Reggae documentaire gisteren (12.09)

bikkel

Everything is on the One
Ik zag op Nederland 3 een documentaire over reggae, zo door de jaren heen. Net na het stuk over Bob Marley, dus het begin van de dancehall begin jaren '80 hoorde je een track met een hele dikke baslijn en zo'n synthetische pieuw, maar nog wel met slaggitaar en akoestische drums er bij.

- Welke track is dat?
- Waar is die baslijn mee gemaakt?

Het jammere vond ik dat de teksten niet vertaald waren (te moeilijk voor de vertaler? ;)) van de tracks zelf, en dat er niet vermeld werd wie het was en welk nummer het was wat je hoorde.

welke omroep zond dat uit?

*edit
lamaar.. VPRO was het.
Die docu heb ik vorig jaar nog gezien, geloof ik. Wel leuk.
maar dat nummer?

Laatst gewijzigd:
Mja hoe omschrijf ik het, echt een hypnotiserende dikke vieze bassline, en op de 4e tel steeds zo'n POEWWW drum. Het klonk bijna Commodore 64 achtig. Wel nog een normale zang, drum en slaggitaar partij er bij.

Ik ben op het spoor van een track genaamd Under Me Sleng Teng wat gemaakt is met een Casio, het heeft inderdaad wel iets van die vieze maar warme PD bassen weg.

Renegade Soundwave is gaaf ja. Die hebben echt goede dingen gedaan. Ik heb helaas maar één 12"van ze, en niet eens hun beste: Biting My Nails...Pop Will Eat itself is ook leuk trouwens, evenals Consolidated en Clock DVA enzo... Maar dat heeft hier weinig mee te maken...

Zeg, in die documentaire, werd daar ook nog Adrian Sherwood aangehaald? Die man heeft veel van die spacy dub platen geproduceerd...

Origineel geplaatst door koediman
Adrian Sherwood... nog zo'n held!!! jammer dattie de laatste 10 jaar weinig goeds doet, maar z'n wat ouder werk.... onaantastbaar! :halleluja

Ik heb die man ooit van dichtbij zien spelen (op het Shine festival in eindhoven een paar jaar geleden) en dat was echt indrukwekkend... Die man doet 90% van z'n live set gewoon met het mengpaneel: mute, unmute, en een hoop gefriemel met effecten... Inspirerend, op z'n minst.

stream linkje: Adrian Sherwood live, vpro 3 voor 12, shine 2002

Back