synth zou willen...

En daarnaast waarom bijna ieder ander heel goed electronische drums kan maken zonder pads en hoe een distortion-pedaaltje brak gitaarspel gaat verbeteren (slaggitaar is niet moeilijk, maar daar wordt het ook niet beter van), waar de KS5 precies slecht in is en waar een RM1X voor nodig is als je 'm koopt voor live-optredens maar zelf nog maar net begonnen bent (en dus de eerste tijd (paar jaar?) niet live zult spelen).

Riep er iemand 'impulsief'? ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door justin
Zoals de Joharimatrix zegt, Bekend aan mezelf is bekend aan de ander>openheid. Vroeger had ik alleen een rm1x en nu veel meer mogelijkheden,om eerlijk te zijn ben nu al jaren bezig om alles wat de baas te wezen dan dat ik daadwerkelijk me aan het storten ben op het maken van muziek. Maar goed beter dat je weet wat je in huis hebt,dan niet weten wat je in huis gehaald hebt.

Johari Matrix!!!! Ik ben me er, as we speak, een beetje in verdiepen. Wat geweldig interessant, ik leer hier meer als bij het GGZ! ;)
Ik geef je helemaal gelijk!

En voor Ruben had ik een vraag, lees jij eigenlijk wel dingen op het forum, want behalve je gevoel voor humor, zie ik alleen maar een erg jonge puber heel hard schreeuwen uit jaloezie, mooie namen opnoemen van al die glimmende gear, omdat je je waarschijnlijk onzeker voelt tenopzichte van al die show-offs en posers en betweters en technerds met hun fancy gearlists en wijze raad en antwoorden op alles en iedereen!
Nou geloof mij, als je echt zo oud bent als ik denk, kunnen de meeste jaloers zijn op jou en heb je nog zoveel tijd om dingen te leren en daar zou ik mee beginnen, maar die raad heb ik je al een keer gegeven!
Voorkom dat iemand zich te erg aan je gaat irriteren, zoals veel mensen zich vaak aan mij irriteren, want mensen gaan je negeren en voor je het weet luistert voor je gevoel niemand meer! Leer luisteren/lezen ipv praten/typen, ik ben er al aardig ver mee en het werkt!!

Zo, over :Z gesproken!! ehehehe

Origineel geplaatst door Alexander
Johari Matrix!!!! Ik ben me er, as we speak, een beetje in verdiepen. Wat geweldig interessant, ik leer hier meer als bij het GGZ! ;)
Ik geef je helemaal gelijk!

En voor Ruben had ik een vraag, lees jij eigenlijk wel dingen op het forum, want behalve je gevoel voor humor, zie ik alleen maar een erg jonge puber heel hard schreeuwen uit jaloezie, mooie namen opnoemen van al die glimmende gear, omdat je je waarschijnlijk onzeker voelt tenopzichte van al die show-offs en posers en betweters en technerds met hun fancy gearlists en wijze raad en antwoorden op alles en iedereen!
Nou geloof mij, als je echt zo oud bent als ik denk, kunnen de meeste jaloers zijn op jou en heb je nog zoveel tijd om dingen te leren en daar zou ik mee beginnen, maar die raad heb ik je al een keer gegeven!
Voorkom dat iemand zich te erg aan je gaat irriteren, zoals veel mensen zich vaak aan mij irriteren, want mensen gaan je negeren en voor je het weet luistert voor je gevoel niemand meer! Leer luisteren/lezen ipv praten/typen, ik ben er al aardig ver mee en het werkt!!

Zo, over :Z gesproken!! ehehehe

...

Nee, serieus. Je hebt helemaal gelijk. En ja, ik lees de dingen op het forum. [EDIT]Laten we persoonlijke zaken niet hierbijhalen[/EDIT] Ik begin gewoon overnieuw (mijn plannen) en dan zie ik wel verder. Hierover wil ik a.u.b niet in discussie gaan.

Laatst gewijzigd:
o.k. o.k.

Ik heb verder nagedacht.

Die andro blijft natuurlijk staan.....
P.c. upgrade....

De q weet ik niet, mag weg als er softs zijn die dat ook kunnen.

Softsynths worden steeds lekkerder zeker i.c.m. powercore!

Of een lekkere drumdoos in de plaats van....

Laat jullie licht even schijnen a.u.b.

Setup

Setup

Opmerking bij mijn setup is wel:
Ik heb inmiddels mooie spullen maar ik haal er nog niet het rendement uit dat ik zou willen. Ik heb nog moeite met mijn midi-huishouding.

PC: dual XEON 2.5 GHz, Windows XP
Digidesign Digi002 + Protools LE 6.7
Kurzweil K2600XS
Kurzweil KSP8 met remote en ADAT-board
Manley Variable MU
SPL Vitalizer
SPL Dynamaxx (te koop)
Avalon AD2022
DBX 386 dual channel tube preamp
MPC 2000 Studio Plus (te koop)
Mics: Se Electronics S2200A, Se Electronics H3500, Shure beta 58 (3x), Shure Beta 57 (1x), Shure beta 87a, Behringer B1 (te koop)
Steinberg Midex 8
Genelecs 1030 met Subwoofer
Diverse plugins

In mijn live setup zitten verder nog een Roland VK7, een Kurzweil PC2X, een Dynacord cls222 leslie-simulator en een Leslie 176 voor de grote gigs.

In reparatie; een combo preamp pedaal voor de Leslie; een Manley Enhanced Pultec EQP1A mono EQ (moet nog omgebouwd worden voor 220V, gaat daarna in de verkoop).

belangstelling voor: Empirical Labs distressor

Origineel geplaatst door Alex Omega
o.k. o.k.

Ik heb verder nagedacht.

Die andro blijft natuurlijk staan.....
P.c. upgrade....

De q weet ik niet, mag weg als er softs zijn die dat ook kunnen.

Softsynths worden steeds lekkerder zeker i.c.m. powercore!

Of een lekkere drumdoos in de plaats van....

Laat jullie licht even schijnen a.u.b.

zou de andromeda houden met een tr909 voor de drums. En zou daarnaast nog een kleine module kopen voor perc.

Ik heb dus even een lijst opgesteld van mijn toekomstige uitbreidingen:

- Peavey PV8
- FL Studio Producer Edition
- Alesis M1 MK2 AKTIV
- Alesis MODFX B-pack
- Yamaha TX81Z

Wat denken jullie dat ik zou nog moeten toevoegen of veranderen?

Laatst gewijzigd:
hoezo? weer veranderd?
en je eerdere hardware plannen?
en heb je die dingen al geprobeerd eens?
maar je woont in bxl dacht ik he... red5 woont daar ook dacht ik.
al is brussel enorm groot natuurlijk.

kijk, probeer eens wat uit, en ruil later om of zo...

je blijft met hetzelfde probleem worstelen in meerdere threads,
net zoals ik deed, maar je weet maar of een synth je ligt als je hem écht onder handen kreeg.
de raad op dit forum is een handige leidraad, en geeft grote bronnen info mee.
niet meer en niet minder, maar aanvulling met eigen ervaring is een noodzaak.

Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Effe mezelf quoten :D want ik vrees dat sommigen niet meer weten wat de bedoeling ervan was.

Origineel geplaatst door r.5
Daarom deze thread...

Alles hangt natuurlijk af van een aantal factoren:
-Je muziek genre
-Je huidige gear
-Je budget

We verwachten hier dus minstens de 3 bovenstaande factoren...

@Rubenes. De meesten in deze thread doen echt moeite om even na te denken
voordat ze advies gaan geven en dit is dan meestal ook wel grondig onderbouwd.
Jij draait echter met de wind wat voor sommigen hier als vervelend wordt ervaren en
waardoor advies aan jou verstrekken compleet nutteloos lijkt.
Als je ooit concrete, realistische vragen hebt, willen we je natuurlijk graag verder helpen.

Origineel geplaatst door cloudman
hoezo? weer veranderd?
en je eerdere hardware plannen?
en heb je die dingen al geprobeerd eens?
maar je woont in bxl dacht ik he... red5 woont daar ook dacht ik.
al is brussel enorm groot natuurlijk.

kijk, probeer eens wat uit, en ruil later om of zo...

je blijft met hetzelfde probleem worstelen in meerdere threads,
net zoals ik deed, maar je weet maar of een synth je ligt als je hem écht onder handen kreeg.
de raad op dit forum is een handige leidraad, en geeft grote bronnen info mee.
niet meer en niet minder, maar aanvulling met eigen ervaring is een noodzaak.

Wel, ik ga alles nog eens kritisch bekijken en dan mijn keuze maken.

En hier zijn de 3 factoren die R.5 noemde:
- Budget: 1000 €
- Stijl muziek: Trance en techno. (misschien maak ik af en toe iets anders)
- Vorige apparatuur: Novation KS5, Tascam US-122, Rotel RA-810A, The Fisher XP7B

Wel, ik ga alles nog eens kritisch bekijken en dan mijn keuze maken.

:dubbel: :dubbel:

je zou natuurlijk door het bos de bomen niet meer zien he...

het grappige en nuttige is wel dat ik in alle raad die voor jouw bestemd was,
zeer interessante dingen voor mezelf las, waarvoor dank!
ik denk dat ik gans mijn boeltje te ruil ga zetten tegen een rm1x of mc505/307 en een KS4
of zo. daar zal ik zelf het meeste lol aan beleven denk ik.

hmm, eigenlijk, ik zal ook maar eens mijn lijstje hier plaatsen:

huidige setup:
-korg ER mkII
-korg EA 1
-korg poly800
-Roland Alpha Juno

budget: zo goed als noppes, misschien een 100 euro uit te persen

ideetjes dus om in de plaats te zetten:

-RM1X of mc307 of mc505 (al naar gelang budget en wat het beste is)
-Novation KS4 of K-station
-heel eventueel een klein samplertje, een korg ES misschien, of sp202, wie weet.

genres: french house, electro, beetje techno, beetje trance (al lukt dat niet zo goed)
doel: compacte betaalbare setup, op de bank kunnen jammen, draaiknopjes, niet té ingewikkeld,
leuk geluid, toetsen en ook een stepseq.
=> ik vermoed dat dit met dit all-round beginnerssetupje allemaal moet kunnen? iemand
anders tips/ideetjes?

Ik zou als je een setup wilt die goed te controleren is gaan voor de rm1x + ks4.

Dan heb je een aardig masterkeyboard en een goede sequencer met als extra erg bruikbare drumgeluiden en wat andere extra's uit de rm1x.

De Korg ER kun je dan gebruiken voor de wat meer electronische/ vreemde drumgeluiden.

De EA-1 ken ik niet zo goed, vriend van mij heeft hem maar gebruikt hem nauwelijks. Hij lijkt vaak hetzelfde te klinken maar dat kan komen omdat hij er bijna nooit iets mee doet.

Die oudere bakken zou ikzelf niet wegdoen. Heeft gewoon zijn charme en zijn een goede aanvulling op modernere gear. Als ik meer ruimte had had ik ook wel wat vintage bakken gehad.

Als sequencer zou ik minder snel voor de Rolands gaan. Zijn op sequencer gebied toch een stuk minder krachtig. Bovendien hebben ze naar mijn weten maar 8 kanalen t.o.v. de 16 van de rm1x.

Ik ben overigens zelf van mening dat het belangrijk is op een gegeven moment je setup te stabiliseren en er dan gewoon mee aan de slag te gaan. Dat probeer ik nu zelf ook te doen (ik zeg dus niet dat dat DE manier is).
Als je dan wat zinnige dingen met je apparatuur hebt gedaan en je apparatuur ook echt goed kent kun je weer eens verder kijken. Ken een hoop mensen met bergen gear die van alles net 5% weten. Dan lopen ze te vloeken dat iets niet kan (iemand pas over de Virus C) en dan laat je in 2 minuten zien dat het wel kan als je maar even de handleiding o.i.d. had gelezen.

Zonde!

Origineel geplaatst door cloudman
:dubbel: :dubbel:

je zou natuurlijk door het bos de bomen niet meer zien he...

het grappige en nuttige is wel dat ik in alle raad die voor jouw bestemd was,
zeer interessante dingen voor mezelf las, waarvoor dank!
ik denk dat ik gans mijn boeltje te ruil ga zetten tegen een rm1x of mc505/307 en een KS4
of zo. daar zal ik zelf het meeste lol aan beleven denk ik.

hmm, eigenlijk, ik zal ook maar eens mijn lijstje hier plaatsen:

huidige setup:
-korg ER mkII
-korg EA 1
-korg poly800
-Roland Alpha Juno

budget: zo goed als noppes, misschien een 100 euro uit te persen

ideetjes dus om in de plaats te zetten:

-RM1X of mc307 of mc505 (al naar gelang budget en wat het beste is)
-Novation KS4 of K-station
-heel eventueel een klein samplertje, een korg ES misschien, of sp202, wie weet.

genres: french house, electro, beetje techno, beetje trance (al lukt dat niet zo goed)
doel: compacte betaalbare setup, op de bank kunnen jammen, draaiknopjes, niet té ingewikkeld,
leuk geluid, toetsen en ook een stepseq.
=> ik vermoed dat dit met dit all-round beginnerssetupje allemaal moet kunnen? iemand
anders tips/ideetjes?

Misschien moet ik niet zoveel gear kopen... Wat zou ik nemen als ik maar 3 dingen mocht nemen (en geen dingen van over de 400 €):

- Alesis M1 MK2 Actieve monitors: Volgens jullie is het een vereiste om goede monitors te hebben. Deze lijken me wel goed. (ik heb natuurlijk geen geld voor Genelec's)
- FL Studio Producer Edition: Het goedkoopste muziekprogramma op de wereld. Sinds ze audio-opname hebben toegevoegd, moet ik hem hebben! Ik heb ook ervaring met dit programma.
- Yamaha TX81Z: Bij mijn vriend de DX27 uitgeprobeerd. Deze klinkt fantastisch! De TX81Z gebruikt ook FM-synthese en is nog lekker goedkoop ook.

- En ja, dit is de vierde, maar ik ga ook een Peavey PV8 kopen. Zonder mixer gaat het bijna niet.

Wat ik nu kies is puur op spec's en uitzicht. Ik ga nu wat review's lezen over deze apparatuur. (behalve FL Studio, want die heb ik als demo).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Acidfever
Ik zou als je een setup wilt die goed te controleren is gaan voor de rm1x + ks4.

Dan heb je een aardig masterkeyboard en een goede sequencer met als extra erg bruikbare drumgeluiden en wat andere extra's uit de rm1x.

De Korg ER kun je dan gebruiken voor de wat meer electronische/ vreemde drumgeluiden.

De EA-1 ken ik niet zo goed, vriend van mij heeft hem maar gebruikt hem nauwelijks. Hij lijkt vaak hetzelfde te klinken maar dat kan komen omdat hij er bijna nooit iets mee doet.

Die oudere bakken zou ikzelf niet wegdoen. Heeft gewoon zijn charme en zijn een goede aanvulling op modernere gear. Als ik meer ruimte had had ik ook wel wat vintage bakken gehad.

Als sequencer zou ik minder snel voor de Rolands gaan. Zijn op sequencer gebied toch een stuk minder krachtig. Bovendien hebben ze naar mijn weten maar 8 kanalen t.o.v. de 16 van de rm1x.

zeer goeie raad, waarvoor dank :okdan:
helaas zou ik wel mijn oude spulletjes tegen die ks4 en rm1x moeten ruilen.
want budget is er niet echt.
afluisteren doe ik op hoofdtelefoon of stereo. ben hobbyist, en heb geen centen vrij voor zware monitoring...
in ieder geval bedankt voor de moeite en tijd om het eens te beschouwen.
(en die oudere bakken hebben idd wel iets!)

@rubenes:
fm synthese is enorm veelzijdig en niet zo duur, maar een hel om te programmeren.
tenzij je echt door en door gaat, verveelt dat snel... die hoge moeilijkheidsgraad...

Origineel geplaatst door Acidfever

Ik ben overigens zelf van mening dat het belangrijk is op een gegeven moment je setup te stabiliseren en er dan gewoon mee aan de slag te gaan. Dat probeer ik nu zelf ook te doen (ik zeg dus niet dat dat DE manier is).
Als je dan wat zinnige dingen met je apparatuur hebt gedaan en je apparatuur ook echt goed kent kun je weer eens verder kijken. Ken een hoop mensen met bergen gear die van alles net 5% weten. Dan lopen ze te vloeken dat iets niet kan (iemand pas over de Virus C) en dan laat je in 2 minuten zien dat het wel kan als je maar even de handleiding o.i.d. had gelezen.

Zonde!

maar daar zeg je zoiets, de virus C is veelzijdiger dan mijn zwitsers zakmes...
uiteraard heb je een punt in je betoog :halleluja

Back