Eindelijk een Lindrum

Was het niet: FREEEZ die de LINN echt beroemd deed worden,
voor ook niet muzikanten?

Attachments

• freeez-i_o_u_s.jpg
    freeez-i_o_u_s.jpg
    9,7 KB · Bekeken: 89
Ben sinds gisteren ook voorzien van deze geweldige drumbak :okdan:
Ik ben er alleen niet uit hoe ik de Linn in sync kan laten lopen met de rest van de spullen?
Hebben jullie misschien een oplossing?

Ben wel al dit kastje tegengekomen, hier iemand ervaring mee?
http://www3.sympatico.ca/sales_emblab/clock.htm#

En is het normaal dat de Linndrum (voeding) vrij veel geluid maakt (zoem)?

gr,
Jop

Origineel geplaatst door mikemix
Was het niet: FREEEZ die de LINN echt beroemd deed worden,
voor ook niet muzikanten?

Freeez was een TR808, daar werkte Arthur Baker constant mee...

Origineel geplaatst door Jena_mu6
"We don't need this fascist groove thing" en "Temptation"......bijna alles van Heaven 17

Het album "Dare" van The Human League zit er helemaal vol mee (check "do or die"). Hell, volgens mij had 90% van de groepjes uit de 80's zo een ding...

R

Origineel geplaatst door Jop
Ben sinds gisteren ook voorzien van deze geweldige drumbak :okdan:
Ik ben er alleen niet uit hoe ik de Linn in sync kan laten lopen met de rest van de spullen?
Hebben jullie misschien een oplossing?

Ben wel al dit kastje tegengekomen, hier iemand ervaring mee?
http://www3.sympatico.ca/sales_emblab/clock.htm#

En is het normaal dat de Linndrum (voeding) vrij veel geluid maakt (zoem)?

gr,
Jop

Gefeliciteerd! :biertje:

Voor het syncen heb je een clocksignaal nodig die 96 pulsjes per kwartnoot (ppqn) uitspuugt. Er zijn helaas maar weinig MIDI naar sync-kastjes die dat goed kunnen. Ik dacht dat forumlid Dob ook ooit eens zo'n kastje van Electronics Devices & Instruments geprobeerd had en die syncte niet helemaal lekker als ik me 't goed herinner. Waarschijnlijk kun je met de Zoek-funktie zijn verhaal hierover wel terugvinden.

Ik heb hier meerdere Linndrums over de vloer gehad en ze zoemden allemaal in meer of mindere mate. De vrij forse transformator binnenin de Linndrum is de boosdoener en brengt al zoemend het hele chassis in trilling. Door het aanbrengen van dempend materiaal, zoals bijvoorbeeld vilt, voorkom je dat ook de ondergrond, waar de Linndrum op staat, mee gaat trillen.

Ziet er wel handig uit die Byter Polysync Dennis. De vraag is natuurlijk hoe strak de timing is, heb jij hem met de
Linn getest?

De Linndrum heeft toch 48 ppqn nodig. Zojuist heb ik de clock out van mijn Doepfer MSY2 aan de Linn gehangen.
Hij loopt in sync maar veel te langzaam. Kan dit aangepast worden door andere instellingen of een kleine modificatie?

groeten,
Jop

Origineel geplaatst door Jop
Ziet er wel handig uit die Byter Polysync Dennis. De vraag is natuurlijk hoe strak de timing is, heb jij hem met de
Linn getest?

Ja, wat kun je er allemaal mee, Dennis? Kun je 'm alleen als master voor alles gebruiken of kan ie ook als midi naar sync converter dienst doen? En inderdaad, hoe strak loopt ie?

De Linndrum heeft toch 48 ppqn nodig. Zojuist heb ik de clock out van mijn Doepfer MSY2 aan de Linn gehangen.Hij loopt in sync maar veel te langzaam. Kan dit aangepast worden door andere instellingen of een kleine modificatie?

Je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war met de Oberheim DX en DMX, die lopen op 96 ppqn. De Linndrum loopt inderdaad op 48 ppqn. Uit de MSY-2 komt maximaal 24 ppqn en de Linndrum zal daarom 2x zo langzaam lopen als normaal. Hier valt helaas niks anders aan te doen dan een andere sync-box te kopen.

Origineel geplaatst door mikemix
Idd Korg KMS-30, is een hele goede optie.
Die ondersteunt 24 en 48ppqn.

Dat is alleen dyn sync Michael

De Byter kan geen midi clock als master hebben je moet hem extern met een jack voeden.
Daarom gebruikte ik hem vaak als master
Hier een duidelijke foto van de syncbox

http://jx.riscy.net/cr/te koop/polysync.jpg

Zo'n dedicated syncbakje had ik voor de linndrum idd. zoals Boemtjak correct vermeldt, het probleem ervan was dat ik ontdekte dat er niet veel midi naast het clocksignaal moet binnenkomen of het raakt de tel kwijt. B.v. midi controller data.... forget about the sync! En program changes kon ie ook niet altijd aan... dus als je een midisignaal kan geven eraan vanaf een bak waar op je instelt dat ie alleen midi-time-sig. moet sturen en de rest moet filteren, dat is zo'n dingetje prima.

En wat ook kan... zou het bijna vergeten, is dat je gewoon creatief bent en je je beats op het halve tempo v.d. klikker programmeert. Dan lopen ze wel gewoon goed mee.
Volgens mij kun je ook programmeren terwijl ie in sync loopt, dan is het helemaal makkelijk, zet je er ff een andere beat naast, zodat je niet van de klikker hoeft uit te gaan.
Dan zet je de quantize anders... het is ff een denksprongetje maken, maar als je het door hebt weet je niet beter.

Ik snappie nie: als ik het een beetje nalees, is een Linndrum niets anders dan een ROMpler met samples op 35kHz. Hoe kan dat nu zo punchy en fantastisch klinken, en niet te samplen zijn? Een sample apparaat moet toch wel te samplen zijn dacht ik zo :D

Doet de LinnDrum iets moois met die ROM geluiden qua nabewerking oid?

Origineel geplaatst door RedTitan
Ik snappie nie: als ik het een beetje nalees, is een Linndrum niets anders dan een ROMpler met samples op 35kHz. Hoe kan dat nu zo punchy en fantastisch klinken, en niet te samplen zijn?

Nou, Wat dacht je van de ingebouwde sequencer. Die grooved gewoon standaard :kroon: Dat maakt het geluid zo speciaal.

Ik snappie nie: als ik het een beetje nalees, is een Linndrum niets anders dan een ROMpler met samples op 35kHz. Hoe kan dat nu zo punchy en fantastisch klinken, en niet te samplen zijn?

Ik snap er ook geen hout van.

Nou, Wat dacht je van de ingebouwde sequencer

Die sequencer heeft toch nix te maken met hoe het geluid klinkt...dat dikke pompende vette geluid (waar de tr909 ook zo goed in is), komt dat door analoge VCA's ? Iemand schreef dat het door de 'eigen vcf' komt...lijkt me onwaarschijnlijk, maar eeh zit er eigenlijk een vcf op die LINN'?

Ik heb ook ergens gelezen dat die Linn's iets doen met sample start van de samples, dat als je zachter aanslaat er een stukje van het begin van de sample wordt afgeknipt wat een soort ghost notes creeert..maar dat heeft ook nix met de vetheid van het geluid te maken, maar met het groove gehalte.

Back