Machinedrum problemen

mOkBor

Voknorr Arokx Acid
Om te beginnen ik heb eindelijk een machinedrum :) en ik ben er heel tevreden mee. Maar dat is verder niet intressant na het live gebruik van het kastje, wil ik hem in mijn opneem setup gaan gebruiken. Nou heb ik alleen een raar probleem met de MD. Als ik 4 tracks neer zet voor het beestje, en alles goed instel(local ctrl off sync etc) krijg ik alleen de beat uit de classic mode te horen en niet de extended, Hij output dus blijkbaar alleen classic patterns wat ik dus niet wil.(machinedrum is juist voor extended mode :duivels:) Zelfs all zet ik local off weer op on en ik trek midi in er uit, zodat ik dus gewoon de extend hoor en denk op te nemen via de aangelosten out kirjg ik nog steeds de classic versie van de pattern als ik de midi out weer aansluit en cubase de noten laat afspelen.. Hoe nemen jullie de extended op? Of beter gezegd lukt het iemand wel en hoe flik je het :P Ik gebruik 1.19c dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Alvast bedankt,
:maffia:

De MD stuurt zijn locks niet uit via de MIDI out.

Das zwaar ruk, dus ik moet gewoon weer wavs op gaan nemen :( Dat valt me dan erg tegen voor die 1300 euro...)

euhm als je nou eens gewoon audio opneemt? want de locks leg je vast op de *interne* sequencer. de resolutie van de parameters in de locks is zo hoog, dat het niet eens via midi te verzenden zou zijn...

Origineel geplaatst door mOkBor
Das zwaar ruk, dus ik moet gewoon weer wavs op gaan nemen :( Dat valt me dan erg tegen voor die 1300 euro...)
een beetje reserach zou je dat wel geleerd hebben hoor, is tot den treure herhaald op de elektron yahoo list.

mijn duo van MD met Live is ijzersterk. loops sequencen met de MD (incl. al mn gear). in Live de losse loops opnemen en sequencen tot tracks. werkt heerlijk.

Je kunt toch ook via een software sequencer patterns triggeren? Dacht ik? Lost dat je probleem niet op? Dat je gewoon in je software 1 noot C-1 van een maat invoert ofoz en dat ie dan bijvoorbeeld de eerste pattern triggert uit je machinedrum.
Ik dacht dat zoiets mogelijk was, ben nu zelf ook wel benieuwd of dit kan ,wil zelf ook een MD gaan kopen binnenkort, dus misschien dat iemand die er een heeft hier een antwoord op kan geven?

je kan via midi inderdaad hele patterns triggeren, lijkt me zeer sterk als je in die patterns niet parameterlocks kunt opnemen

Patternlocks gaan dus idd niet over midi....

Het is geen research probleem, meer snel een vraag aan jullie... Daarom vroeg ik ook, hoe doen jullie het.

Jammer dat de md midi ruk is. Dan verlies je toch een hoop realtime tweaking als je het als wav gaat opnemen. Ik ga nog wel eens klooien... Misschien alleen een prgm change neerzetten in een 2 bar blockje. En dan kan je nog de losse tweaks opnemen als midi.

Wel heel erg jammer dat ze daar niks op gevonden hebben... En het is inderdaad een MD probleem en het ligt helaas niet aan mij...:engel:

thx

BjB

niet alle ontbrekende features zijn meteen een probleem. zoals hiervoor genoemd is het een veelbesproken item en is het duideliojk waarom het niet gaat :) ik zie het nut niet om eea via midi te doen, maar dat is mijn stijl van werken

Die locks kunnen alleen gesequenced worden in extended patterns.
Patterns (zowel classic als extended) kunnen getriggerd worden door een midi-note.

Een groot deel van de charme van de MD is zijn sequencer die verder gaat dan alleen maar
MIDI notes/controllers. Anders kon je toch net zo goed een geluidsmodule of een sampler kopen. Ik zie dus niet echt een probleem hier hoor :confused:

MIDI is een oude standaard met een beperkte bandbreedte die voor alle instrumenten
dezelfde is. Over die bandbreedte kan maar een beperkt aantal data over. Daar kan
Elektron niets aan veranderen. Dit is dus een beperking van MIDI en niet van de MD.

De enige andere workaround die mogelijk zou zijn is die locks uit de sysex dumps filteren en
omzetten naar CCs maar als dat je lukt krijg je van mij meer dan één :biertje:

Probeer anders gewoon die patterns eens te triggeren met MIDI notes.

Als je bvb een pattern van 8 tellen hebt, maak je in je softsequencer
een blokje aan van 8 tellen lang waarbij er maar 1 noot in het begin van
die sequence staat. Die noot triggert een MD-pattern.

Werkt bij mij perfect hoor...

Ik had oiok al zoiets zitten proberen met ableton, alleen dan met prgm changes werkt ook goed. Thx

ik heb een aanverwante vraag, maar ik heb het vast niet helemaal begrepen.

ik wil graag een synth aansturen met de machinedrum (niet altijd hoor).
als ik realtime record doe en op de padjes tik, hoor ik de synth bij elke aanslag, maar van het opgenomen pattern(gewoon classic) worden de noten niet door de synth gespeeld, dat wil zeggen, maar af en toe.
soms pakt ie 3 noten, dan weer 1 en na 2 keer de sequence rond weer 1.
is er iets mis met deze md (ik heb m net een dag) of doe ik iets verkeerd?

ik heb de midikabel al vervangen en 2 verschillende midisynths geprobeerd. (de manual heb ik nog niet, was de verkoper vergeten, die wordt nagestuurd.)

ik heb dus geen pc erbij of zo, gewoon midi uit van de md naar de synth midi in en wat ik wil is een ritmisch md patroon door de synth laten spelen.

bedankt voor eventuele hulp of advies.

dit is trouwens de zoveelste keer dat ik een machinedrum heb gekocht en ik hoop dat ik m nu trou blijf, want hij klinkt echt goed en is lekker compleet.
maar dan moet ie het wel doen!

Origineel geplaatst door Leo
ik heb een aanverwante vraag, maar ik heb het vast niet helemaal begrepen.

ik wil graag een synth aansturen met de machinedrum (niet altijd hoor).
als ik realtime record doe en op de padjes tik, hoor ik de synth bij elke aanslag, maar van het opgenomen pattern(gewoon classic) worden de noten niet door de synth gespeeld, dat wil zeggen, maar af en toe.
soms pakt ie 3 noten, dan weer 1 en na 2 keer de sequence rond weer 1.
is er iets mis met deze md (ik heb m net een dag) of doe ik iets verkeerd?

ik heb de midikabel al vervangen en 2 verschillende midisynths geprobeerd. (de manual heb ik nog niet, was de verkoper vergeten, die wordt nagestuurd.)

ik heb dus geen pc erbij of zo, gewoon midi uit van de md naar de synth midi in en wat ik wil is een ritmisch md patroon door de synth laten spelen.

bedankt voor eventuele hulp of advies.

dit is trouwens de zoveelste keer dat ik een machinedrum heb gekocht en ik hoop dat ik m nu trou blijf, want hij klinkt echt goed en is lekker compleet.
maar dan moet ie het wel doen!

Hey, leo ik hoop ook dat je hem houd. Het is een lekker apparaat. Om je probleem te kunnen op lossen moet je zoiezo eerst het nieuwste os er op zetten, voorheen waren er altijd problemen met de midi machines, dit zou het moeten oplossen.

Daarnaast om even terug te komen op het topic, ik gebruik nu ook midi om patterns te triggeren en het werkt perfect. Wist alleen toen nog niet hoe dat moest.

ik heb de laatste OS erop gezet (dat duurde even zeg) maar het werkt nog niet zoals ik verwacht.
zoals gezegd, bij realtime record reageert de aangesloten synth op midi signaal, maar de noten van een pattern pakt ie echt maar af en toe en onregelmatig.
ik begrijp niet helemaal hoe het zit met de 4 engines en als ik basic midi channel kies, krijg ik 1-4. de synth staat op midi channel 1. zit het daar soms in?
de manual heb ik nog niet, ik zal eens op de site kijken, maar alle hulp is welkom.

ok, ik ben er wel zo'n beetje uit geloof ik.
mid maken en saven en opletten dat de lengte van de note de boel niet dichtsmeert.
nog even proberen uit te vinden of je verschillende pads voor verschillende noten kan gebruiken in 1 set.
dat zal toch wel?!

inderdaad ook opletten dat je geen lange noten gebruikt ;)

Je kan acoorden spelen met de midi machines door de n1 en n2(dacht ik) te wijzigen. Als je meerdere notes wil triggeren per keer kan je meerdere dezelfde midimachines toevoegen. Dan stel je gewoon per midi machine een basis note in, maar je kan natuurlijk met locks ook een hoop uitvoeren op 1 track.

Het enige nadeel van de MD is dat je tracks in moet leveren voor de midi machines. Bij de monomachine(die ik over 2 maandjes ga halen volgens de planning) heb je 6 internal tracks en 6 tracks voor external machines. Hier hoef je dus niks in te leveren, EN je hebt 64 steps per track(of 4 bars); even ter info :)

Back