R8 adapter probleem

chielos

...
Ik heb nog een Roland R8 liggen zonder adapter. Nou is deze adapter bijzonder zeldzaam en ook duur dus ik zoek hiervoor een alternatief. Ik kwam op andere fora tegen dat het voltage niet zo heel veel uitmaakt. Het origineel is 10 volt maar 9 of 12 volt zou ook prima moeten werken. Wat het iets moeilijker maakt is dat Roland een of ander obscuur stekkertje heeft ontworpen dat nergens anders voor wordt gebruikt. Maar goed een nieuwe din aansluiting is natuurlijk zo gemaakt. Nu zoek ik nog een oplossing voor de voeding zelf. Misschien dat iemand me hier mee kan helpen? Ik had deze al gevonden: https://m.reichelt.nl/schakelende-v...5-12-12v-mw-rt-65b-p147885.html?&trstct=pol_0 zou dat werken? Het kan vast beter en goedkoper. Het liefst zou ik een standaard adapter gebruiken ivm veiligheid. Iemand enig idee?

Daarnaast weet ik ook niet of mijn R8 überhaupt werkt... Misschien dat iemand in de buurt van Delft een R8 heeft en mij kan helpen?

alvast bedacht!!!

Chiel

Attachments

• Screenshot_20180827-191845_Chrome.jpg
    Screenshot_20180827-191845_Chrome.jpg
    24,2 KB · Bekeken: 228
Als je gewoon dat snoer met voedingsstekker afknipt van die roland adapter... een 9-12 volt adapter koopt (even polariteit checken) en dat snoertje aan je nieuwe adapter maakt. ben je goedkoper uit.
Ik zie net pas dat je die adapter niet hebt... nouja in dat geval moet je even kijken of je een passende stekker kunt vinden en anders een ander model inbouwen. kan ik eventueel voor je doen zit in de buurt.

Laatst gewijzigd:
Nieuwe stekker inbouwen gaat wel lukken, ik zoek een adapter/psu die voldoet. mocht je daar een suggestie voor hebben..?

Ik zie net dat je met een negatieve spanning te maken hebt. In princiepe zou het moeten werken met die voeding van Reichelt. Je kunt ze als het goed is nog afstellen op het gewenste voltage.

Ja psies, ach-220 zoek ik inderdaad. Maarrr onvindbaar!
dan wordt het waarschijnlijk die van reichelt met een extra behuizing.

Je kunt ook 2 cheapo 9V voedingen in serie plaatsen. Het draadje dat de plus naar de min van de twee voedingen verbind is dan 0V, de overgebleven + de +9V en de overgebleven - de -9V. Weet niet helemaal of dat goed gaat met moderne schakelende voedingen, maar met van die oude bakkies met gelijkrichter, elkos en een 7809 gaat het prima.

Dan gewoon een paar van die gitaareffect voedingen (niet geschakeld) gebruiken idd. Moet wel gestabiliseerd zijn dus er moet idd wel een spanningsregelaar in zitten.
En geen idee in hoeverre de R8 aan 9V genoeg heeft maar anders zou je er nog 2 boost converters tussen kunnen zetten om het naar 10V te brengen.
Die Reichelt voeding zou moeten werken maar weer hetzelfde verhaal: Als 12V te veel is moeten er nog 2 extra spanningsregelaars tussen om het terug te brengen.
Of misschien bevat die voeding componenten die je makkelijk zelf kan solderen en vervang je de 12V spanningsregelaars door 10V.
Het is alleen wel een geschakelde voeding en het is bekend dat sommige audio apparatuur daar niet blij mee is. Ik zou de eerste optie van blanka proberen.

Check, dan ga ik maar eens naar de kringloop!
maar met van die oude bakkies met gelijkrichter, elkos en een 7809 gaat het prima.

deze begrijp ik niet helemaal. Heb je het nou over de adapters of over de R8?

bedankt voor het meedenken!!

cheers, C

deze begrijp ik niet helemaal. Heb je het nou over de adapters of over de R8?
Hij bedoelt van die oude adapters. Da's een trafo, gelijkrichter om er gelijkstroom van te maken, elco's om het signaal af the vlakken en een 7809 spanningsregelaar om er een stabiel 9V voltage uit te krijgen.
Hoe je een geschakelde voeding herkent? Aan de buitenkant zie je het niet meteen maar ze wegen maar een fractie van een niet-geschakelde voeding me dezelfde specificaties. Het meeste is geschakeld tegenwoordig. Maar veel van die wat oudere effectpendaal voedingen zjn vaak gewoon ouderwetsch. Denk je: hier kan ik een raam mee ingooien, dan is het goed.

Hij bedoelt van die oude adapters. Da's een trafo, gelijkrichter om er gelijkstroom van te maken, elco's om het signaal af the vlakken en een 7809 spanningsregelaar om er een stabiel 9V voltage uit te krijgen.

De adapter die ik nodig heb is AC gaat het trucje van Blanka ook werken met twee wisselstroom adapters? Kan me voorstellen dat dit bij gelijkstroom wel werkt maar bij wisselstroom niet?

Alvast bedankt voor jullie input mannen!

Cheers,
C

Als je enkel wisselstroomadapters hebt, dan moet je zelf een gelijkrichter toevoegen. Let op: een wisselstroomadapter met uit 6V AC levert ongeveer 9V DC (spanning AC*wortel(2)).

Bedankt voor je bericht!
wat ik nog steeds niet begrijp is:
Zie afbeelding eerste post. Ik heb een ac adapter nodig. Levert de ach-220 nou ac of dc?
meestal staat er ac/dc op een adapter die dc levert toch?

Ik heb nu dus twee adapters waar enkel ac op straat.

De ACH-220 op de foto levert + en - 10 VDC (secundaire spanning)
De '=' met het stippelijntje geeft aan dat het om DC gaat.
De '~' staat voor AC.
De primaire spanning is 220VAC. (ingangsspanning)
;)

Back