haal de minimoog eruit

Origineel geplaatst door Nolet
Jaja dat is OK, maar dit is een specifiek topic hierover...dussss....

Ik vind het gewoon een beetje gezeur of iets als een Moog klinkt. Een muzikaal iemand kan met de gekste dingen nog een goed resultaat krijgen. Desnoods maak je muziek met samples van je doorspoelende WC.

Origineel geplaatst door fuse
Vreemd genoeg ruist de minimonster net zoveel als de minimoog.

Bij mij valt die ruis wel erg goed mee. Heb ik eigenlijk niks van last van. Dus ik denk dat het eerder aan de manier van opnemen zal liggen ...

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Desnoods maak je muziek met samples van je doorspoelende WC.

Bluf! ;)

Origineel geplaatst door maxdox
Pas toen ik een tijd terug (heel eventjes :( ) op een ECHTE minimoog heb mogen spelen, kom ik tot de conclusie: de minimoog heeft "iets".
Ik heb wel ervaring met veel andere (goedkopere) analoge synht's, maar zelden kom ik die magie tegen. Ik heb pas geleden een electrische piano gekocht (kawai ep608, zoiets als een yammie cp70)... en die heeft ook die magie. Zo van: "bespeel mij". Zelfs mensen die langskomen en totaal ongeintresseerd zijn in danwel muziek, instrumenten laat staan synths, kunnen het niet laten spontaan te gaan pingelen op dat ding!

Verder viel het me op dat de minimoog ook behoorlijk helder is, ook in het hoog. Heel lief! Dus niet alleen geschikt voor die rauwe vette bassen.

En soieso is het ontzettend moeilijk zulke synth's goed op te nemen. Een 16bits opnamen van mijn analoge modular klinkt gewoon nooit zo als het orgineel, alhoewel je niet meteen hoort waarom. (dynamiek?). Laat staan wanneer je het verder verneukt door mp3 compressie!

hay , je hebt helemaal geluik .
minimoog is volgens mij de belangrijkste synth ooit. (op die uit spanje na dan)

hij staat op mijn verlanglijstje maar alleen een casio past door de schoorsteen

en of je nou een paar fragmenten mischien niet herkend omdat 2 helemaal vervormd zuin

je moet ze is met wavelab openen , het ziet er niet uit.

de eerste is net of er een orkaan doorheen is gegaan ,en de tweede is net naar die kapper geweest

hier een minimoogbas de bevingen in mijn huiskamer veroorzaakt

greetz turtel http://home.tiscali.nl/pianozuidholland/

Attachments

• minimoog bass6.wav
    381,2 KB · Bekeken: 113
hi,

ik begrijp eigenlijk het hele punt van dit testje niet zo goed. Ik lees deze discussie over analoog vs soft nu al jaren, en wat mij altijd opvalt is dat het meestal mensen zijn die een moog dan gaan gebruiken om een loopje van 3-4 noten in te spelen. (ik bedoel hier niemand uit deze thread ofzo mee, gewoon in het algemeen)

Hier maakt het inderdaad niets uit of je nu voor hard of soft kiest, aan een paar simpele geluiden ga je echt het verschil niet horen, zeker niet in een blurry trance mix ofzo :). Dat zal ook geen enkele analoge performance synth lover beweren, ja PERFORMANCE, want daar hoor je het wel hoor. een minimoog is gemaakt om op te spelen, ik ben zelf geen analoge synth virtuoos maar ik hou wel van die muziek, luister maar naar The Wizard of Ooze bvb, wat die allemaal met moogs doen.

die levendige organische solo's, dat kan je de dag van vandaag nog altijd niet met emulaties, maar ze komen in de buurt. ik heb op de Voyager en de ms20 gespeeld en ook met de arturia minimoog en korg legacy,prachtig ,maar ik zou toch liever de eerste twee hebben ;) mijn Juno in unision mode doet zelfs dingen die ik een soft synth nog nooit heb horen doen.

de discussie enkel over soundverschil is ook zinloos omdat het vooral gaat over de manier waarop je muziek maakt, speel je live, maak je patterns, ben je een pure - uren naar het scherm staren - programmeur, of ben je eerder intuitief aan het experimenteren .... ik word bvb graag geinspireerd door een instrument, en dat ben ik nog bijna nooit geweest door een softsynth, misschien absynth, puur voor het geluid, maar zeker niet voor de interface.

anyway, het waarschijnlijk deels nostalgie, het gevoel op een classic te spelen ;) maar ook de hands on en het oude electronische cirquit dat gevoelig is aan omgeving, temp, de muzikant, waardoor je het gevoel krijgt dat het ding leeft :) dit geld ook niet alleen voor analoge synths, je ziet dit bij gitaaristen die zweren bij een oude '59 gibson, Gretch, oude telecaster en een Vox amp, ook bij gearheads die sweren bij fairchild comps, pultec EQ's enz...
dus, beter of slechter ?? het heeft vooral met passie te maken.

... eeeen sommige dingen zijn toch gewoon beter :):)

greetz..

PS ik hoop dat iedereen overschakelt op soft en hun analoge gear de deur uit doen, dan zakken de prijzen misschien wat en kan ik mij een jupiter, ms20, polyvox en moog aanschaffen ;).

Origineel geplaatst door phase57
hi,

ik begrijp eigenlijk het hele punt van dit testje niet zo goed. Ik lees deze discussie over analoog vs soft nu al jaren, en wat mij altijd opvalt is dat het meestal mensen zijn die een moog dan gaan gebruiken om een loopje van 3-4 noten in te spelen. (ik bedoel hier niemand uit deze thread ofzo mee, gewoon in het algemeen)

Hier maakt het inderdaad niets uit of je nu voor hard of soft kiest, aan een paar simpele geluiden ga je echt het verschil niet horen, zeker niet in een blurry trance mix ofzo :). Dat zal ook geen enkele analoge performance synth lover beweren, ja PERFORMANCE, want daar hoor je het wel hoor. een minimoog is gemaakt om op te spelen, ik ben zelf geen analoge synth virtuoos maar ik hou wel van die muziek, luister maar naar The Wizard of Ooze bvb, wat die allemaal met moogs doen.

die levendige organische solo's, dat kan je de dag van vandaag nog altijd niet met emulaties, maar ze komen in de buurt. ik heb op de Voyager en de ms20 gespeeld en ook met de arturia minimoog en korg legacy,prachtig ,maar ik zou toch liever de eerste twee hebben ;) mijn Juno in unision mode doet zelfs dingen die ik een soft synth nog nooit heb horen doen.

de discussie enkel over soundverschil is ook zinloos omdat het vooral gaat over de manier waarop je muziek maakt, speel je live, maak je patterns, ben je een pure - uren naar het scherm staren - programmeur, of ben je eerder intuitief aan het experimenteren .... ik word bvb graag geinspireerd door een instrument, en dat ben ik nog bijna nooit geweest door een softsynth, misschien absynth, puur voor het geluid, maar zeker niet voor de interface.

anyway, het waarschijnlijk deels nostalgie, het gevoel op een classic te spelen ;) maar ook de hands on en het oude electronische cirquit dat gevoelig is aan omgeving, temp, de muzikant, waardoor je het gevoel krijgt dat het ding leeft :) dit geld ook niet alleen voor analoge synths, je ziet dit bij gitaaristen die zweren bij een oude '59 gibson, Gretch, oude telecaster en een Vox amp, ook bij gearheads die sweren bij fairchild comps, pultec EQ's enz...
dus, beter of slechter ?? het heeft vooral met passie te maken.

... eeeen sommige dingen zijn toch gewoon beter :):)

greetz..

PS ik hoop dat iedereen overschakelt op soft en hun analoge gear de deur uit doen, dan zakken de prijzen misschien wat en kan ik mij een jupiter, ms20, polyvox en moog aanschaffen ;).

precies, performance! daarom deze leuke MP3!

http://www.expansions.nl/filez/minileadtrack.mp3

of deze www.neuro50.com/media/moog.mp3 ;)

btw, kheb gisteren nog op een echt ms20 gespeeld, ik was onder de indruk van de plug, maar geef mij toch maar de echte, ook nog op een jupiter en Korg mono poly gespeeld, great fun.

we hebben een heel leuke idm arpegio uit de jupiter gehaald, daarna bleek dat we er niet veel konden bij spelen omdat hij niet juist getuned was :) of met de verwarming op te zetten, out of tune is geraakt, lol, ja dat heb je natuurlijk niet met plugs :) hadden we natuurlijk eerst moete checken :stupid

ja die minimonster plugin van ohmboyz beloofd wat (die is gebruikt voor die minilead mp3)

kheb eens naar een paar andere voorbeelden van die minimonster geluisterd, en klinkt vet!

maar vind je niet dat hij te perfect klinkt, ik bedoel, geen drift, geen shhhhww ;),te proper, levenloos. ligt misschien aan de voorbeelden. ik vind die van arturia toch nog beter dan imo, zo op het eerste gehoor. wat ik in dat eerste vb hoor, kon ik met simsynth ook al.

en ik vind het ook zo raar dat iedereen opeens met moog emu's komt, precies of het is zo simpel om het geluid van deze classic te 'vatten', ok, ohmforce is nu niet direct iedereen maar toch.

ik heb op het forum al gelezen over de 'analoge hype", wel what about the emulation hype ??

in de tijd dat deze analoge beesten uitkwamen was analog vs emu/digi discussie er niet ;), dus over een hype kan je toen niet spreken. het is net andersom en je moet skeptisch zijn tegenover de emulaties (kan alleen maar goed zijn voor de evolutie hierin), ja het is natuurlijk leuk te geloven dat je nu ook een minimoog hebt thuis voor de fractie van de prijs :)

ik ben vol verwachting over deze analog cirquit emulations hoor, en ik vind de technology zéér facinerend. (tassmann bvb, van Applied Accoustics en hun nieuwe ultra analog !)
maar het feit dat ze deze classics willen 'emuleren' en het feit dat iedereen deze wil zegt al genoeg over de originelen niet ?

greetz....

Back