Racks voor livegebruik?

Cheimoon

Ouwe rot
Rack zijn echt een breed bediscussieerd onderwerp - NOT! Terwijl toch er veel in de omloop zullen zijn! :confused:

Maar goed, ik heb een rack nodig om mee te kunnen nemen voor live. Dus stevig en met voor- en achterdeksel en in mijn geval 6 HE hoog. Waar ik nu niet uitkom: er schijnen allerlei merken te zijn. SKB is de standaard, Bespeco is een kloon, ProDJuser maakt rackcases en je kunt het ook custom laten maken bij bijvoorbeeld Aiber. Maar wat zijn de verschillen? Op de Feedback-site zijn er wat te vinden (On Stage => Accessoires); een kunststof SKB ATA 6 kost 169 euro, een SKB Roto 6 115 euro en een ProDJuser FLI 6 189 euro. Die laatste ziet er niet naar kunststof uit, maar naar zoals bij Aiber, waar een 6 HE-rack met de minimumdiepte (32 cm) 185 euro kost. Dan zijn er nog kloons, zoals Bespeco, met de RM 6, maar daarvan kan ik geen prijzen vinden (maar het zal vast wel te bestellen zijn). Heeft iemand ervaring met deze merken? Wat is goed, wat niet? En wat maakt kunststof uit t.o.v. zoiets als bij Aiber, qua stevigheid en duurzaamheid? Zeker bij de SKB ATA en Roto: scheelt 54 euro; zijn die Roto's zoveel slechter dan?

Oh, ik zeg het er maar even bij: zelf een rack maken is in mijn geval echt géén optie... :W

Of moet dit in Studio - Overig? Maar een studiorack wil ik juist niet; hij moet meesjouwbaar zijn...

Dap audio maakt ook nog van die kunstof cases trouwens... Wel goe kijken bij welk merk je zal nemen kwestie als je wil stappelen, tis net een puzzel dus best bij één merk blijven voor het gemak.

Of moet dit in Studio - Overig? Maar een studiorack wil ik juist niet; hij moet meesjouwbaar zijn...

Goeie vraag... volgens mij gaat het niet over synths maar over racks waar allerlei spullen in kunnen.
Ik heb 'm maar even verplaatst... :)

On-topic: ik heb zelf twee SKB 19" rack cases van de variant "ATA" (met voor- en achterdeksel), één oude van 8u en een nieuwe van 6u. Jammer genoeg is ter blijkbaar over de tijd heen iets veranderd aan het ontwerp, waardoor ze niet netjes op elkaar passen bij het stapelen.

De Roto cases van SKB heb ik niet genomen, die vind ik een stuk minder handig: vooral omdat je bij deze cases geen achterdeksel hebt, en ook omdat ze minder diep zijn.
Bij 'moeilijke' modules als AKAI samplers of 'n Roland MKS-80, die makkelijk 40 cm. diep zijn, heb je dan een probleem.

Een ander gekkigheidje aan de SKB's is dat ze geen standaard kooimoeren gebruiken, je hebt speciale afwijkende moeren nodig die alleen bij SKB zijn te krijgen! (je krijgt wel een behoorlijke voorraad bij aanschaf, maar je weet hoe dat gaat...)

Verder ben ik zeer tevreden over de SKB's, ze zijn vrijwel onverwoestbaar, en hebben levenslange garantie (wel het bonnetje en de flyer die aan de case zit goed bewaren!). Ik heb bij aankoop even vergeleken met racks van het merk 'Elephant' (geloof ik) maar die leken me minder degelijk.
Zelfbouw houten dingen lijken me trouwens altijd kwetsbaarder, sneller lelijk (krassen/deuken) en zwaarder.

Ik heb een aantal van die SKB cases in gebruik en ben er zeer tevreden over. Het enige nadeel dat ik heb zijn de kooimoeren en schroeven. Dit moeten speciale SKB moeren en schroeven zijn, en die zijn heel duur.

Weet iemand daar toevallig een goedkopere oplossing voor? De kooi moeren hebben bepaald kliksysteem en zijn dus niet de standaard moeren die we kennen uit de studio racks. (weet iemand ergens misschien een goedkoop adresje? Ik betaal nu 15,- voor 12 stuks)

Ik heb twee jaar geleden een standaard SKB case van 3 units hoog gehad, zo'n 40 centimeter diep en met voor en achter een deksel. Superdegelijk, relatief licht en hij zag er stoer en gevaarlijk uit! Mensen bij de bushalten stonden soms angstig te kijken naar dit uit-films-look-a-like-hightech bomkoffertje. 8) ;) Later heb ik die verkocht daar ik 'm te groot (diep) vond.
Nu SKB nieuwe 'shallow' racks op de markt heeft gezet, heb ik er toch maar weer een aangeschaft. Deze is 25 centimeter diep (meer heb ik niet nodig) en gaat van 2 tot maximaal 4 units. Voor zit een deksel (net als de standaard case) en achter een klein, dunner dekseltje (om bij de connectors van de apparatuur te komen). De shell is uit één stuk gegoten (incl. handvat) t.o.v. de standaard case die uit meer 'onderdelen' bestaat (handvatten zijn gelijmd en geschroefd aan body).
Volgens mij is dat ook gelijk één van de redenen dat de standaard cases nog steeds een stuk duurder zijn dan de shallow en roto molded cases, productiekosten liggen hoger door het moeten assembleren van meerdere onderdelen. De shell is misschien ook van een iets ander materiaal gemaakt, ik denk niet sterker of zwakker. Op mijn shallow rack kan ik gegarandeerd staan (ik weeg meer dan tussen de 50 en 70 kilo) zonder dat het plastic gaat scheuren, het buigt wel een beetje door. Verder kun je 'm natuurlijk gebruiken als krukje (lekker dat handvat tussen je billen). Kortom: multifunctioneel!
Er bestaat ook een roto shock mount rack van SKB. Misschien iets voor jou (en je evt. kwetsbare apparatuur)?

Mijn 'shallow' versie: http://www.skbcases.com/product/pro_audio/rack_mount/skb-XRack4.html
De standaard versie: http://www.skbcases.com/product/pro_audio/rack_mount/skb19-4u.html
De shock mount versie: http://www.skbcases.com/product/pro_audio/rack_mount/skb-r906u.html

Laatst gewijzigd:
Ja, die shockmounts! :D
Weet niet eens of ze in NL te koop zijn. Ik krijg er een beetje kruisraket-transport-associaties bij.
Dat ding is dus meteen ook weer een stuk groter (om de 19" rack zit een stuk bumper, en dan pas de case).

Ik zag trouwens dat Musicstore Koeln ook het merk Elephant verkoopt, dus dat had ik niet gefantaseerd.
Als je toch gaat kijken bij Feedback Rotterdam, dan zit vlak ernaast de Correct, en die verkoopt ze dus ook.

Heb stapels SKB staan, en allemaal met het zelfde probleem....kapotte hangslotjes....dan toch maar houten rackjes...(had op een freelance klus vorig weekend een lexicon 480l....en die zat niet in een skb 8) )

Levenslange garantie op SKB spul, dat weet je hè?

SKB flightcases te koop! (gebruikt)

SKB flightcases te koop! (gebruikt)

Hoi,

Ik heb er nog een paar staan!
3 x (8 HE) & 2 x (4 HE)
Doe maar een goeie bod, misschien komen we eruit!
Beter dan zelf maken!
Mvg,

Omzig

Back