Waar moet ik mij nou daadwerkelijk op richten?!

Archaos

podium-duiker
Soms wordt ik echt moedeloos van mezelf als ik met muziek bezig ben. Er zijn genoeg mogelijkheden zoals met mijn Yamaha Motif, Reason, Fruityloops, Cubase etc. En toch weet ik niet waar ik mij mee moet bezig houden. Zelf nummers maken vind ik grotendeels erg leuk, maar ik loop altijd stuk met het maken van drumbeats. Dat haalt de hele boel naar beneden. Ik moet met teveel verschillende dingen rekening houden. Bas- en melodielijnen lukken nog wel, maar het geheel klopt dan vaak weer niet. Ik probeer vaak wel te tellen en met clicktrack te werken, maar een drumbeat inspelen lukt mij gewoon voor geen meter. Zou ik wellicht niet beter in een band kunnen gaan proberen te spelen? Dan zou ik in ieder geval geen rekening met drums hoeven te houden (ja okay; wel met het samenspelen met de drummer natuurlijk ;) ). Ik ben echter ook zo bang dat ik in een band door het ijs zak en dat wellicht mijn Motif-synth er ook niet geschikt voor is. Maar dat is slechts gissen......... Als ik zelf nummers maak zou ik wellicht de drumtrack kunnen openhouden om dit door de drummer in te laten vullen, maar anderzijds wil ik nummers ook weer graag afgerond hebben. Tevens zou ik in de toekomst songs en eventueel fragmenten willen combineren met beeldmateriaal. Ik ben dus wel wat verdeeld en wat soms nogal moedeloos van die doelloosheid. Ik weet gewoon niet echt waar mijn sterke kanten op muzikaal vlak liggen, alhoewel ik ergens wel weet dat ik deze heb. Wat zou ik hier tegen gaan kunnen doen?

Geen wonder dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Jij werkt met 4 totaal verschillende sequencers. :stupid

(Heb jij soms geld teveel of heb je alles zowat bij elkaar gejat?)

Minder is soms meer en kan inspirerender werken
dan een overvloed aan middelmatige plugins.

Heb vroeger ook problemen gehad met beats maken.
Had echt alles geprobeerd: inspelen via een toetsenbord,
matrix sequencer van Logic, stepsequencen via RM1x,
(Alleen de MPC pads had ik nog niet geprobeerd)
totdat ik de machinedrum leerde kennen... :halleluja

Re: Waar moet ik mij nou daadwerkelijk op richten?!

Origineel geplaatst door Archaos
Als ik zelf nummers maak zou ik wellicht de drumtrack kunnen openhouden om dit door de drummer in te laten vullen, maar anderzijds wil ik nummers ook weer graag afgerond hebben.

Als je een drummer in de band hebt, dan gebruik je die toch gewoon? Desnoods laat je hem de drumpartijen 'inkloppen' op je Motif. Vergeet ook niet dat je de preset drumpatterns kan gebruiken en desnoods 'door de mangel halen' m.b.v. Loop Remix.

Op je andere grieven weet ik niet direct een antwoord.

Wat misschien een goed idee is,gezien je veel problemen hebt met drums,is om een sample cd te kopen waar wat drum constructiekits, vaak zitten hier drumloops in en losse drum geluiden,vaak ook meerdere variaties op 1 drumloop, waardoor je toch een heel eind kan komen met je drumwerk...

Wat dan ook helpt is een loop laden en wat losse drum geluiden en dan proberen deze loop na te maken met losse geluiden, dan leer je het denk ik het snelste en kan je eventueel een loop voorzien van eigen ellementen waardoor het toch je eigen ding wordt...

Succes ermee,als je nog meer vragen hierover hebt dan hoor ik het wel... ( de meeste mensen hebben wel dingen waar ze net even wat minder goed in zijn,oefenen en nog eens oefenen doet wonderen,of probeer iemand te vinden waarmee je samen kunt werken en die beter is in het drumwerk en je misschien wat tips kan geven...)

samenwerken met iemand die wel goed is in het maken van drumtracks?

Stja, ik heb alles de deur uit gedaan om het simpeler voor mezelf te maken... zeker als muziek maken een hobby is en je er niet de hele dag mee bezig kunt houden...

heb alleen nog een mpc1000... en zeer uitgebreid midi keyboard (cyber6)

TIP! probeer met een Arpeggiator eens wat beats te maken!!! er moet er 1 zitten in cubase al snap ik zelf nog niet hoe ik die werkend krijg..

Succes!

Beats bouwen een probleem? daar heb je sample CeeDee's voor. het is helemaal geen schande om die te gebruiken.

Je zegt inspelen. Ik vindt het makkelijker drumbeats in te klikken (bijv. in de fruityloops stepsequencer) of in te kloppen (op de machinedrum of 808).

Als je 1 van de fruityloops templates opent zijn er al samples geladen (vergeet niet de 'swing' slider rechtsboven wat te verslepen). Als je noten in FL mee wilt laten swingen, werkt dat alleen als je ze ook via de stepsequencer (dus niet de piano-roll) invoert.

In plaats van sample-cd's kun je ook 'ns op het fl studio forum kijken, daar kun je een boel tracks vinden ter inspiratie.

ik bedoelde 808 in de vorige post 8 + ) = 8) ... dom. Maar goed, op play drukken, en daarna 1 voor 1 de geluiden bij de gewenste steps aan zetten is wel een makkelijke manier van werken.

Allereerst vind ik het enigzins opmerkelijk: ik vind drums toch wel 't makkelijkste in electronische muziek: een simpele vierkwartsmaat volstaat al snel ;) Als mensen bij mij langs komen die totaal geen kaas hebben gegeten van electronische muziek en ze willen toch wat doen, dan gaan ze al snel beats maken... Maar goed, ik kan 't me ook wel voorstellen hoor.

Een keuse uit meedere drum geluiden is geen overbodige luxe, dat allereerst. Als ik alleen een tr 505 zou hebben, zou ik ook moedeloos worden. Maar ervanuitgaande dat de geluiden zelf geen opstakel vormen (ik begrijp zulks althans niet uit je post) ligt het probleem in de compositie. Als timing het probleem is: drums hoef je natuurlijk niet 'live' in te spelen, je kunt ze ook nootje voor nootje neerzetten. Okay, het duurt wat langer maar ach. Een paar maten volstaat, daarha kun je er lustig op los copy pasten.
Misschien een rare tip, maar heb je al 's geprobeerd dingen na te maken? Er valt veel te leren van het simpelweg luisteren naar muziek, en daarna een stuk als inspiratie te nemen. Daarna kun je nog genoeg plakken en schaven dat het toch iets origineels wordt.

En anders probeer je het gewoon een keer in een band. De Motif is daar hartstikke geschikt voor (goed geluid, genoeg polyfonie en opties) en te slecht ben je niet snel. Dus als je wat instrument spelende vrienden hebt: probeer een keer wat te gaan jammen en kijk of het je bevalt. En ook als het niks voor jou zou blijken te zijn: dan weet je dat in ieder geval ook weer. :)

Origineel geplaatst door r.5
Geen wonder dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Jij werkt met 4 totaal verschillende sequencers. :stupid

(Heb jij soms geld teveel of heb je alles zowat bij elkaar gejat?)

Minder is soms meer en kan inspirerender werken
dan een overvloed aan middelmatige plugins.

Heb vroeger ook problemen gehad met beats maken.
Had echt alles geprobeerd: inspelen via een toetsenbord,
matrix sequencer van Logic, stepsequencen via RM1x,
(Alleen de MPC pads had ik nog niet geprobeerd)
totdat ik de machinedrum leerde kennen... :halleluja

Ik denk dat ik toch nog maar even het volgende rijtje even moet afgaan;
1. Step (en daarna dmv shuffle meer swing toevoegen?)
2. Presets (hoewel ik die presetdrums in de Motif ook wel enigzins beperkt vind)
3. Samples (is wel een heel gezoek naar de juiste drumbeats, vrees ik ;{ )
4. Realtime (daar ben ik niet erg sterk in, maar dmv Quantize kan er wellicht nog iets geregeld worden ;) )

Toch blijft het lastig als ik bijvoorbeeld in mijn Motif een stuk of vier partijen ingespeeld heb en dit moet voorzien van bijpassende drumbeat; een al bestaande drumbeat gaat er dan toch wel een beetje aan voorbij en om het zelf helemaal goed in te spelen danwel te programmeren komt toch ook vaak wel erg nauw.

Ik werk voornamelijk alleen nog maar met de sequencer van mijn Motif hoor *D .
Fruitloops en Reason gebruik ik eigenlijk niet veel meer en Cubase gebruik ik voornamelijk voor harddiskrecording.

Ik heb ook inderdaad goeie verhalen gelezen over die Elektron MAchinedrum. WAt heeft deze nou wat andere drumapparaten dan niet hebben?

Leuk he, nou er zo veel is dat het 1 grote chaos lijkt.

Ik ben zo blij dat ik gewoon ben opgegroeid met een 8 track notenschrift sequencer waar 64 8-bits geluiden in zaten en een drumcomputer en ik het daar jaren mee heb moeten doen. Er WAS niks anders. Maar daarna wist ik wel voorgoed wat ik wilde, wat voor mij bruikbaar is en wat niet, wat een tool voor mij moet kunnen en wat niet, hoe ik beats maak en hoe niet.

Ik moest samples nabootsen door notenpatterns te knippen en het einde door een midivelocity 1 "af te knippen". Man wat was dat vet. Net samples :D
Toen ik eenmaal een sampler kreeg had ik al pakken CD's en platen met stickertjes erop ("track 4 4:32 drumloop en stem") klaarstaan waarop stukjes stonden die ik wilde sampelen al jaren. Altijd alleen maar op samplejacht.

Ik voel me zo'n oude lul he, en ik ben pas 26. Da's deze tijd he. Tegenwoordig kun je sample'n met je telefoon bijna, en hebben kids van 7 al zo'n ding bij zich de hele dag.

In ieder geval; wat is de lol van muziek maken als je drumloops van voorgekauwde sample CD's haalt enzo...
je moet het niet van de tools hebben, je noemt nu weer machinedrum, maar van wat je wil doen en waarmee je dat kan doen. Goeie beats maken; koop een 808 als je zelf al het drummen niet in je vingers hebt... als je dat wel hebt, koop een mpc. En ga van dat computerscherm af.

ik geef eerlijk toe da ik in het verleden ook altijd snel naar kant-en klare CD`s pakte met hopen loops erop...
maar tis tig keer leuker om zelf een en ander op te bouwen... en ook ik had in begin iets van.. shitttt lukt me nooit...

maar door inderdaad veel te luisteren en bijv. een stukje tig keer af te spelen leer je meestal wel hoe iets in elkaar zit

bij gebrek aan bijv een leuke MD, of een MPC, werk ik nu vooral met losse samples die ik in bijv. de drummachine van Reason laadt...
en dan maar knopjes aan- en uit zette.. gewoon kijken wat er uit komt.. experimenteren, gek doen!!
en als je wat leuks hebt.. resample de boel :)

gebruik je seq. als een schetsboek.. bewaar wat leuk is.. knip en plak..

maar wat is er dan precies mis met je drumbeats? kan je ons een voorbeeldje laten horen?

Ik denk dat ik toch nog maar even het volgende rijtje even moet afgaan;
1. Step (en daarna dmv shuffle meer swing toevoegen?)
2. Presets (hoewel ik die presetdrums in de Motif ook wel enigzins beperkt vind)
3. Samples (is wel een heel gezoek naar de juiste drumbeats, vrees ik ;{ )
4. Realtime (daar ben ik niet erg sterk in, maar dmv Quantize kan er wellicht nog iets geregeld worden ;) )

Toch blijft het lastig als ik bijvoorbeeld in mijn Motif een stuk of vier partijen ingespeeld heb en dit moet voorzien van bijpassende drumbeat; een al bestaande drumbeat gaat er dan toch wel een beetje aan voorbij en om het zelf helemaal goed in te spelen danwel te programmeren komt toch ook vaak wel erg nauw.

Ik werk voornamelijk alleen nog maar met de sequencer van mijn Motif hoor *D .
Fruitloops en Reason gebruik ik eigenlijk niet veel meer en Cubase gebruik ik voornamelijk voor harddiskrecording.

Ik heb ook inderdaad goeie verhalen gelezen over die Elektron MAchinedrum. WAt heeft deze nou wat andere drumapparaten dan niet hebben?

Aha, ik snap het denk ik...

Jij maakt eerst een arrangement van meerdere sporen en probeert er vervolgens een beat
onder te plakken wat dan niet lukt omdat 1, je spectrum volzit en dus de klanken wringen en
2, je het niet strak genoeg ingespeeld krijgt met de nodige swing.

Enkele tips:
-Blijf weg van presets & loop-samplecd's. Daar kan je niets van leren tenzij pikken of na-apen.
-Als je realtime stukken percussie inspeelt moet je zeker quantiseren tenzij je perfect kan spelen.

Ik stel volgende oefening eens voor. We gaan een pattern van 8 tellen maken (2 * 4/4):
1) Download een mooie drumkit met losse samples, geen loops
(er staan er momenteel mooie gratis op de Akai website)
2) Laad deze in je stepsequencer (bvb Reason/FL)
3) Start met een 4/4 hihat (als metronoom)
4) Voeg nu voorzichtig de kick toe (nog altijd via de stepsequencer)
5) Speel een minimaal baslijntje in (realtime + quantisatie)
waarbij de kick en de bass samen met elkaar spelen
zonder dat ze ooit beide op hetzelfde moment klinken.
6) Zodra je van stap 5 tevreden bent neem je de hihat weg en
voegt een paar (2-3!) snare hits toe.
7) Zodra je van stap 6 tevreden bent kan je nog een aantal hihat hitjes toevoegen.
8 ) Kopieer je pattern nu 4 keer en voeg op de laatste tel van het laatste pattern
ergens nog een cymbaal toe naar eigen goeddunken.
9) Voila begin nu je andere sporen maar toe te voegen...

Succes ermee en blijven oefenen...

PS: De machinedrum heeft FUNK, SWING, GROOVE...

Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van.

"ben ik nu zo goed of jij zo slecht" no offence.

Iedereen heeft zijn kwaliteiten, jij kunt weer iets anders beter, bijvoorbeeld een melodie maken.
Je kunt misschien met iemand anders samenwerken die wat meer drumfeeling skills heeft, maar
oefenen baart kunst.

Maar hier een tip. Maak een drumpartij op dezelfde manier als een melodie in je seceunce, steeds
evalueren.

Als je van je "eigen" drumpartij zegt dat je het niet lkkr vind klinken, zegt dat twee dingen!

Je luistert niet goed naar waar je mee bezig bent. Je brengt het zogezegd niet goed op smaak!!!
En/of je beheerst je tools niet.

Of is dit juist waar het allemaal om draait!:eureka:

Ps: makkelijker gezegd dan gedaan

.... je wilt te veel in een keer. Rome is niet in een dag gebouwd, toch?

Begin eens met akkoorden en ritmisch spelen, dan komt het drumsgedeelte vanzelf.

Succes :biertje:

Origineel geplaatst door r.5
Aha, ik snap het denk ik...

Jij maakt eerst een arrangement van meerdere sporen en probeert er vervolgens een beat
onder te plakken wat dan niet lukt omdat 1, je spectrum volzit en dus de klanken wringen en
2, je het niet strak genoeg ingespeeld krijgt met de nodige swing.

Enkele tips:
-Blijf weg van presets & loop-samplecd's. Daar kan je niets van leren tenzij pikken of na-apen.
-Als je realtime stukken percussie inspeelt moet je zeker quantiseren tenzij je perfect kan spelen.

Ik stel volgende oefening eens voor. We gaan een pattern van 8 tellen maken (2 * 4/4):
1) Download een mooie drumkit met losse samples, geen loops
(er staan er momenteel mooie gratis op de Akai website)
2) Laad deze in je stepsequencer (bvb Reason/FL)
3) Start met een 4/4 hihat (als metronoom)
4) Voeg nu voorzichtig de kick toe (nog altijd via de stepsequencer)
5) Speel een minimaal baslijntje in (realtime + quantisatie)
waarbij de kick en de bass samen met elkaar spelen
zonder dat ze ooit beide op hetzelfde moment klinken.
6) Zodra je van stap 5 tevreden bent neem je de hihat weg en
voegt een paar (2-3!) snare hits toe.
7) Zodra je van stap 6 tevreden bent kan je nog een aantal hihat hitjes toevoegen.
8 ) Kopieer je pattern nu 4 keer en voeg op de laatste tel van het laatste pattern
ergens nog een cymbaal toe naar eigen goeddunken.
9) Voila begin nu je andere sporen maar toe te voegen...

Succes ermee en blijven oefenen...

PS: De machinedrum heeft FUNK, SWING, GROOVE...

Zoals jij het stelt klopt ook helemaal eigenlijk. Ik heb altijd de neiging om eerst een basismelodie te bedenken om vervolgens dit haast dicht te smeren met allemaal andere toevoegingen. Een baslijn lukt opzicht ook nog wel, maar vervolgens gaat het met het drumritme fout. De melodielijn en het basisrimte loopt bij mij al scheef en vervolgens is het haast een beetje gokken waar ik de basdrum moet plaatsen. De snare klinkt vervolgens veel te houterig en/of te tikkerig en met de hihat kan ik vaak niet veel meer dan eentonig achter elkaar tikken. Het gevoel lijkt haast te ontbreken hierin en het weerhoud mij ervan om uberhaupt tracks te gaan maken, omdat het toch nooit af lijkt te komen. En dat frustreert. Eigenlijk zou ik gewoon eens samen met een andere Motif-gebruiker een middagje of avondje eens aan de slag moeten gaan; maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten regelen..... :confused:

P.S. Die Elektron Machinedrum is wel verrekte prijzig trouwens. Zijn hier wellicht ook nog goedkopere alternatieven voor?

Zoals jij het stelt klopt ook helemaal eigenlijk. Ik heb altijd de neiging om eerst een basismelodie te bedenken om vervolgens dit haast dicht te smeren met allemaal andere toevoegingen. Een baslijn lukt opzicht ook nog wel, maar vervolgens gaat het met het drumritme fout. De melodielijn en het basisrimte loopt bij mij al scheef en vervolgens is het haast een beetje gokken waar ik de basdrum moet plaatsen. De snare klinkt vervolgens veel te houterig en/of te tikkerig en met de hihat kan ik vaak niet veel meer dan eentonig achter elkaar tikken. Het gevoel lijkt haast te ontbreken hierin en het weerhoud mij ervan om uberhaupt tracks te gaan maken, omdat het toch nooit af lijkt te komen. En dat frustreert. Eigenlijk zou ik gewoon eens samen met een andere Motif-gebruiker een middagje of avondje eens aan de slag moeten gaan; maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten regelen..... :confused:

P.S. Die Elektron Machinedrum is wel verrekte prijzig trouwens. Zijn hier wellicht ook nog goedkopere alternatieven voor?

Probeer dan eens met een stepsequencer zoals hierboven beschreven staat
(die drumkit hoeft niet persé gesampled te zijn.) en speel met de kick en de bass.
Als die 2 elkaar al in de weg lopen kan je het zowiezo wel vergeten.

Een goedkoop alternatief voor de Machinedrum? Probeer de Korg Electribes eens.
Die bestaan tegenwoordig in alle kleuren en prijzen en hebben hier ook veel aanhangers.

Back