Inserts & Sends

chaser

Nieuwkomer
Ik werk met Cubase SX en ik had tot op de dag van vandaag nog nooit met Sends gewerkt. :confused:

Gebruiken jullie dit veel ?

Ik heb altijd de Inserts gebruikt.
Dit werkt toch juist hetzelfde ... Niet ?
Wat is dan eigenlijk het verschil.

En wat is de reden waarom ik beter met sends zou werken i.p.v. met inserts ?

Met een send kan je 1 effect (bijv. reverb) op meerdere tracks tegelijk gebruiken. Scheelt CPU
en in de hardware wereld scheelt het weer een effect apparaat.

Hoi,

Er is wel degelijk een groot verschil tussen inserts en aux sends. Bij inserts gaat je signaal dóór de insertketen en wordt dan terug naar je channelstrip gestuurd.

Aux sends takken je signaal af en sturen die aftakking naar de effecten. Achteraf wordt dan bij het originele signaal het bewerkte signaal bijgevoegd.

Je zou kunnen zeggen dat bij inserts het signaalverloop serieel is terwijl het bij sends parallel is. Even een klein voorbeeldje:

Stel dat je een reverb hebt. Als je de unit op de inserts aansluit (hetzij van een kanaal, hetzij de master inserts), dan zal je synthsignaal door de reverb gaan en zo terug naar de mengtafel keren. Het signaal is steeds volledig wet.

Als je de reverb aan een aux of fx send hangt, dan zal je synthsignaal in 2 geplitst worden. Eén deel van het signaal zal onbewerkt blijven terwij lhet andere naar de reverb unit gaat. Het bewerkte signaal komt terug de tafel binnen via de returns van de tafel (of eventueel een ingang als je tafel geen dedicated returns heeft). Het signaal is nu niet automatisch volledig wet. Je kan door middel van de master aux send en return bepalen hoeveel van het bewerkte signaal gestuurd en ontvangen wordt. Op je channelstrip kan je met de aux-knoppen bepalen hoeveel van het synthsignaal via de mastersettings verwerkt moet worden.

Inserts zijn meer geschikt voor compressors, EQ's en andere psycho-acoustiche processoren (waar het nodig is het ganse signaal te verwerken), terwijl chorus, delay, reverb en dergelijke meer dikwijls via de sends werken. Doch een vaste regel is er niet.

Ik hoop dat je er een beetje aan uit kunt.

:doei:

Thnx ...

kheb t door ... :D

Dus voor speciale effecten te doen, morphoder enz is het belangrijk om dit via de inserts te doen terwijl je voor delays, reverbs enz het beste met de sends werkt ...

Thnx !

Probeer anders ook even de tutorials die op de installatie CD staan.

Daar kan je best wel wat van leren. :)

Back