Waarom geen OB-X ?

mono-poly

Cheff Noodle
Waarom zoekt men altijd van die Oberheims OB-8 OB-Xa.
En nou niet die vette OB-X ????
Die andere twee klinken toch niet in verhouding tot een OB-X?
Ik snap er geen zak van hoor.

Ach, zet maar bij me in de schuur, als je er zo op staat... ;)
Trouwens, of ik heb een deja vu, of ik heb dit verhaal al eens aan je toegelicht, Mono!

op vintagesynth.com vinden ze die OB8 ook veel beter:

The OB-X was very similar to the OB-Xa except that its voices could not be split or layered and it only had a 2-pole VCF filter. The OB-Xa features a better 4-pole filter with switchable 12 or 24dB/oct slopes thanks to the new Curtis chips.

daar ben je het dus niet mee eens mono? (ik ken zelf geen enkele van die synths dus moet het toch een beetje van dit soort discussies hebben)

Een ob-xa beter?
Daar snap ik geen zak van dus.
Die ob-xa heeft een curtis filter ipv een discrete.

En ja Hans je heb gelijk.
Maar ik zie iedereen weer om Oberheims schreeuwen en dan de verkeerde types naar mijn inzien.

In SOS geven ze een mooi overzicht van de verschillen tussen de 3:

It's generally true that a new product has to have some strong features to succeed against an established market leader, and Oberheim clearly knew that the OBX was not enough to take the crown from the Prophet 5. Early in 1981, therefore, the OBXa was introduced. Its appearance, like its name, did not suggest radical alterations -- but Oberheim's improvements made all the difference. For one thing, it looked smarter, sporting the now-famous black body with blue strips. For another, you could now split or layer two sounds on the keyboard, and 8 of each were storable, which was big news at that time on this sort of synth. It was, if not a first, a pretty close thing.

Beyond that, the synth engine had also been upgraded. The filter now had selectable 12dB or 24dB (2- or 4-pole) rolloff, giving a nice choice of tone colours (apparently JL Cooper had already been doing this as a third party modification for OBX owners who wanted a 4-pole Moog type sound). The cross-modulation switch on the OBX was reassigned, and now connected the filter envelope to sweep the pitch of Oscillator 2, for those screaming sync sounds. Though the loss of cross-modulation was a shame, I think this made up for it.

(sorry voor de engelse tekst: vertaling gaat boven mijn petje) :)

Lees verder op:

http://www.soundonsound.com/sos/sep...html?session=7bf5c0f6bc94b8dfcc60e95a6b256fda

Ef

Hmmm maar toch vind ik een ob-x veel interesanter dan een p5.
Daar deze geen cem's aan bord heeft alleen voor de envelopes geloof ik.
De latere Oberheims hebben (helaas) wel weer meer CEM chips.

MP je hebt helemaal gelijk een OB-X klinkt veel beter. Echter hij is volgens mij bijna niet te vinden, zeldzaam dus, en weten weinigen de kracht van dat ding. In het N-Z boekje van Peter Forrest staat precies berschreven warom de OB-X beter is (precies wat jij aangeeft MP), hij rate hem hoger in dan de OB-Xa als het gaat om geluid en karakter en dat is het belangrijkste aan een synth volgens mij.

Het is inderdaad wel bijzonder, een polyfone analoog met discrete onderdelen en patchopslag.

Alleen de rev1 P5's, de CS-60 en 80 en de Jupiter 4 hebben dat ook van de 'mainstream' synths?

Origineel geplaatst door bikkel
Het is inderdaad wel bijzonder, een polyfone analoog met discrete onderdelen en patchopslag.

Alleen de rev1 P5's, de CS-60 en 80 en de Jupiter 4 hebben dat ook van de 'mainstream' synths?

Prophet 5 rev.1 zit vol met SSM chips en ik dacht dat Roland in de Jupiter 4 hun IR3109 huis-tuin-en-keuken filter chip gestopt had.

Origineel geplaatst door bikkel
Nou dan blijven dus de Yammies en deze over.

De patchopslag van de Yammies stelt niet zoveel voor.....eentje op m'n CS60 (en wel VIER op de 80 !!)

Origineel geplaatst door Soundtrooper
De patchopslag van de Yammies stelt niet zoveel voor.....eentje op m'n CS60 (en wel VIER op de 80 !!)

Nochtans wel met analoge precisie :)

Da's een fijn feit :D
En het behoud van de patches is niet afhankelijk van een batterij, maar van hoeveel je met je synth schudt *D

Ben nog niet zo lang papa van een OBX-a, twee dingen:

-Wat zeker in deze thread thuishoort is het verschil in uiterlijk tussen OBX-a/OB8's en OBX's. Ik mag graag met een glimlach naar m'n OBX-a kijken maar ik vind een OBX er tien keer cooler uitzien!
-Voor degenen die al deze synths niet kennen, je zou als je deze thread tot hier toe leest kunnen gaan denken dat OBX-a's en OB8's zuigen. Om even te nuanceren, ze zijn alle 3 heel vet (en staan voor mij alle 3 in de top 10 vetste poly's) met uiteraard hun eigen karakter.

Oh ja, en er zit toch best een flinke periode tussen de eerste OBX en de laatste OBX-a, en als ik de OBX-a service manual er op na sla is alleen die in z'n levensloop er al een stuk stabieler op geworden met kleine aanpassingen dus stabiliteit speelt ook zeker een rol als je gaat vergelijken. Volgens mij...

Back