Vraag over het geluid van de CS1x

Rammoth

Nieuwkomer
Misschien een beetje domme vraag, maar ik begin me pas net te verdiepen in synthesizers en kan voor een leuk bedrag een Yamaha CS1x krijgen.

Mijn vragen zijn:
Klinkt het geluid beter dan de Roland EM-15? (als het mogelijk is dat te vergelijken)
Heb je ook de standaardgeluiden erop (viool, kerkorgel, enz)

alvast bedankt

Re: Vraag over het geluid van de CS1x

Origineel geplaatst door Rammoth
Misschien een beetje domme vraag, maar ik begin me pas net te verdiepen in synthesizers en kan voor een leuk bedrag een Yamaha CS1x krijgen.

Mijn vragen zijn:
Klinkt het geluid beter dan de Roland EM-15? (als het mogelijk is dat te vergelijken)
"Beter" is subjectief, maar de EM is als het goed is van een latere datum, dus zou dat misschien niet het geval zijn. Beiden zijn budgetsynths, maar de EM is gebaseerd op de SoundCanvas serie, en heeft geen dingen als filters aan boord (tenzij ik het gruwelijk mis heb, maar een home keyboard bezit zoiets over het algemeen niet). Dat wil zeggen dat de range van mogelijke geluiden in ieder geval groter zou zijn op de CS.

Die zitten er wel op, maar de kwaliteit vond ik zelf niet denderend. Zoek je alleen een vervanger voor de EM-15, of stap je over op een compleet andere manier van muziek maken? Je zou ook door kunnen sparen voor een rackmount module die je via de EM bedient met MIDI.

licht er idd aan wat je ermee wilt doen.

de roland is een keyboard, oftewel de mogelijkheid tot bewerken van stemmen (op wat fx na) zijn er niet. deze bak zal wel beter zijn in standaard geluiden als piano, strijkers ed. en kun je meerdere verschillende geluiden tegelijkertijd gebruiken (multitimbraal)

cs1x is een echte synth. ieder geluid is tweakbaar. ook een brede ondersteuning op het internet,dus als je zelf geen zin hebt om geluiden te maken, dan kun je deze downloaden.
er zit wel een gm-8tige modus op met doorsnee geluiden, maar die zijn niet al te best.
voor orgels, padjes, bassen, fx en analoge geluiden is de cs1x weer te gek.

Re: Vraag over het geluid van de CS1x

Origineel geplaatst door Rammoth

Mijn vragen zijn:

alvast bedankt

Beter....tja das een kwestie van smaak...ik vind Yamaha's meestel een stuk 'frisser' klinken dan roland...de cs1x heeft idd ook 'standaardgeluiden' (orgel, viool, gitaar) die prima te gebruiken zijn en het is een fijne synth om mee te beginnen. Ik heb zelf de cs2x als eerste synth gekocht en die doe ik denk ik niet snel meer weg....er zitten een aantal fijne geluiden in.

Ik wil het gebruiken om muziek te componeren. De stijl is richting soundtracks, met name Nobuo Uematsu is mijn inspiratiebron. Mijn muziek heeft veel weg van de muziek die je hoort in Final Fantasy.

De synthesizer die ik zoek hoeft nog niet voor professioneel gebruik te zijn, maar ik wil wel een stap hoger dan de EM-15.
Tot nu toe heb ik de EM-15 alleen gebruikt om melodieen op te maken. Wel heb ik met de midi kabel+cakewalk al het een en ander geprobeerd maar doet het me toch te kort.

Het gaat mij er vooral om dat ik mijn geluiden ook kan aanpassen, vandaar dat ik nu voor een synthesizer ga, dat is voor mij iig een stap verder. Wanneer ik daar het een en ander op heb geleerd heb ik de tussentijd kunnen gebruiken om door te sparen voor een synth dat helemaal juist is voor de style waarin ik verder wil gaan.

Wel is het erg belangrijk dat de stylen als viool, string enz er op zitten. De 'spacey' geluiden die de CS1x meedraagt lijkt me een welkome aanvulling op de standaard geluiden (+ dat ik ook wel van elektronische muziek hou, dus daar kan ik dan ook wat verder in voort).

De Roland EM-15 heeft op zich hele fijne geluiden, maar het was een goedkoop model (ik weet dat de Yamaha ook een goedkoop model was, maar toch wel een hogere prijsklasse dan de EM-15), dus mijn verwachting was dat de Yamaha kwa klanken toch wel goed in de buurt kan komen met de EM-15 ondanks dat deze enkele jaren eerder verschenen is.

Ik kan ook nog voor een Roland E70 kiezen, maar daar kan ik helaas niet al te veel over vinden (nog).

Ik hoop dat ik een beetje heb uit kunnen leggen wat ik met de synthesizer wil en jullie mij misschien wat verder kunnen helpen en/of adviezen geven.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties hiervoor :)

Als je de geluiden wil kunnen aanpassen dan zou ik niet meer naar een keyboard kijken.

Ik denk dat een CS1x een goeie keus kan zijn, ook Slips Korg advies is niet gek, je hebt dan alleen wat minder real-time controlls.

Geluidskwaliteit vergelijken is vrij moeilijk aangezien dat subjectief is. Je doet je er mischien goed aan om te kijken wat het ding technisch allemaal kan.

De Roland E-16 heeft een zogenaamde GS tone generator. Het ding genereert 226 klanken voor je en heeft 9 drumsets.

http://www.pianosale.co.uk/roland-home-keyboards_files/pages/em-15.html

http://www.dj-media.com/doc/the_roland_gs_standard.asp

http://home.earthlink.net/~gawillis/GMGS2.html

Wat mij betreft lijkt het ding mij verdacht veel op een sound canvas sound generator.

Op zich kan zo'n sound generator niet veel spannends op synthesizer gebied. Het is ok voor enkel de geluiden eruit te halen maar wil je meer dan loop je al vrij snel vast.

De Yamaha XG standaard kent ruwweg 480 klanken en 11 drumkits.

Deze PDF file geeft je een indruk van de interne sounds van de CS1x:

http://www.yamaha.co.uk/eurohome/library/cs1x/cs1xe2.pdf

De Yamaha CS1x kent twee modes: Performance mode en multi mode.

In multi mode is het ding gelijk aan een XG soundmodule. XG is een soort superset van Roland GS, met allerlei direkte mogelijkheden tot controle. XG (en ook de CS1x) kent allerlei verschillende effecten.

De EM-15 heeft maar 2x8 effecten, waaruit je enkel 8 verschillende reverb en 8x chorus hebt. XG kent er aanzienlijk meer: distortion, flanger, multi tap delay alles is aanwezig nl.

De controle die je over XG sounds hebt is aanzienlijk meer als de controle over de sounds van de EM-15.

In performance mode hou je 12 XG kanalen over. De 4 overige kanalen zijn gebundeld cq. gelayerd als een performance kanaal. Over elk kanaal kan je naast de XG geluiden ook nog speciale interne CS1x geluiden toepassen. Alle performance factory geluiden (die editeerbaar en opgeslagen kunnen worden in het memory van de synth) van de CS1x gebruiken enkel de extra CS1x sounds.

De programmeerbaarheid van de CS1x is stukken hoger als een EM-15 dat kan ik je verzekeren!

Daarnaast beschikt de CS1x ook nog over een (weliswaar primitieve) arpeggiator.

De optie voor een Korg "X" of "N" is ook nog open, zoals hierboven vermeld.

Mijn mening: Als het je eerste enige synth gaat worden, en als je druk met meerdere channels aan de slag wil... persoonlijk zou ik dan niet voor een dergelijke Korg gaan omdat deze modules/synths qua sound vooral zo goed klinken vanwege overmatig gebruik van de interne effecten. Dwz. in single mode of in performance mode klinkt een Korg te gek, maar in multi timbrale mode kan je wellicht wat in de knel komen. Zodra je een effect kiest dan is dat effect van toepassing op de hele tone generator en ja dat kan nadelen hebben. Ik vind een Korg daarom een geweldige aanvulling maar om enkel een Korg te hebben persoonlijk ik niet.

Over de geluidskwaliteit van XG/CS1x kan je twisten, maar XG is zeer breed toepasbaar. In mijn mening breder als zoiets als GS of General MIDI. Met een EM-16 heb je enkel een General MIDI/GS systeem tot je beschikking met beperkte opties en ik denk dat dat zeer snel kan vervelen. ;)

tis waar, de sniks heeft een XG set........ van 4 MB. niet echt om over naar huis te schrijven

Origineel geplaatst door fenderbender
tis waar, de sniks heeft een XG set........ van 4 MB. niet echt om over naar huis te schrijven

Er zit ook nog een half megje aan extra golfvormen in voor de performances (was natuurlijk niet echt super is, maar toch leuk) als ik me niet vergis.

Heel veel van die dergelijke soundmodules hebben relatief weinig ROM aan boord.

De EM-15 zal ook niet veel hebben. Als het ding identiek is als een SC-55/SC-7/E-15/E-170/etc dan zit er ook maar 4MB ROM in zover ik weet. Natuurlijk meer geheugen per sound aangezien GS minder sounds heeft als XG maar de modules zitten in de zelfde klasse wat capaciteit betreft.

Vergeet niet dat "element waves" a-la wavetable principe echt niet veel memory hoeven te kosten!

Voor mij persoonlijk, aangezien ik meestal alleen voor interessante synth sounds ga en niet "the realism", is de ROM capaciteit ook niet echt een argument.

De synth engine erom heen is wat de sounds in de ROM breekt of maakt.

Heeft het systeem al dan niet verstopt allerlei bandfiltering technieken dan kan je met relatief weinig samples cq. waves al veel doen.

Een bepaalde golfvorm hoeft soms maar echt een fractie van een seconde te duren. De rest wordt opgebouwd door de envelopes, FEG, PEG, AEG, watdanook, etc, Sounds kunnen daarmee intern opgebouwd worden.

Synthesetechniek is dan van toepassing en niet gelijk "sample "techniek" om het zo uit te drukken.

Klopt, je haalt er mischien geen real life superrealistische piano's mee (de XG piano klinkt naar mijn mening crappy, en "voice aahs" ook), maar bv. orgels, bassen, pads, veel strings en andere zaken zijn wat mij betreft best leuk!

Maarja als je voor ultra realisme gaat dan moet je ook iets anders hebben; een high end soundmodule als een of andere Motif, Triton of een samplersysteem.. of zoals een vriend van me zegt: gewoon een echte piano! ;)

Laatst gewijzigd:
Back