Wat doet een Sampler

Javascript

Amsterdam West
Ik heb gezocht op Google en hier op de dearch.

kan iemand mij in het kort uitleggen wat het doel van een sampler is?

ik weet echt een n00b vraag

Ik zou de manual van je MPC2000xl er op na slaan, daar staat alles wat je weten wilt :)

-C-

eh... noob helpt noob :D

een sampler is een toestel dat een geluid kan opnemen en terug afspelen.
Er komen meestal extra functies bij, bvb, verschillende noten van dat geluid opnemen en
verdelen over een toetsenbord (multisamples), zodat het geluid an sich niet veranderd bij
verschillende toonhoogtes.
een sampler komt meestal ook met editmogelijkheden: adsr, filter, effecten, noem maar op.

onderscheid met een rompler: deze kan alleen geluiden afspelen die op een read-only-memory chip zitten.
een synth neemt niets op, maar berekend normaal gezien zijn geluid, al naar gelang de bewerkingen die er op
gedaan worden. dus je begint met een golfvorm, vb saw, square, sinus en doet er bewerkingen mee...
(al is deze def veeel te beperkt, en bestaan er zoveel vormen van synthese!!!)

goed, een sampler neemt dus geluiden op, waar je dus weer vanalles mee kan doen.
is dit een beetje een antwoord? of voldoende?

succes verder!

groetz

wolkie

Origineel geplaatst door C738
Ik zou de manual van je MPC2000xl er op na slaan, daar staat alles wat je weten wilt :)

-C-

shit. (scuzi)

ik heb nu pas gezien dat er een mpc in je gearlist staat :stupid

maar goed, vanwaar de vraag dan eigenlijk???

ah thx voor je antwoord. Ik had al het vermoeden dat het een grote filter zou zijn. Ik vroeg me gewoon af omdat je bij een sampler dus je eigen sounds moet loaden (correct?) en daarin bewerk je zeg maar je sample. Filter/attack etc. M'n mpc heeft een kleine sampler dan. Wat ik me afvraag is wat je dan met een grote sampler moet net als de akai 5000

In principe kun je met je sampler een geluid opnemen (samplen dus) en het gebruiken als basis voor een nieuw geluid.

Je kunt bij iemand langskomen en die heeft een hele vette, dure synth, bijvoorbeeld een andromeda.
Je mag er een middagje mee pielen en elke keer als je een leuk geluidje maakt met de andromeda, neem je dat op met je sampler. Dit geluidje kun je verder bewerken met envelopes, filters, effecten etc.
Dit noemen we voor het gemak even een patch.

Deze patch in je sampler kun je net als een ander midi-compatible synth aansturen. Ik ga natuurlijk niet zeggen dat je met een sampler een andromeda kunt vervangen, maar je kunt in ieder geval je geluidenarsenaal flink uitbreiden op deze manier. Eigenlijk kan een sampler alles zijn wat je nodig hebt, qua geluid. Hierbij zijn de enige grenzen de beperkingen van je sampler, en de (eventuele) grenzen van je creativiteit.

Heel simpel gezegd: een sample in een sampler is een stukje op een cassettebandje wat bij elke toetsaanslag met een bepaalde snelheid afgespeeld wordt. Wat er op het cassettebandje staat kun je zelf bepalen.

Grotere samplers hebben meer mogelijkheden, meer uitgangen en een overzichtelijker scherm (S5000, S6000)

-C-

Thx C deze info is precies wat ik nodig had!!! thx voor de info!!:biertje:

Re: Wat doet een Sampler

Origineel geplaatst door Javascript
Ik heb gezocht op Google en hier op de dearch.

kan iemand mij in het kort uitleggen wat het doel van een sampler is?

ik weet echt een n00b vraag

Wil je dit niet meer vragen :) ? Ik weet zeker dat dit ongeveer een jaar geleden ook gevraagd is en dat hier een mooie thread uitkwam. Dus ik tik het in de search in, krijg je dit:

Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, webmaster@synthforum.nl and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.29 Server at www.synthforum.nl Port 80

Daar kom je dus nergens mee :).

Re: Re: Wat doet een Sampler

Re: Re: Wat doet een Sampler

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Wil je dit niet meer vragen :) ? Ik weet zeker dat dit ongeveer een jaar geleden ook gevraagd is en dat hier een mooie thread uitkwam. Dus ik tik het in de search in, krijg je dit:

Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, webmaster@synthforum.nl and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.29 Server at www.synthforum.nl Port 80

Daar kom je dus nergens mee :).

Wat het ook altijd goed doet is het volgende intikken in de zoekmachine: het een midi

Maar goed, mensen mogen altijd bij me langs komen om een van mijn apparaten te checken en ik ben ook niet te beroerd om e.e.a. uit te leggen :D

-C-

Back