Hoe verbeter ik mijn eindmix ???

Creative

Stamgast
Ik ben nu een aantal maanden bezig met voor mij nieuwe muziek... In de trend van Audio Bullys / Prodigy/ Fatboy Slim enz enz... Ik werk echter alleen met een ASR 10 sampler en een MC 505 groovebox. Hiermee haal ik niet de kwaliteit van een echt nummer zal ik maar zeggen.. het klinkt oldskool en niet gelikt zoals ik het eigenlijk wil...

In de ASR 10 zitten effecten om bijvoorbeeld de accapella goed te laten klinken maar dat bepaald ook het geluid van de rest van alle samples.. Reverb is dan niet meer mogelijk.Een effectprocessor biedt ook geen oplossing want die kun je alleen over het totaal van de ASR 10 zetten en niet over een individueel geluid. Aangezien ik veel samples gebruik is dit toch een probleem. Het klinkt allemaal erg vlak (80% is ASR 10). Het arrangement kan nog zo leuk in elkaar zitten hierdoor valt de eindmix enorm tegen.

De vraag is nu wat ik er aan zou moeten doen of aan moet schaffen om muziek te kunnen maken op professioneel niveau want keer op keer genoegen moeten nemen met een resultaat wat eigenlijk veel beter had gekunt is vervelend als je zoveel tijd en moeite in een nummer stopt. Ik weet niet wat ik precies moet doen ik heb zitten denken aan een 2e asr 10 maar dat lijkt me een beetje omslachtig..

Het grootste probleem is dus het gebruik van effect voor de accapella of reverb.. wat eigenilijk per geluid gecombineerd moet worden maar wat niet kan. Als laatste zoek ik een drumcomputer (wellicht soft synth) om basdrums mee te maken als in snake van de audio bullys..

Ik vrees dat ik voor dit soort muziek gewoon nieuwe apparatuur zal moeten kopen (met hardcore etc. heb ik totaal geen problemen dat klinkt prima). Heeft iemand een idee wat voor apparatuur er gebruikt word voor bijvoorbeeld een album van Audio Bullys ?

alvast bedankt... hopelijk heeft iemand wat tips..

Re: Hoe verbeter ik mijn eindmix ???

Origineel geplaatst door Creative
alvast bedankt... hopelijk heeft iemand wat tips..

Ja ik heb tips..

Probeer niet een sound na te bootsen, want dat gaat je niet lukken. Zeker niet als je net begonnen bent. Ik wil niet te negatief doen hoor, maar vergeet even niet dat die platen die je noemt het gevolg zijn van veel arbeid, veel ervaring en mooie studio's. Absorbeer alle ervaring die je opdoet met maken van nummers.
Ik denk dat ik je ook even van de illusie moet afhelpen dat een bepaald instrument verantwoordelijk is voor een bepaalde sound. Meestal is het juist de combi van apparatuur die een sound bepalen..

gr
R

Als ik het goed begrijp lukt de muziek wel, maar kun je niet de nodige effecten erover gooien om het die vette punch te geven die bijv. prodigy en fatboy slim hebben.

Als je zo weinig kan doen met je sampler dan zou ik als ik jou was gewoon je sporen kaal laten, zodra je track klaar is renderen of opnemen en dan met je aparte sporen aan de slag gaan.
Qua effecten kan je het één en ander op"zoeken" hier op het forum, bijv. over compressie etc. Dit is allemaal ervaringgebonden. Niemand kan je dit echt leren, hiermee zul je moeten experimenteren.

Gebruik de zoekfunctie, er zijn wel wat andere posts over dit onderwerp

Suc7

ik denk dat je eens moet gaan kijken naar het software matige! Daar is genoeg zoniet teveel, maar de korg legacy collection VST is erg goed, zoniet bijzonder goed! Je moet eens zoeken hier op het forum of kijk eens op de native instruments site! Staat nu een stukje over de reaktor en special door artiesten als junkie xl etc. samengestelde synths denk dat dat wel wat is. Alleen kan je computer het aan?!

Jup, gewoon track voor track naar je PC opnemen en daar verder afmixen. Natuurlijk is het zo dat een dikke compressor van 2000 euro beter klinkt dan wat je in je PC hebt, maar als je die hebt gekocht heb je nog steeds helemaal niks. Gewoon langzaam je hardware uitbouwen en voorlopig de rest in software oplossen.

Ik heb (nog) geen PC sequencer.. Ik loop al een tijdje met de gedachte om voor een deel met software te gaan werken ik overweeg een simpele dell computer te kopen aangezien ik nu met een pentium 2 werk.

Ik zal eens gaan zoeken naar die programma's van native instruments :)

2 arv: Ik produceer al 5 jaar maar het is nu puur de kwaliteit waar ik mee zit het arrangement en het produceren zelf lukt prima.. Ik aap niks na ik geef alleen aan in welke hoek je het moet zoeken anders is het niet duidelijk wat voor muziek ik bedoel.

2 arv: Ik produceer al 5 jaar maar het is nu puur de kwaliteit waar ik mee zit het arrangement en het produceren zelf lukt prima.. Ik aap niks na ik geef alleen aan in welke hoek je het moet zoeken anders is het niet duidelijk wat voor muziek ik bedoel.

ok.
Ik wilde alleen maar even aangeven dat het niet een vast gegeven is hoe je een sound maakt. Het blijft een zoektocht want alles werkt mee, van synths tot en met de mastering van je song. Zelfs die laatste trap kan je song maken of kraken. Maar dat weet je denk ik wel want je produceert al 5 jaar ;)

succes
R

Ik heb (nog) geen PC sequencer.. Ik loop al een tijdje met de gedachte om voor een deel met software te gaan werken ik overweeg een simpele dell computer te kopen aangezien ik nu met een pentium 2 werk.

een simpele dell ach ja, vergeet dan vooral de geluidskaart niet. En een pc sequencer is wel een must, ik weet de sequencer capaciteiten van de MC_505 niet maar als ik kijk naar de 303 dan is een PC met een sequencer zeker geen overbodig iets. Zou dat eerst eens aanschaffen, legio effecten per kanaal etc. Kijk eens naar Reason is een compleet pakket.

een simpele dell ach ja, vergeet dan vooral de geluidskaart niet. En een pc sequencer is wel een must, ik weet de sequencer capaciteiten van de MC_505 niet maar als ik kijk naar de 303 dan is een PC met een sequencer zeker geen overbodig iets. Zou dat eerst eens aanschaffen, legio effecten per kanaal etc. Kijk eens naar Reason is een compleet pakket.

Hmm ik werk wel met een soort van pc :P een atari mega st 1 anders valt er geen nummer te maken.. Maar als ik die dell heb dan zou ik software (zoals die native instruments kunnen combineren).

Een atari, tja heb nog een 1040st staan met een berg diskettes die ik nog op mijn harddisk moet zetten. Maar laat die atari los en koop een dell met een flinke processor, en flink werkgeheugen dus minimaal 512!

En dan nog een geluidskaart niet 1 die op het moederbord geplakt zit die is k@t! Wat is je budget als ik zo vrij mag zijn?

een dimension 4600/4700 daar zou je wel mee uit de voeten kunnen. Daarentegen er is meer dan alleen dell ;-)

Een atari, tja heb nog een 1040st staan met een berg diskettes die ik nog op mijn harddisk moet zetten. Maar laat die atari los en koop een dell met een flinke processor, en flink werkgeheugen dus minimaal 512!

Want dan kan die dell qua sequencing hetzelfde als de atari, alleen dan voor 10x de prijs! :D

tactic gaat om het verhaal dat je op een fatsoenlijke pc qua effecten, aangezien dat de vraag was, je meer kan!

Origineel geplaatst door Tactic
Want dan kan die dell qua sequencing hetzelfde als de atari, alleen dan voor 10x de prijs! :D

Je posting slaat nergens op.

Hij is én niet grappig én er staat onzin in.

Hap ! de reakties zijn minstens zo flauw!

Wat Creative -volgens mij- het beste kan doen is een output expantion kopen voor de asr10. Dan krijg je er 6 outputs bij, waar je de geluiden over kunt verdelen. Aangezien je ook een groovebox hebt, is het sowieso handig om een mixer te hebben. Als je een mixer hebt, is het ook handig om een effectprocessor te hebben.
Op deze manier kun je dan vrij simpel en overzichtelijk je geluidsbronnen mixen.

Een pc is natuurlijk ook een optie, maar je moet er dan wel induiken, en ... software is ook niet goedkoop ;) .

Tip1 geloof niet iedereen die hier posts post.
Tip2 ontneem jezelf van de illusie dat je met jouw setup ooit in de buurt komt bij een produktie waarbij het budget van de catering al meer is dan de waarde van jouw apparatuur
Tip3 als je al het maximale uit je gear haalt probeer hier aanvulldende apparatuur te zoeken die jouw composities op een hoger nivo brengt qua techniek en misschien zelfs ook muzikaal opzicht
Tip4 spit het SF helemaal uit en blijf lezen en vragen stellen
Tip5 niemand kan hier zeggen wat je nodig hebt. Die enige ben jezelf.
Tip6 accepteer het feit dat je 5 jaar ervaring nog lang niet genoeg is om audio technieken van professionelen te evenaren.

Back