haal de minimoog eruit

Origineel geplaatst door Toon
Ik heb de voorbeelden van een site van een software ontwikkelaar gehaald. Ik had nog een ander voorbeeld met wat resonance maar dat was een beetje te groot.

is dat wel helemaal eerlijk dan? die ontwikkelaar gaat natuurlijk geen voorbeeld online zetten dat ineens heel anders blijkt te klinken dan het origineel.............

iets zegt mij dat het hier misschien om de vergelijking moog/arturia/ohmboyz gaat? ;)

Mensen, dit is toch geen vergelijking. Speel maar eens een solo of basline op een virtuele mini en een echte. M'n nieuwe studio is bijna af .... als hj over enkele weken klaar is zal ik een dergelijke vergelijking laten horen. Ik heb zowel de echte als een aantal virtuele varianten. Ben er ooit al eens een avondje voor gaan zitten met een vriend van me die al 30 jaar met synthesizers werkt en we kwamen tot de conclusie dat het toch echt niet te vergelijken is. Iedere aanslag op de mini overspoelt je met karakter zodra er echt op gespeeld wordt. Virtuele synths klinken soms echt te gek en zijn ook zeker bruikbaar in heel veel mixen. Luister voor de grap maar eens naar oude tracks van bijvoorbeeld Chaka Khan, D-train, Narada Michael Walden etc. etc. Daarin komt het karakter van de mini echt tot z'n recht. Natuurlijk spelen de studiotechnici daarbij ook een zeer belangrijke rol maar het zou mij verbazen als mensen dat geluid op een virtuele mini kunnen reproduceren.

Origineel geplaatst door Lacrosse
Mensen, dit is toch geen vergelijking. Speel maar eens een solo of basline op een virtuele mini en een echte. M'n nieuwe studio is bijna af .... als hj over enkele weken klaar is zal ik een dergelijke vergelijking laten horen. Ik heb zowel de echte als een aantal virtuele varianten. Ben er ooit al eens een avondje voor gaan zitten met een vriend van me die al 30 jaar met synthesizers werkt en we kwamen tot de conclusie dat het toch echt niet te vergelijken is. Iedere aanslag op de mini overspoelt je met karakter zodra er echt op gespeeld wordt. Virtuele synths klinken soms echt te gek en zijn ook zeker bruikbaar in heel veel mixen. Luister voor de grap maar eens naar oude tracks van bijvoorbeeld Chaka Khan, D-train, Narada Michael Walden etc. etc. Daarin komt het karakter van de mini echt tot z'n recht. Natuurlijk spelen de studiotechnici daarbij ook een zeer belangrijke rol maar het zou mij verbazen als mensen dat geluid op een virtuele mini kunnen reproduceren.

Zo is dat!*D

nou kom maar door met je antwoorden dan ;)

Origineel geplaatst door Progressiveboy
Zo is dat!*D

en jij ook! :duivels:

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Kortom, niet alles is vooralsnog in wiskunde te vatten.
(O, was dit offtopic ? Sorry ) [/B]

dat is het bij geluid nou juist wel.
de theorie is het probleem niet, het is de implementatie.
maar ook daar heb ik alle vertrouwen in.

Origineel geplaatst door fuse
Als ik puur naar de ruis kijk zou ik zeggen:
1. soft/mini/mini
2. soft/mini/mini
3. mini/mini

Ik denk dat iemand een gate moet hebben.
Bah ruis!

Hahahaha, de MiniMoog ruist dus minder als die softsynths!

Origineel geplaatst door olafmol
nou kom maar door met je antwoorden dan ;)

Zit momenteel op m'n werk achter m'n laptop. Daarop klinkt sowieso alles als het dunste virtuele koffiezetapparaat. Ik zal thuis een poging wagen. Een echte vergelijking is alleen te maken als er werkelijk op de instrumenten gespeeld wordt en niet als er een simpele filtersweep o.i.d. wordt uitgevoerd. Op deze manier zou je ook een Fender Rhodes met een Nord Electro kunnen gaan vergelijken door op beide instrumenten de centrale C aan te slaan. Doe hetzelfde op een Hammond B3 en een Roland VK-7. Een instrument is meer dan alleen een tine, een oscillator of een toonwiel. Pas als er echt muziek wordt gemaakt op de mini gaan we wat mij betreft praten. Nogmaals, geef me een paar weken en ik zal het laten horen. Voor deze test wens ik jou (olaf) een glansrijke overwinning!

;)

Zit momenteel op m'n werk achter m'n laptop. Daarop klinkt sowieso alles als het dunste virtuele koffiezetapparaat. Ik zal thuis een poging wagen. Een echte vergelijking is alleen te maken als er werkelijk op de instrumenten gespeeld wordt en niet als er een simpele filtersweep o.i.d. wordt uitgevoerd. Op deze manier zou je ook een Fender Rhodes met een Nord Electro kunnen gaan vergelijken door op beide instrumenten de centrale C aan te slaan. Doe hetzelfde op een Hammond B3 en een Roland VK-7. Een instrument is meer dan alleen een tine, een oscillator of een toonwiel. Pas als er echt muziek wordt gemaakt op de mini gaan we wat mij betreft praten. Nogmaals, geef me een paar weken en ik zal het laten horen. Voor deze test wens ik jou (olaf) een glansrijke overwinning!

;)

ben het helemaal met je eens hoor wat betreft bovenstaande...zelf kan ik niet meer meedoen want ik weet welke sample van wat komt omdat ik de development van de minimonster van ohmboyz op de voet volg...... de voorbeelden zijn ook niet echt goed gekozen hoor omdat deze bedoeld waren om te laten horen dat de minimonster veel authentieker kan klinken dan die van arturia

is dat wel helemaal eerlijk dan? die ontwikkelaar gaat natuurlijk geen voorbeeld online zetten dat ineens heel anders blijkt te klinken dan het origineel.............

iets zegt mij dat het hier misschien om de vergelijking moog/arturia/ohmboyz gaat? ;)

In de eerste 2 voorbeelden hoor je toch een duidelijk verschil. Het is alleen moeilijk te oordelen wat je nu het mooiste vind klinken. Voor mij was dat niet altijd de mini. Das op zich al een mooie conclusie.

Als je een minimoog live bespeelt of via midi zit IMO ook een klein verschil in. In veel baslijnen vind ik de minisound juist heel lekker strak en statisch/overheersend klinken, niet dat gelul van er zit zoveel beweging in etc.

ben het helemaal met je eens hoor wat betreft bovenstaande...zelf kan ik niet meer meedoen want ik weet welke sample van wat komt omdat ik de development van de minimonster van ohmboyz op de voet volg...... de voorbeelden

Hoe lang zijn ze nu al met dat ding bezig?

Origineel geplaatst door joriz
dat is het bij geluid nou juist wel.
de theorie is het probleem niet, het is de implementatie.
maar ook daar heb ik alle vertrouwen in.

Vooralsnog niet te vatten, vooralsnog niet te implementeren.
Er zijn trouwens nogal wat variabelen in de natuur die de wetendschap hoofdbrekens bezorgen, zoals het niet constant zijn van de lichtsnelheid e.d.
Die implementatie zal nog wel ff op zich laten wachten.

Vooralsnog niet te vatten, vooralsnog niet te implementeren.
Er zijn trouwens nogal wat variabelen in de natuur die de wetendschap hoofdbrekens bezorgen, zoals het niet constant zijn van de lichtsnelheid e.d.
Die implementatie zal nog wel ff op zich laten wachten.

Iets wat door de mens gemaakt is snapt die heus wel hoor (geluid op elektronisch niveau). Het is wel onwaarschijnlijk te noemen dat Bob Moog eventjes al z'n bevindingen over temperatuur onstabiliteit van z'n oscillatoren en andere variabelen aan zo'n software firma gaat doorjassen. Die moeten het zelf doorgronden en dat kan de ene al wat beter dan de andere 8D

Origineel geplaatst door trash
Hoe lang zijn ze nu al met dat ding bezig?

TE lang ;)
maar ik ben een groot fan van de ohmboyz...hun oddity is 1 van mijn favoriete softsynths.....dus ik heb goede hoop dat de minimonster erg vet gaat worden.......... die arturia stuff daar kan ik nie zoveel mee, omdat ik geen 3D accelerator kaart in mijn studio PC heb

Die bevindingen zijn niet het moeilijkst, dat kunnen die ontwikkelaars ook van dichtbij meemaken. Probleem is dat Bob het zelf niet heeft kunnen doorgronden waardoor het ontstaat.
Er zijn nogal wat interacties op sub-atomair niveau.
Als de ontwikkelaars de chaos-theorie op hun algoritmes gaan loslaten (wachten totadat de processoren krachtig genoeg zijn, nog heel wat langer wachten totadat men deze theorie ook daadwerkelijk kan staven en formuleren) zou je echt iets bereiken.
Ik denk eerder dat de mens zich aanpast aan de verandering in (digitaal opgewekt) geluid, iets wat nu ook al gebeurt.

Alle onderdelen van een (analoge)synth bepalen de sound, zo ook in de MINImoog. Als je als softwareboy dat perfect wilt nabootsen moet je erg erg erg! veel rekenkracht hebben. En dat is er simpelweg gewoon niet. Dus dan komt het allemaal aan op de best klinkende snelle algoritmes die een programmeur kan bedenken. Maar een algoritme is en blijft een benadering van het orgineel, dus per definitie kan een benadering NOOIT hetzelfde klinken als het orgineel.
Voor de rest ben ik het wel met Lacrosse eens, dat een goede vergelijking pas werkt als in de beide situaties de instrumenten worden bespeeld in een bepaalde muziekale context.

gr.
R

Die bevindingen zijn niet het moeilijkst, dat kunnen die ontwikkelaars ook van dichtbij meemaken. Probleem is dat Bob het zelf niet heeft kunnen doorgronden waardoor het ontstaat.
Er zijn nogal wat interacties op sub-atomair niveau.

Niet overdrijven hé. We zijn nog altijd bezig over klank/geluid waarbij een mens slechts maximale verschillen kan horen beperkt in amplitudeverandering en in frequentie/tijd (20Khz) die het gehoor aankan. Kom nu niet af met het oor is iets waar we nog niet genoeg van weten enzo... Films kunnen we ook zien, daar twijfelt niemand aan, maar het oog absoluut doorgronden hebben we tenslotte ook nog altijd niet gedaan.

Net zoals je kan voelen dat er iemand naar je kijkt, zonder ogen in je rug te hebben, zijn er ook wel dingen die je waarneemt buiten het 20Hz-20kHz kader hoor. Het is allemaal een gevoelskwestie. En dat heeft inderdaad niet te maken met het oor, maar met de verwerking door de hersenen.

Net zoals je kan voelen dat er iemand naar je kijkt, zonder ogen in je rug te hebben, zijn er ook wel dingen die je waarneemt buiten het 20Hz-20kHz kader hoor. Het is allemaal een gevoelskwestie. En dat heeft inderdaad niet te maken met het oor, maar met de verwerking door de hersenen.

Sorry, maar dit gaat erover :D

Nogmaals check de AES publicaties voor die zever. Als er iemand iets vanaf kent zullen die mannen het wel zijn.

Back