wie zoekt, die vindt --> maar niet zonder jullie

the best of both worlds:

voor software neem je fruityloops! mooi proggie, veel mogelijkheden, ga je je ding wel in vinden!
moest je het op een gegeven moment willen kopen, het is betaalbaar: 100€ en levenslange updates!

verder, als je hardware wil, zet hier een leuke synth bij. keuze te over:
an1x, rm1x, EA1 ER1... daar kom je al een eindje mee :)
lekkere knoppies, lekkere software...
veel mogelijkheden en genoeg materiaal om iets profi te maken!

Ik kan via die vriend aan reason komen, maar ik heb geen midi klavier. OF is het mss verstandiger voor die FL studio. (Nu alleen nog nadenken of het de RM1X, die ik al een paar maanden geleden op het oog had, of de SW)

Alvast heel erg bedankt

ikzelf ben zeer te spreken van Reason....

al moet ik toegeven dat in FL het overzicht ten bate van het maken van drum patronen een stuk overzichterlijker is dan in Reason....

ik maak meestal drumloopjes in FL en haal die door Recycle.. en dan toepassen in Dr Rex van Reason... ideaal :)

of Reason als sound module gebruiken in Cubase.. ook heel overzichtelijk :)

het is een beetje een kwestie van smaak.
fruityloops ondersteunt heel veel plugins! Vsti, Buzz, DXi... en reason nul de botten.
reason heeft (denk ik, kan verkeerd zijn) geen midi-out, fruity wel.
anderzijds is reason vriendelijker voor de cpu.
Reason schijnt ook zijn "eigen geluid" te hebben. niet laten door afschrikken, enkel rekening mee houden.
Maar goed, dat klopt ook wel wat voor fruity denk ik... (hoewel minder door de plugins)

als je een synth met draaiknoppies wil: ga er voor! :okdan:
zal je veel plezier aan beleven, maar staar je er niet op blind,
zorg er voor dat je volledige tracks kunt maken vanaf het begin, en dus, vul dit aan met software.
Misschien ben je ondertussen overtuigd en zo :) maar toch.
hardware voelen is lekker, maar een beetje redelijke mogelijkheden en vrijheid is ook lekker...

Origineel geplaatst door cloudman

reason heeft (denk ik, kan verkeerd zijn) geen midi-out, fruity wel.
anderzijds is reason vriendelijker voor de cpu.

hmmm goeie vraag van die MIDI out.. es napluizen in Reason..

nie echt belangrijk want nogmaals.. tis voor mij vooral een veredelde sound module..
wil me echt Cubase eigenmaken...

enne Reason is inderdaad vriendelijker voor mijn PIII 450 CPU hehehe

Wijze raad van Pjeut.

Wijze raad van Pjeut.

Dit ga je mogelijk niet leuk vinden, Feme, maar 'k zeg 'et toch. Dat mag ik, 'k ben al 41 en had je pappie kunnen zijn (ik heb zelf kinderen van 12 en 10 jaar oud).

Hier komt het:
- ga lekker uit je dak met alle gratis programmaatjes die je te pakken kan krijgen. Daar leer je van wat er allemaal is en wat er allemaal kan;
- (dit ga je al minder leuk vinden) Ga lekker je centen opsparen voor iets wat je nu nog niet kent maar na wat praktijkervaring wél.
- (dit ga je helemaal niet leuk vinden) Ga naar de muziekschool en schrijf je in voor óf pianoles of keyboardles, of hoe het ook heet. Tegenwoordig zijn er allerlei soorten lessen of korte basis-kursussen te volgen. Leer notenlezen en kennis van akkoorden etc.. Grote kans dat je ouders daarin graag willen bijdragen. Wat je ook van plan bent met je muziek, JE KUNT NIET ZONDER BASIS, EN WAT JE LEERT ZUL JE ALTIJD KUNNEN GEBRUIKEN, GELOOF ME !!
- En om toch alvast met wat hardware aan de gang te kunnen gaan: koop voor ongeveer Eur. 20,- een simpel Yamaha-keyboardje, zo eentje met kant-en-klare geluiden die je toch niet gebruikt, maar...zorg ervoor dat 'ie een MIDI-aansluiting heeft. Op die manier kun je voor een appel en een ei toch al aan de gang. En koop je later wat anders, dan geef je dat keyboard gewoon een duw, of je maakt je er onsterfelijk mee bij je buurjongetje of je jongere neefje, of noem het maar (werkt altijd).

Dat was mijn preek. Doe ermee wat je wil, maar denk er in ieder geval 'ns over na; vooral dat derde punt.

Groeten van Pjeut.

reason = veredelde rebirth/groovebox (geen MIDI out, geen VST of andere plugins)
fruityloops = full blown sequencer in zéér gebruiksvriendelijke jasje

moet er wel bij zeggen dat ik een jaar of 2 geleden van fruity afgestapt ben toen ik wat meer MIDI (3+) gear begon te gebruiken. was toen niet handig met fruity. weet niet hoe het met de nieuwe versies zit.

Fruityloops is idd een goed programma om muziek mee te maken. Wat midi betreft was Fruity, in vervlogen tijden, niet zo handig maar tegenwoordig is dat geen probleem meer. Je kunt voluit gebruik maken van je VSTi's compleet met groove quantising en weet ik het allemaal. Geen probleem. Daarnaast is het idd ook zeer betaalbaar. Ik gebruik zelf Fruity in combinatie met Adobe Audition. Tel d't nog wat plugins bij op en dan ben ik eigenlijk wel klaar.

-- HW

P.S. Er werd hierboven vermeld dat je bij de aanschaf van Fruity levenslang gratis kunt upgraden. Welnu, da's niet geheel onwaar, maar er zitten slangen in het graan: nog niet zolang geleden is Fruityloops van naam veranderd. Iedereen noemt het nog steeds Fruityloops maar het is nu FL Studio. En mensen die het progje hadden aangeschaft toen het nog Fruityloops heette moesten wel degelijk bijbetalen om naar FL Studio te kunnen upgraden. Met andere woorden, als je nu FL Studio aanschaft krijg je levenslang gratis upgrades... totdat ze de naam weer es veranderen.

feme, er is zoveel te koop en te kiezen... veel mensen hier (inclusief ik) besteden jáááren en vele euros voordat ze eindelijk weten wat de beste apparatuur voor ze is. of, dat zou uiteindelijk toch eens moeten gebeuren :engel:

de beste tips die ik je daarom kan geven zijn:

1) koop niets nieuw (daar heb je natuurlijk het budget ook niet voor)

2) controleer bij tweedehands aanschaf zoveel mogelijk knopjes, toetsen e.d., en koop enkel netjes uitziende spullen

3) controleer wat een redelijke tweedehands prijs is door te zoeken op marktplaats.nl, hier op het synthforum marktplaats, en op bijvoorbeeld prepal.com - daar staan gemiddelde (amerikaanse) prijzen die doorgaans best goed in de buurt zitten. of vraag gewoon per apparaat wat het zou moeten kosten aan ouwe synthforum-knarren

4) want... koop gewoon iets wat je leuk lijkt (die yamaha rm1x die je al op het oog hebt is een hele goede keuze, ondanks dat hij geen sampler heeft), en verkoop het gewoon weer voor dezelfde prijs (mischien een beetje verlies, of zelfs een beetje winst) als het niet bevalt, zodat je iets anders uit kunt proberen! =)

Laatst gewijzigd:
een sampler heb je ook helemaal niet nodig ;) en als je toch gaat samplen, een pc met een goede geluidkaart en een softsampler die je aanstuurt vanuit een rm1x is veel waardevoller (en werkt sneller)

Origineel geplaatst door HanzZ
P.S. Er werd hierboven vermeld dat je bij de aanschaf van Fruity levenslang gratis kunt upgraden. Welnu, da's niet geheel onwaar, maar er zitten slangen in het graan: nog niet zolang geleden is Fruityloops van naam veranderd. Iedereen noemt het nog steeds Fruityloops maar het is nu FL Studio. En mensen die het progje hadden aangeschaft toen het nog Fruityloops heette moesten wel degelijk bijbetalen om naar FL Studio te kunnen upgraden. Met andere woorden, als je nu FL Studio aanschaft krijg je levenslang gratis upgrades... totdat ze de naam weer es veranderen.
maar nog steeds ben je vééééééééééééééééééééééééél minder genaaid dan met cubase ofzo

Origineel geplaatst door divi
maar nog steeds ben je vééééééééééééééééééééééééél minder genaaid dan met cubase ofzo

niemand die dat ontkent. Althans, ikke nie.

-- HW

Back