Origineel geplaatst door feme
maar als software zo fantastisch is waarom hebben jullie daarom allemaal een fantastische opstelling met hardware thuis.
Ik woon nog thuis, heb geen eigen auto, en studeer nog. Alles wat ik verdien gaat daar in, en ik kijk een klein beetje uit met wat ik aanschaf

. Ik ben trouwens al sinds m'n 12e bezig, en ik heb een paar keer de mazzel gehad dat pa & ma me het renteloos wilden voorschieten. Ik moest er dan wel voor zorgen dat ik 't binnen 6 maanden terug had betaald.
Zelf heb ik een vriend met een papa met MC 909 dus vandaar de interesse. En is het dan zo dom om een drumcomputer en sampler apart kopen of is het idd beter voor de rm1x en alles ineeen te doen.
Drumcomputers & samplers ineen, dan kom je op een MPC-1000 uit (goedkoper is er niet echt), of de eerder genoemde modellen. Dan kun je met de MPC ook nog alleen phrase-samplen (dit wil zeggen dat de samples niet over de toetsen worden uitgespreid) en zitten er geen samples ingebouwd. Plus, zo'n MPC gaat nieuw voor 1000 euro weg, meer dan 2 keer wat jij kan uitgeven.
Voor iets meer dan het maximumbedrag van jouw geld kun je echter wel een gooi doen naar een Yamaha A4000. Kans zit er in dat de vorige eigenaar er 9 cd's heeft bijgekregen die tjokvol zitten met goede sounds, en als je mazzel hebt is er ook nog een SCSI-drive bijgeleverd. Ze komen hier soms langs, en dat is een goede start omdat je dan gelijk met akoestisch en drums aan de slag kan. Verwacht wel een vrij lang en grondig leerproces te doorlopen.
Maar met een Rm1x kun je al heel erg veel. Onderschat dat niet, leer eerst maar eens de basics van synthesis en sequencing, sla je eigen werk op. Je klinkt niet gelijk als Tiesto, maar dat hoeft ook niet; dat heeft vrijwel niemand. Pas als je tegen de rand van de RM1x aanbotst moet je gaan kijken naar een sampler, want 2 apparaten tegelijk leren bedienen is ook een hoop gedoe en verlengt het leerproces alleen maar. Of je kunt je helemaal op software richten; maar momenteel verdien je nog niet zo veel, en gezien dat software na 2 jaar toch wel weer wordt vervangen door beter of meer kun je misschien toch in hardware investeren. Ook ga ik er stiekem van uit dat de meeste software die jongeren hebben toch vrolijk gekopieerd wordt van vrienden of kennissen; en dan kost het je al helemaal niks, he (maar ons dus wel

).
Ik ben zelf begonnen met een Juno-60 (6 stemmen), een Boss DR-110 (blikkerige ritmebak), een Solina String Ensemble (16 stemmen, en eigenlijk maar 1 soort geluid) en een taperecorder. Ik had geen sequencer en moest dus alles live inspelen; en ik nam ook nog niet eens iets op, omdat die recorder via de speaker werkte en geen echte aansluiting had. De RM1x heeft 32 stemmen, kan veel meer, heeft een veel betere drumkit dan die DR110, en tja.. de Juno kun je er met goed programmeren wel een beetje mee na doen. En dat voor een prijs die ongeveer net zoveel is als wat die stapel toen in 1991 bij elkaar kostte.