Hover
-
Origineel geplaatst door olafmol
maar wat is er dan precies mis met je drumbeats? kan je ons een voorbeeldje laten horen?
In een andere thread heeft Archaos een voorbeeldje gepost.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
maar wat is er dan precies mis met je drumbeats? kan je ons een voorbeeldje laten horen?
Origineel geplaatst door Archaos
Zoals jij het stelt klopt ook helemaal eigenlijk. Ik heb altijd de neiging om eerst een basismelodie te bedenken om vervolgens dit haast dicht te smeren met allemaal andere toevoegingen. Een baslijn lukt opzicht ook nog wel, maar vervolgens gaat het met het drumritme fout. De melodielijn en het basisrimte loopt bij mij al scheef en vervolgens is het haast een beetje gokken waar ik de basdrum moet plaatsen. De snare klinkt vervolgens veel te houterig en/of te tikkerig en met de hihat kan ik vaak niet veel meer dan eentonig achter elkaar tikken. Het gevoel lijkt haast te ontbreken hierin en het weerhoud mij ervan om uberhaupt tracks te gaan maken, omdat het toch nooit af lijkt te komen. En dat frustreert. Eigenlijk zou ik gewoon eens samen met een andere Motif-gebruiker een middagje of avondje eens aan de slag moeten gaan; maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten regelen..... :confused:
P.S. Die Elektron Machinedrum is wel verrekte prijzig trouwens. Zijn hier wellicht ook nog goedkopere alternatieven voor?

Origineel geplaatst door MadThijs
Ik denk dat je eens goed moet kijken waar je 1 2 3 4 van de maat zijn. Ook is het wel goed dat je het inspeelt maar dan ben je dr nog niet. dan moet je nog kijken/luisteren of het ritme klopt. Kom je dr zelf uit wat er mis aan het ritme in de midi??
Met een maat ben je dr eigenlijk al. Zorg dat die loopt zoals je wil. Probeer die maat dan recht te zetten en knippen en plakken maar.

Ik denk dat je eens goed moet kijken waar je 1 2 3 4 van de maat zijn. Ook is het wel goed dat je het inspeelt maar dan ben je dr nog niet. dan moet je nog kijken/luisteren of het ritme klopt. Kom je dr zelf uit wat er mis aan het ritme in de midi??Met een maat ben je dr eigenlijk al. Zorg dat die loopt zoals je wil. Probeer die maat dan recht te zetten en knippen en plakken maar.

sorry hoor maar een machinedrum of apparaat XYZ gaat je nix helpen...... een hele simpele tip: probeer gewoon eerst een een simpele beat met een kick op de tel en een snare op de even tellen (ja gewoon de standaard zeg maar) en daar dan je melodie en baslijn bovenop op te nemen..............en dan pas verder gaan........... het lijk mij ook verrekte lastig om nadat je een baslijn hebt ingespeeld gebaseerd op een basismelodie daar nog een strakke swingende beat onder te leggen...........je volgorde klopt dus niet helemaal zeg maar...........
ik luister ff je voorbeeld.............ehhhhhhhhh......wat is hier fout gegaan? neem je wel op met een clicktrack op de tel bv? probeer je je beats ook te quantisen op bv de 16'en? je hebt in ieder geval wel ritmegevoel want je hoort dat je ritme niet klopt
succes! Olaf
ik mis de feeling en inzicht er gewoon voor, zo lijkt het.
Origineel geplaatst door fuse
Misschien een idee om het dan maar te laten? Niet dat ik dat gauw zeg maar als ik je zo zie ploeteren dan denk ik dat of je iemand ea uit moet laten leggen of gewoon kappen. Dat gehannes wat je nu doet raakt kant noch wal denk ik dan maar.

Hoe moet ik een drumtrack maken als ik nog niet eens de melodie heb vastgelegd..?....nou ja; zal wel aan mij liggen.....
nou gewoon? een kick op elke tel bv, net als een clicktrack....... bom, bom, bom, bom .........klaar........dat is je ritme......en daar nu verder melodieen en baslijnen etc overheen spelen in het juiste tempo.............vervolgens kan je eenvoudig je drumritme uitbreiden met snares, rims, hihats etc........
Origineel geplaatst door Traxopia
Volgens mij begrijp je het fenomeen "maat" nog niet helemaal.
Als je een muziekstukje speelt doe je dat toch in een bepaalde maat soort? Dat weet je dan toch van te voren? dus kan je van te voren een basis drumtrack maken die je dan later nog wat optuigt. Die drums hebben in eerste instantie niks met je melodie te maken. Later kun je dan nog drum elementen toevoegen in het ritme van de melodie.
De maat is niet zozeer het probleem; het probleem is meer hoe ik een drumbeat opbouw; het mist samenhang.
Voortaan zal ik dan ook eerst een basismelodie maken en dan gelijk ook de drums en niet eerst nog een hoop andere toevoegingen.

Ja okay; dat lukt me ook nog wel. Maar het probleem ligt 'm meer in drumpatronen die daadwerkelijk op bepaalde partijen aansluiten; als ik een wat specifiekere drumbeat probeer loopt het vaak helemaal langs elkaar heen.

AAAAAAAAARGHHHHHH!!! NEEEEEE!!! eerst een beat! dan de rest! lees nou![]()

ahum..wat ik in die midi file hoorde had nix met aansluiten te maken, daar klopte werkelijk geen kant van...sorry dat ik het zo moet zeggen.........................bedoel het niet lullig maar die snare en kick daar liepen alle kanten op en hadden geen reet meer met je een evt ritme uit je melodie te doen......
kan natuurlijk zijn dat je meerdere tempos en maatsoorten gebruikt in 1 nummer? maar dan nog steeds moet je natuurlijk een basis hebben in de vorm van een basis ritme of een clicktrack.................
ik geef het op..
mijn tip: nodig iemand uit met ervaring en ga samen eens aan het werk en let goed op......
)
. Hoe ik dit in godsnaam heb kunnen posten is mij een raadsel, maar het moet wel echt een crisismoment geweest zijn. Dit heeft nooit de bedoeling kunnen zijn. Ik ga dit gelijk dan ook verwijderen. Een totaal verkeerde indicatie gewoon
. Eerder deze week had ik nog wat leuke patterns gemaakt, maar deze ben ik helaas kwijtgeraakt; anders had ik deze wel even kunnen plaatsen; dat had een veel beter beeld gegeven. Nu baal ik mooi van de manier waarop ik iets duidelijk trachtte te maken.Origineel geplaatst door Archaos
Ik heb dat voorbeeldje (als je het al zo kunt noemen) voor twee dagen terug geupload en nu pas heb ik het zelf weer even teruggeluisterd. Zo iets slechts heb ik zelden gemaakt. Hoe ik dit in godsnaam heb kunnen posten is mij een raadsel, maar het moet wel echt een crisismoment geweest zijn. Dit heeft nooit de bedoeling kunnen zijn. Ik ga dit gelijk dan ook verwijderen. Een totaal verkeerde indicatie gewoon
![]()
![]()
![]()

;
. Heb vanavond nog wat leuke patterns gemaakt; dit is in ieder geval grotendeels gelukt, alleen wil ik het straks nog even in een song converteren (dat gaat wel een beetje lastig bij deze Motif). Mijn ritmegevoel is gelukkig weer wat beter geworden en de drumtracks sluiten redelijk goed aan.