wie zoekt, die vindt --> maar niet zonder jullie

feme

! P r i n g l e s !
Hey,

Ik ben nog lang in dit hele synth project maar nu na die maanden lang op het internet te kijken naar die prachtige modules, drumcomps e.d vind ik toch dat ik er mar een moet aanschaffen. Dus help mij!
Ik wil gewoon een fatsoenlijke drumcomputer en sampler of zoiets voor melodieen en meer akoestisere dingen. Het hoeft niet apart, het mag ook gewoon in 1 apparaaat zitten.

En ook heel belangrijk is dat ik geen enorm veel geld heb (want ik ben nog maar 14) maar ik wil ook geen rommel:
dus geef mij een hint!!!

Thnx :halleluja

Re: wie zoekt, die vindt --> maar niet zonder jullie

Origineel geplaatst door feme Hey,
Ik ben nog lang in dit hele synth project maar nu na die maanden lang op het internet te kijken naar die prachtige modules, drumcomps e.d vind ik toch dat ik er mar een moet aanschaffen. Dus help mij!
Laat maar eens zien dan :).

Ik wil gewoon een fatsoenlijke drumcomputer en sampler of zoiets voor melodieen en meer akoestisere dingen.
Probleem 1: Des te meer zooi je bij elkaar stopt, des te lastiger wordt 't over het algemeen om alles te bedienen, en des te duurder het wordt. Waar heb je prioriteit op? Drumcomputers en samplers kunnen goedkoop genoeg zijn (denk de Electribe ER-1, ES-1, Zoom RhythmTrak, Zoom SampleTrak) maar wat je daarna noemt (melodie) zit niet op 1 lijn met het apparaat drumcomputer - percussie is over het algemeen niet-chromatisch (wil zeggen, de toonhoogte wijzigt niet als je een hogere noot speelt). Wel met een sampler, maar dan moet je de drumcomputer laten vallen, en dan verlies je weer een stuk bedienbaarheid.

Het hoeft niet apart, het mag ook gewoon in 1 apparaaat zitten.
En dat gaat dus knaken kosten. Je komt dan uit op een MC-303 of hoger of een RM1x, maar die zijn voornamelijk dancegericht, en hebben geen sampler erin. Nog hoger zitten de MC-909 en de RS7000 en dat zijn allebei zeker geen troep-bakken, maar kosten je een fortuin.

En ook heel belangrijk is dat ik geen enorm veel geld heb (want ik ben nog maar 14) maar ik wil ook geen rommel:
dus geef mij een hint!!!

Thnx :halleluja:
Hard doorsparen :). Of met software beginnen. Of geduld hebben en alles gedurende de loop der jaren bij elkaar kopen ipv in 1 keer. En goed kiezen; laat je niet overdonderen door gladde verkopers.

begin simpel

begin simpel

begin simpel met een module ala 2080 of mu100/90r, met een midicontroller, of een workstationachtig iets ala rm1x met een sampler , wellicht heb je al toetsen...
en tja wat is een klein budget 150,= of 1500,=
:erm:

Amai, al 14 jaar en al bezig met synthesizers en toestanden. Ik kan mij voorstellen dat het in jouw geval wel moeilijk is om iets goed te kopen tegen een lage prijs. Ik neem aan dat je een PC met een geluidskaart hebt. Dus een sampler heb je dan al. Koop er dan nog een tweedehands general midi module bij voor "natuurgetrouwe" klanken en je kan aan de slag. Ik weet niet welke geluidskaart je hebt, maar zorg ervoor dat er midi aanwezig is, anders kun je die externe module nog niet gebruiken. Wil je toch liever een "synth"-module, dan denk ik dat je het moet zoeken bij de iets oudere VA's. Maar reken dan maar snel aan 250 euro.

Binnenkort is het sinterklaas :) en daarna komt de kerstman langs. Dus vraag maar aan uw ouders wat ge wilt hebben.

Hardware oplossingen: RM1x is tweedehands niet duur, maar heeft helaas geen sampler. Het eerste waar ik aan zou denken is de RS7000 maar die kost inderdaad nogal wat. De Yamaha reeks heeft erg mooie standaard geluiden en is ZEKER NIET alleen op Dance gericht. Ook percussie en andere instrumenten klinken lekker. Het grote voordeel van zo'n apparaat is dat je op vrijwel elke lokatie met een stopcontact kunt "freaken" met geluiden en de hele zaak op een floppy o.i.d. op kunt slaan.

Groot NADEEL van hardware oplossingen: Er is nogal wat voor nodig om die "fantastische sound" goed op te kunnen nemen (cq in je computer te krijgen). Met hardware komt vaak ook 1) een goed mengpaneel 2) goede bekabeling 3) goede soundcard met goede A/D conversie. Vaak ben je dus al het drievoudige van de aanschafprijs van de module kwijt voordat het resultaat goed en wel op CD te branden is :(

Als je een redelijk PC hebt zou ik dus kiezen voor een software oplossing. Wil je alles in 1: kijk eens naar Reason of iets dergelijks daar zit zo'n beetje alles is, de hele boel is makkelijk te bedienen en het grote voordeel is dat alles "bij elkaar" wordt opgeslagen. Dat is een stuk eenvoudiger dan alle midi instellingen voor je diverse apparaten opslaan dmv sysex commando's etc of het bijhouden van een complete bibliotheek aan plugins.

Mocht je echt helemaal geen geld willen uitgeven en toch lekker willen klooien met samples etc: Kijk eens naar een PC tracker. Sinds FastTracker II is er een hoop verandert en worden door een aantal programma's nu zelfs VST instrumenten ondersteund.

Mijn advies is dus om het als het even mogelijk is bij software te houden. Mogelijk zijn een aantal softwarepakketten met studenten/scholen korting te koop. Daarnaast bestaat er inmiddels zo afschuwelijk veel freeware/shareware die je voor nop kunt downloaden dan een investering van een paar honderd euro in een PC-upgrade 10000x meer mogelijkheden biedt dan een paar honderd euro in een moduletje stoppen. Ik zou zeker NIET investeren in romplers (modulen met een standaard set samples die slechts beperkt te bewerken zijn). Daar ben je namelijk snel op uitgekeken.

Laatst gewijzigd:
divi zegt: Fruityloops (FL studio) checken. super easy om te leren en biedt toch zeer veel diepgang voor gevorderden. ik raadt het iedereen aan die met musiceren begint (zoals ik deed). als je t onder de knie hebt merk je vanzelf of je blij bent met software of dat je toch met hardware wil gaan werken. neemt t van me aan: software is véééél makkelijker (en goedkoper) in gebruik, zeker voor een beginner (als je je PC wat op orde hebt natuurlijk).

kijk goed rond op dit forum, er is al veel over gezegd.

een mogelijkheid is een yamaha CS1x, heeft geen sequencer (kan je met de pc doen)
maar wel synth geluiden, akoestische (GM) geluiden, en nog veel meer

plus... het schijnt de ideale beginnerssynth te zijn.

te vinden voor 200€ of minder.

bekijk het eens!

anders idd, software. fruity/reason. maar fruity is echt handig. kan je ook combineren met hardware.

persoonlijk ga ik voor vele kleine dingetjes die elka appart wat moeten doen. maar dat is ieders keus en ook
een stukje duurder.

succes :okdan:

groetz

wolkie

Hoi feme,
Drie vragen voor jou om te beantwoorden zodat men je wat gerichter advies kan geven:

Weet je hoeveel je te besteden hebt?
Heb je de beschikking over een redelijke pc?
Wat voor een soort muziek wil je gaan maken?

Als ik dat weet kan ik je ook iets zinnigs adviseren. Groet'n!

laat ik beginnen met zeggen: er leiden meer wegen naar Rome. De ene is geboren om met een Rm1X als alles in 1 doos te starten, de ander om met software te starten. Hoewel ik zelf met hardware gestart ben en software pas heel laat is mee gaan doen voor mij, ben ik nu juist helemaal gek op een bepaald softwarepakket. Hieronder uitleg:

als ervaren synth-o-fiel die juist met hardware is begonnen (juno60) en op dezelfde leeftijd met synths begonnen ben ga ik nu zelfs met FL studio werken! Ik ben goed bekend met hardware en met zware sequence paketten (SONAR) maar vind de intuitiviteit, kwaliteit, snelheid en diepgang van FLstudio zo goed op elkaar afgestemd, en dat tegen een prijs die niet te verslaan is.

Ik zal het wel inpassen in de rest van mijn setup, maar ik vind het jammer dat ik FLstudio niet eerder heb ontdekt. Het is mijns inziens een verstandige en geldbewuste manier om in te stappen in het muziek maken. Niet iedereen heeft een onbedwingbare behoefte aan fysieke knopjes, ik vind het wel fijn hoor een dikke synth met veel knoppen, maar snel een track in elkaar draaien die goed klinkt gaat voor mij het beste met FLstudio!

als je de behoefte krijgt aan meer kun je altijd nog hardware kopen, maar met FLstudio ben je vast een hele tijd zoet!

...ik kan er alleen aan toevoegen dat je dit toch alles eens moet doornemen met je ouders, ik kan me voorstellen dat ze zich een bult zullen verschieten als je opeens thuisstaat met zo een mooie synth of iets dergelijks. Misschien schieten ze zelfs nog een centje bij.

Thnx everybody,
Ik kan een zo 300-400 euro besteden. Ik had zo ged8t aan een ouwe atari met cubase want mijn vader heeft die nog ergens daarvoor liggen. Maar bij mijn moeder heb ik een fatsoenlijke computer sinds kort (512 ram, 3 ghz dus daar kan ik wel mee door) maar als software zo fantastisch is waarom hebben jullie daarom allemaal een fantastische opstelling met hardware thuis. Zelf heb ik een vriend met een papa met MC 909 dus vandaar de interesse. En is het dan zo dom om een drumcomputer en sampler apart kopen of is het idd beter voor de rm1x en alles ineeen te doen.

x
sean

Origineel geplaatst door feme
Thnx everybody,
Ik kan een zo 300-400 euro besteden. Ik had zo ged8t aan een ouwe atari met cubase want mijn vader heeft die nog ergens daarvoor liggen. Maar bij mijn moeder heb ik een fatsoenlijke computer sinds kort (512 ram, 3 ghz dus daar kan ik wel mee door) maar als software zo fantastisch is waarom hebben jullie daarom allemaal een fantastische opstelling met hardware thuis. Zelf heb ik een vriend met een papa met MC 909 dus vandaar de interesse. En is het dan zo dom om een drumcomputer en sampler apart kopen of is het idd beter voor de rm1x en alles ineeen te doen.

x
sean
bedenk dat die stapel gear van ons over de jaren opgebouwd is en dat er véél meer dan 300€ ingekropen is hé. zoals gezegd moet je als je hardware spul gebruikt ook meteen spul hebben om opnames te maken, en dan schiet de kostprijs weer omhoog en maakt het het allemaal wat ingewikkelder: opnemen, midi, etc... maar t is maar wat jij wil hé. laat niemand je zeggen wat je moet doen.

Origineel geplaatst door feme
maar als software zo fantastisch is waarom hebben jullie daarom allemaal een fantastische opstelling met hardware thuis.
Ik woon nog thuis, heb geen eigen auto, en studeer nog. Alles wat ik verdien gaat daar in, en ik kijk een klein beetje uit met wat ik aanschaf :). Ik ben trouwens al sinds m'n 12e bezig, en ik heb een paar keer de mazzel gehad dat pa & ma me het renteloos wilden voorschieten. Ik moest er dan wel voor zorgen dat ik 't binnen 6 maanden terug had betaald.

Zelf heb ik een vriend met een papa met MC 909 dus vandaar de interesse. En is het dan zo dom om een drumcomputer en sampler apart kopen of is het idd beter voor de rm1x en alles ineeen te doen.
Drumcomputers & samplers ineen, dan kom je op een MPC-1000 uit (goedkoper is er niet echt), of de eerder genoemde modellen. Dan kun je met de MPC ook nog alleen phrase-samplen (dit wil zeggen dat de samples niet over de toetsen worden uitgespreid) en zitten er geen samples ingebouwd. Plus, zo'n MPC gaat nieuw voor 1000 euro weg, meer dan 2 keer wat jij kan uitgeven.

Voor iets meer dan het maximumbedrag van jouw geld kun je echter wel een gooi doen naar een Yamaha A4000. Kans zit er in dat de vorige eigenaar er 9 cd's heeft bijgekregen die tjokvol zitten met goede sounds, en als je mazzel hebt is er ook nog een SCSI-drive bijgeleverd. Ze komen hier soms langs, en dat is een goede start omdat je dan gelijk met akoestisch en drums aan de slag kan. Verwacht wel een vrij lang en grondig leerproces te doorlopen.

Maar met een Rm1x kun je al heel erg veel. Onderschat dat niet, leer eerst maar eens de basics van synthesis en sequencing, sla je eigen werk op. Je klinkt niet gelijk als Tiesto, maar dat hoeft ook niet; dat heeft vrijwel niemand. Pas als je tegen de rand van de RM1x aanbotst moet je gaan kijken naar een sampler, want 2 apparaten tegelijk leren bedienen is ook een hoop gedoe en verlengt het leerproces alleen maar. Of je kunt je helemaal op software richten; maar momenteel verdien je nog niet zo veel, en gezien dat software na 2 jaar toch wel weer wordt vervangen door beter of meer kun je misschien toch in hardware investeren. Ook ga ik er stiekem van uit dat de meeste software die jongeren hebben toch vrolijk gekopieerd wordt van vrienden of kennissen; en dan kost het je al helemaal niks, he (maar ons dus wel :( :P ).

Ik ben zelf begonnen met een Juno-60 (6 stemmen), een Boss DR-110 (blikkerige ritmebak), een Solina String Ensemble (16 stemmen, en eigenlijk maar 1 soort geluid) en een taperecorder. Ik had geen sequencer en moest dus alles live inspelen; en ik nam ook nog niet eens iets op, omdat die recorder via de speaker werkte en geen echte aansluiting had. De RM1x heeft 32 stemmen, kan veel meer, heeft een veel betere drumkit dan die DR110, en tja.. de Juno kun je er met goed programmeren wel een beetje mee na doen. En dat voor een prijs die ongeveer net zoveel is als wat die stapel toen in 1991 bij elkaar kostte.

Hoi Sean,

Ik denk dat software voorlopig de beste en goedkoopste oplossing is ... je hebt een enorme keuze en alles is goed te integreren. Kijk iij eens naar de workstations van 5 tot 10 jaar oud (er is hier al een lijstje doorgegeven). Daar zitten werkelijk goeie dingen tussen en zijn regelmatig voor 300 tot 500 EUR te vinden.

Als je je afvraagt waarom anderen zo'n mooie HW-setup hebben? Vooreerst moet je niet al te veel naar anderen kijken, zie wat je zelf leuk vind klinken en vooral wat je lekker vind werken. Zelf heb ik ook nogal wat hardware, maar dan moet je bedenken dat ik er ondertussen 25 jaar mee bezig ben en bijna nooit iets verkocht (ja hoor, ik ben op m'n 12de begonnen :) ). Ik denk vooral dat je goed moet sparen totdat je die dingen kan kopen die je wil ;) ... en schuw geen 2de hands :)

Succes :okdan:

:doei:

Probeer eens of je overweg kan met Reason 2.5. Daar is vast wel aan te komen en het biedt je de mogelijkheid om kennis te maken met een heleboel aspecten van de thuisstudio (sequencing, fx, loops, stepbased drums, samples). Bovendien is er een tutorial CD-rom in omloop die je eenvoudig de trucs leert en kun je bergen refills downloaden.

De principes die je hier leert kun je eventueel weer gebruiken als je besluit om hardware of andere software aan te schaffen.

Succes

P.S. Toen ik 14 was ben ik begonnen met een bandje. Ruftend van de zenuwen in de schoolband met een oude Juno voor m'n snufferd............ Aaah die goeie oude tijd.

Ik zou als beginner NIET beginnen met software...
De grondbeginselen van synthese leer je het beste met een stand alone hardware synth liefst met wat knoppen erop...

:o:

ik zou beginnen met de combinatie RM1x en AN1x van Yamaha!

heb je een zeer goede sequencer en goede synth voor bij elkaar iets van 700 euro! prima om mee te beginnen en oefenen (zo heb ik dat zelf gedaan)(pas wel op, want binnen een jaar slaat de verslaving toe! :))

Origineel geplaatst door Bass
Ik zou als beginner NIET beginnen met software...
De grondbeginselen van synthese leer je het beste met een stand alone hardware synth liefst met wat knoppen erop...

:o:

:geslaagd:
De grondbeginselen van synthese leer je pas ECHT met een stuk (gratis!) software als http://www.synthedit.com/ 8) En als je dat een beetje onder de knie hebt bouw je binnen de kortste keren Jupiter 8-ige synthesizers of je eigen "mad scientist" versie van je favoriete synth. Daarnaast hebben al die virtuele synthesizers dezelfde knoppen als de analoge tegenhangers. Om synthese te begrijpen heb je dus echt geen hardware nodig.

Back